Klassisen musiikin maailmalla saattaa olla yksityinen hautausmaa,
jonka muurien sisäpuolelle vihkimättömillä ei ole tulemista, ei elävinä eikä
kuolleina.
On lopultakin vaivatonta pysytellä selvillä siitä, mitä
mieltä kuuluu olla. Alue on siitä erikoinen, että säveltäjiä on alle sata ja
kullakin ”merkittäviä teoksia” noin kymmenen. Muissa taiteissa pääsee tuskin
näin vähällä.
Me Bach-riippuvaiset olemme erikoisen kiinnostuneita
levytyksistä. Tässä muistutamme Liedien harrastajia.
Minulle raukalla käy rannattomilla aavoilla niin usein
huonosti. Saatuani sysäyksen uusista Dostojevski-suomenoksista, jotka ovat
valtavan hyviä, jouduin ihan asiallisista syistä selvittämään muutamaa
Napoleonin sotiin liittyvää seikkaa. Ennen pitkää olin uppoutunut Tolstoin ”Sotaan
ja rauhaan”, jonka olen nöyrästi joskus nuorempana lukenut. Vaikka Hollon
suomennoksesta ei ole pahaa sanottavaa tajuan nyt, että tätä teosta en ole
koskaan lukenut. Mauden englanninnos tuntuu hyvältä. Sitä asiaa en tietenkään
osaa arvioida, mutta olen törmännyt aika moniin klassikkokäännöksiin, joista
kaikkia kiitettyjäkään ei ole iljennyt lukea. Niistä puuttuu elämä.
Olen jyrkänlaisesti sitä mieltä, että vaikka Tolstoin
teoksesta on uusi, kiitetty televisiosarja ja suuresti kiitettyjä elokuvia,
kuten Bondartshukin, mikään ei idä. Testini on yksinkertainen. Jos alan nähdä
unta lukemastani, teos on kirjaimellisesti jättänyt jäljen (kytkennän).
Jokainen hupsu tietää, että Bachin sooloviulusonaatitja partitat
ovat kaiken musiikin alppihuippuja. Sangen laajasti on tiedossa sekin, että sen jälkeen kun Jasha Heifetz oli tuottanut
ihmeeksemme RCA:n edelleen riittävän nykyaikaiselta kuulostavan levytyksensä
koko satsista, muut viulistit kusivat viuluunsa.
Heifetzia tosin kuuluu naureskella esimerkiksi Sibeliuksen
tulkinnastaan, joka kieltämättä on eräänlaista aitajuoksua. Kun Oleg Kagan
kuoli niin nuorena, kiistattomia mestareita ei taida olla. Rachel Podger on
hyvä, ja on syytä ollakin.
Oman makuni rajoittuneisuus ilmenee siinäkin, että en ole
lainkaan mieltynyt Mullovaan, joka on levyttänyt Bachit. Minulle tulee hänen soitostaan mieleen Ähtärin eläinpuisto.
Radiossa asiantunteva toimittaja otti joulun alla haukuskellakseen
Christian Tetzleffiä siinä määrin että kiinnostuin. – Kaikki mainitsemani
löytyvät Spotifystä ja levyjäkin saa.
Tetzleff on mielestäni paras vielä elävistä. Palaan
kielikuvaani vuorenhuipusta. Itsekin tunturien valokuvaamista kauan ja
katerasti yrittäneenä tiedän, että tulos on valosta, vuodenajasta, säästä ja
monesta muusta asiasta kiinni, ja tuttukin huippu sekä näyttää että tuntuu joka
kerta erilaiselta. Kun kävelee kuvauspaikaltaan pari sataa metriä, tunturi on
muuttunut. Viistosta tai takaa sitä ei edes tunne. Bachin sooloviuluteoksissa
on sama ongelma. Väittäisin että siksi Tetzleffin tunteellisuudessaan sekä
rytmisesti että muutenkin kuriton
tulkinta, jossa on myös virheitä ja epätarkkuuksia, on nyt paras.
Sen verran eläväistä tekstiä blogistilta että harmittaa, etten tunne aihepiiriä lähes lainkaan. Ehkä sitten eläkkeellä, joskus muutaman vuosikymmenen päästä, jos korvat vielä silloin yhtään toimivat. Tätä nykyä kun musiikki on minulle yleensä vain taustamusiikkia, jonka ei ole syytä isommalti harhauttaa ajatuksia. Elgar sopii siihen mainiosti.
VastaaPoistaKyung Wha Chung levytti Bachin Sonaatit ja Partitat 2016. Mielestäni hienosti, kokeneesti ja nöyrästi. Hienoa Bach-soittoa ilman kommervenkkejä.
VastaaPoistaTuosta aitajuoksusta tuli mieleeni.
VastaaPoistaAikoinaan, vuosia sitten, lueskelin juttujasi Bachin pianokappaleista. Sitten, ihan perinteisessä levykaupassa, oli tarjouslaatikossa paketti, jossa Ashkenazy niminen musikantti olisi soittanut niitä levylle.
Ostin ja kuuntelin, mutta en innostunut.
En ole kovin musikaaalinen enkä todellakaan osaa laulaa, mutta mielestäni rytmitaju on tallella. Ja siinä (mielestäni) oli tuon levypaketin kompastuskivi. Välillä tuntui, kuin soittaja olisi melkein kompastunut soitannassaan.
Olisiko soittanut nuoteista ja yhtäkkiä etten tulee kohta, johon ei ole varautunut/harjoitellut, mutta selviää kuitenkin lävitse, vain hieman horjahtaen.
Mutta niin paljon nuo horjahtelut häiritsivät, että en jaksanut kovin kauaa kuunnella.
Ashkenazyn tuoreehko Bachin Wohltemperierte levytys oli jopa poikkeuksellisen harjoiteltu, liekö sisuuntunut aiemmasta. Ashkenazy on kultaista keskitietä, Richteriä suosittelisin venäläisistä.
PoistaItselleni toimii yhdistelmä Bach + Perahia sille tasolle, etten parempaa musiikkia tiedä olevan. Sooloviuluteoksia kuuntelen Milstein versioina ja pysyn edelleen tyytyväisenä.
PoistaKuunelkaa tätä, suomalais-ugrilaiset veljeni. Suurin elossa oleva klassinen säveltäjä on yksi meistä:
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=f1CNNf9iU9Y
On todella mahtavaa, vaikuttavaa ja syvältä kaivelevaa! Kiitos vinkistä.
PoistaKiitos, hienoa!
PoistaBach: Sonata No. 2 in A minor BWV 1003
VastaaPoistaSen verran harrastusta voi vaikeuttaa, että ottaa merkittävien teosten ympäriltä lainausmerkit pois. Sitten sitä tavaraa alkaa olla yksilölle hallitsematon määrä.
VastaaPoistaKuhmon kesäkonsertissa istui vieressäni pikku poika yksinään, ehkä alle 10-vuotias. Kysyin missä hänen vanhempansa ovat. "Die Gutman ist in Moskau und der Kagan ist tot." Tyhjentävä vastaus. Olen kertonut tämän ennenkin, mutta vastaus jäi mieleen, hämmensi. Äiti oli kättään parantelemassa ja poika oli siellä soittoleirillä lastenhoitajansa hoivaamana, konsertissa kuitenkin yksin, kuin kotonaan.
VastaaPoistaJotenkin tuntuu, että vanhoja venäläisiä klassikkoja pitää lukea suomeksi, joitakin nuorempia olen lukenut ruotsiksi ja englanniksikin. Esimerkiksi Vadim Leventalin "Masha Reginaa" on kiitetty englanninkielisissä arvioissa, sen voisi hankkiakin, kun ei ole vielä suomennettu.
"Sota ja rauha" tyssäsi lukiolaisena alun moniin nimiin ja luin sen vasta parikymmentä vuotta sitten suuresti nauttien, sotakuvauksetkin sulattaen. Pitänee odottaa uutta suomennosta. Mielenkiintoisimpina henkilöinä ovat kuitenkin jääneet mieleen Levin "Anna Kareninassa" ja Hadzi Murat saman nimisessä novellissa, heimopäällikkö Kaukasukselta, jossa Tolstoi taisi olla nuoruudessaan sotimassa.
Jasha Heifetzin soitto tuntuu ylimaallisen täydelliseltä hurmemaisia ylisanoja käyttääkseni. EG