Haluan tuoda esiin taas erään blogikirjoittamisen edun.
Täten vedän maton alta vähän yli vuosi sitten
kirjoittamaltani arvioinnilta Kjell Westön romaanista ”Kangastus 38” (Hägring
38). Sanoin ettei se ole kirjoittajansa paras romaani eikä edes aivan riittävän
hyvä, tekijän useita kertoja todistaman taidon huomioon ottaen.
Nyt romaani sai Pohjoismaisen kirjallisuuspalkinnon.
Tunnustus on erittäin merkittävä. Huomattavan moni ammattimainen, kokenut ja
luonteeltaan kelju lukija on ollut eri mieltä. Tulos: minä olen väärässä.
Hyvin pitkän kokemukseni mukaan esimerkiksi Helsingin
Sanomien arvostelija ei ole koskaan väärässä, julkisesti. Se ei ole teknisesti
mahdollista. Lehti ei julkaise kerran painamaansa arvostelua uudelleen
päivitettynä laitoksena. Eikä pääkirjoitusta.
Tuon kehumani kokemuksen mukaan jokainen mainitsemani lehden
arvostelija myöntää olleensa väärässä. Kaikki tuntemani ovat joskus myöntäneet.
Toisille se näyttää olevan helppoa, toisille vaikeaa. Kuinkas muuten.
Se taas on hiukan surullista, ettei teurastuksia peruta. Kun
sika on köllätty, kaltattu ja paloiteltu, se ei enää liiku. Olen pitänyt hiukan
kirjaa teuraista. Tätä nykyä harrastamani Koskenniemi ei ollut puukkomiehenä
paha. Niin ikään työn alla oleva Olavi Paavolainen oli.
Makkaratehtaalla pitäisi muistaa käskeä poika katsomaan,
hyökkääkö selkäpuolelta sikoja. Paavolaisen tapauksessa (Synkkä yksinpuhelu)
hyökkäsi. Täydellisyyden vuoksi lisään, että olisin ollut itsekin yksi
hyökkääjistä, jos minulta olisi kysytty tuon kirjan ilmestymisen aikaan 1946 jotain
muutakin kuin että joko taas olen pissinyt housuihini.
Veriset ruhot reunustavat teitä sekä taiteen että tieteen
alttareille. Pahemmin yleistämättä voisi sanoa, että hyvin korkeilla paikoilla
olevat henkilöt ovat sangen usein osoittaneet juoksuhaudan vyöryttämisessä
tarpeellista taitoa, joka muuten puuttuu hevosilta ja koirilta – miten juostaan
saappaan alla muljahtelevien, vielä höyryävien ruumiitten yli.
En ole tuota itse kokeillut käytännössä, oman muistini
mukaan en edes tässä tarkoittamassani kuvaannollisessa mielessä. Joillekin
jatko-opiskelijoiksi ilmoittautuneille olen kukaties puhunut pitkään ja
kauniisti ulkotöiden terveellisyydestä.
Koska kädet ja kainalot ovat täynnä, en tähän hätään ryhdy
kertaamaan Westön kirjaa. Huomaan ja huomautan toimivani samalla tavalla kuin
aktiiviupseerit lukiessaan erään Linnan sotaromaani historian hämärissä.
Kokemukseen vetoava ihminen tarkoittaa todellisuudessa omia
mielikuviaan. Viimeksi tänä aamuna televisiossa se elokuvista puhuva ihminen,
jonka meiningistä en valitettavasti lainkaan pidä, sanoi jotain mielestäni
pohjattoman typerää sotaelokuvista ja Brad Pittistä. Hän ja minä siis pidämme
kiinni mielikuvistamme. Minusta lukemisen arvoinen sotakirja sisältää aina
kipua inhimillisyyden hukkumisesta räjähdyksiin. Tuo toinen henkilö piti asiaa
filmin heikkoutena, ja sen minä puolestani leimaan typeryydeksi. Ehkä olen
kohtuuton. Ehkä ”arvostelija” ei ajatellut, että miesten olisi pitänyt hukata
panssarivaununsa pensaikkoon ja istua nuotiolle puhumaan mukavia.
Siis minulla on erilaisia mielikuvia Suomen sotien välisen
ajan lääkäreistä, lakimiehistä ja heidän sihteereistään. Viimeksi kirjoittamani
perusteella näyttää siltä, että hiukan kehuskelinkin. Olen tuntenut hyvin,
muutamissa tapauksissa epämiellyttävän hyvin, juuri noita samoja ihmisiä.
Tästä seuraa täysin virheellinen johtopäätös – jonkun muunkin,
tässä tapauksessa paljon nuoremman ihmisen, pitäisi muka kirjoittaa minun
oikeiksi väittämieni odotusten mukaisesti. Niin se ei kuitenkaan ole.
Viimeksi olin lievästi eri mieltä jonkun kommentoijan kanssa
siitä, oliko Waltarin Mikael Karvajalka oman aikansa ”suomalainen”, ja taas
toisessa kirjoituksessa ylistin Waltarin ”Sinuhea” tämän hetken tietämyksen
mukaan kaameasta näkijän kyvystä romaanin Egyptin ja sen ympärysvaltojen oloja
esiteltäessä.
Kysymys on oikeasti uskottavuudesta ja se puolestaan on
kiinni tekstin sisäisestä rakenteesta. Kritiikin menetelmä, joka juuri Westötä
lukiessa tuottaa tulosta, on yritys nähdä kuva, mielellään liikkuva kuva.
Heikon kirjoittajan kerronta tuottaa pahvista leikattuja figuureja, jotka ovat
kömpelöitäkin. Huippukirjoittaja, esimerkiksi Dostojevski, tuottaa sekä ihmisiä
että esimerkiksi katukuvia, jotka sekä elävät että tuoksuvat – tai haisevat –
ja seuraavat lukijaa hänen elämänsä päivät.