Kirjoitin erästä hiukan
viisaampaa kirjoitusta ja selitin, että Etelä-Pohjanmaalla perinteen ja murteen
sitkeys johtui myös tilapäistyövoiman vähyydestä. Siellä oli huomattavan vähän
käypäläisiä-
En ole ottanut tätä
varten esiin lähdeteoksiani; etenkin vanhat Viralliset tilastot ovat monissa
asioissa tavattoman yksityiskohtaisia. Olen aikojen kuluessa ladannut ne
verkosta omiin tarkoituksiini. Suosittelen. Esimerkiksi vuoden 1916 ja vuoden
1920 virallisen tilaston järjestelmällinen vertaaminen kertoo kansalaissodasta
todella paljon – varsinkin jos tietää, että punakaartiin liittymisestä
maksettiin monin paikoin rahapalkkaa. Ja niin sanotuissa patteritöissä Helsingin
seudulla oli ollut satakin tuhatta enimmäkseen nuorta miestä, jotka olivat nyt
siis jääneet vaille ansioita.
Kirjallisuus ja viihde
ovat tehneet romanttisia tai hauskoja kahdesta kammottavan raskaasta ammatista,
uittomiehenä olemisesta ja metsätyöstä eli jätkän elämästä, joissa ei ollut
mitään hauskaa.
Uitto oli lyhytkestoinen ansiotyön
mahdollisuus keväisin runsaan veden aikaan ja työ saattoi olla jopa
vonkamiehille erittäin raskasta etenkin unenpuutteen takia. Mielipuolisen
vaarallinen suman laukaiseminen annettiin yleensä joukosta erottuvien miesten
tehtäväksi. Heitäkin vahingoittui ja kuoli paljon.
Tukkilaisromantiikka elää
kuvitelmina Linnankosken ”Tulipunakukassa”, Pakkalan ”Tukkijoella” -näytelmässä
ja Katajan ”Koskenlaskijan morsiamessa”.
Tuo tukkilaisuus oli
hyvin nuorta perua. Päijänteen vesistön puuvaroja alettiin ottaa käyttöön
1870-luvulla ja uittoa, etenkin Kymijoessa, pidettiin hulluna ajatuksena, kunnes
Hans Gutzeit ja muut norjalaiset toivat tänne oman tekniikkansa uittoränneineen
kaikkineen. Ja jossain vaiheessa molempien sotien jälkeen puutavara nousi
kumipyörille.
Olen itse nähnyt uittoa
Kauhavanjoessa, mutta se oli kyllä hyvin vähäistä. Nippu-uittoja Saimaalla
katselin kauan. Se oli jotenkin hupaisaa, miten tavattoman hitaasti yhden
hinaajan vetämä lautta liikkui järven selällä. Millaista tuo puroista uitetun
puutavaran uittaminen tehtaille oli selät käsin tai hevoskierrolla
varppaamalla, sitä voi vain arvailla…
”Vielä niitä honkia
humisee” -laulussa kehutaan, että on sitä oltu ryyppäämättä kolmekin
vuorokautta. Kun näet tukkilautta hajoaa järvelle, siinä tulee kiire.
Se varmaan pitää
paikkansa, että kelumiehiltä opittiin edustava valikoima ruokottomia lauluja,
jotka sitten elivät paikkakunnilla kauan.
Metsätyömaat on
kartoitettu kirjallisuudessa suorastaan hyvin. Oulu, Kajaani, Veitsiluoto ja
Kemi pitivät yllä savotoita, jotka olivat suurimmillaan valtavia. Työvoiman
tarve oli myös kansantaloudellisesti merkittävä. Suomalainen mökkiläisyys, jota
alettiin myöhemmin nimittää pientilallisuudeksi, kunnes myös ”pienviljelijä”
katosi kielestä, tukeutui talven metsätöihin.
Mökkiläisten ohella oli
sitten jätkiä, lentojätkiä ja losojätkiä. Alun perin tuo myöhemmin maineeseen
noussut jätkän työnimike ja yleiskieleen siirtynyt sana oli virkakielellä ”vailla
vakinaista asuntoa oleva”. Irtolaisista, runollisesti löysäläisistä, puhuttiin
sellaisissa tilanteissa, joissa voi ainakin väittää, että asunnon lisäksi
joltakulta puuttuivat työhalut.
”Itsellinen” on sanana sekin
muuttanut merkitystä. Ennen se tarkoitti erilaisia haitallisia ihmisiä, jotka asustivat
toisten saunoissa ja vastaavissa. Miehet eivät olleet edes sekatyömiehiä. Itä-Suomessa
tuon tilattoman väestönosan edustajien nimitys oli ”loinen”. ”Loismies” ei ole
mitenkään harvinainen titteli pappien eikä nimismiesten tekemissä luetteloissa.
Joutoväkeä oli siis kahta
lajia. Toiset olivat, ainakin sen pään ottaessaan, tosi kovia työntekijöitä.
Toisista ei iän, sairauksien ja vikojen tai vammojen takia ollut kovaan työhön.
Etenkin suomalaisen
elokuvan hartaasti toistelema tarina jätkämiehestä, joka osoittautuukin ihan
insinööriksi, on luonnollisesti kansainvälistä perua ja romantiikan
kirjallisuuden perusaineksia.
Tiettävästi ainuttakaan
tällaista tapausta ei tunneta todellisuudesta. Viinan voimin tai omin neuvoin
luhistuneita entisiä talollisia tai jopa pikkurikkaita savotoilla tietysti oli,
mutta ei heistä paljon lauluja lauleltu. Ennen oli joka suvussa joku talonsa
juonut.
Kaunisteleva perinne on
yhteydessä ainakin kisällikiertoon, joka oli luvallinen ja suositeltu tapa
aloitella käsityöläisammattia. Jos onni kävi, kisälli sai kukaties työkalujen
lisäksi entisen mestarin lesken ja liudan lapsipuolia.
Pohjanmaalta, etenkin
Keski-Pohjanmaalta, lähdettiin erittäin suurin joukoin rakentamaan Helsinkiä.
Muurarit, kivimiehet ja kirvesmiehet olivat kysyttyjä. Kysyntää oli
Pietarissakin.
Etelä-Pohjanmaan yksi
erikoisuus on edelleen vierastyöpaikkojen vähyys. Tehtaita ei ole vieläkään ihmeemmin;
konepajoja ja pienteollisuutta on mutta esimerkiksi vanha, nyt jokseenkin
kokonaan kadonnut puukkoteollisuus oli suurelta osin kotityötä, jota tehtiin omissa
nurkissa.
Kaupunkien laitamilla
asui epämääräistä väkeä. Helsingissä työläisyhteiskunnat tutkittiin jo ennen
sotia (Heikki Waris), mutta sellaisten nykyisten kaupunginosien kuin Haaga tai
Tapanila tai Malmi taustan saa kaivella esiin paksummista kirjoista. Ne olivat
tietenkin rautatien lieveilmiöitä. Myös Suomessa tunnetaan se ilmiö, että joku
on kotoisin ”väärältä puolelta rataa’”, esimerkiksi Turussa Raunistulasta tai
Vaasassa Vöyrinkaupungilta tai Oulussa Raksilasta. Tampereella rautatiet ihan
kiersivät kaupungin, sen läntiset osat.
Pohjanmaalla oli päiväläisiä
ja oli uudisraivaajia, mutta viimeistään nälkävuosista alkaen tilanne oli se,
ettei maakunta ottanut vastaan väkeä, vaan työnsi. Vaihtoehtojen puute, siis
olematon urakehitys, saattoi olla syy outoon väkivaltakulttuuriin mutta myös
muuhun sosiaaliseen levottomuuteen, joka saattoi purkautua poliittisiin
toimiin.