Petäjä kirjoitti lehteen juuri niin olimme puhelimessa
puhuneetkin. Kokeneiden lehtimiesten kanssa ei tule vaikeuksia. Heille voi jopa
sanoa, että kuule, en tiedä, tai että en viitsi ryhtyä miettimään ja
selvittämään jotain mitä tahansa yksityiskohtaa.
Mielestäni vika ei ole median, yleisön eikä edes
poliitikkojen. Huomio on aikojen alusta kiinnitetty asioihin, jotka ovat
käsitettävissä ja joista on mahdollista puhua. Tieteen ja taiteen alusta eli
kolme tai kolmekymmentä tuhatta vuotta aidosti vaikea asiat ovat jääneet
spesialistien selvitettäviksi. Onko maailma todellinen vai kuva, sellainen kuin
luolan kattoon heijastuvat varjot? Järkevä ihminen sanoo, että mitä väliä sillä
on, kunnes käy ilmi, että joku juoksee sisään kirves koholla maailmankuvansa
eli todellisuuskäsityksensä villitsemänä. Meille ihminen ja etenkin hänen
kärsimyksensä ja kipunsa on todellisempi kuin tämä tai tuo profeetallinen
käänne. Mutta ainakin pari miljardia ihmistä uskoo todellisuuden löytyvän
jostain muualta kuin havaintomaailmastaan.
Anteeksi filosofointi. Ehkä tällä pääsisi
perustuslakivaliokuntaan kuultavaksi, mutta ei tee mieli. Olen ollut siellä.
Vaikea asia, jota emme sekoittaneet Marimekon
plagiaattitapaukseen, on kysymys teoksen hyvyydestä ja kauneudesta. Yhtiön
omassa historiassa on paljon esimerkkejä kulumatiivisuudesta. Sekä taiteessa
että tieteessä erinomainen käytäntö on perehtyä esikuviin ja sitten panna paremmaksi.
Näin tapahtui kun firman olkalaukku ja kantokassi kehitettiin. Ne eivät ole
millään muotoa suojattuja teoksia, mutta ne ovat pahuksen hyviä ja käyttökelpoisia
ja pysyneet markkinoilla vuosikymmeniä.
Kuvassa oleva Aino Aallon ennen sotia
suunnittelema juomalasi (itse asiassa Iittalan nykymuunnelma alkuperäisestä) on
kauneimpia käyttölaseja, mitä on. Erään tarinan mukaan muoto oli funktion eli
käytön määräämä. Tuomioistuimet käyttävät tuota sanontaa perustellakseen suojan
puuttumista etenkin taideteollisuuden tuotteelta. Laseja oli näet helppo pinota
tiskissä päällekkäin, kun ne eivät muotonsa vuoksi takertuneet toisiinsa. Se
oli ennen kuivauskaapin keksimistä se (suomalainen, Maiju Gebhardin ja Työtehoseuran
nimissä kulkeva innovaatio).
Kauneudella ja rumuudella, taidokkuudella ja
taidon puutteella ei näet ole merkitystä arvioitaessa, onko jokin aikaansaannos
suojattu teos.
Jokaisen eskarilapsen jokainen piirustus on
suojattu teos, myös ne, joissa on selvästi vain suttua. Tämä on vanha sääntö,
josta minulla olisi kyllä sanani sanottavana, muta en tee sitä tässä.
Tilanne muodostui sietämättömäksi, jos todella
tökerö toritaiteen tuote ei saisi suojaa, mutta taitelijana pidetyn henkilön
muutaman viivan hahmotelmat saisivat. Silloin suojattaisiin tekijää eikä teosta
ja tuomioistuin joutuisi kriitikon asemaan eli tekemään esteettisiä arvioita.
Siihen ei tarvitse taidehistorian opintoja,
että osaa luetella viisikymmentä suurta mestaria, joiden teoksia vakaat
arvostelijat ovat väittäneet mielipuolen aikaansaannoksiksi. Esimerkiksi päivänsankari,
100 vuotta täyttävä Stravinskyn ”Kevään pyhitys” oli sellainen. ”Tämä ei ole
musiikkia”, kirjoittivat asiantuntijat. The Timesin arvostelija julisti
lehdessä mm. van Goghin, Paul Cézannen ja Gauguinin näyttelyyn tuodut teokset
hullun töherryksiksi. Perusesimerkki voisi olla Picasso, josta oltiin yleensä
sitä mieltä, ettei hän osaa lainkaan piirtää, mutta asioista auttavasti
selvillä olevat tietävät, että kyllä hän uransa alkuvaiheessa osoitti
suurenmoisia piirtäjän ja värin käyttäjän lahjoja, kunnes sitten rupesi
piirtämään malleilleen silmän poskella ja muuta sellaista.
Tiesittehän, tarpeettoman tiedon ystävät, että
Picasson ”Avignonin naiset” tarkoittaa Barcelonan bordelleja, joiden harras ystävä
Pablo oli. Kadun nimi oli Avinyó, ranskaksi Avignon.
Tekijänoikeudessa tavallaan ymmärrettiin jopa
intentioharha ennen kuin 1930-luvun teoreetikot, etenkin Wellek ja Warren
kirjallisuudessa, kehittelivät ajatuksen. Taiteilijan tarkoitusperillä ja
omalla käsityksellä siitä, mitä hän on tehnyt, ei ole juurikaan merkitystä
teosta tulkittaessa.
Taidetta ja siten tekijänoikeuden suojaamaa on
se, minkä voi myydä taiteena. Kun parikin suomalaista kuvanveistäjää alkoi
tuoda näyttelyihinsä kantoja ja hirrenpätkiä, luonnollisesti ne olivat
taideteoksia. Jos minulla tai sinulla on hirrenpätkä liiterin seinällä, se ei
ole teos. Konventio määrää – sillä siis on vaikutusta, mitä yleisesti ja
hyväksyttävästi pidetään taiteena.
Tämä asia on todellinen ja vaikea ongelma
valokuvissa ja tietokoneohjelmissa. Jotkut niistä ovat selvästi suojattuja
teoksia, jotkut taas eivät. Jostain syystä kaikkia karttoja pidettiin
suojattuina, vaikka Suomen kartoituksen perustyöt valmistuivat ennen sotia ja
kartoissa pyritään mahdollisimman suureen säännönmukaisuuteen, ei
omaperäisyyteen. Konventio ratkaisee. Hiukan samoja ongelmia on
arkkitehtuurissa. Todella omaperäisessä talossa (eräin poikkeuksin) ei voisi
asua. Hieno rakennus on etevä yhdistelmä siitä, mikä o tunnettu ehkä kauankin –
mahdolliset julkisivut pois lukien.