Taito olla ajattelematta on monen oma. Ehkä meillä on
kaikilla tuo kyky. Mahdollisesti se on ihmisen lajina selviytymisen välttämätön
ehto. Katto vuotaa, kivi lentää, autobiili suistuu tieltä. Rehellinen selitys
olisi aina ”en tullut ajatelleeksi”. Yleensä selitys on jokin muu. Kyky siirtää
omat tunteet syrjään on yhtä keskeinen. Jos puu juurtuu pientalon katolle,
valokuva todistaa asian ja näyttää päivämäärän. Kokeneesti kätketty raivon
tunne on sitä vastoin aika vaikea todistaa jälkeenpäin.
Jussi Palomäki väitteli eilen kognitiotieteestä otsikolla
Uusia näköaloja pokeripelin tunneprosesseihin ja päätöksentekoon.
Englanninkielinen väitöskirja löytyy verkosta
Menetelmät ovat tilastollisia. Havaintoaineisto perustuu
taitavasti järjestettyihin kokeisiin. Eritasoiset koehenkilöt pelasivat
verkkopokeria useimmiten keinoälyä eli siis koneita vastaan tietämättä kokeen
järjestelyjä. Heidän kokemuksensa ja kykynsä arvioitiin vakioiduilla
kysymyssarjoilla.
Lukijan mieleen tulee tuttu leuhkaisu, jonka mukaan pokeri
on pelien kuningatar. Se sisältää kaiken keskeisen tietojenkäsittelytieteestä
ja siten tilastomatematiikasta. Psykologian kannalta se on ehtymätön aarre.
Näin tavataan sanoa. Hallussani on jokin arvostettu teos. Väite
lähisukulaisuudesta peliteorian kanssa vaikuttaa täysin perustellulta. Pokeria
tai sököä pelasin itse viimeksi lokakuussa 1959. Verkkopokeria en ole kokeillut
enkä liioin peliautomaatteja. Pidättyvyys ei johdu luonteen lujuudesta vaan
ymmärryksen puutteesta.
Riittäviä esimerkkejä uhkapeleistä ovat veikkaaminen ja
lotto. Sangen alkeellinen aritmetiikka osoittaa, että voittoja tai
voitollisuutta ajatellen olisi selvästi viisaampaa istuttaa rahansa keväällä
kukkapenkkiin ja arvella pääsevänsä elokuussa korjaamaan kympin seteleistä
versoneita satasia.
Tämä kritiikki on turha, julma ja ajattelematon.
Todellisuudessa ainakin valtion rahapelit ja kuka tietää, vaikkei
verkkopokerikin, on halpaa ja kodikasta viihdettä. Puheenaiheena se vetää
melkein vertoja säälle, vaikka aamutelevisossa ei ole vielä huomattu panna
juontajia vaihtamaan veikkausmuistoja.
Palomäen väitöskirjan keskeinen aihe on ”tilttaus”, pokerin
pelaajan joutuminen tiettyyn tilaan. Itse muistan termin flippereistä. Kun joku
roteva renkimies yritti auttaa kuulaa potkimalla kojetta tai nostamalla sitä,
peli keskeytyi ja sana ”tilt” alkoi välkkyä lasilla. Määritelmä on:”A poker term for a state of
mental or emotional confusion or frustration in which a player adopts a less
than optimal strategy.” Pokeritermi, joka kuvaa pelaajan
ajatusten tai tunteiden sekasortoa tai turhautumista tämä valittua optimaalista
huonomman strategian. Sanat kuulostavat hienoilta. Saman voi sanoa: pelaaja menee
pimeäksi pelattuaan kätensä väärin.
Tämä johdattaa pois pokerista. Tuo tila tunnetaan
esimerkiksi ylioppilaskirjoituksista. Sitä esiintyy työpaikkahaastatteluissa ja
poliisikuulusteluissa. Tunnetaan tapauksia, joissa joku on ryhtynyt sytyttämään
tulta takkaan ja päätynyt järjestelmällisesti ja vakuutuspetoksen
tunnusmerkistön täyttävästi sytykkeitä ja palavia nesteitä tuikkaamaan talonsa
tuleen. Rikoslain mainitsema ”täyttä ymmärrystä vailla” on huonompi kuvaus
tuolle sielulliselle tilalle kuin ”tiltti”. Rikosoikeudellinen ”ymmärrys” tuo
mieleen nyt ilmenneen tai muutoin pitkään kestävän henkisen muutoksen. Tiltti
tuo mieleen yllättävän tilanteen, jossa pipo putoaa silmille tuosta vain.
Väitöskirja johdattaa myös toiseen oikeusteoreettisesti
hyvin mielenkiintoiseen seikkaan. Kun koehenkilöt pantiin kuvaamaan tuntojaan
sen jälkeen kun heidät oli huijattu koejärjestelyillä käyttäytymään typerästi,
he kuvailivat tilttitilaansa sanomalla, että oli päästävä omilleen ja saatava
hyvitys kärsitystä epäoikeudenmukaisuudesta.
Mieleeni tulee kerran kuulemani krapulaisen ähkäisy: ”Miten
näin mukavan ihmisen pää voi olla näin kipeä?”
Osa tutkimuksen pelaajista oli miljoonia käsiä pelanneita
aivan aikuisia, jotka itse arvioivat myös taitonsa laskea päässään
todennäköisyyksiä hyväksi ja kykynsä kestää peliin kuuluvaa henkistä nokittelua
hyväksi. Tilttejä esiintyi heilläkin, eivätkä he tainneet edes kieltää ilmiön
olemassaoloa.
Tässä nyt voisi olla selitys muun muassa ”liikenneraivoon”, jota olemme käsitelleet ennen ja lehdet sitäkin enemmän. Joku niin sanottu kunnon kansalainen nyrjähtää päästään jouduttuaan moottoritiellä autoillessaan aiheettomasti ohitetuksi ja päätyy pätkimään ulosajorampilla äskeistä ohittajaa kuonoon kiilattuaan tämän kovassa vauhdissa sivuun. Valitettavasti tämä voi olla selitys myös muunlaisille väkivallanteoille. Jopa hengenahdistuksesta ja ruumiin heiveröisyydestä kärsivät kirkkoherra ajattelee joskus lähimmäistään kuunnellessaan, että entä jos tinttaisi tuotakin turpaan. Papillinen ja muu sivistys tarkoittaa, kuten muiden ohella Norbert Elias aikoinaan osoitti, että asianomaisella on kyky lykätä gratifikaatio tuonnemmas niin että hän tyytyy todennäköisesti mulkoilemaan kiukkuisesti rakasta ruustinnaansa kotiin palattuaan.
Väitös viittaa kognitiotieteen alustamaan oivallukseen. Itse
kukin voisi toivoa joululahjaksi valheen paljastusmittaria. Nykyisin hyvin
näppärät mittarit lukevat nimettömän tai pikkusormen välinivelestä ihon
galvaanisen sähköjohtavuuden muutoksia. Etevästikin tukahdutettu tunne tulee
armottomasti esiin. Omien emootioiden seuraaminen vaatii pitkää harjoittelua.
Aivoissa olevan pikku puolustusasianajajan kytkeminen pois päältä onnistuu
kyllä. Omista tunnereaktioista paljastuu yllättäviä asioita, joiden tietämisestä
on selvää strategista etua.