Se ei lukijoille kuulu, mutta vaikka minulla oli
pikkupoikana ja sitten armeijassa vakavia tulehdustauteja, jotka näyttäytyivät
arpiääninä sydänfilmissä, reippaat rytmihäiriöt kuitenkin yllättivät, kun ne
iskivät kiinni 1976.
Minulta kesti yli 35 vuotta huomata, että ensin maltillinen
ja sitten maltiton Bachin harrastukseni alkoi samaan aikaan. Nyt uskaltaisin
sanoa, että se alkoi siitä.
Se rytmimusiikki, jota nyt esitellään ja muistellaan, ei
suoraan sanoen kauheasti innostanut. Kotimaiset tangot, foksit ja valssitkin
mennä jumputtavat alusta loppuun samalla tavalla kuin Valtion Rautatiet ennen
kuin kiskojen välit opittiin hitsaamaan kiinni. Kolke on kadonnut.
Barokkimusiikin mukana oli tullut jazz, jossa miellytti
aivan jumalattomasti tuo marssirytmeistä poikkeava tapa korostaa säveliä,
synkoopit.
Kukaan ei tiedä, kuunteliko Bach sydäntään. Vasta sen pari
kertaa koettuani kuulin, että Matteus-passiossa, ehtoollisen asetuksessa, Bach
on säveltänyt flimmerin eli eteisvärinän.
Tahtilajimerkintäkin on hyvin outo, kuten passiossa vähän
kauttaaltaan. Sehän on täynnä jopa ”valssirytmejä” eli kolmijakoisia rytmejä,
kuten Matteus-passion loppukuoro. Ja Jeesus ja evankelista laulavat melko
johdonmukaisesti pois iskulta. Ensin sello ja urut antavat sävelen, sitten
neljäsosatauon jälkeen tulee solisti. Arytmia – rytmihäiriö.
Hyvin pitkän kokemuksen perusteella tiedän, että
barokkimusiikki ja ennen kaikkea Bach rauhoittaa sydäntä aivan konkreettisesti
ja kirjaimellisesti. Luulenpa että neurobiologit ovat jo löytäneet tämän
yhteyden ja tietävät, onko kysymyksessä kaliumin vai natriumin välittämä sähkö.
Välittymismekanismi on tiedossa, ja flimmerin yksi hoito on sykkeen eli
sähkötoiminnan kääntäminen väkisin. Se voi tehotakin. Jos sydän saa jyskytellä
aivan omiaan, seurauksena voi olla tulppa ja aivohalvaus.
Suunnilleen samana vuonna 1976 kuulin levyltä, että Verdi
oli tehnyt tämän saman ”Requiemissään”. Sen teoksen hän sävelsi vanhan
ystävänsä kuoltua tämän muistolle.
Flimmeri tai suorastaan kammiovärinä lauletaan kohdassa ”Libera
me de morte eterna”, vapauta minut ikuisesta kuolemasta.
Kun musiikki on soinut juuri hädissään takovan sydämen
tahdissa patarumpujen korostamana, se äkisti sekoaa hätäiseksi värinäksi.
Dies irae –jaksot aloittavat mieletön glissando eli liu’utus
ylhäältä alas kelpaisi sellaisenaan sepelvaltimotaudin tunnusmusiikiksi. –
Minulle ei sitä tautia ole, mutta tukeudun tässä lukemiini kuvauksiin.
Barokkimusiikin basso, toisin sanoen kontrapunkti, on
elämisen ääni. Kontrapunktin ajatus, usean itsenäisen äänen nitominen yhteen niin
ettei mikään pelkästään säestä, on fysiologinen tutkielma, äänikuva elämästä
eli lukuisien yhteyksien ja rytmien täysi liike samaan suuntaan.
Sellaista juttua kerrotaan, että depression kaluamille
ihmisille, parille paaville ja muutamalle diktaattorille on määrätty aamuksi
Mozartia. Kyllä se kokemuksen mukaan auttaakin raskasmielisyyteen.
Mutta somaattisten eli ruumiillisten vikojen parantaminen
barokkimusiikilla lienee uusi ajatus.
Jätän sen vapaasti käytettäväksi ja neurobiologien
pohdittavaksi.