Sofi Oksasen kirja on aivan uskomattoman hyvä. Toistaiseksi
puhun vain siitä, miten teksti menee, miten sanat kipunoivat mielikuvia ja millaiset
ovat kielen sisäiset rytmit. Tämän verran käsittää ehtimättä pitkälle lukea
Hyvä kirjoittaminen on harvinaista. Katsoin kerrankin
kiinnostuneena viikko sitten, kun tämä Ruuskanen heitti keihästä todella
pitkälle. Jo vauhti oli jotenkin unenomainen, aivan kuin raukea. Kaikki tapahtui
pakottomasti, tanssien. Katsoja tiesi käden aloittaessa vedon, että nyt
tapahtuu jotain aika harvinaista.
Saman tunteen herättää joskus tanssi, joskus musiikki,
joskus teksti. Suoremmin sanoen saman näkee joskus työnteosta, kuten
kirvesmiehen piilutessa – tuossa on nyt jotain sellaista, että kaikki onnistuu
itsestään selvästi. Kaikki on selkeää ja navakkaa kuin tuuli, syksyllä.
Sellainen vaatii epätavallista lahjakkuutta ja määrättömästi
harjoittelua, kymmenen tuhatta tuntia.
Pinkeristä, jossa on siis 832 sivua, kirjoitan jatkossa, ja
useita kertoja. Pinkerin johdosta tunnen tarvetta tänään seuraavaan
tunnelmointiin.
Koska ostin kirjan omalla rahalla (kuten valitettavasti
kaikki muutkin kirjat) ja ryhdyin lukemaan sitä, olen siis halukas uhraamaan asiaan
yhtä ja toista, etenkin aikaa. Hänen aikaisempien kirjojensa johdosta odotan
paljon. ”Blank slate” –teoksesta muuten pidin tohtoriopiskelijoille kerran
seminaarinkin. Paikka oli Possulan kerhohuoneisto villeimmässä Savossa, ja
aikaa on kulunut. Nuorisoa oli saapuvilla kuusi tai kahdeksan kappaletta, ja
kaikki ovat tänä väliaikana varttuneet iässä ja viisaudessa.
Enkelikirjasta eli Pinkerin väkivallan tutkimuksesta jopa
Amazon lihavoi keskeisen sanan, provokatiivinen. Juuri siitä on kysymys.
Joitakin päiviä sitten kommentoija viittasi Aarnion
auditorio-käsitteeseen, kun olin hahmotellut, kenelle osoitan näitä
kirjoituksia. Viittaus oli hyvä, koska tuo käsite tarkoittaa usein
kuulijakuntaa, jolla on halu, kyky ja tarve ymmärtää ja puntaroida kuulemaansa.
Mutta tässä ei ole kysymys vain siitä. Juristin käyttämänä tuo sana sisältää
lisämääreen tai ainakin vihjaa sellaiseen. Kysymys on yleensä oikeudellisen
ongelman ratkaisemisesta tai ratkaisemisen edellytysten osoittamisesta. Siten
auditorio koostuu ratkaisijoista. Kirjoittamisen kuulijakunta koostuu
ratkaisemattomista ihmisistä.
Monissa ammateissa, esimerkiksi asianajajan ja tuomarin
toimissa tärkein työvaihe on tekstin pyyhkiminen eli keskittäminen oleelliseen,
rönsyjen katkominen. Muussa kirjoittamisessa, esimerkiksi Pinkerin kirjassa,
tarkoitus voi hyvinkin olla vain ottaa asioita puheeksi. Ja Pinker, joka
tukeutuu kirjassaan hyvin voimakkaasti myös tässä verkkojulkaisussa usein puheena
olleeseen Norbert Eliasiin (tai Eliakseen, miten haluatte) on todella syytä
pitää kirjoineen puheena.
Hänen kirjansa on sopiva esimerkki suuresta teoksesta, joka
ei käsitykseni mukaan voi todistaa mitään. Näissä tieteissä voi harvoin
todistaa. Lukija voi sitä vastoin vakuuttua tai ainakin päätellä, että nyt tuli
ajattelemisen aihetta, koska kirjoittajan väitteissä voi olla perääkin. Itse
olen pohtinut valtion monopolikseen ottaman väkivallan ja muun väkivallan suhdetta
kauan ja hartaasti. Luulisin että Neuvostoliitossa oli sangen vähän murhia
1931-1939…
Tässä asiassa blogin kirjoittaja on kuningas
lehtikirjoittajaan verrattuna. Tässä on aidosti mainittu kaksi kirjaa, joilla
ei ole mitään tekemistä keskenään. Sattuma heitti ne käsiini melkein
peräkkäisinä päivinä.
Kirjojen, siis Oksasen ja Pinkerin välille syntyy jännite.
Toisessa eli Pinkerissä on kysymys väkivallasta ja valtiosta. Niin toisessakin
eli Oksasessa. Romaani jota joku voisi sanoa ongelman mikrotasoksi, vaikuttaa
järkyttävästi ja imee mukaansa. Tieteisiin perustuva kirja, laajasti ymmärtäen
tutkimus, ei järkytä mutta herättää kiinnostusta ja ajatuksia. Väkivalta ei ole johtava ongelma tämän päivän
Suomessa, Virossa, Englannissa eikä Amerikassa, jos väkivalta tarkoittaa
hengenmenoa. Jos väkivalta ymmärretään toisin, muu kuin ruumiillinen väkivalta
voi kuitenkin olla keskeinen ongelma. Foucault, jota ei enää tule usein
muistelluksi, antoi ymmärtää, että sivilisaatioprosessi oli tapahtumasarja, jonka
myötä ihmisestä tuli kävelevä vankila. Ole itse oma vanginvartijasi! Oksanen
näyttää kertovan ihmisten kautta, miten kokonaisesta maasta tulee vankila.