Pääsiäiseen ei ole enää kahta kuukautta. On aika panna passiot
pyörimään. Pikkupojat ovat kuulemma pääsemässä laulamaan, joten tällä kertaa
täytynee laittautua kirkkoon.
René Jacob, joka aloitti passiossa kotikaupungissaan Gentissä
aivan tuon kuvan esittämän maalauksen vieressä poikasopraanona ja jatkoi
kontratenorina ja myöhemmin kuorojohtajana, on uuden levytyksen takana
(Harmonia Mundi).
Kun minulla on näitä Matteus-passion kokonaislevytyksiä
vasta 20, piti hankkia tämäkin, ja Chaillyn itsessään Tuomaskirkossa
paikallisten kanssa valmistama versio.
Seurasin alkutekstiä. Kyllä Luther on tietoisesti tai
tietämättään ottanut huomioon tekstin rytmityksen. Kreikan kielessä on niitä
pitkiä sanoja, jotka Bach on sitten sijoittanut saksan kielenä evankelistan
suuhun. Hymeis skandalistheesesthe – te loukkaannutte (minuun). Saksan
kirjallinen läpäisyvoima ei ole parantunut Lutherin päivistä. Esimerkiksi
Korintolaiskirje, joka tunnetaan hääseremoniasta, tahtoo mennä päähän. On se
niin rajun hellä.
Ensin luulin, että Jacobsin levyssä on jotain vikaa, ja
sitten, että äänityksessä. Olin utelias kuulemaan, miten suomalaiset Topi
Lehtipuu ja Arttu Kataja veisaavat. Etenkin Katajan ääni tuntui tulevan kovin
kaukaa.
Vihkosesta ilmeni, että tämä juuri on tarkoitus. Samalla
kävi ilmi, miksi solisteja on sellainen liuta. Heitä on kahdet.
Jacobs perustelee uusimman tutkimuksen tiedoin, että tapa
sijoittaa ne kaksi, oikeastaan kolme kuoroa vierekkäin, ei ole oikea.
Levytyksessä on toteutettu sellainen ajatus, että ne kaksi kuoroa olivat kirkon
päissä, todella etäällä toisistaan. Tuomaskirkko on 50 metriä pitkä ja 25
metriä leveä.
Ennen vanhaan tuossa kirkossa oli kahdet urut. Urkuja on
levyllä kaksin kappalein. Lisäksi Jacobs on korvannut passion säestyksissä
tavallisen cembalon luutuilla. Levyllä solisti ja kuoro kertovat tarinaa alttarilta
ja toiset kauhistelevat ja kommentoivat kuulemaansa kapellimestarin selän
takaa.
Siinä on kapellimestarilla tekemistä, vaikka kuorotkin ovat
maailman huippua. Jos aivan rehellisesti sanon, niin iskutuksessa ja joissakin
sisääntuloissa oli kyllä ihan pientä sanomista. Vertauskohtana tulee äkkiä
mieleen ainakin Harnoncourtin uusin passio-levytys, jossa äänellä on tilaa
soida ja wieniläiset osoittavat, miten kaikki tehdään todella viimeisen päälle.
Jos joku tämän lukiessaan kohtaa saman kapellimestarin toisen levytyksen,
kavahtakoon. Se vanhin passio-levy on menneeltä ajalta, jolloin naisia ei
huolittu mukaan laulamaan ja barokkisoittimia soitettiin raapimalla. Paljon on
onneksi muuttunut.
Valokuvista päätellen Leipzigin Tuomaskirkko on ollut aika
kummallinen tila. Kapeassa ja korkeassa holvistossa kaiut ovat varmaan
kiertäneet ihmeellisesti. Liittoutuneiden ilmavoimien ponnistusten 1943 johdosta
rakennus ei ole kovinkaan sama kuin 1700-luvulla, vaikka se on rakennettu
uudelleen. Yksi lehterikin puuttuu.
”Autenttisuuden” etsiminen ei ole tällaisessa musiikissa
erikoisen järkevää. Sitä on lupa miettiä, milloin teos esitetään ”oikein”.
Mielestäni paljon tärkeämpää on kuunnella ja seurata, miltä musiikkiteos
tuntuu. On se niin tunteen asia.
Klempererin levyn musiikkiin ja eräisiin muihin on hyvä
kääriytyä. Sitä vastoin esimerkiksi joidenkin suosikki, Joshua Rifkinin versio
on niitä, joita en kuuntele mielellään. Tämä henkilö päätteli, että nuo kaksi
passion kuoroa olivat nelihenkisiä eli siis soolokvartetteja, ja solistit
saavat hoitaa senkin puolen. Tulos on mielenkiintoinen ja hyvin puhdas, mutta…
Clara Schumannin väitetään nostaneen kytkintä kesken sen
kuuluisan esityksen, jolla Felix Mendelssohn toi Berliinissä Matteus-passion
sadan vuoden tauon jälkeen yleisön tietoisuuteen ja suosioon. ”Siinä on niin
paljon ääntä ettei musiikki kuulu”, hän ehkä sanoi. Kuulostaa andekdootilta.
Mutta tietenkin Mendelssohn toimi aikansa tavan mukaan ja onhan siinä eroa,
onko laulajia ja soittajia tuhat vai sata vain neljäkymmentä.
Ehdottaisin lukijoille, että passiot voisi irrottaa
pääsiäisperinteestä. Kun kysymyksessä on selvästi maailman rikkain musiikki,
jota voi esittää lukemattomin tavoin ja keinoin, miksi ei nauttisi siitä
esimerkiksi pitkin keväistä talvea. Ja kommenteissa esitetyn kanssa olen samaa
mieltä. Jos sinne autiolle saarelle saisi viedä mukanaan vain yhden kappaleen,
kyllä se olisi tämän passion ”Erbarme dich”.
Niin – ja suomalaiset esiintyvät edukseen. Suositellaan.
Kaupassa on ”tavallisia” levytyksiä kosolti. Älkää kuitenkaan sitä Karajania
ostako. Se on niin oopperaa.