Tuskalliset eläinkokeet
on yleensä kielletty. Elävältä leikkely, vivisektio, ei käy laatuun. Asiaan
kiinnitetään jatkuvasti huomiota. Se on ymmärrettävää. Eläimille on helpompi
olla hyvä kuin ihmisille.
Joskus kaipaan
vanhanaikaisia mielentilan tutkimuksen papereita. Tutkimukset suoritettiin
vankimielisairaalassa ja ne olivat perinpohjaisia. Määräyksen oli antanut
tuomioistuin, ja lausunto oli tarkoitettu tueksi tuomioistuimelle, jonka oli
rikosasiassa ratkaistava, oliko syytetty selvillä tekojensa merkityksestä.
Termi on syyntakeisuus.
Lausunnot olivat
mielestäni joskus erittäin valaisevia ja hyvin perusteltuja, joskus eivät.
Muutamaan otteeseen lausuntona esitettiin johonkin hyvin kapeaan näkökulmaan
sitoutuneen lääkärin tulkinta. Ellei kysymys ollut jo silloin vanhentuneena
pidetyn menetelmän – esimerkiksi rajun behaviorismin – käsitteiden latelusta,
esiintyi sellaistakin, että kirjoittaja näkyi pitävän väkivaltarikollisuutta
tekijän verensokerin vaihtelun aiheuttamana siihen mittaan, ettei
tahdonmuodostuksella ollut siinä sijaa.
Pohjaltaan emme tiedä,
missä määrin tahto määrää ihmisen toimintaa, ja jos ajaudumme keskustelemaan
vapaasta tahdosta, olemme heikoilla jäillä.
Rikosoikeus on kuitenkin
rakennettu senkin ajatuksen varaan, että joskus toiminta on tekijän tahdon
tulosta ja joskus ei. Lisäksi on tapauksia, joissa tekijä ei kykene vapaaseen
tahdonmuodostukseen.
Esimerkki viimeksi
mainitusta on hyvin pieni lapsi. Olemme sitä mieltä, ettei kehityksensä alussa
oleva ihminen voi olla rikosoikeudellisesti vastuussa mistään, koska hänen
käsityksensä oikeasta ja väärästä voi olla vielä muuttumassa ja kykynsä toimia
tuon käsityksen varassa horjuva.
Näin pettävällä pohjalla
liikumme. Silti meidän, oikeustieteen opettajien, on osattava selittää, miksi
keskiajan kertomukset esimerkiksi oikeudenkäynnistä sikaa vastaan tämän
surmattua porsaan tuntuvat niin nurinkurisilta. Yleensä selitämme ne
turvautumalla vakiintuneisiin käsitteisiin, jotka kuulostavat hyviltä, koska ne
peittävät omat aukkonsa.
Kaipaan edelleen hulluuden
historiaa, siis tutkimuksia. Lupaavasta nimestään huolimatta Michel Foucault
käsittelee tuota aihetta koskevassa kirjassaan vain periodia ”klassisesta ajasta”
eli tavanomaisesti suomennettuna ”valistuksen aikakaudesta” nykyaikaan.
Omassa asiayhteydessään
Foucault toimii mainiosti. Hän näkee esimerkiksi suuren vallankumouksen
seurauksena, ei syynä. Maailmaan oli yllättäen syntynyt totalitaarisia mielen
hallinnan järjestelmiä, joita hän nimitti vallan mikrofysiikaksi. Niiden
tyyssijoja olivat kasarmi, koulu ja vankila.
Ajatus on aivan varmasti
miettimisen arvoinen. Kirjoittaja saattoi sekoittaa omaa ajatusrakennelmaansa
myöhäisemmässä tuotannossaan.
Olisi joka tapauksessa hyvin
kiinnostavaa tietää, olivatko noitavainoja järjestäneet ihmiset ja niitä
selvitelleet noitamestarit ja tuomarit hulluja. Vieläkin kiinnostavampaa olisi
tietää, oliko hulluus mitenkin yleistä keskiajalla.
Käytän tässä Foucaultin
tavoin sanaa ”hullu” korostaakseni menneen ajan kielenkäyttöä. Se on käytännön
ratkaisu. Emme yleensä tiedä, mikä vaivasi esimerkiksi näkyjen näkijöitä, mutta
olemme varmoja siitä, että kun joku painostettunakin vakuutti nähneensä
kuutamoyönä naapurin vanhanpiian lentäneen luudalla taivaanrannan taakse,
kertoja joko on keksinyt tarinansa tai kärsii sieluntoiminnan häiriöistä.
Itse asiassa nykymaailma
tarjoaa runsaasti esimerkkejä tarttuvista aistihavainnoista.
Antiikin klassikkojen
pohjaton kiinnostavuus johtuu tähän liittyvästä asiasta. Sekä filosofian
sävyttämässä tekstissä että näytelmissä ja runoissa on niin suurta viisautta
eli myös maailman ja ihmisten oikeaa tunnistamista, ettei tuota tasoa ole ylitetty.
Tarkoitan esimerkiksi Marcus Aureliusta tai Senecaa.
Ciceron
oikeudenkäyntipuheiden Penguin-valikoima ”Six Murder Trials” kelpaa edelleen
esimerkiksi kaikille maailman lakimiehille. Suunnilleen samaa voi sanoa hänen
esseistään. Tosin osa niiden loistoa ei ole ajatuksen vakuuttavuutta, vaan
tunteen. Jokaisessa suuressa puhujassa on piilossa myös pieni Trump.
Puhetaidon mestaruuteen
kuuluu tieto, että ihmiset uskovat siihen, mitä haluavat uskoa, eivät
välttämättä niin sanottuihin kiistattomiin tosiasioihin.
Mutta näiden maailman
mahtavimpien ajattelijoiden kirjoituksissa vilahtelee myös havaintoja ja
tulkintoja, jotka panevat nykylukijan miettimään vakavasti, mahtoiko
kirjoittaja sittenkään olla järjissään. Jos klassinen antiikki ei tuo mieleen
esimerkkejä, Vanha Testamentti ehkä kelpaa. Siellä on havaintoja ja
johtopäätöksiä, joita luonnehtisin varovasti ”kummallisiksi”.
Roomalaisten kirjoittamasta
saa eräin kohdin sen kuvan, että muut kuin koulutetut ja vapaat roomalaiset olivat
heille villipetoja, tosin niitä tyhmempiä. Heitä sai ja pitikin kohdella kuin
eläimiä.
Sekä tiede että kiivaiden
uskontojen värittämät kulttuurimme ovat aika yksimielisiä siitä, että ihmiseksi
nimitetyt ovat lähes sataprosenttisesti samaa lajia ja laatua.
Roomalaiselle olisi
luullut riittävän kevyen katsauksen ympäristön ihmisiin, ja sen olisi pitänyt
vakuuttaa hänet ajatuksesta, ettei viisaus johda maailmaa, tai ei ainakaan
Roomaa eikä missään tapauksessa sen senaattia.
Aristoteleesta on tapana
sanoa, että hän esitti tietoja kylkiluiden lukumäärästä laskematta niitä luita.
En ole etsinyt tuota kohtaa hänen laajasta tuotannostaan, mutta käsitys ylenkatseesta,
jolla aistien todistukseen suhtauduttiin, lienee tosi.
Tämän kirjoituksen eräs
tausta on ajatus ottaa kohta lukuvuoroon Robertsin kirja Stalinin sodista. Sen
mukaan Stalin oli yksi vuosisadan merkittävimmistä kyvyistä. On totta, ettei
hänen murhanhimonsa ja vainoamisharhaisuutensa välttämättä vaikuta esitettyyn
arvioon. Katsotaan.