(Kuva: Valsta, Ihmislajin synty (2012)
Stephen Jay Gould siis huomautti, ettei ihmisenkään
sukupuusta voi enää puhua. Kysymyksessä on pensas. Sanoisin että pikemminkin
pöheikkö.
Toiseksi: ihmisen historiaa miettiessä voi olla hyvä muistaa
eräät viime aikojen vastoinkäymiset, etenkin jääkausi väliin sattuneine
lämpökausineen. Homma alkoi noin 450
miljoonaa vuotta sitten ja muutaman kerran veti tiukalla. Asteikolla mahtumaton
erittäin kylmä kausi, joka päättyi noin 10 000 vuotta sitten oli
mahdollisesti hävittää koko nykyisen ihmislajin. Reipasta ulkoilmaelämää oli
tarjolla, mutta talviurheilijat vähissä.
Käänteinen ajatus ei ole kaukana. Ihminen edeltäjineen ja
pikkuserkkuineen voitaisiin nähdä jääkausien eli ilmastonvaihteluiden
tuloksena. Siinä joutui porukka pullistelemaan aivokoppaansa, kun piti keksiä
tuli, siis tulen käyttäminen.
Keittämisestä saattaa olla merkkejä 1,9 miljoonan vuoden
takaa, mutta varsinaisesti kontrollissa homma alkoi olla ehkä miljoona vuota
sitten. Järjestelmällinen tulen käyttö on ehkä vain 50 000 – 100 000 vuotta
sitten muotiin tullut ilmiö.
Yhteys ei ole itsestään selvä. Tuo sama tulen käyttöön
ottaminen tapahtui samaan aikaan kuin kiviset työkalut alkoivat todella kehittyä,
huippuna ehkä tehokkaasta pukeutumisesta kertova neula. Pronssikausi onkin
sitten melkein sama asia kuin historia.
Katsaus menneisyyteen kohentaa muutamaa ajatusta. Kehitysoppi,
joka ei siis ole teoria siinä mielessä, että ainakaan tähän mennessä esitetyt
hypoteesit kykenisivät sitä heiluttamaan, ymmärrettiin perin juuri väärin.
Viime vuosisata oli ehkä koko ihmislajin historian verisin.
Se ajatus, että syy oli teknologian, on peräti pintapuolinen. Toisen maailmansodan
uusi ilmiö eli siviilien joukkomurhaaminen, ei oikeastaan edellyttänyt sen
kummempaa teknologiaa. Ainakin Neuvostoliitto onnistui surmaaman satoja tuhansia
ampumalla. Tehokkuuden kannalta sama tulos olisi saavutettu kivikirveellä.
Yksi kantavista aatteista oli oudosti ymmärretty ”darwinismi”,
josta oli muotoiltu vahvemman oikeus ja siitä vahvemman oikeus tappaa toiset.
Tällä ajattelutavalla ei ole paljon tekemistä kehitysopin
kanssa. Sieltä voisi ehkä yleistää kilpailun käsitteen, jos vain muistaa, että
paviaanit eivät käy sotia simpansseja vastaan. Ne sopeutuvat erilaisiin
ympäristöihin.
Sodankäynnin ihannointi ja ympäristönmuutoksen unohtaminen
olivat 1800-luvunkin aatteita, jotka luistivat kerrassaan käsistä.
Biologien havainto ei ollut vahvimman henkiin jääminen, vaan
sopeutuvimman (fittest) henkiin jääminen. Sopeutuminen saattoi merkitä
esimerkiksi kylmän kestävyyttä tai mainiota ruuansulatusta. Ihmissuvun tutkijat
ovat myös arvelleet, että nouseminen kahdelle jalalle saattoi liittyä
energiatalouteen. Juokseva kädellinen (ihminen verrattuna erilaisiin apinoihin)
kuluttaa vain kolmanneksen siitä energiasta minkä kömpelömpi tarvitsee.
Pysty asento takasi tietenkin hiukan paremman näkyvyyden,
mutta ehkä ennen kaikkea paremman lämpötalouden kuumassa ilmanalassa. Musta iho
vaikutti samaan suuntaan.
Tämä on mielenkiintoista. Television dokumenteista on
peräisin tieto, joka oli helppo varmistaa muista lähteistä. Ihmisen juokseminen
on uskomaton taito. Tänäkin päivänä eräät ryhmät juoksevat kiinni kaksi kertaa
nopeamman gasellin. Siihen menee kaksi tai kolme vuorokautta. Ja ennenkin olen
tässä yhteydessä esittänyt väitteen, että ihminen etenee nopeammin ja
pidemmälle kuin hevonen (ratsastaja). Hevonen joutuu lepäämään ja juomaan vähän
joka vaiheessa. Tulee mieleen kirjallisuudessa mainittu puolalainen aatelismies,
joka Siperiaan vietynä karkasi ensi töikseen, mutta jäi kotona heti kiinni ja
marssitettiin taas kahleissa Obin taakse – ja karkasi jälleen. – Itse asiassa
Siperiasta on kävellyt omin nokkinsa kotiin monikin.
Hän ei varmasti ollut filosofi eikä biologi.