Viisi väärää väitettä
valtioomistuksesta
Laiskan jättiläisen
viidestä väitteestä ensimmäinen kuuluu: valtioomistus politisoituu aina.
Niin tekee. Eturivissä
asialla ovat viimeiset sata vuotta olleet yksityisen elinkeinoelämän
agitprop–yksiköt. Jos politisoituminen on ongelma, yhtiömaailmahan voisi
pidättäytyä ja käskeä myös EVAn hiljaiseksi.
Se ei olisi
suositeltavaa. Valtioomistuksen yksi isoimmista vahvuuksista on siihen
kohdistettu kova kyseenalaistava kritiikki. Se on ollut repiväksi
tarkoitettunakin rakentavaa. Paras esimerkki tästä on edelleen vuoden 1931 laki
valtion osakeyhtiöistä, joka vapautti yritykset komeaan lentoon.
Politisoitumista
kannattaa toivottaa kaikille suuryhtiöille omistuspohjasta riippumatta. Se
kuuluu moderniin markkinatalouteen. Sitä paitsi taloudelliset ja poliittiset
kehityskulut kietoutuvat alati toisiinsa haluistamme piittaamatta. Jokainen
yhtiö on kulttuurihistoriallinen ja poliittinen olento, on ollut kaikkialla
maailmassa ja tulee aina olemaan.
Valtioomistaja
syrjäyttää yksityistä yritteliäisyyttä, kuuluu toinen teesi. ”Pahimmillaan”
niin voi tapahtua, mutta itsemurha ei edelleenkään ole paras lääke turhaan
kuolemanpelkoon. Toteutuneita raskaan sarjan esimerkkejä saa etsimällä etsiä,
eikä löydä.
Kenet Outokumpu ja
Rautaruukki syrjäyttivät? Kuka olisi perustanut Nesteen sijasta
öljynjalostamon, rakentanut rautatiet ja niin edelleen? Pitäisikö
kykenemättömiä ja köyhiä suosia niin, että kukaan ei tasapuolisuuden nimissä
tee mitään? Maa olisi autio. Luonto sentään kiittäisi.
Taloushistoriamme
esimerkit todistelevat aivan toisenlaisesta yhteydestä. Tyhjiin aukkoihin
nousseet valtion yhtiöt ovat luoneet synty ja kasvumahdollisuuksia
yksityisille, joita ei olisi olemassakaan ilman valtiollista teollisuutta. Iso
osa kukoistavimmista yrityksistämme on joko alkujaan valtiollisia tai valtion
yhtiöiden kyydissä kasvaneita.
8 Tony Judt: Huonosti käy
maan. Tutkielma nykyisestä surkeudestamme. Suom. Petri Stenman. Like, 2011 (Ill
Fares the Land, 2010).
Huono omistaja? Ei, mutta
rikkauksia himoaville sijoittajille tylsä.
Liiketoimintariskit eivät
kuulu veronmaksajille. Siihen vastataan: valtion yhtiöiden toteutuneita riskejä
ei ole juuri veronmaksajilla maksatettukaan, yksityisen liike elämän isoja
harhaaskelia valitettavasti sitäkin enemmän. Siispä liikepankit valtiolle?
Yhtiöitettyinä valtion
firmat ovat hoitaneet rahoituksensa markkinoilta. Veronmaksajien ”periaatteessa
rajaton takaus” on silti, myönnetään, tavallaan kilpailuetu – sama jonka valtio
tarjoaa yksityispankeille.
Onko etu esimerkiksi
elintärkeän energiahuollon kohdalla kohtuuttomampi kuin koko maailman
kriiseihinsä sotkeneille pankeille, se on oma kysymyksensä. Ja missä on
luvattu, että maailma ylipäätään on oikeudenmukainen. Toiset syntyvät
lohduttoman sairaina, toiset kauniina ja rohkeina.
Toisaalta estääkö mikään
yksityisyhtiötä pyrkimästä valtion leiriin, jos ”periaatteellinen rajaton
takaus” kovasti kaihertaa kateutena. Menestyvä yritys saatettaisiin ottaa
lahjoituksena tai sopuhintaan vastaan. Varma ei voi olla. Suomen valtion
taloudellinen menestys rikkoo päivän pyhiä kirjoituksia siinä määrin vakavasti,
että hallitus tuskin hyväksyisi lahjoitusta.
Kannattaisi kenties
harkita uusia valtionyhtiöitä saman edun piiriin, vaikkapa Solidiumin
omistettavaksi ja kehitettäväksi. Palomuurin takana politikoinnilta suojassa,
mutta samalla vakaassa, perälautoja pahimmissa paikoissa tarjoavassa
omistuksessa voisi olla yksi uuden yritteliäisyyden kasvualusta – ja vanhemman
menestyvän toiminnan lypsypaikka?
Miksi muuten samat tahot,
jotka sekakuorona kiljuvat veroista, kannattavat innokkaimmin valtion lypsävien
lehmien lahtausta?
Luulisi, että taatusti
aina politisoituva verotus olisi niin eilistä päivää valtion
tulomuodostuksessa. Osingot ja joissakin tapauksissa arvonnoususta hyötyminen
eivät kuitenkaan jostain syystä liberalisteille kelpaa verojen korvaajina.
Asiat kuulemma on viisaampi hoitaa verotuksella – joka tosin pitää laihduttaa
olemattomiin. Millainenhan valinnan yhteiskunta tämän tien päässä häämöttää.
Taustalla vaikuttaa
sijoittajien luonnollinen kiinnostus päästä kiinni arvokkaaseen julkiseen
omaisuuteen. Tässä kohdassa kannatta ottaa oppia Yhdyspankin pääjohtajan Rainer
von Fieandtin päättelytavasta. Jos Ehrnrooth vastustaa, idean täytyy olla hyvä,
johtava liikepankkimies perusteli myönteistä kantaansa Nesteen
jalostamoprojektiin.9
Jos uusliberaalit
kannattavat veroja osinkojen sijaan, on viisainta tehdä täsmälleen toisin –
liberaali pankkiiri neuvoo esimerkillään.
Etenkin Carunan kaltaiset
verkko ja energiamonopolit kannattaa pitää valtiolla, kunnilla tai aidosti
kansankapitalistisilla yrityksillä. Perusinfrastruktuurin käyttömaksut ovat
aina eräänlaista veronkantoa, jota ei koskaan kannata privatisoida.
9 Kuisma 1997, 160–161.
Nesteen vastustaja Göran Ehrnrooth oli von Fieandtin lähin apulainen ja
seuraaja Yhdyspankissa.
Kokemusta on. Meillä
Ruotsissa tätä tehtiin 1600luvulla yleisesti: valtio vuokrasi veronkannon
yksityisille rahamiehille. Sijoittajat rikastuivat, valtio köyhtyi ja
kauppiaat kapinoivat.
Vuosisatoja sitten
kelvottomiksi todettuja valtion perustoimintojen yksityistämisinnovaatioita
ajetaan nyt meillä uudestaan rautateille, terveydenhuoltoon ja vaikka mihin.
Suursijoittajat taputtavat taas. Tulokset on jo nähty, vain tietämättömät
toistavat historiaa.
Mutta onhan pakko tehdä
jotain, sillä valtioomisteiset yhtiöt ovat jäykempiä.
Totta puhuaksemme kaikki
suuryritykset ovat hierarkkisia byrokratioita ja toimivat sellaisilla
lainalaisuuksillaan kaikissa omistuksellisissa olomuodoissa. Nokia havaittiin
taannoin vikapääksi jähmeään hitauteen ja kai jäykkyyteenkin. Ja Nokia ei siis
ole valtionyhtiö.
Valtionyhtiöillä on
kuulemma myös taipumus pitää tarpeettoman suurta henkilöstöä, jolle se maksaa
liian korkeita palkkoja. Aplodeja, jos näin todella olisi. Näitä yhtiöitä lisää
ja paljon, jos uusiutumista ja innovaatioita toivotaan. Valitettavasti
havaittavat erot taitavat olla pääosin toimialakohtaisia ja yrityskokoon
liittyviä.
Ja siis totta kai valtio
pääomistajana on omiaan pitämään pörssikurssia maltillisena, mutta mikä tässä
oli ongelma? Yhtiöönsä uskovalle omistajalle oleellisia ovat tulovirta,
tulevaisuus ja monet muut hyödyt.
Nopealiikkeiset
sijoittajat kaipaavat rahastamisen paikkoja, se on selvä. Kaivatkoot. Sen takia
ei kannata luopua tuloistaan ja omistuksistaan. Sijoittajien tehtävä ei ole
maailman parantaminen tai Suomen kansantalouden edistäminen. Meidän on itse
pidettävä huoli itsestämme.
Suomella ei ole muuta
syytä uhrata tuottoisia kruununjalokiviään globaaleihin sijoituspeleihin kuin
tukevasti maankamarasta irrottautuneet uskomukset ja väärin ymmärretty
sijoittajamyönteisyys. Talonpojalle pitää olla ankara mutta reilu, herraluokan
nyrkkisääntö muistutti ennen vanhaan. Viisas herra vaihtaa tänään talonpojan
tilalle sijoittajan.
Asia on vakava.
Sijoittajat rakentavat kaikkialla maailmassa poliittista painetta
valtioomistusta kohtaan omista intresseistään käsin. Teollisuuden, yritysten,
yhteiskunnan ja kansantalouden parhaalla ei ole siinä muuta kuin välinearvoa.
Poliitikoilla ja liikeelämällä olisi paljon vartijoina tässä kohdin syitä
ryhdistäytyä.
Viides Hannu Leinosen
EVAlle kirjaama syy valtion likvidoimiseksi on puhutteleva: Valtioomistus
alentaa koko talouden suorituskykyä, koska valtion yritykset ovat yksityisiä
yrityksiä tehottomampia.
Halutaanko tällä sanoa,
että Fortum on tehottomampi kuin jokin yksityinen verrokki? Mikä se mahtaisi
olla? Kelpaako naapurimaan saman toimialan yritys Vattenfall? Se saattaa olla Fortumia
kaikin puolin parempi ja tuottoisampi – ja Ruotsin valtion sataprosenttisesti
omistama. Mainio malli meille siitä, miten olisi ollut viisasta toimia. Nyt se
on tässäkin asiassa myöhäistä.
Kenties lähinurkista löytyy Nestettä
tehokkaampi ja innovatiivisempi öljynjalostaja? Outokumpu, Valmet, Metso, Stora
Enso ja Sampo nyt kumminkin toimivat surkeasti valtioomistajataakkansa takia.
Valtion synnyttämä Kemira on kai kerrassaan kelvoton, saman lajityypin Outotec
onneton ja Okmetic kelpaa vain kiinalaisille.
Väitteestä on hankala
havaita sijoittajalähtöistä populismia syvempää realismia edes tarkemmilla
mittareilla. Tehokkuuseroja ei ole, jos ottaa toimiala ja yrityskokokohtaiset
tekijät asianmukaisesti huomioon.
Missään tapauksessa
olemattomista eroista ei ole perusteluiksi valtioomistuksen alasajolle.
Maailman ja Suomen taloushistoria ja tulevaisuuden skenaariot puhuvat sen
sijaan epäortodoksisten lähestymistapojen siunauksellisuudesta.
Kokemuksistakin on sitä paitsi
lupa oppia, vaikkapa niin kuin brittihistorioitsija Tony Judt osuvasti toteaa:
”Olemme vapautuneet
1900luvun puolivälin oletuksesta – joka ei ollut koskaan universaali – että
valtio on todennäköisesti paras ratkaisu mihin tahansa määrättyyn ongelmaan.
Nyt meidän on vapauduttava vastakkaisesta käsityksestä, siitä, että valtio on
määritelmällisesti ja aina huonoin mahdollinen vaihtoehto.”10
Kirjoittaja
Markku Kuisma on Suomen
ja Pohjoismaiden historian professori Helsingin yliopistossa. Hän on kirjoittanut
muun muassa Outokummun (1985), Nesteen (1997) ja KansallisOsakePankin (2004)
yrityshistoriat sekä Suomea maailmantalouden osana tarkastelevan pitkän
aikavälin synteesin Metsäteollisuuden maa. Suomi, metsät ja kansainvälinen
järjestelmä (1993, 2006). Syksyllä 2016 ilmestyy Kuisman kirja Valtion yhtiöt.
Nousu ja tuho Siltalan kustantamana.
10 Judt 2011 (2010).