Väite: kirja voi olla hyvin suurelle joukolle hyvin iso
asia. Tunnetuin esimerkki on ”Tuntematon sotilas”, joka antoi sanat
tapahtuneelle. Päinvastoin kuin sotaisat muistelijat ja heidän mukailijansa
uskottelevat, sota oli ja on lähes sietämätön kokemus monille. Ihminen
tarvitsee selviytyäkseen rauhan arjesta strategian eli kootut selitykset. Tyypillisin
on ”me olimme sittenkin oikealla asialla”. Yhtä tyypillinen on ”me olimme
sittenkin väärällä asialla”. Väinö Linna ei käyttänyt kumpaakaan eikä liioin
sielullista ajopuuteoriaa ”me jouduimme väkevään virtaan”.
Samalla tavalla tärkeitä olivat Sillanpää ja Joel Lehtonen, ”Hurskas
kurjuus” ja ”Putkinotko”. Edellinen antoi hahmon punakapinalle, jälkimmäinen kapinoitsijoille.
Vuosikymmenten merkittävin kirjailija oli Päätalo, jonka kirjoista sadat
tuhannet osasivat lukea syväviestin: myös minun elämälläni on merkitys.
Päätalon tuotanto on täynnä ihmisiä, jotka hyväksytään, vaikkei tekisi mieli,
hyväksytään vaikkeivat he heittäydy tunnustamaan todeksi mitään määrättyä uskonkappaletta,
kuten kodin, uskonnon tai isänmaan uskoteltua pyhyyttä.
Tämä maallisuuden malli tulee ehkä suoraan Pentti
Haanpäältä. Paksulti näkyviin tuotuja tunteita sanotaan turhaan ”ekspressionismiksi”.
Kysymys on silti tunteista. Niiden kuvaamisen keinot ovat toisarvoisia. Kun
tulipalo raivoaa, ei ole aika miettiä, miten se on syttynyt ja levinnyt. Tärkeä
on se tuli.
”Kentän ja kasarmin” ilmestymisen jälkeen meni melkein 15
vuotta ennen kuin ajan kirjailijoista painokkain, siis Haanpää, pääsi takaisin normaaleille
kirjamarkkinoille. Talvisodan romaani ”Korpisotaa” oli ”Kentän ja kasarmin”
rinnakkaisteos. Sitä ei oltu huomaavinaan. Vieläkään ei haluta tunnustaa, että
se on hävityn sodan, äärimmäisen ahdistavien olojen ja vieraiden vaatteiden kuvaus.
Sitä haluaisi sanoa kaikkien aikojen hienoimpiin kuuluvaksi sotaromaaniksi,
mutta se ei ole sotaromaani. Siinä vain elämä paljastaa oikean karvansa, muun
muassa pakkasmetsässä harhailevalle, nääntyneelle sotamiehelle.
Kirjassaan Anssi Sinnemäki ei sivua sitä Haanpään ongelmaa,
joka minua puolestani vaivaa. Miksi Haanpäätä ei lueta?
Tunsin hyvin tohtori Eino Kauppisen (myöh. Kauppi), jolta
sain 1965 Otavassa toimittaakseni Haanpään juttuvalikoiman ja erittäin paljon
hänen muistelmiaan ja muistamiaan. ”Jutut” ilmestyi 1966 Kauppisen
toimittamana. Merkintä on oikea, koska hänellä oli viimeinen sana. Ihmeekseni
sain nimeltä mainittuna kiitoksen niteen takatekstissä. Sitäkin hienompaa oli,
että sain omakseni Koottujen teosten sarjan, jonka heti luin.
Kauppinenkin oli jatkosodan aikana TK-tehtävissä Martti
Haavion alaisena, Yrjö Jylhän ja muiden kanssa. Häneltä kuulin ensimmäistä
kertaa, miten Haanpään vastakirjan julkaissut Mika Waltari suoriutui sotatöistä
(huonosti) ja millainen mies Haanpään ykkösteilaaja Olavi Paavolainen oli hänen
mielestään. Työnantajamme Otava palautti Paavolaisen maineeseen julkaisemalla
Valitut teokset I-IV.
Paavolaisen ”Tulenkantajissa” julkaisema Haanpää-kirjoitus
ei ole ”melko kriittinen”, kuten Wikipediassa sanotaan, vaan yksi
kirjallisuudenhistoriamme pahimpia teilauksia. Mielenkiintoista kyllä sen
perustelut eivät ole kirjallisia tai taiteellisia. Hän julistaa avoimesti, että
jätkäkulttuurin ihannoinnista on päästävä eroon sotilaskurilla, sillä sivistyskansalle
käskyn noudattaminen on pakollista ja täsmällisyys välttämätöntä. Paavolainen
myös mainitsee, miten ihailtavasti yleensä askeltavat armeijasta palanneet
nuoret miehet.
Sinnemäki osoittaa, etteivät Haanpäätä teilanneet
oikeistopiirit. Jopa Koskenniemen kielteinen juttu oli perusteltu arvostelu, ei
erikoisen hyökkäävä, kun taas kulttuuriliberaali Viljanen menetti malttinsa.
Paavolainen kävi sitten ”Nykyaikaa etsimässä” Pariisissa.
Haanpää löysi nykyajan Kiviniemen kasarmilta Sakkolasta ja antoi siitä kuvan.
Nämä entiset toverukset suuntautuivat toisin. Salliakseni minäkin itselleni
kielikuvan Haanpää seurasi kanoja, Paavolainen kotkotuksia. Haanpää oli uskollinen
itselleen, Paavolainen vuoroon Natsi-Saksalle ja Neuvostoliitolle, oikeistolle
ja vasemmistolle ja mkonesti usealle naiselle yhtä aikaa.
Historia oli oudon julma. Paavolainen joutui oikeisto- ja
armeijapiirien uhriksi teoksellaan ”Synkkä yksinpuhelu”. Edellä muistelemani
Eino Kauppinen selvitti minulle lukuisin esimerkein, että tuo kirja on valheellinen
eli neuvostomielistelevä. Takkihan kääntyi monilta sodan päätyttyä, ja
useimpien takeissa oli tuulettamista. Paavolainen kuitenkin esitti poliittiset
mietteensä jo sota-aikana syntyneiksi eli esittäytyi myös tietäjäksi ja
näkijäksi. Tätä eivät samoissa porukoissa olleet pitäneet totena.
Sinnemäki on löytänyt sensaation. Lääkäri Hannu Haahti väitteli
tohtoriksi 1928 laskemalla moitteettomin tilastollisin menetelmin asevelvollisten
kuolleisuuden verrattuna siviilissä oleviin ikätovereihin. Kuolleisuus
osoittautui hälyttävän suureksi, vaikka kutsunnoissa jo hylättiin 40 prosenttia
ikäluokasta. Yleistäen: nuoressa Suomessa väkivalta, simputus,
kuolemantapaukset ja itsemurhat olivat armeijassa samanlaisia kuin Venäjällä
(ainakin) 1990-luvulla. Asia selvitettiin ja siitä vaiettiin. Vanhasta väitöskirjasta ei edelleenkään
mainita lääketieteen eikä armeijan historiateoksissa.
Kauppinen oli toimittanut Haanpään kootut teokset. Niiden
julkaiseminen oli Otavalta hieno teko. Matti Salminen on tehnyt hänestä tuoreessa
Haanpää-kirjassaan petomaisen hahmon, mitä hän ei ollut. Hän oli tuiki
tavallinen kirjallisuuden professori (Tampereella) ja normaaliin tapaan karsas
kilpailijoilleen ja sellaisiksi epäilemilleen. Kun tein kirjaa puukoista sain
taivutella häntä tosissani suostumaan oman puukkokokoelmansa valokuvaamiseen.
Se oli hieno kokoelma. Hän oli saanut kimmokkeen ystävältään Pälsiltä.
Mutta kun uusi Haanpään
Koottujen teosten sarja julkaistiin kovan kärttämisen jälkeen 1976, se ei
kelvannut kenellekään, ei edes antikvariaattiin. Luulen että Haanpää on
edelleen Sillanpään ja ehkä Lehtosen ohella vähiten luettu suurista kirjailijoistamme,
ja suurilla tarkoitan tässä yhteydessä koulu- ja yliopisto-opetuksen
pyhittämiä.
Jos joutuisin nyt toimittamaan valkoiman Haanpäätä, tekisin
toisin kuin kauppinen, Huovinen, Paasilinna ja muut. Mielestäni Haanpään
perusteema on Suuri Petos, arvoasemaan kiivenneiden harjoittama karkea huijaus
maalla ja kaupungeissa, Taivalvaaran näyttelijä, uskonnolliset hirmut ja
nappiherrat. Hän on meidän Gogolimme, joka muuten taisi sanoa, ettei pidä
moittia peiliä, jos naama on vino.