Sain eilen Suomen
Kulttuurirahaston Eminentia-apurahan tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä
kokoavaan kirjalliseen työskentelyyn. Summa oli suuri, 25 000.
Kulttuurirahasto on suuri. Sen varallisuus alkaa lähestyä miljardia. Vuosittainen jako on
parikymmentä miljoonaa. Hakijoista tukea saa noin yksi kymmenestä.
Käytäntö on selvä. Eläkkeelle
siirtyneen odotetaan riutuvan asiasta numeroa tekemättä ja liikaa kitisemättä. Tällaista
tapausta on siis pidettävä erikoisena. Näitä Eminentia-apurahoja ei myönnetä
monta.
On epäsolidaarista ja
väärin saada rahaa tyhjästä. Asiaa voi kyllä ajatella niinkin, että kysymyksessä
on ikään kuin tunnustus eikä ihan tyhjästä.
Se on erikoinen ajatus,
sillä elämäntyöstäni tulee mieleen lähinnä vääpelin oksennus aliupseerikerhon miestenhuoneen
lattialla. Kerran katselin ja ajattelin, että tuohon on pyrittävä. Muun muassa
väriä riitti, ja roiskeita.
Finlandia-talon iso sali oli
täynnä. Siinä frakki päällä istuessa tuli mieleen, ja taisi joku sellaista lämpiössä
puhuakin, että tätä blogia on kovasti luettu. Kuulostelin, oliko tarkoituksena
vihjata, että voisi olla sopiva aika lopettaa.
Ajattelin kuitenkin
toisin. Ne 80-luvun kuusi runokirjaa on käyty läpi, valikoitu ja järjestelty,
ja kirja ilmestyy muutaman viikon kuluttua nimellä ”Maailman loppu on
jokapäiväinen asia”.
Tarkoitus ei ole hankkia
aina vain lisää rahaa myymällä niitä. Menekin vaara taitaa olla vähäinen. Mutta
on siinä elämäntyötä. Vaiva oli valtava. Runokokoelman saaminen läpi oikean kustantajan
ohjelmistoon ei ollut silloinkaan helppoa. Katselin koottuja lehtiarvosteluja.
Niistä käy ilmi, että kriitikoilla oli sama tuntuma kuin kustantajilla.
Kysymyksessä selvästikin on runous, jolla puolestaan on samantapainen merkitys
kuin lauluilla. Se merkitys voi toisin sanoen olla aivan oikea, ainakin
tietyssä iässä.
Itse olen näkevinäni,
että runous heilahtaa vähän väliä niin umpinaiseksi ja ilmatiiviiksi, että
siltä menee merkitys. Juuri silloin sen aito, soliseva lähde eli laulu saattaa
usein nousta, kuten Amerikassa 1920-luvulla ja 1970-luvulla tai Ranskassa
suuren akateemisuuden jouduttua tekemään tilaa laulelmille sotien jälkeen. Ja
Ruotsissa erilaiset arkkipiispat ja professorit tekivät pelottavan oppineita
säkeitä, ja sitten tuli 1700-luvun lopulla juoppo Bellman, joka oli kenties
koko aikakauden suurin kyky. Sääli ettei hänen teoksiaan ole juurikaan onnistuttu
kääntämän millekään kielelle. Ilmiö on vähän sama kuin meillä Suomessa kansanrunossa
ja -laulussa. Monista yrityksistä huolimatta niitä ei ole saatu kääntymään.
Eilen oli tilaisuus
keskustella myös oikeudellisista, muun muassa valtiosääntöä koskevista asioista
kavereiden kanssa, jotka saavat nyt juuri niiden osaamisesta leipänsä. Eritäin
mielenkiintoista ja valaisevaa.
Osallistuin keskusteluun
muun muassa huomauttamalla, että evoluutiobiologia ja kulttuurihistorian
pohjalla kehityskulku näyttää olevan sellainen, että sen jälkeen kun jokin
sääntö on vanhentunut ja käynyt tarpeettomasti, siitä säädetään laki ja pannaan
kova rangaistusuhka päälle.
Tämä kirjoitus ei yritä
olla puolueellinen arvostelu, jossa tultaisiin sellaiseen tulokseen, että on tässä
tehty kovastikin elämäntyötä. Haluan vain ilmoittaa tässä lukijoilleni, että
minut on nyt merkitty kantakirjaan, vaikka en tietääkseni ole käynyt veto- enkä
astutuskokeissa eikä säkäkorkeutta ole mitattu. Samalla ilmoitan luopuvani
haaveesta saada todellisen salaneuvoksen arvonimi ja Pyhän Vladimirin ritarikunnan
merkki, kolmas luokka. Tämä runo on 80-luvulta.
En karannut, sillä
aavistin,
en
kiirehtinyt pois.
Nuori
joki teki mutkan
ja
toisen toisin päin.
Joki
vuotaa kasvoista kasvoihin
ja
toiseen suuntaan ei.
Sen
pohja näkyy jaloissa
kuin
menneisyys.
Ei
koira jaksa kuolla
eikä
lintu synnyttää.
En
tahtonut olla täältä poissa
enkä
täälläkään.
Joki
nousi hitaasti ylhäisyyteen
ja
sieltä vuoren taa.
Me
olimme elämän uituamme
kaksi
veitsenvakavaa.