Media ja poliitikot eivät näytä oikein tietävän, mikä on perustuslakituomioistuin.
Sellaista vaaditaan. Sellaisen puuttuminen Suomesta olisi muka epäkohta. Eduskunnan perustuslakivaliokunta on väitteen mukaan paha paikka, koska siellä istuu poliitikkoja.
Ensin: perustuslakituomioistuimia on monenlaisia. Monissa oikeusvaltioissa sellaista ei ole lainkaan.
Toiseksi: perustuslakituomioistuin ei yleensä missään ratkaise riita- eikä rikosasioita. Ajatus ”viedä juttu perustuslakituomioistuimeen” on sekä asiantuntematon että typerä.
Tuollainen elin valvoo yleensä perustuslain noudattamista. Tyypillisesti se selvittää lain tai lakiin sisältyvän säännöksen perustuslainmukaisuuden.
Suomessa tuo tehtävä on kaikilla tuomioistuimilla. Suomessa myös käräjäoikeus tai hallinto-oikeus eli alimmat instanssit joutuvat ratkaisemaan väitteen perustuslainvastaisuudesta.
Ihmisten oikeusturvan ja oikeusvarmuuden kannalta järjestelmämme on huomattavasti parempi kuin esimerkiksi Englannin ja Ranskan, mielestäni myös Saksan ja USA:n.
Esimerkiksi Saksassa perustuslakituomioistuin voi määrätä, että tuon lain (Grundgesetz) kanssa ristiriidassa olevaa lakia ei saa enää soveltaa.
Suomessa kaikki lainsäädäntö on eduskunnan eli siis vaaleilla valittujen kansanedustajien tehtävä. Perustuslainmukaisuutta tutkii perustuslakivaliokunta. Omien aika laajojen kokemusteni mukaan se tekee hyvää työtä. Olen ollut useita kertoja väittämässä esimerkiksi tekijänoikeuslakiin esitettyä muutosta perustuslainvastaiseksi. Keskustelu on ollut asiantuntevaa ja asiallista.
Esimerkki tuomioistuimesta voisi koskea todistelua. Perustuslaista johdetaan sääntö, jonka mukaan ketään ei voi pakottaa todistamaan oikeudessa itseään vastaan ja oikeustieteessä käsitellään laajemmin niin sanottuja itsekriminointikieltoa. Korkein oikeus on meillä tutkinut, onko mahdollista käyttää henkilön yhdessä oikeudenkäynnissä sanomaa toisessa, erillisessä oikeusjutussa häntä vastaan. Se ei ole aina helppo kysymys, kuten ei ole liioin sananvapauteen liittyvä lähdesuoja, joka rajoittaa poliisin ja syyttäjän mahdollisuuksia, kun kirjoittajalla on oikeus salata tietolähteensä henkilöllisyys.
Perustuslakituomioistuimen hankkiminen Suomeen olisi kansalaisille haitaksi.
Suomessa voisi kyllä tehostaa korkeimman oikeuden, oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen toimintaa. Korkein oikeus on ollut
ikävän haluton käyttämään sillä vuodesta 1919 ollutta oikeutta tarttua omasta aloitteestaan ja erillään oikeusjutuista ongelmalliseen lakiin. Kun laintarkastuskunta suotta lopetettiin, sulkeutui kiertotiekin. Pitäisikö se perustaa uudelleen. Pari jäsentä KKO:sta ja pari korkeimmasta hallinto-oikeudesta ja kunnon esittelijät?