Edellisen kirjoitukseni kärki ei pistänyt tarpeeksi. Toistan sen.
On täysin mahdollista, että epidemian uhri on talous. Tartuntatauti ja talous kilpailevat samoilla mielikuvien markkinoilla.
Puheeksi ottamani James C. Scott oli tutkinut historiallisia elinkeinoja 20 vuotta, kun Harari – hyvin merkittävä kirjailija ja mainio ajatteli – nousi ansaittuun maineeseensa. Scott ei selvittele liikkuvan metsästäjä- ja keräilijäelämän eroa maanviljelyyn poliittisena eikä varsinkaan mytologisena ongelmana.
Kirjoittajista ovat Gibbonnista alkaen aina Leniniin ja Toynbeehen nousseet suureen maineeseen ne, jotka tukeutuvat tosiasioiden sijasta kuviteltuihin käsitteisiin, sellaisiin kuin kulttuuri tai kansalaishyve tai riisto.
Scottin ajatus on, että maatalouden aiheuttama keskittyminen kaupunkeihin on tappavan epäterveellistä. Hän luettelee tarttuvia tauteja, joista neljäkymmentä pahinta on ihmisten kotieläimiltä ja ”pöytävierailta” eli siis rotilta, hiiriltä ja moniruokaisilta linnuilta saamia.
Tämän ajatuksen esitti jo Jared Diamond, ja vastaansanomaton esimerkki oli tietysti Amerikan manner.
Viljelyn ja karjan kannalta keskeiset Lähi-Idän kaupungit ovat eräässä mielessä kaikki samanlaisia. Niitä on tyypillisesti eri ajoilta kymmenen tai kaksikymmentä päällekkäin.
Arkeologialla on nykyisin menetelmiä selvittää pieniäkin asutuksen vaihteluita. Muutamia vuosikymmeniä sitten sellaisia ei ollut. Neoliittisen vallankumouksen (eli maanviljely + kaupunkikulttuuri) sijaan tarjoutuu termiksi joukkokuolema eli väestön pullonkaula. Syy voi olla epidemia, nälänhätä tai kapina tai kaikki kolme samanaikaisesti. Kaupunki joutuu tärviölle. Asukkaista siihen kykenevät lähtevät livohkaan.
Se ajatus ei ole Scottilta, mutta meitä pontevampien ja rotevampien Neanderthalin ihmisten katoamisen syyksi olen ennenkin ehdottanut kulkutautia. Vaihtoehto voisi olla äkillisen ilmastonmuutoksen provosoima immuunijärjestelmän romahtaminen eli sairaus sekin. Tiedämme eläimistä, ettei joukkotuhoon tarvita paljon, ja meillä on taipumus iiioitella ihmisen aiheuttamaa hävitystä. Joukkoteurastuksella on raja, keinot säiyttää saalis eli kuivaaminen, kyttäminen, suolaamkknen jne.
Rooman valtakuntaa eivät tuhonneet barbaarit (jotka olivat jo Roomassa), vaan Justinianuksen rutto, josta pääkaupunki Konstantinopoli ei oikein selvinnyt koskaan. Toynbeen haikailemat kansalaishyveet ovat luulottelua eli aikalaispropagandan ottamista todesta.
Edes M. Castells ei huomannut informaatioyhteiskunnan rakennetta hahmotellessaan, että tämä rakenne on liian kireä eli siis arka häiriöille. Se voi olla kriittinen ongelma.
Pakkotahtisuus alkoi kaupunkikulttuurista. Se suosi maita, joilla oli väljyyttä eli merta (Englanti) tai preeriaa (Yhdysvallat) tai multamaata (Ukraina). Rutto katosi Lontoosta suuren palon 1666 jälkeen koskaan palaamatta. Ja Englanti nousi uranuurtajaksi rokotuksissa (isorokko), ja siellä käsitettiin kokeilemalla käyttöveden saastumisen ja tautien yhteys.
Olkoon tämä päivän alaviitta. Epidemian (pandemian) dominonappula-vaikutus voi olla suunnaton.