Kiire: yrittäkää hankkia jostain lippu ja menkää oopperaan
katsomaan ”Kullervo”, joka on Tero Saarisen baletti, Sibeliuksen musiikki
solistein ja mieskuoroin.
Teos on omilla ehdoillaan tavattoman hyvä mutta lisäksi avaa
aivan uutta. Tässä nyt on ”multivisio”. Sattui vielä eilen olemaan näytös, joka
lähetettiin suorana Areenaan ja Teemaan. Tanssi ja tanssijat olivat aivan
verrattomia, ja laulajilla oli myös fyysinen eli liikunnallinen rooli. Saraste
oli saanut Kansallisoopperan soimaan tavalla, jonka vertaista en taida muistaa.
Sibeliushan ei suvainnut itse tuon teoksen esittämistä. Sinänsä tyhmien
aikalaisarvostelujen (1892) arvostelu soitinnuksen puutteista ei kuitenkaan
ollut aivan aiheeton. Vasket jyräävät ja niiden ja klarinettien /
englannintorven yhteiselo ei ole ongelmatonta. Mutta nyt oli.
Saraste otti etenkin kuorosta esiin teoksen rytmin, josta
havaitaan, että vain Sibelius ymmärsi kalevalamitan. Hänen jälkeensä se heti
unohdettiin, ja tutkijat jatkoivat puhumista trokeesta eli kaksijakoisesta mitasta.
Kolmitavuisesta nimestään alkaen teksti on täynnä säerikkoja, joita tutkijat
ovat selittäneet pää tutisten. Miten rytmittäisitte ”Se oli surma nuoren miehen
/ kuolo Kullervo urohon”?
Kuorolauluissaankin Sibelius osoitti kiintymyksensä
trioleihin ja vastaaviin rytmisiin epäsäännöllisyyksiin (”Terve kuu kumottamasta…
kuu kulta kivestä pääsi”).
Tarina käyttää kaksoisolentojas – Doppelgänger – kun tanssi-
ja laulusolisti esittävät samanaikaisesti samaa roolia; loistava lavastus
huitaisee viimeiset kohtaukset Star Warsin maailmaan.
Ei tuota olisi uskonut, ellei olisi nähnyt, näillä raukoilla
rajoilla, Kalevalan kankahilla. Ja ”herrat” hykertelevät käsiään, kun
jatkuvasti tarpeettomaksi leimattu taide kukoistaa ja kerää täysiä katsomoita
välittääkseen antinsa nyt tosiaikaisesti koko maalle. Se on tarpeen, koska
islantilaisuudestaan huolimatta (saagan henki) ”Kullervo” on tosiaikainen teos.
Puhuimme tästäkin tuomikirkon kryptassa, jossa
muistotilaisuudessa oli nähdäkseni pelkästään pappeja, piispoja ja
professoreita. Kirkossa sinänsä harvinaisessa luterilaisessa sielunmessussa
yhteisrukoukset kajahtelivat tavalla, jota en ole koskaan kuullut –
ammattilaiset asialla. Ja piispa Huovinen piti Tuomo Mannermaasta puheen, joka
mykisti kuulijan eleettömällä suurenmoisuudellaan.
Päädyin siis kysymään pöydässä, että kun sosiaalietiikka ja
kirkkojen välinen dialogi ovat nyt unohduksissa, eikä juuri tämä olisi
kuitenkin kaikkein tärkein kysymys. Ehkä sotiva islam on enemmän sosiaalinen ja
eettinen kuin uskonnollinen ongelma ja siten sisäsuunnasta käsitettävä?
Eikö kirkko ole se laitos, jonka olisi kiistettävä
toisenlaisten ihmisten ja kansojen nyt muodissa oleva panettelu? Tätä nyt
hautaan saatettu Mannermaa korosti – kirkon ydin on yhteys. Missä kaksi tai
kolme kokoontuu…
Ja toiseudesta: tyhjän haudan näkivät ensimmäisinä naiset.
Mitä se sitten merkitsee, siitä vallitsee yhä erimielisyys. Jos tarina on
historiallisesti uskottava, ehkä opetuslapset kähvelsivät ruumiin, koska heidän
projektinsa näytti menneen myttyyn.
Siirtymisen kuolemisesta tappamiseen, kirkosta oopperan
markkinapaikalle, teki mahdolliseksi isäni nimi.
En oikeastaan tiedä, kuka ajatteli ja mitä antaessaan
viattomalle pojalla etunimeksi Kullervo. Jos Lönnrotin Kalevalasta oli tietoa, tuo
nimi ei tulisi ensimmäisenä mieleen.
Roteva pappismies tarttui muistotilaisuudessa hihaani ja
ilmoittautui hänkin Kullervon Lapinkirjojen harrastajaksi, vaikka oli itse
työskennellyt siellä pohjoisessa vuosikaudet ja hiihdellyt huvikseen Savukoskelta
Raja-Jooseppiin eli satoja kilometrejä umpihankea. Ja kuulin nyt, että
Mannermaan esi-isä oli työskennellyt Utsjoen nimismiehenä.
Sain tarpeen tarkistaa töitäni varten perimmän pohjoisen
virkamiesten kansalaiskunnon. Itsenäisessä Suomessa siellä työskenteli aika
omituista väkeä, kun kaverinsa Kekkosen kannustama Kaarlo Hillilä tai vaikka
Oiva Willamo, jonka saavutukset ja itsetunto eivät aina olleet oikein samasta
maailmasta – tai Wallenius, joka ei osannut sitä, mikä sotilaan ja virkamiehen
on hallittava, kunnostautua esimiehensä silmissä – Siilasvuo osasi.
Merkillinen päivä. Kulttuurimyrkytys uhkaa.