”Seurasin nuoruuteni näkyä” on Mikko Juvan intellektuelli muistelmateos
(1994).
Luulin lukeneeni tämän kirjan ja opetelleeni sen ulkoa.
Luulin väärin. Se olikin se ”Aika ajatella, aika uskoa” (1985).
Henkilöhistoriastani kiinnostuneille eli muutamille jälkeläisille: tuon vuoden
tietämillä tiedoissani on kauheita aukkoja. Olen kuullut, että eräs Estonia
hukkui, mutta tapauksesta ja sen uutisista ei oikein ole muistikuvia. Syyn tiedätte.
Minulla oli yhteistä Juvan, John Vikströmin ja Tuomo
Mannermaan kansa, että vaimomme olivat kuolleet. Muistan ne keskustelut voin
vuonna 1994. En ollut tiennyt ennen kuin kuulin Mikolta, että arkkipiispana
hänen erikoinen vaivansa oli ollut nimenomaan ”viidesläisyys”, jonka kohdalla
muistelmateoksessa lukee ”uuspietismi”. Kannan tuolle herätysliikkeelle kaunaa.
Se kiskaisi mukanaan suuren määrän koulutovereita ja sukulaisia. Pidin siihen
aikaan liikettä epäterveenä. Tässä kappaleessa mainitsemani kirkonmiehet
sanoivat muistaakseni kukin kohdaltaan ja omine muotoiluineen, että äkillinen ”uskoon
tuleminen” voi olla sekä henkinen että hengellinen sairausilmiö.
Mielestäni se oli väkevästi sanottu.
Suosittelen lukijoilleni Juvan teoksen selailemista
kirjastossa. Pidän teitä, lukijat, niin pahoina pakanoina, etten usko teidän
paneutuvan vapaaehtoisesti Luterilaisen maailmanliiton toimintaan tai eri
hiippakuntien hengellisiin ja hallinnollisiin ongelmiin. Ei sillä, kävin joskus
kirkolliskokouksessa puhumassa jotain ja kun sitten kuulin, että minun pitäisi
asettua ehdolle tuon joukkokunnan jäseneksi sanoin, että tämä on se kuolemaa
pahempi kohtalo, jolle en alistu.
Juvan muistelmat ovat kolmesta syystä juhlimisen arvoiset.
Hänen kykynsä jäsentää ja ilmaista mutkikkaita tapahtumasarjoja ja kummallisia
ajatusrakenteita on verraton. Hän on suomalaisen eliitin jäsenenäkin
ainutlaatuinen tapaus. Hänen kertomus rehtori- ja kanslerikautensa
opiskelijakuohunnasta ja yksi mies yksi ääni –vaatimuksista panee edelleen, nyt
luettuna nieleskelemään.
Mikko Juva oli sukupiirinsä neljäs arkkipiispa sadan vuoden
aikana – neljäs! Vaari Gustaf Johansson (k. 1930) oli kirkkoruhtinas. Äidin puolella
oli Erkki Kaila, akateemikko Eino Kailan isä ja merkillisen suvun jäsen.
Lankouden kautta oli sukua Lauri Ingman, pääministeri ja arkkipiispa.
Tuollaisella taustalla on pakkokin selittää, että Suomi
olisi siirtynyt valtionkirkosta kansankirkkoon.
Juvalla oli kohtalaiset edellytykset. Hän oli väitellyt
tohtoriksi sekä historiasta että kirkkohistoriasta eli eri tiedekunnista. Hänen
isänsä Einar W. oli hyvin huomattava henkilö Turun yliopiston historiassa.
Juvan matalakirkollisuus, josta on käytetty myös harhaanjohtavaa nimitystä ”vapaamielisyys”
oli perua sotavuosista. Talvisodassa hän oli pikakoulutettuna nuorukaisena (s.
1919) rintamalla omien sanojensa mukaan lähinnä tiellä. Jatkosodassa hän oli
joukkueenjohtaja ja luutnantti Syvärin takana, kunnes luki tutkintonsa
opintolomalla loppuun ja palasi sotilaspappina entiseen pataljoonaansa. Kai
siinä oli ihmettelemistä, vaikka toisaalta useilla papeilla oli RUK käytynä.
Juva sanoo, että rintamalla papin tehtävät oli paljon
kovempia ja raatelevampia kuin kiväärijoukkueen johtajan. Uskon sen. Asiakkaat
olivat kuolevia haavoittuneita tai siunattavia kaatuneita.
Juvalla oli paljon vihollisia, etenkin omiensa piirissä eli
kirkossa ja yliopistolla, politiikasta puhumattakaan, ja lisäksi Kekkonen. Tätä
ei pidä ihmetellä. Minulta kesti puoli vuosisataa tajuta, ettei mikään pistä
ihmisiä niin vihaksi kuin toisen ihmisen sielunrauha. On niitäkin, jotka
kadehtivat taloa tai tavaraa, karjaa tai palkollisia, mutta yleensä he
ymmärtävät hävetä ja sulkevat suunsa.
Mikko Juva piti hallussaan myös elinkeinoelämässä
sopimattoman korkeita tehtäviä, esimerkiksi pankin hallintoneuvostossa. Tie
niihin tasaantui kai siksikin, että hänen 1990 kuollut psykiatrivaimonsa oli
kirurgi Simo Brofeldtin tyttäriä eli Kymi Kymmenen merkittäviä omistajia.
Brofeldtien pesämunaa vaali Juhani Ahon Pekka-veli, veljensä veroinen kyky.
Tietääkseni ihmiset toivovat, että pappi on aivan
lapsellinen raha-asioissaan ja lahjoittaa heille lompakkonsa sisällön. Jotkut
tietenkin ovat. Toiset, kuten Juva ja Mannermaa, saattoivat käyttää
saarnoissaan sellaistakin esimerkkiä, että viinan antamainen alkoholisoituneelle
ei ole lähimmäisenrakkautta. Teolla edistetään hänen syntiään.
Teoksessa jyrähtää välillä rehellisyys. Tästä oppii, miten
pappi ja vakaumuksen mies (nämä eivät ole aina sama asia), voi kuvailla
kanssavaeltajiaan. ”N.N. oli viisas ja hurskas henkilö, jonka puoleen sain aina
kääntyä luottaen siihen, että hän paneutui kuuntelemaan ongelmaani. Muuta apua
en häneltä koskaan saanutkaan.” Juva kertoo objektiivisesti, miten häntä
saatteli harharetkellä liberaalien puheenjohtajaksi Esa Kaitila ja seurasi
Pekka Tarjanne. Hän mainitsee molempien erinomaisen urakehityksen, mutta ei
vihjaa, kuka istui kenen housuilla tuleen. Täytyyhän lukijaankin luottaa!
Opiskelijat siis vaativat, että heidän on saatava vaikuttaa
ratkaisevasti professorien valintaan ja tutkintovaatimusten sisältöön. Matti
Louekoski oli yksi ja takuumiehenä itse Johannes Virolainen. Juva ja hänen
seuraajansa Ernst Palmén sovelsivat luultavasti Syvärin takana saamiaan oppeja.
Vanhoillisuuden linnoitus (yliopisto) otti selkävoiton lopulta hallituksesta ja
eduskunnasta. Sanon röyhkeästi: kaikeksi onneksi. – Aion selvittää, mitä
puuhaili nuori M. Klinge, joka näyttää vetäneen päälleen silloisen rehtorin
poikkeuksellisen selvästi ilmaistun ylenkatseen.