Lakimiehiä epäillään tarpeettomasta sanojen vääntelystä. Epäily ei ole aiheeton. Toisaalta muutakaan ei voi. Rikoslaki määrää rangaistuksen petoksesta. Miestä joka pettää vaimoaan tai vaimo, joka on petollinen miehelleen, ei voi rangaista petoksesta.
Peruskurssilla jo opetetaan että tuo rangaistava teko, jonka nimi on laissa petos, koostuu neljästä tunnusmerkistä: erehdyttäminen, erehdys, erehdyksen vallassa tehty määräämistoimi, omaisuusvahinko.
Jos hetken katsotte tuota, ymmärrätte, että näitä juttuja on suhteellisen vähän. Ostaja erehtyy arvioidessaan ostavansa hyvän käytetyn auton, kun käy ilmi, että hän ostikin huonon käytetyn auton. Teko ei ole petos. Lain “erehdys” ei tässäkään kohden tarkoita arviointivirhettä.
“Arviointi” tarkoittaa etenkin asiaa, joka ei ole mitattavissa tai punnittavissa. Esimerkiksi kirjoituksen tai lauseen “loukkaavuus” on vain arvioitavissa, koska yhdelle koiran sanominen piskiksi on loukkaavaa, toiselle ei. Lehdessä kuvailtiin Turussa hyvin tietämääni Rettigin palatsia. Tapasin lukiolaisena ostaa piippuuni kioskilta “Retkun sotkua” ja sain siis Rettigin sekoitusta. Rohkenen arvata, että tuohon aikaan vielä alalla ollut suku oli kiinnostuneempi rahasta kuin tuotteensa nimen häpäisemisestä.
Sanon joskus myös itseäni paremmassa seurassa:” Anteeksi, hetki. Minun pitää ajaa eräs asia.” Olen siis ollut virallisesti asianajaja, joka on suojattu ammattinimike. Ja kysymyksessä on niin sanottu pienempi asia.
Vuonna 1938, kun synkät varjot jo laskeutuivat Euroopan ylle, valmistui eteväksi tiedetyn lakimiehen huolellisesti laatima mietintö ja ehdotus lakiesityksestä avioliittoa solmimattomien henkilöiden rankaisemisesta. Myhempi 2avopari”, joka sekin lienee sanana unohtunut, oli tuohon aikaan “susipari”, ja tällaisen järjestelyn naispuolinen osakas oli “pullahiiri”. Laista taisi poistua vasta sotien jälkeen jännitävä rikosnimike “salavuoteus”, joka tarkoitti sukupuoliyhdynnän harjoittamista avioliittoa solmimatta. Jos joku onneton harjoitti sitä olessaan avioliitossa toisaalla, rikoksen nimi oli “huoruus”.
Siis takaisin eilen esillä olleeseen jumaluusoppiin. Minun on joskus vaikea saada itseltäni suunvuoroa ja joskus pyydän kokouksessa seuraavan ja sitä seuraavan puheenvuoron. Monesta syystä arvostamani keskustelukumppani, myöhempi ministeri ja tohtori ynnä muuta, kysyi kerran sen aikakauden tapaan: uskotko sinä Jumalaan. Sanoin että minua kiinnostaa, uskooko Jumala minuun. Kumppani näytti pitävän tuota näsäviisautena.
Se että kysymys on ollut 300-luvun kirkolliskokouksista alkaen uskomisesta eikä tietämisestä, on iso asia. Vanhimpien laestadiolaisten aikoinaan suosimassa 1700-luvun raamatun suomennoksessa sanottiin, että usko Jumalan pääll’. Olen huomannut, että nykyteologit eivät yleensä huomaa, että tuo ei ole pelkkä svetismi (tro på Gud), vaan täsmällinen kysymys Jumalan olemassaolosta. Eri asia on uskoa esimerkiksi Jumalan väiitettyihin käskyihin ja kieltoihin. Ja sitten on myös lakikielen käyttämä usko, joka tarkoittaa oikeastaan luottamusta “Hyvässä uskossa tehty oikeustoimi.”
Tuo uskomista tarkoittava kreikan sana, josta meillä on sivistyssana “hypoteesi”, muuten jäi poikittain kurkkuun jo Hieronomyksen porukalle, kun ei se käänny latinaksikaan. Siitä tuli väkisin “substantia rerum” ( Hepr. 11:1), ja siitäkös riita repesi. Asioiden aines eli ikään kuin olemus.
Mutta teologiasta apinoihin. Trump ja alle puolet amerikkalaisista eivät usko, että kuolemanrangaistus ei vähennä murhia. Huomatkaa, sanoin “usko”. Minä uskon, mutta perusteluni ovat tilastotieteellisiä. Tapasin petkuttaa opiskelijoita sanomalla vain, että henkirikoksen tekemiseen ei liity harkintaa, vaikka rikoksen tekemistä olisi harkittu paljonkin. Vain harvoin joku huomasi kysyä: entä palkkamurhaajat. Siihen vastasin: kylmäverisiä palkkamurhaajia on äärettömän vähän. Useimmat palkkiosta murhaavat ovat erilaisia hörhöjä ja että pyöveliksikin houkuttelee useimpia enemmän kuviteltu Jumalan tahto kuin hyvä palkka.
Asia ei ole laskettavissa. Ja tässä käy esimerkistä satunnaisuus eli epäjärjestyksen lisääntyminen (entropia). On ongelmatonta ottaa kenkälaatikosta jokin pingispallo mutta erittäin vaikeaa jopa suunnitella, miten tuon pallon saisi täsmälleen oikeaan kohtaan takaisin. Miten on, kun kenkälaatikon paikalla on messuhalli ja pallot ovat erikokoisia?
Tyhmyyden esimerkkinä olen minä. Pidin lapsena kovasti Taranin apinasta, jonka nimi oli Cheetah ja joka istui joskus Tarzanin olkapäällä. En edes käsittänyt, että se oli poikanen, koska aikuinen simpanssi paina yli 50 kiloa ja on ainakin puolitoista metriä pitkä. Pelkästään Tarzania puolustaakseen tuo veikeä olento hyppäsi joskus rosvon niskaan ja kiskoi tätä tukasta.
Todellisuudessa simpanssi on puolitoista - kaksi kertaa voimakkaampi kuin ihminen, hyvi nopea, aika agressiivinen ja niin erinomainen tappelija ettei Tarzanilla olisi mitään mahdollisuuksia sitä vastaan, luultavasti ei edes puukon kanssa. Keskinäisissä yhteenotoissa simpanssi repii toiselta ensin korvat päästä ja sitten silmät ja tapettu vastustaja revitään käsivoimin kappaleiksi.
Tarzan oli apinoiden kuningas. Mitäs täysikasvuinen muslimi tekee Ruotsin kuninkaalle?
VastaaPoistaAntaa kättä ja kiittää että saa asua Ruotsissa eikä umpirasistisessa Suomessa.
PoistaJos tämä on totta, että Suomi on umpirasistinen, niin miksi tänne otetaan maahanmuuttajia kärsimään ja kidutettavaksi umpirasismista?
PoistaJokunen vuosi sitten näin ohimennen TV:stä pätkän ohjelmasta, jossa testattiin ihmisten ja simpanssien hoksottomien nopeutta. Tietokoneen näytöllä vilahtim jotain. Ihmiset eivät kyenneet havaitsemaan juuri mitään, mutta simpanssit havaisivat kaiken.
VastaaPoistaEikös Tarzan paininut voitokkaasti mm gorillojen kanssa? Gorilloilla voimaa lienee monta kertaa enemmän kuin simpansseilla.
Kai rangaistusten tarkoituksena on myös rankaista? Vaikka kovat rangaistukset eivät vähentäisikään rikollisuutta, rankaisevat ne kuitenkin väärintekijää. Ja kuolemanrangaistuksen saanut ei kyllä enää kuoltuaan tee rikoksia...
VastaaPoistaRikostilastot eivät osoita yhteyttä rikollisuuden määrän ja rangaistusten ankaruuden välillä. USA.ssa on väkilukuun suhteutettuna eniten vankeja maailmassa. Niinpä siellä kuuluisi olla maailman pienin rikollisuus. Vaan ei ole. Suhteessa väestöön USA:ssa on vankeja kai noin kuusi kertaa enemmän kuin täällä. Suomessa on enemmän vankeja kuin muissa Pohjoismaissa ja silti täällä tehdään enemmän väkivaltarikoksia kuin niissä.
PoistaNo entä marttyyrit sitten? Mihin sellaiset piilotetaan? Poliittinen terroristi Eugen Schauman jouduttiin hautaamaan useampaan kertaan. Eräs nepotistinen heppu johti maata jossa oli öljyä myydä ja maakuopasta hänet lopulta löydettiinkin ja hirtettiin ja vietiin merelle, yli laidan vaan. Mitä olisi pitänyt tehdä? Öljytä ja paistaa?
PoistaRikostilastot korreloivat ennenkaikkea rodun kanssa.
Poista"Rotua" paremmin rikostilastot korreloivat sosioekonomisen aseman kanssa. Ja korrelaatio ei ole kausaatio.
PoistaMiten se voi olla mahdollista koska rotuja ei ole kuin tämä yksi ja ainoa Homo Sapiens Sapiens.
PoistaRangaistusten ankaruudesta. Jos rangaistukset olisivat niin ankaria ettei rikoksen uusiminen olisi enää mahdollista. Paljonko tämä alentaisi rikollisuutta, ihan tilastotieteellisesti ?
PoistaEivät korreloi sosioekonomisen aseman kanssa, vaan nimenomaan rodun. Ja kausaatio on korrelaatio.
PoistaPauvre con...
PoistaRikosten tekeminen on voimakkaasti kulttuurisidonnainen asia. On kansoja jotka pitävät pikku rosvouksia kunniallisena toimintana ja ihmiset julkisesti kerskuvat rötöksiään, en sano ketä ovat. On kansoja jotka liikenteessä ajavat hullun lailla, sokeasti ja muista vähääkään piittaamatta. Tuhotilastot ovat hirmuiset, en sano missä maassa. On kansoja joissa yöllä kadulla kulkevan naisen raiskaus ei ole rikos vaan ihan normaali ilmiö, en sano missä.
PoistaUSA:ssa musta väestö on voimakkaasti yliedustettuna vakavien rikosten tilastoissa. Muunihonväriset eivät samaan yllä lähellekään. Heidän osaltaan kyse on kahdesta seikasta jotka rajusti vaikuttavat. Ensiksi, huumeiden valtava tarjonta nuorille edustaa kulttuuria josta heidän on äärimmäisen vaikea kieltäytyä ja onnistunut kieltäymys vaatii yli-inhimillisiä ponnistuksia. Toiseksi, mustien perheet on valtiovallan toimesta rikottu 1960-luvulta alkaen erilaisin lainsäädännöllisin ja tukitoimin. Se tarkoittaa sitä että mustat naiset ovat voimakkaasti tuettuja ja heitä kannustetaan viskaamaan miehensä kadulle heti kun se heille passaa. Miehille ei jää juuri mitään oikeuksia perheeseensä vaikka he olisivat olleet perheen elättäjiä ja lasten kasvattajia. Suunnaton enemmistö mustien perheiden lapsista kasvaa isättöminä vailla mallia miehestä. Siitä seuraa ylisukupolvinen onnettomuus hirvittävine seurauksineen, joista huumeiden käyttö on oire, ei varsinainen syy. Suomessa ollaan menossa samaan suuntaan.
Ymmärtääkseni heikkolaatuisen eduskuntaryhmän jäsenillä joihin kuuluu heikkolaatuinen historioitsija, ja heikkolaatuisen puolueen heikkolaatuisilla kansanedustajaehdokkailla on enemmän rikostuomioita kuin keskimäärin muilla "valkoisen rotuun" kuuluvilla.
PoistaOvat nämä heikkolaatuiset kuitenkin kaivaneet jälleen esiin tatuvanhasensa ja "Mestarinsa" ohjeet uusvanhoin painotuksin ja pian toipilaat ynnä muu "kenttäväki" virkistäytyy kaikkialle selkeää väestönvaihto-ohjelmaansa levittelemään.
PoistaHiljaista olikin pitkän aikaa sillä rintamalla.
Pitäisikö alkaa sormille napsia jos samaan veneeseen pyrkivät nuo jo puolihukuksissa olleet?
Minullakin on väkisin syntynyt kuva siitä että Persut ovat melkoisia äyvääjiä ja aina vastahankauksessa muiden kanssa, myös virkavallan.
PoistaProfessorin rehellisyys on poikkeavaa. Hän tunnustaa täydellisen subjektiivisuutensa häpeämättömästi ja sen hyveeksi luokitellen. Kemppinen kertoo väheksyvänsä vaikeita kirjoja, kuten Hessen Lasihelmipeliä. Eikä se sentään ole ranskalainen kuten ankeat Camukset ja Sartret eikä amerikanjuutalainen järkäle, saati muija kuten Canna Mint. Hänen kritiikeissään näkyy olevan plussaa, jos kirjailija on lääkäri tai professori tai jos edes tämän lähiomainen on sitä, silloin tässä tuotantoineen ei ole moitteen sijaa. Ainutlaatuisen avoimesti hänen täyteen tunnustukseensa sisältyy maininta, että jos kirjaija on ihmisenä kiva eli hänen hyväksymänsä, teoksesta ei tule sanotuksi mitään keljua, ja päinvastoin. Tämän kaiken hän kertoo blogissaan. Lue niin et luule.
VastaaPoistaKemppisen lukemattomista sutkauksista tai aforismeista ylivertainen kuuluu "Ihminen on monta". Kissojen ja koirien kanssa emme ole enää löytäneet sitä. Kissat muistivat sen olleen varhaisessa blogikirjoituksessa, jossa professori antaa neuvoja itsemurhaan. Ajatuksena oli, että jokin ihmisessä panee hanttiin itsessään olevalle itsemurhaajalle. Voisiko jutun saada taas näkösälle, tai Kansalliskirjastosta tai Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta digitaalisen aineiston sensuroimattomana? Ilman sarvia ja hampaita ja kaikella kunnioituksella hattu kourassa anellen, monen muunkin löytymättömissä olevan päivityksen puolesta. Onhan se väärin, että joutuu loputtomasti etsiskelemään tekstejä jotka on deletoitu tai kätketty.
VastaaPoistaEntä jos kirjoitusta ei ole ollut olemassakaan, tai se on jonkun ihan toisen blogissa? Näin käy minulle tuon tuostakin koska en osaa tehdä tärkeistä asioista muistiinpanoja myöhempää käyttöä varten. Tämä blogi on käsittääkseni täällä luettavissa ihan alusta alkaen.
PoistaKiitos hauskasta kommentin kommentista, on hienoa kun saa nauraa heti aamusti. Älä mittaa itselläsi toisia, niin yleinen tapa kuin se onkin tohtoroituvissa, tyhmenevissä Danten piireissä.
PoistaMarkus Kajo käytti tuota "monta" sanaa huomattavasti monipuolisemmin radiopakinoissaan.
PoistaAlex Krainer kertoi ties kenen podcastissa, että hävittäjälentäjä oli kallis ja uusi teknologia antoi mahdollisuuden suorittaa samat lasten tappamiset ohjaussauvaa käyttäen Teksasista käsin. Sauvan käyttäjät irtisanoutuivat. Sitten tehtävä annettiin ohjelmoitsijoille, jotka myös totesivat, että ei helvetissä. On parempiakin duuneja tarjolla. Onkohan tässä meidän läntisessä yliihmisyydessä jotain parannettavaa?
VastaaPoistaSimpanssihan on sitten lempeä toimiessaan vastustajaansa kohtaan kuten hän toimii. Ei ollenkaan sellainen kuin Kemppisen ihailemassa antiikissa, jossa ahkera ja isäntiään monin verroin lahjakkaampi orja pantiin kädet ja jalat kahlittuina nälkäisen leijonan elävältä syötäväksi. Siitä on antiikkisia maalauksiakin, miten hän ensimmäiseksi ahmii silmät ja kasvot. Tappajia on muuallakin kuin ... miten sen sanoisi, en viitsi toistaa Kemppisen ilmausta. Niinkus tiiät.
VastaaPoistaLyhyen ja sekavan elämäni loppupäätelmiä on että meillä on asioista tunne ja tieto. Ja kokemukseni viestinnästä kertoo että koska kouluoppi korostaa tiedon ylivertaisuutta ja antaa siitä palkintoja ja rangaistuksia, tunteen osuus päätöksissä jää tuntemattomaksi.
VastaaPoistaTämän johdosta järkeä käytetään vasta teon jälkeen myöhemmin asioiden (vrt Sinnemäki, "Asioita", Ultra Bra) selittelyyn mm. vaimolle, naapureille ja yleisön osastoon.
Varhainen markkinointioppi 1970 pyrki tarjoamaan järjellisiä selityksiä sille miksi kiiltävä auto jossa on vauhtimutkia. Se ei napannut. Nyt myydään tunteella.
Juridiikka ja sen rangaistukset ovat suurta yleisöä varten. Me saamme niistä tyydytystä vaikka haluamme vielä kovempia. Teon tekijän ajatellaan tuntevan visotusta rangaistuksesta, mutta enemmän häntä riepoo tunne siitä että jäi kiinni.
Vanhan Villin Lännen mies Intiaaniterritorion tuomari Parker oli laajan kokemuksen pohjalta sitä mieltä, että ehkäisevä vaikutus tuli enemmän rangaistuksen varmuudesta kuin kovuudesta, ja olisi ollut valmis luopumaan kuolemanrangaistuksesta, jos olisi voinut olla varma, että syylliset varmasti saavat rangaistuksen. Mutta kun varmuutta ei ollut, se piti korvata julkisilla hirttäjäisillä, jotta ihmiset näkivät, että esivalta ei ole hampaaton, koska vaihtoehto oli se, että ne ottavat oikeuden omiin käsiinsä.
VastaaPoistaSuomalainen esivalta tuntuu olevan aika hampaaton monien taparikollisten kanssa. Toisaalta rangaistuksia on lievennetty, että saatiin vankiluku alas, ja toisaalta aivan ilmeisen sekaisin ja kaikilla saatavilla olevilla aineilla päätään vielä enemmän sekoittavien heniklöiden saaminen johonkin hoitoon on resurssien puutteen vuoksi mahdotonta. Liberaali oikeuslaitos ja uusliberaali valtio, tulos näkyy lähikaupassa, jossa yhä useammissa tavaroissa on hälytyksiä ja osa on poistettu hyllystä ja niitä on pyydettävä myyjiltä.