Maanpetos… Puhe ei ollut vakoilusta, vaikka se on tuon säännöksen otsikko. Katso rikoslaki 12 luku 7 §. Asemansa tai tehtävänsä vuoksi tietoon saadun seikan ilmaiseminen maan turvallisuutta vaarantavalla tavalla on maanpetosrikos. Ei siis sellaisen tiedon hankkiminen, vaan tiedon kertominen taholle, jolla ei ole oikeutta sen saamiseen. Sellainen tieto on muun muassa, onko itärajamme takana juuri nyt jotain vaarallista. Tuollaista tietoa armeija hankkii ja jakaa muutamille harvoille.
Puhe ei ollut Mökö eikä Luru Kiljusesta, vaikka Jalmari Finne oli ahkera tiedustelumies.
Nämä kirjoitukseni säilyvät aika hyvin, ja jo nyt hakuruudusta löytää asian tai henkilön. Sitä ei löydä vielä, mutta tämän jälkeen kyllä, että tapasin Tapio Kaitaharjun pari kertaa ja luin joitakin hänen kirjojaan. Olen pohjaltani mystikko ja säälin ihmistä, joka ei ole saanut happea Einsteinin lauseesta “Kauneinta mitä voimme kokea on salaperäinen. Se on kaiken taiteen ja tieteen lähde. Joka ei tunne tuota, on kuin kuollut, silmät suljettuina.”
Kaitaharju oli erittäin sympaattinen ihminen ja hänen kirjansa, jotka olivat mielestäni täyttä pötyä, loivat miellyttävän ilmapiirin.
Kälyni Inki - siis tämä Proustin suomentaja - tunsi tyttövuosistaan asti vetoa hullutuksiin, ja Kaitaharjua hän piti profeettana. Hänen myöhempi miesystävänsä A-kauppias, oikeastaan juutalainen Maurice T., joka oli teini-ikäisenä auttanut kymmeniä muita juutalaisia Pyreneiden yli turvaan, oli hyvin vakuuttunut steinerilainen ja mystikko. Kun tapasin heidät viimeisen kerran yhdessä elossa Pariisissa, asuntoon tuli vanhoja miehiä supisemaan heidän kanssaan salatuista asioista.
Kun Inki oli kuollut, suuresta krematoriosta (Pêre-Lachaise) menivät arkun lähtiessä liikkeelle sähköt. Henkilökunta väitti tilaisuuden jälkeen, että se oli tieteellisesti mahdotonta. Maurice sanoi, että näin oli sovittu. Tyttäreni muuten oli paikalla.
Einsteinin lause on Carlo Rovellin uudesta kirjasta “Valkoiset aukot”. Luen sitä juuri samalla tavalla kuin kälyni teosofiaa kivahtaen, ettei tätä pidäkään yrittää ymmärtää. Samassa huoneessa saattoi istua Herra Kukkanen (P. Fleury), joka luki Genetteä tai Deleuxea tai jopa Althusseria, eikä ymmärtänyt niistä mitään. Huomasin sen kyllä keskusteluissa. Hän oli ammatiltaan lehtori ja hänellä oli arvosana filosofiasta hyvästä yliopistosta.
Rovelli on ansioitunut fyysikko, joka on mukana “painovoimasilmukka”-ryhmässä, ja on vakavasti otettu akateeminen tutkija ja lisäksi aivan erinomainen kirjoittaja. Mutta asiat, kuten ajan (aika-avaruuden) suunta suujnattomassa painovoimakentässä, eivät tule koskaan olemaan todistettavissa eivätkä ne ole ymmärrettäviä. Niitä voi kuitella yhtä vähän kuin kventtidynamiikkaa, joka kaatuu kaikilla jo yli neljäulotteiseeen vektoriavaruuteen, jota kuaan ei pysty kuvittelemaan. Paitsi ehkä taiteilija Albrecht Dürer, jonka “Melankoliaan” Rovelli viittaa.
Lähetin Topparin Jussille tiedoston skannaamastani runokansiosta, jota naputtelin 16- ja 17-vuotiaana hiljan saamallani kirjoituskoneessa. Olin niin iloinen siitä, että hän on hengissä, toisin kuin Isosompin Sakari, joka kuoli hiljan.
Olimme kokeneet nuorina miehinä hyvyyttä, joka huokui öisin suosta Haukkavuoreksi sanomassamme yöretkipaikassa Kakkurin nevan lähellä Kauhavalla. Hyvyydellä en tarkoita hyviä tekoja, vaan tunnetta, että on hyvyyden kietoma. Jussi sanoi voivansa hyvin kuvitella, että minä istuin uppoutuneena runoihin samaan aikaan kun hän rasvasi autoja Nurmen korjaamolla Lauttamuksessa. Hän lienee huomannut, että tavoitin tuon saman tunteen ja julkaisin siitä runoja 1980-luvulla Savossa, Possulassa.
Suomensin partiopoikajoukkomme tunnukseksi Wallace Stevensin runon. Kirjoitin sen polveani vasten kuistilla siinä, missä on graniitissa kvartsijuomu.
Siinä se oli, sana sanalta,
runo joka otti vuoren paikan.
Hän hengitti sen happea
jo kirja käännettynä pölyiselle pöydälle.
Se toi mieleen miten hän oli tarvinnut
paikan, johon mennä omaan suuntaansa;
miten hän oli järjestänyt männyt,
siirtänyt kallioita, hakenut tien pilvistä,
jotta näkymä olisi se oikea
ja hän tuntemattoman täysi:
määrätty kallio ja hänen epämääräisyytensä
löytäisi lopulta maiseman, johon he olivat tulleet,
jossa hän lepäisi ja meren nähden,
tuntisi ainoan ja yksinäisen kotinsa.
Jo kyllä Venäjän tiedustelu olisi tapansa aivan radikaalisti muuttunut, jos ei Kiljuselta olisi kaikkea mahdollista yrittänyt nyhtää. Ja kun vaimollaankin on vielä noita tunnettuja velvotteita venäläisenä Venäjän valtiota kohtaan.
VastaaPoistaIdioottimaisen lipputankoprojektinsa ongelmien syyksi aikoinaan kertoi johtuneen siitä, että luotti venäläisiin. Ehkäpä luottamusta edelleenkin on ollut/on jäljellä. Voi näitä hyödyllisiä...
Sveitsiin muuttanut venäläinen kirjailija Mihail Shishkin kertoo viimeisimmässä suomennetussa kirjassaan "Viha ja kauneus: kirjoituksia sodasta, taiteesta ja Venäjän ideasta", että hän lapsena pelkäsi mustia aukkoja, joista oli lukenut joistakin aikuisten kirjoista. Nyt hänestä tuntuu, että, Vladimir Putin on musta aukko, joka on alkanut imeä itseensä Eurooppaa, tarkemmin sanottuna hänen sielunsa on se musta aukko. Uhkaava kuva. Valkoinen ei olisi yhtään vähemmän pelottava.
VastaaPoistaTuo runo on jotain täysin päinvastaista, tuttua, turvallista, oma paikka, kallio, merikin mainittu, mäntymetsän tuoksua, helppoa hengittää.
Ad Omnia: Sanoi arvoituksellisesti: "Minä olen tie, totuus ja elämä."
VastaaPoistaTao on tie, polku ja Lao Tsen mukaan ikuisesti nimetön.
Tao josta voi puhua ei ole tao.
PoistaEihän Lao Tse ollut henkilö, nyt on jo sekin unohtunut että kyse oli nimimerkistä, Kootut viisaudet toimittanut Lao Tse.
PoistaNykyisin:
Lisäksi saatte kehittäjäyhteisöltä ilmaisen lahjan, kanonisoivan suullisen todistuksen jota voitte käyttää väittelyissä, takuuvarma ja kestävä oppi voi olla myös Teidän kun vain muistatte mainita Lao Tsen jolle tekijänoikeudet kuuluvat ikuisesti.
Ryhtykää Tekin taolaisuuteen, monet ovat jo tehneet niin ovat tyytyväisempiä elämäänsä.
Mao Tse oli myös aikanaan suosittu opettaja.
PoistaMao oli myös Suuri Varpusten Ystävä ja Kaikkien kotimasuunien Ylin Suojelija.
Poista"Valta kasvaa pyssyn suusta."
Ettehän vain sotke paljon merkityksellisempää persoonaa elikä lastensarjan pandakarhu Tao Taota noihin laolaoihinne ja taotaoihinne?
PoistaKvanttimekaniikan ja kenttäteorioiden voima on oikeastaan siinä ettei niitä tarvitse kuvitella kovin konkreettisina. Sekä mitattavia että mittauksiin kelpaamattomia suureita varten on joukko matemaattisia työkaluja joilla asioita voidaan veivata ja saadaan ulos hyödyllisiä tuloksia. Kaikkea kannattelee kvanttimekaniikan ja kenttien struktuuri. Kun siirrytään atomimaailmaan, esim. kemiallisiin yhdisteisiin, asiat mutkistuvat entisestään ja yhdisteiden mallinnus muuttuu erittäin työlääksi. Jos otetaan kohteiksi biomolekyylit, alkavat ratkaisumenetelmät muuttua enimmäkseen numeerisiksi. Pelkin teoreettisin keinoin on vaikea niistä saada otetta.
VastaaPoistaSensijaan kiinteän aineen maailmassa, etenkin kiderakenteissa, teoreettiset menetelmät todella näyttävät voimansa ja hämmästyttäviä asioita voidaan suhteellisen helposti ratkoa pelkästään kynällä ja paperilla. Tietenkin monimutkaisten seostettujen kiteiden selvittäminen usein edellyttää numeerisia toimia jotta ne saadaan ratkaistua. Kvanttimekaniikka, vaikka sitä moititaan epätäydelliseksi, mtä se tietenkin on, tuottaa hämmästyttävän suurella tarkkuudella tuloksia erilaisissa atomaarisissa järjestelmissä. On harmillista ettei kvanttimekaniikan perusteorioissa olla edistytty juuri lainkaan vuoden 1927 jälkeen.
Tapio Kaitaharjun kirjat ovat eräissä suhteissa kuin tämä blogi.
VastaaPoistaMutta hän ei koskaan ollut ilkeä, ei koskaan sanonut eikä ajatellut pahasti eikä korostanut itseään. Hän ei ikimaailmassa sanonut sellaista, mitä minulle ja minusta on sanottu näissä kommenteissa.
Aili ja Tapio Kaitaharjun perhe täälläkin viime elämässä oli valtava. Minä olen heidän sajonesa mukaan heidän lapsiaan, sen tunnistivat heti. He auttoivat jokaista mutta tarvittiin kyllä autettavan omaa tahtoa tulla autetuksi. Joka tapauksessa he toimivat laajasti. Usein he pesivät ihmisten vaatteet tai vaihtoivat puhtaisiin sunnuntai-iltana ennen työviikon alkamista. Ymmärrys ja toimintatavat heillä ylittivät kaiken mitä voi sanoa.
Heidän lähimpiin ystäviinsä kuului useiden eri yliopistojen nimekkäimpiä eri alojen professoreja. Musiikki, kirjallisuus ja luonto olivat Kaitaharjujen kenttää, kuten oikeastaan kaikki muukin.
Elin useita vuosikymmeniä heidän seurassaan. Kertaakaan he eivät puhuneet pahaa kenestäkään eivätkä mistään. Se ei ollut pahaa puhetta vaan viisautta, että he varoittelivat psykiatriasta ja sen harjoittajista. Muistan sanamuodonkin: he eivät hyväksyneet tai pitäneet hyvänä sitä, mihin psykiatrit pyrkivät. Olin kysynyt heiltä asiasta.
Kaitaharjut eivät korostaneet perhettään. He mainitsivat usein, että ponnistelu kasvattaa voimia, eivätkä he auttaneet taloudellisesti lapsiaan edes näiden opinnoissa. Ainoa minkä he olivat lahjoittaneet toiselle näistä oli laveri. Se lapahtui silloin, kun tämä muutti opiskeluasuntoon.
Minulla on heidän kirjeitään ja korttejaan aarteena. Ja muistoja ja tietoja sen verran, että niistä syntyisi kirja. Mutta en näe syytä sen kirjoittamiseen. Joka ymmärtää, ymmärtää. Joka ei ymmärrä, ei ymmärrä vaikka lukisi tuhat kirjaa. Elämä on kirjoista tärkein.
Bach sanoi puolisolleen viimeisinä sanoina, että tämän ei pidä surra: hän lähtee sinne mistä musiikki on lähtöisin. Mitä Tapio Kaitaharju sanoi minulle viimeisessä kirjeessään?
Kerro!
PoistaKaitaharjun toiminta oli aika paljon ihmisten auttamista. Hän teki päivät leipätyötä ja vapaa-aikoina paransi ihmisiä. Se on jollain tavalla mahdoton asia ilmaistavaksi, mutta hän oli alallaan mestari. Nykyisin on kaiken maailman "henkiparantajia", mutta hän oli ihan erilainen. Ehkä samalainen kuin shamaanit. Aili kertoi, miten paljon Tapio käytti aikaa ja voimia kaikkeen siihen, korvauksetta tietysti. Mutta ei heidän seurassaan oleminen ollut avun ruinaamista ja saamista, kyllä se oli heidän sanojensa mukaan perheenjäsenten yhteydenpitoa. Vaikka toisaalta, mitä se kenellekään kuuluu, ja jokaisella on oikeus ajatella hänestä ja hänen "perheestään" mitä haluaa. Shamaaneja on aina ollut Suomessa, siihen moni asia perustuu. On tärkeätä että jokaisella on joku joka ymmärtää häntä, sanoi oikea isäni kuolemansa jälkeen kun puhui minulle kaikenlaista samalla hetkellä kun hänen sisarensa kuoli. Vitsivitsi mutta toisin kuin vitsissä yleensä, tässä ei ole totta toinen vaan kumpikin puoli.
PoistaKuten eräs nimkekäs romaanikirjailija kirjoittaa, Raamatussa ei puhuta hoitamisesta vaan parantamisesta.
Harmi monen mielestä, etteivät kansanrunot, sadut ja eepokset ole matematiikkaa tai muuta tiedettä. Samojen mielestä lapset eivät tarvitse satuja eivätkä klassista musiikkia.
Se nyt vaan on niin, että melkein kaikilla on ollut ns. yliluonnollisia kokemuksia, jotka kuitenkin ovat luonnollisia. Sellainen on luontomme.
Ajan suunnan pohtiminen on ehkä yhtä turhaa kuin tutkia tilan suuntaa. Ajan ”suunnassa” kyse on kai enemmänkin siitä, että ”tapahtumilla” on maailmassamme oma sisäinen järjestyksensä - lasinen esine voi törmäyksessä hajota osiin, ei syntyä itsekseen sirpaleista.
VastaaPoistaOn sielulle terveellistä yrittää ymmärtää edes se, miksi ei ymmärrä. Joskus se on ylivoimaista: kuinka tyhjästä - ”ei mistään” - on tullut ”kaikki”, alkuräjähdys, laajeneva avaruus, elämä, oman olemassaolonsa tiedostava ihminen.
Joku viisas kiteytti asian näin: Emme tiedä. Kutsumme sitä jumalaksi.
Turha yrittää vanhakantaista mystifiointia. Kyllä Tiede melkoisen kelvollisesti on elämän synnyt sun muut tokeet sen ympärillä selvittänyt ja asia tarkentuu yhä vain jos omin toimin synnytetyt tuhon voimat eivät sitä estä.
PoistaJumalkeksinnöt heittäkää jo helevettiinsä.
Ajan suunnasta tuli mieleen Ajan Suunta, ja se, että persut saivat jo virallisen luvan ja kehotuksen mennä marssimaan Natsi-Saksan lippujen alle.
PoistaOmituista tosiaan, olenkin ihmetellyt sitä. Miksei hallitus ole edes saanut omaa lippua aikaiseksi?
PoistaEhkä elämän synty on osattu selittää, mutta maailmankaikkeuden selitys on yhä tämä: ensin ei ollut mitään, sitten se ei-mitään räjähti ja olikin kaikki.
PoistaPS. Jumalaa en tunkenut selitykseksi, vaan selitin jumalan synnyn.
Ajan suunnasta tässä maailmankaikkeudessa ei ole epäilystä, tilastollisesti :) Onko olemassa universumien syklejä, emme tiedä.
PoistaMikä se sellainen ”aika” on, joka valon nopeudella liikuttaessa pysähtyy eli katoaa?
PoistaHuomautus, elämän syntyä ei ole selvitetty.
PoistaAikaikkunalla se ja se vaihdettiin mittari, kuten oli ilmoitettu. Tulikohan joku hullua hurskaammaksi siitä, mikä on aikaikkuna.
PoistaKäytännössä kyllä.
PoistaElämän "synnystä" on tieteelliset hahmotelmat olemassa. Ne tarkentuvat kunhan, ja jos, lajimme antaa elämälle jatkoon mahdollisuuden.
PoistaJumalia ei ole syntynyt eikä synny muualla kuin ihmislajin mielikuvituksessa. Nimitys "jumala" sekin on vasta sitten "syntynyt" kun ihmisen aivot ovat kasvaneet turhan suuriksi ja siellä on joutaneet semmoisetkin mietteet kiertämään. Onpa sitten pähkäillyt semmoisenkin nimityksen pirujensa lisäksi. Mutta kaippa sekin jonkinlainen syntyminen on. Niin kuin minä synnytin nyt nämä sanat tänne jonkinlaiseen järjestykseen vaikka ei niillä mitään merkitystä olekaan: joutavaa louskutusta kaikki.
Stuart Kauffmanilla on elämän synnystä kirja tai pari.
PoistaThe Origins of Order: Self Organization and Selection in Evolution.;
At Home in the Universe: The Search for Laws of Self-Organization and Complexity.;
Reinventing the Sacred: A New View of Science, Reason, and Religion.
Kannattaa tutustua.
Niin, Maahan muuttajiahan me kaikki ollaan jo alkusysäyksestä lähtien sillä tiedemaailma on jossain välissä pähkäillyt sitäkin, että ulkoavaruudesta planeettaamme miljardeja tai biljoonia (ei ole enää niin väliä nuissa luvuissa, kumpia) vuosia sitten syöksyneiden murikoiden joukossa ollut "basilisko" olisi aktivoinut koko elollisen höskän syntymekanismin käyntiin.
PoistaIsäni, Tapio Kaitaharjun kollega Valtion rautateiltä, kertoi joskus paljon myöhemmin, kuinka Kaitaharjua oli oikein viranomaisten toimesta käytetty Lapin aavoilla avohakkuuaukeilla, ne kun eivät millään enää suostuneet taimettumaan ja lähtemään uuteen kasvuun. Todelliset syyt lienevät metsäekologisia, mutta Kaitaharju oli kuitenkin kirkkain silmin kertonut, että metsänhaltijat, sen väki oli niin suuttunut osakseen tulleesta kurjasta kohtelusta, ettei metsä tule enää milloinkaan kasvamaan entisenlaisena takaisin.
VastaaPoistaSuomalaisen metsäpolitiikan suuri yksinäinen, toisinajattelija Erkki Lähde oli muuten Kaitaharjun ystävä ja taisipa kirjoittaa lehteen hänestä kauniin nekrologinkin.
(Toisaalta... kuka sen tietää, vaikka Kaitaharju olisi ollutkin oikeassa. Ehkä hyvinkin niin!)
"Juuri ajasta on ihmiskunta tekevä suurimmat keksintönsä."
VastaaPoista- Tarkovski
Stevens arvosti Hessen tavoin Paul Kleetä ja luonnollisesti aloitti suureksi runoilijaksi synnyttyään Readingissä.
VastaaPoista
VastaaPoistaTapio Kaitaharjun teos Yhteytemme elämän energioihin., 1991, vuosikymmenien mittaan tekemieni havaintojen mukaan on kestävää laatua.
Tosin hän on kohtelias seuraajilleen ja teosofeille/antroposofeille mainitessaan vain ikään kuin sivulauseessa, että monessa tapauksessa he kokevat kuolemansa jälkeen samanlaisen tajuttomuusjakson kuin tavikset, jotka ovat esimerkiksi päihteillä kovettaneet eetterituumiinsa.
Uskonnollinen ja okkulttinen dogmatismi tekevät saman.
Eetterinen fraktaali on fyysisen voimapesä ja eetteriruumis fyysisen ruumiin kaksonen. Näin näen.
Toinen tärkeä seikka joka näemmä hyvinkin piti kutinsa, ovat unen aikana tapahtuneessa tietoiseksi heräämisessä, ns. unihalvauksessa piilevät vaarat. Hänen selvänäkökykynsä oli tavallista syvempi, kognitiivinen, mikä taas viittaa siihen että hän liikkui syvällä ja tietoisesti em. mainitussa salaperäisessä sielun maailmassa ”kaiken taiteen ja tieteen lähteessä”.
Hän havainnoi ja välitti tietoa selkeästi syvistä mysteereistä – linjassa edeltäjiensä kanssa (joitei hän muuten lukenut säilyttääkseen riippumattomuutensa).
Tuon ulottuvuuden yleinen aukeamainen – vaikka verho ohenee jo nyt - saattaa olla vasta tuhansien vuosien päässä.
Hyvä runo siitä, että ihminen tekee maiseman. Olisimmepa me osanneet sen partiopoikina, pyöräillessä jopa kymmenin kilometrein korkeamäkisillä hiekkateillä tavarat fölissä.
VastaaPoistaMitä ihmettä voisivat olla ne "suomalaiset kalastajat", joista Venäjän tv:n kommentaattori keväällä puhui näin: "Unelma Venäjän imperiumista sykkii lujana suomalaisten kalastajien sydämissä. Autamme suomalaisia kalastajia, jos he toimivat hullusti."
VastaaPoistaVenäjän viralliset viihdeuutiset.
PoistaKalastajasaarennon väestä lienee kysymys.
PoistaNo siellä nyt ei ainakaan suomalaisia ole. Jokunen venäjänsaamelainen ehkä?
PoistaWikipedia Kalastajasaarennosta: "Alueen ei-venäläiset asukkaat karkotettiin neuvostojohtaja Josif Stalinin määräyksestä vuonna 1940. Pääosa päätyi pakkotyöleireille Uralille."
PoistaVieläkö Virolahdella on merikalastajia?
PoistaKalastajasaarennon suomalaiset (joista monet saamelaisia) vakoilivat ahkerasti Neuvostoliitolle 30-luvulla ja siirtyivät ketterästi NL:n puolelle aina tarvittaessa. Tämä järjestyi kätevästi korruption avulla; Petsamon rajakomppanian päällikkö avasi rajaa ylittäjille lahjuksia vastaan, niin jääkärikapteeni kuin olikin. Kyllä noitten veijareitten jälkeläisiä edelleen alueelta löytyy, ja osa heistä kalastaa edelleen Jäämerellä. Jos Venäjän media heitä sitten kutsuu suomalaiksi niin ei se suoranaista valhetta ole.
PoistaJaaha. Siis Venäjän kansalaisia. Tuskin sellaisia tarkoitettiin.
PoistaHulluus on sen katsojan silmissä, joka katsoo mystikkoja, kirjailijoita ja muita kanssataapertajia.
VastaaPoistaHulluus asuu cowboyhatun alla.
PoistaToisen leimaaminen hulluksi on helpoin tapa päästä tuosta ylivertaisesta. Tämäkin todistaa sitä, että toiset ihmiset ovat suomalaisista kaikkein ärsyttävin asia. Kun joku toimii esimerkillisesti ja toiset ryhmän jäsenet laiminlyövät tehtäviään, ainoa keino säilyttää itsekunnioitus ja toisten arvostus on tuon ylivertaisen laaja mainostaminen psyykkisesti sairaana tai ainakin vinksallaan olevana ja pahasti häiriintyneenä. Lieneekö lupauksen pitäminen, toisten tukeminen ja tehtävien mallikas hoito sitten kumminkin pähkätautista, niinkö pitkällä olemme jo. Ehkä juuri tähän mielibideeseen perustuu vanhojen viisaitten, dosenttien, äitiydelle omistautuneiden ja omaishoitajien sorsinta? O sancta simplicitas.
PoistaMikä tässä nyt on ongelma? Kansanedustaja Teemu Keskisarja on kutsuttu pitämään juhlapuhe 612 -tapahtumassa. Jos tapahtumassa on mukana äärioikeistolaisia, niin saako heitä syrjiä mielipiteidensä vuoksi? Kaikilla ihmisillä pitäisi olla oikeus yhdenvertaiseen kohteluun.
VastaaPoistaLaissa turvatut perusoikeudet koskevat kaikkia Suomessa olevia ihmisiä, ja syrjintä voi olla rikoslain mukaan rangaistava teko. Suomessa syrjintä on kielletty perustuslain, yhdenvertaisuuslain, tasa-arvolain, rikoslain sekä useiden yksittäisten erityislakien nojalla.
Mikseivät pääministeri ja presidenttimme yhtään varo puheitaan?
Koko häly on cancel-kulttuurin kukkanen ja yksi osa Kiljus-gaten hyssyttelyä.
PoistaKeskisarajan omin sanoin:
"Menen 6.12. ja muulloinkin puhujaksi kommunisteille, Kepulle, Kiakkovieraille, Elokapinaan, Setaan…. Kaikkiin suhtaudun hyväntahtoisesti. Tarjous voimassa. Kutsukaa ihmeessä. En minä vihaa tai halveksi ketään luojanluomaa."
Keskisarja on myös todennut, että jos poliisi kieltää tapahtuman, hän tietenkin kuuliaisesti tottelee, lainkuuliainen oikeusvaltion kannattaja kun on.
Arvostan Keskisarjan miehekkyyttä tässä. Pääministerin lähtemistä mukaan kohkaan en niinkään.
Täysin samaa mieltä. Tämä on jonkinlaista korviketoimintaa, reaktio aikoihin jolloin meillä oikeasti oli maanpetoksellista toimintaa, johon ei uskallettu Neuvostoliiton pelossa tarttua.
PoistaNyt nämä sen ajan petturit kirkuvat kurkku suorana. Kuvottavaa.
Mikä on se suurvalta lähellämme, jonka asiaa äärioikeistolaiset ajavat? Eipä taida löytyä. Lähin olisi Venäjä, mutta sehän oli äärivasemmiston ihannemaa.
PS. En ole itse kovin oikeistolainen, mutta olen syvästi oikeudenmukainen.
Miksi et itse?
PoistaEikö Toipila malttanut odottaa, että blogisti sivuaisi tuotakin asiaa? Mies on rakentanut toisen henkilön blogin sisälle oman bloginsa.
PoistaNe jotka puhuvat virkavastuulla eivät voi sanoa sitä ääneen, mutta 612-tapahtuma on todellisuudessa natsitapahtuma. Siellä harjoitetaan maanpetturuutta marssimalla natsisaksan lippujen alla. Puheesi syrjimisestä on roskaa - ei tapahtuimaa ole kielletty. En kyllä ymmärrä miksi joku suomalainen lähtee semmoisten kelkkaan jotka luokittelevat meidät mongoleiksi ja ali-ihmisiksi.
PoistaKoska ovat kommunisteja
PoistaKetä tässä nyt sitten on syrjitty? Ei Keskisarjaa ole kielletty puhumasta siellä. Mielipiteen vapaus on Stubbilla ja Orpollakin.
PoistaNo sittenhän tuo sama koskee myös PS-eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelää, joka on sanonut toivovansa, että puolueen kansanedustajat eivät osallistu kulkueeseen.
PoistaKuka osaa sanoa, mitä on tieteellistä ja taiteellista elämäntyötä koskeva työskentely? Tarkoittanee näitä kommentteja
VastaaPoistaKiitän Kaitaharju-tiedoista.
VastaaPoistaVäinö Hosiaisluoma kutsui häntä Taikaharjuksi.
Minkä alan miehiä tuo Hosiaisluoma on/oli?
PoistaHalventajamestarit vääntäisivät sen nykyään Haittakarjuksi. Sekään nimi ei pahentaisi häntä, ja halventajat puolestaan ovat jo valmiiksi pahoja.
PoistaLukijamäärä on valtava. Ehkä se on suurimmillaan mielenkiintoisimmissa päivityksissä. Onnitelut kirjoittajalle ja keskustelulle.
VastaaPoistaRomaanissa, jossa kuvataan Pohjois-Karjalaa kolmen polven ajalta, on viisas ja hyvä ortodoksinen parantajahahmo. Hän henkilöi kansanperinteen hienoimpia ilmiöitä. Kun seudulle tulee nuori kansatieteilijämaisteri ottamaan talteen tietoja perinteestä, hän väheksyy asukkaita ja erityisesti parantajaa ja katsoo heitä nenänvarttaan pitkin. Kirjailija kuvaa hänessä paremman, valkoisen väen asenteita. Kansasta, rahvaasta, on hänen kaltaisillaan väärä kuva. Sen ja shamaanin tieto ja viisaus ovat heidän mielestään täyttä pötyä vaikka luovat miellyttävän ilmapiirin. Shamaani ei menetä siinä mitään, he kaiken. Heidän maailmansa ovat erilaiset.
VastaaPoistaKaitaharjulle juutalaisuus oli arvokasta. Hän muistutti kirjassaan, että pienen Israelin tehtävä ei ole vielä suoritettu.
VastaaPoistaKaitaharju meni sotaan vapaaehtoisena, ja näki töpinän ja sotamiesten suuren eron. Professien ja töpinän asenteista hänellä oli tieto, joka ei ollut käsitys: professorit käyttävät älyään väärin, ihmisten kiusaamisessa he ovat mestareita, ja heidän psyykkinen häiriintyneisyytensä näkyy parhaitten alaisten kohtelussa .
Mannerheimia Kaitaharju arvosti ihan sotakokemuksensa nojalla. Kaitaharju sanoi, että kun Mannerheim oli paikalla, Kaitaharjusta tämä katsoi juuri häntä. Sitten hän huomasi, että kaikki olivat kokeneet samoin.
Yliopiston kilpailullisuudesta ja vääryyksitä Kaitaharju välttyi henkilökohtaisesti, vaikka sitten ymmärsi sitäkin ehkä paremmin kuin muut. Kotiuduttuaan sodasta hän kävi katsomassa yliopistolla. Halukkaita ja hakijoita oli niin paljon, että hän katsoi itseään tarvittavan enemmän työmailla.
“Kieleni on saksa. Kulttuurini, saavutukseni ovat saksalaisia. Pidin itseäni älyllisesti saksalaisena, kunnes huomasin antisemitististen ennakkoluulojen kasvun Saksassa ja Saksa-Itävallassa. Sen jälkeen en ole enää pitänyt itseäni saksalaisena. Kutsun itseäni mieluummin juutalaiseksi.” Sigmund Freud 1926
Olen hämmästynyt. Klljusen toiminta, arvioituna mediassa julkaistun perusteella, saattaisi hyvinkin täyttää rikoksen ”turvallisuussalaisuuden paljastaminen” tunnusmerkistön. Nyt kuitenkin uutisoidaan, että Kemppisen mukaan pitäisi nostaa syyte maanpetoksesta. Onko Homeros nukahtanut?
VastaaPoistaTurvallisuussalaisuuden paljastaminen on toki vakava rikos, josta rangaistukseksi on säädetty vain vankeus (ellei sitä tulkita tuottamukselliseksi). Rangaistusasteikko kuitenkin päättyy neljään vuoteen vankeutta. Maanpetoksessa se ulottuu kymmeneen vuoteen, törkeässä tekomuodossa ylemmäksikin, elinkautiseen asti.
Lisäksi tuomio ja jo syytteen nostaminen edellyttäisi konkreettista näyttöä, jollaiseksi ei riitä epäillyn uhoaminen siitä, että hänelläpä on asemansa takia tietoa, jota muilla ei ole.
Molemmat rikokset on määritelty rikoslain luvussa, jonka otsikkona on ”Maanpetosrikoksista”, mutta tämä on vain luokitteleva ilmaus, ei rikosnimike, ja sen alle mahtuu monenlaista, myös tekoja, joista voi selvitä sakoilla.
Pahan valta ei perustu hyvien vaikemiseen, sillä hyvä ei vaikene eikä ole passiivinen. Paha tukee pahaa. Kukaan hallitsija ei toimi yksin, hän tarvitsee tuekseen alistamansa: palkkansa maksajat, henkivartiokaartin, poliisin, armeijan, lehdistön ja byrokoneiston ja koko joukon muita instituutioita ja ihmisiä, jotka suosivat, kannattavat, hommaavat kunniamerkkejä, virkoja, sanansijoja ja siten ja toisin keinoin panevat hallitsijan käskyt kaikkialla käytäntöön. Hyvä ei toimi näin.
VastaaPoistaKulkueista: Vahvasti tulee mieleen sodanjälkeinen aika, jolloin Neuvostoliitto istutti Suomeen ovelan mallin: Stalinin ydinkäsikassaran eli SKP:n ympärille rakennettiin laajoja kansalaispiirejä houkuttelemaan "väljempi" ja "hyväksyttävämpi" SKDL.
VastaaPoistaNyt samalla mallilla 612-kulkueen perustanut ääriainesydin kerää mukaan hyviin asioihin vedoten hyväuskoisia tavallisia (ja vähän epätavallisempiakin!) ihmisiä, normalisoidakseen fasismin ja sinimustuudeen sekä häivyttääkseen rajan ääriaineksiin. Herää Suomi -kulkueen väki toki on mukana samassa juonessa. Koska äärimmäisyysainesten kannatus vaaleissa on ainakin vielä olematonta, tämä on heidän kannaltaan ymmärrettävääkin. Joku Putinin pussiin pelaava "Kosola" saattaa tietysti muuttaa tilanteen, Romanian uuden "vahvan johtajan" malliin.