Panin eilen kuvaksi suomennetun “Aikaministeriön”. Osa sen juonesta käy kateeksi. Olen pitkään tuuminut kirjoittaa tähän yhteenvetoja keskusteluistani kuuluisien miesten ja naisten kanssa.
Jack Finneyn mainiossa kirjassa “Time and time again” (ei suom.) aikamatkailijalla, joka on henkeään pidätellen seurannut Brooklynin sillan rakentamista ja Vapaudenpatsaan nousemista saarelle New Yorkin edustalla, on tilaisuus käydä lähellä Broadwayta konsertissa. Isoäiti on näet kertonut huulensa ruvelle, millainen ihmelapsi hän aikoinaan oli ja millaisessa hurmiossa häntä kuunneltiin, kunnes…
Kertoja käy siis siinä konsertissa, joka on taianomainen ja amatöörimainen, ja kiinnostuu kovasti jutustelustaan kolmannen luokan teatterintapaisen edessä nojailevien esiintyjien kanssa, kun nämä pullosta virkistäytyen odottelevat vuoroaan joutua buuausten ja luultavasti huonosti keitettyjen vihannesten kohteeksi näyttämöllä.
Chaplinin, Stan Laurelin ja Marin veljesten elämäkerroista olen lukenut samaa. Englantilaiset Chaplin ja Laurel tulivat samalla halvalla laivalla Amerikkaan ja oppivat näyttelemään liioitelluin ilmein niin että takariville asti näkyi, huonossa valossa.
Mielestäni heitä kahta ei ole elokuvataiteessa ylitetty. Chape olisi toki voinut lopettaa “Diktaattoriin” ja Ohukainen joutui kärsimään brutaalien tuottajien pakottamista elokuvista, kun näyttelijät eivät enää jaksaneet ja Paksukainen oli liian lihava.
Finneyn kirjassa näyttelijät ja soittajat eivät olleet omasta mielestään taiteilijoita. Kirjan “todistuksen” mukaan arvio oli oikea. Nykykielellä sanottaisiin kukaties “temppuilija”. Heistä suurin oli Houdini.
“Aikaministeriössä” kertomuksen juoni on vedetty turhiin sykkyröihin, mutta perustariassa tämän hetken maailmaan haetaan menneisyydestä hyvin rohkea ja rehellinen meriupseeri, joka menehtyi 1830-luvulla Grönlannin rannikolla, kodikkaan kevytmielinen nainen 1600-luvun alusta, Sommen taistelussa 1915 kaatunut kapteeni, ja pari muuta. Kirjailija Bradleyn todellinen kysymy on, pystyisimmekö ymmärtämään heitä, jos pääsisimme puhuman.
Itse olen tavannut usein J.S. Bachin, joka on käyttänyt meillä käydessään lyhyttä nahkatakkia ja lippalakkia mutta jättänyt peruukkinsa barokkiin.
Emme ole oikeastaan koskaan päässeet kunnolla musiikkiin asti, vaikka täällä meillä olisi kuunneltavana koko hänen tuotantonsa, kaksi käyttökelpoista pianoa ynnä muuta.
Olutta ei ole, mutta setä Sebastian pitää kovasti Lidlin kahvista, tummapaahtoisesta, siitä halvimmasta.
Onneksi osaan saksaa edelleen kohtalaisesti ja olen onnistunut virittämään korvani hänen saksalleen, joka ensi alkuun vaikuttaa vaikeammin murteelliselta kuin Schwabenin seudun puhe nykyisin, vaikka se on vain saksia. Hän kiirehtii aina räpsyttelemään valoja ja haluaa puhua sähköstä, vaikka olen selittänyt asiaa pitkin ja poikin.
Vaikeaahan se on. Onneksi olen saanut hänet muutaman kerran soittamaan jotain toccataa pianolla, vaikka pianokin laitteena kiinnostaa enemmän kuin musiikki. - Hänellä on / oli maailman nopein käsi. Meillä on nykyisin YouTubessa useitakin pianisteja, joilla on häikäisevä tekniikka - mutta setä Sebastian oli vielä paljon parempi, Horowitz purskahtaisi itkuun sen nähdessään ja samoin Godowsky ja itse Liszt.
Kerran onnistuin kokeilemaan. Kaadoin muka vahingossa sadan 26 millimetrin ompeluneulan laatikon pöydälle ja pyysin häntä keräämään ne takaisin laatikkoon laittaessani itse kahvin tulemaan. Hän poimi ne puhuessaan yksin kappalein noin kymmenessä sekunnissa. Ja urkuri-viulistilla on lyhyet kynnet!
Kattovaloista selitin, että kysymyksessä on vain liikevoima, joka on koskista kotoisin. Se on muutettu pieniksi hiukkasiksi, jotka hehkuttavat lamppuja ja lämmittävät levyjä.
Olin kyllä käsittänyt, että J.S. Bach oli vaistonnut oikein differentiaalilaskennan oivalluksen samaan aikaan kuin Newton ja Leibniz. Jatkuvuuden ja derivoituvuuden ajatukset näkyvät hänen kirjoittamistaan nuoteista. Niissä on otettu huomioon, mitä jää soivien sävelten väliin. Jopa kolmisoinnussa sen lisäksi, mikä havaittavasti soi, vaikuttaa se, mitä ei kuulla. Tuo oivallus erottuu intialaisessa musiikissa. Esimerkiksi 24 intervallia oktaavissa ja 9 ½ -jakoinen rytmi tekevät hyvää sielulle. Nykyesityksiä luultavasti maailman vanhinta musiikkia heijastavasta taiteesta löytää käden käänteessä vaikkapa hakusanalla “Classical raga”.
Jatkan tätä blogikirjoitusta, jahka olen päättänyt, joko on pakko, silmälääkärillä jo käytyäni, ostaa uusia näppäimistö tämän puhki kirjoitetutn sijaan. A toimii mielivaltaisesti ja k milloin sattuu. Ei paljon kannattaisi kirjoittaa “jukka”.
Olen jyrkästi samaa mieltä Chaplinin ylivoimaisuudesta elokuvan maailmassa. Hän tunsi vahvasti elokuvan mahdollisuudet ja osasi improvisoida kokonaisen elokuvan ilman käsikirjoitusta. Kenties hänellä kuvausten alussa oli jokin aavistus siitä mikä aihe voisi olla ja sitten vain ihmiset paikalle ja kamera käy. Toista hänen tasoistaan lahjakasta ohjaajanäyttelijää ei ole vielä tullut. Hän oli kuin elokuvamaailman Mozart. Moni on kyllä ilmoittautunut siihen postiin mutta unohdettu kun näytöt eivät riitä. Tietenkin hyviä ohjaajia ja näyttelijöitä on maailmalla runsaasti ollut ja on edelleen mutta he eivät ulotu mitenkään sinne asti. Useimmilla on nykyään mittava henkilökunta tukenaan ja ei siinä enää lahjoja tarvita kun elokuva syntyy. Käsikirjoituskin tulee jonkun muun kirjoittamana pitkän prosessin tuloksena. Voi kestää kauan ennenkuin todella joku hyvä löytyy. Jaksan myös arvostaa korkealle Laurelin työtä ja myös Marxin veljeksiä joiden huumori oli poikkeuksellista. Heidän hyviä kollegoitaan oli jonkin verran 1920-1930-luvuilla eri maissa. Tanskassa olivat Majakka ja Perävaunu.
VastaaPoistaElokuva-alaa on vetänyt rajusti alas amerikkalainen elokuvateollisuus joka ryhtyi massiivisesti tehtailemaan matalatasoista filmiä, etupäässä kehnoa väkivaltaa ja rikoksia. Älykkäät ja puhuttelevat teokset ovat siinä joukossa harvinaisuuksia. Muissa maissa on sorruttu samaan. Intian Bollywood tuottaa tuhansia elokuvia vuodessa enkä niiden tasosta viitsi enempää. Muissa Aasian maissa kehitys on nyrjähtänyt samankaltaiseksi.
Kaurapuuro on ainut ihmiskeksintö, jota pystyy koko ikänsä nauttimaan ihan sellaisenaan, ja vaikka kuinka suurella padalla haudutettuna. Kaikki muu menettää makunsa vaikka niihin mitä lisäisi.
PoistaÄl' mittän huoli, Intia on maailman leffahulluin maa.
PoistaBollywoodissa valmistuu leffoja niin taajaan että ei sitä tuotantotalousinsinöörille kannata alkaa yrittääkään kertoa, ei sillä että kovin kummallisia kannattais' muutenkaan jos tahtoo että sellainen inssi ymmärtää mistä siellä on kyse. On sielläkin ammattiliitot, eräässä mielessä, mutta nepotistinen järjestelmähän molempia pyörittää, pohjimmiltaan.
Diplomiekonomille puolestaan voisi kyllä olla hyväksi perehtyä aiheeseen, ainakin hän voisi sen pintapuolisesti omaksuttuaan olla mitä mainioin ravintoloitsija, vaikkapa jossain saaristokunnassa. Jos vielä osaa keittää omenoista viinaa ninjo. Yhden tunnen, sattumalta.
Pohjalaista lähtöä mutta leppoisa heppu, vaikkei ymmärräkään miksi Intiassa on Bollywood eikä Nauvossa ole mitään yhtä kovaäänistä ja komeaa, mutta ei se ole myöhäistä, ei vielä likikään.
Mikko J. Hallantie oli tuvan vanhin civis. Hän ei hermostunut milloinkaan paitsi jos hiljaisuuden aikaan illalla suut kävivät.
VastaaPoistaKeitäköhän hän kävi katsomassa?
Kotisaaressa hän piti tapanaan kuunnella Dux matkaradiota muttei Maamme-lauluun saakka.
Myöhemmin toivoin kasettisoitinta ja sain, se voitiin yhdistää tuohon Duxiin DIN-pistokkeisella välikaapelilla. Sekin toimi paristoilla, tosin eri kokoisilla.
Olin samaa mieltä Chaplinista kunnes tutustuin laajemmin mykkäelokuvaan ja tajusin että Chaplinin ainutlaatuisuus oli osin äänielokuvan aikakaudella kasvaneen näköharha. Esim. Kaupungin valot oli erinomaisuudestaan huolimatta sangen vanhanaikainen jo ilmestyessään - kamera on paikallaan ja kerronta perustuu Chaplinin lavakarismaan. Chaplin on toki hyvä, mutta hyvyys on yleisempi mykkäelokuvien ominaisuus.
VastaaPoistaEi modernius toki ole mikään itseisarvo, esimerkiksi La Roue on samalla esimerkki sekä loistavasta ohjauksesta että umpisurkeasta tarinasta. Molempien takana sama mies, Abel Gance. Silti suosittelen sitä, se avartaa käsitystä elokuvataiteen historiasta.
Huonoista kirjoista tulee hyviä elokuvia. Ja päinvastoin. Paitsi Laineen Tuntematon.
PoistaTuntuukin olevan enemmänkin sääntö, että tavis-kirjasta tulee hyvä elokuva - poikkeuksiakin toki on, enimmäkseen historiallisia romaaneja.
PoistaOnkohan yhtään päinvastaista tapausta eli elokuvasta on tehty hyvä kirja? Tai edes kehnompi?
2001 Avaruuseikkailu on kirjoitettu elokuvan kuvausten aikana, ei sekään huono ole ja sille jatko-osa josta tehty elokuva puolestaan on.
PoistaEihän kirjoista eikä elokuvista elokuvia tai kirjoja tehdä.
PoistaKirjat ja elokuvat ovat vain välineitä rakentaa kirjailijoiden ja elokuvakäsikirjoittajien päissä olevia tarinoita nähtäville, luettavaksi ja kuunneltavaksi. Paitsi jos aihe on elokuvan historia, kirjan historia...
Sinun suheestasi Sebastianiin tuli äkkiä mieleen kaukainen pääsiäinen. Piti kyllä tutkia, oliko se 2009 vai 2008. Oli jälkimmäinen. Sen muistin tutkimattakin, että silmäsi vähän lainehti. Sebastiania oli siellä näkyvissä paljon vähemmän kuin muistin, mutta kyllä hän siellä jossain oli, vähän piilossa kaapin takana, etkä sinä muutenkaan niinä päivinä paljon nähnyt. Joka tapauksessa hän vietti senkin pääsiäisen sinun kanssasi, eikö viettänytkin? Ystäviä ei niin vain jätetä.
VastaaPoistaKun kerran täällä päin on vieraillut, Bach voisi pitää konsertin Musiikkitalossa. Miltähän uudet urut kuulostaisivat hänen käsissään? Ja mitä hän niistä pitäisi? En panisi pahakseni, jos hän piipahtaisi tämänkin kylän pienessä, kauniissa keskiaikaisessa kivikirkossa. Ei tarvitsisi keskittyä rakenteisiin ja maalauksiin, kun antautuisi musiikin pauhun valtaan.
VastaaPoistaViikko sitten siellä oli lied-konsertti, nuori nainen lauloi Straussia, Mahleria, Wolfia ja Bergiä ihan siedettävästi, Mahleria oikein kauniistikin, mutta huomasin usein katselevani kattoa ja seiniä. Kuulolaite vie parhaan soinnin musiikista, vaikka kirkossa onkin hyvä akustiikka ja sellainen linkki korvaan, miksi sitä kutsutaankaan. Vieraskielistä puhetta ei tahdo erottaa kunnolla TV:stäkään, niinpä kuuntelenkin usein Areenaa ja YouTubea tietokoneelta, kun korvan lähellä on hyvä vahvistin. Miksi sinä niin kalliin ostit, sanoin pojalle, jota olin pyytänyt sen hankkimaan. Voin minä maksaa puolet, hän sanoi. Ei nyt sentään, mutta voinhan minä jättää sen sinulle perinnöksi, jatkoin...
Tulin kerran sanoneeksi silmälääkärille, että haluaisin elää ainakin niin kauan, että nuorin lapsenlapsi pääsee ylioppilaaksi. Se tapahtuu nyt 5.12... Tyttö tajusi vasta viime vuonna, että hänkin haluaa Aalto-yliopistoon, ja aloitti pitkän fysiikan paahtamisen. Aikaa oli vienyt myös telinevoimistelu, jossa lopulta oli 20 tuntia viikossa harjoituksia. Onneksi kantapää meni rikki ja piti lopettaa. Se silmälääkäri sanoi kyllä sitten, että vielä pitää nähdä, kun lapsenlapsi valmistuu ammattiin (lääkäriksi, hän sanoi, ei muuta keksinyt). Ei niin, että tässä mihinkään ennusteisiin uskottaisiin, mutta onhan se vähän hassua, että alkaa tarvita varaosia sinne ja tänne. Polvileikkauskin tulossa.
Huumeisiin kuolleita oli viime vuonna ennätyksellisen paljon. Huumausainekuolemia oli kaikkiaan 310, eli 60 enemmän kuin vuonna 2022.
PoistaEniten huumekuolemia oli 15–24-vuotiaiden ikäryhmässä. Tässä ikäryhmässä kuolleiden määrä myös kasvoi eniten. On huumeilijoita vanhuksissakin, lääkkeillä huumattujen lisäksi. Kummassakin ryhmässä on Bachin tapaajia.
Kiinnostaisi saada tietää miksi (työllistymisen esteenä olevien) polvien heikko kunto aiheuttaa kysymyksen urheilu-urasta, kun kerroin totuuden ettei ole. Lääkäreiden varaan ne urheilijat joutuvat vanhemmiten, sen olen tiennyt jo kauan. En ole vielä joutunut puukotettavaksi pöydälle enkä laskemaan puukon varaan työtehojani mutta puukkohan on sitä varten että sillä tehdään ensimmäinen höylä.
PoistaSommen taistelu alkoi heinäkuun 1. pv 1916. Ensimmäisen päivän tappiot brittiarmeijalle olivat 60 tuhatta miestä. Imperiumi ei tuosta päivästä koskaan toipunut. Marraskuulle 1916 tultaessa Sommen offensiivi alkoi laantua; taistelun osapuolten miestappiot olivat tuolloin jo yli miljoona miestä. Australialaisrykmenttien sotilailla oli tapana määkiä kuin lampaat Sommen rintamalohkoille marssittaessa. Saksalaiset rivimiehet kutsuivat sitä makkarakoneeksi. Ikävä episodi, Somme, totesi lordi Peter Wimsey klubillaan.
VastaaPoistaJoko taasen englanti käy ensimmäistä maailmansotaa ihan yksinään?
PoistaMissä Verdun, Chemins de Dames, Marne, Tannerberg, Caporetto?
Elokuvan pitää olla epäteatraalista: kamera liikkuu, katsoja ei istu paikallaan; läheltä - kaukaa; teatterilavalle mahtumaton joukkokohtaus; liikkuvan (näyttelijä)kohteen (lähi)seuraaminen jne … – JRi.
VastaaPoistaEhkä tunnen ne jotka täällä ja muualla netissä ovat kirjoittaneet minulle kaikkein pirullisimmin, niin ettei se veriura puukko koskaan poistu. Myös ne jotka murtautuvat toisen nettiin, päivittäin laittavat FBssa erilaista jäynää ja toinen toistaan kaltaisempiaan kuvia, kuten eilen ihmishahmon vedessä, päästä tulemassa verta. Moni heistä on jopa julkisesti lehtihaastattelussa tunnustautunut noidaksi, saatananpalvojaksi, rastafariksi, korkeimmissa viroissa olevaksi tai olleeksi perässähiihtäjäksi jne. Mutta he eivät tunne itseään. En puhu heille Isästä mutta puhun Isälle heistä, että hän siunaisi heitä. Jeesus Kristus Jumalan poika, armahda heitä tänäänkin.
VastaaPoistaKyllä on vaikeaa, hanki kypärä.
PoistaKerännet tulisia hiiliä, ethän sorru ylpeyden syntiin?
PoistaJätä sikseen, nuo eksyneet. Meillä paimenpojilla on paremmat laitumet.
Tom Jones 'If I give my soul' Session
O2 Music
Professori-, lääkäri-, poliitikko- ja sukukultti ovat kaikille mahdollisille kaikilta mahdollisilta kannoilta vaarallisin mitä on. Ne ovat eriarvoisuuden, itsekkyyden, lahkoutumisen ja taistelun alku ja ihmisyyden loppu. Niin pienenä kuin muistan, oudoksuin toistensa luona kahvittelemaan kokoontuvia talossa asuvia äitihahmoja, jotka kehuivat ja ylistivät lapsiaan, itseään ja sukuaan ja hienokseltaan piikittelivät toisiaan juoruilen lomassa. Kammottavaa, miten usein tähän haittailmiöön törmää. Sen vastakohta on Poika, katso äitisi, äiti, katso poikasi tarkoittamassa kaikkia, jokaista yhtä tärkeänä, arvokkaana. Järkyttävää, miten harvoin siihen törmää. Olikohan ensimmäinen, viimeinen ja ainoa sellainen Aili ja Tapio Kaitaharju. Kiitos heistä. Kemppinen on Helsingin Sanomissa pilkannut heitäkin.
VastaaPoistaKun nimet eivät olleet tuttuja, katsoin näitä Kaitaharjuja netistä. Mies oli kauko- ja henkiparantaja ja kirjoittanut kirjoja. Munkkiniemeläisiä.
PoistaÄlä kuule jää murehtimaan menneitä. Siitä vaan tuon mokoman suon yli niin että heilahtaa.
PoistaHerra armahda meitä tältä sarjakommentaattorilta! (Jos ei Herra, niin ainakin Kemppinen…)
PoistaKyllä kai Kaitaharjua voi munkkiniemeläisenäkin pitää, koskapa vietti siellä eläkepäivänsä. Syntyi kuitenkin Haminassa ja asui ja teki virkatyönsä Kouvolassa. Työtoverit VR:llä eivät olleet lennokkaista kirjoistansa moksiskaan.
Poista"To plunder, to lie, to show your arse, are three essentials for climbing high." Aristofanes
VastaaPoistaEn tiennytkään että Aristofanes osasi englantia.
PoistaMelkoinen suoritus häneltä, kun englannin kielikin syntyi vasta yli tuhatkunta vuotta myöhemmin.
PoistaHänellä on ollut hyvää aikaa oppia.
PoistaJokaisen bloggaajan tulisi tajuta vastuunsa. Ikävää, että tällaista joutuu mainitsemaan.
VastaaPoistaTuntemiani. Hän aloitti puhelun: Täällä opettaja NN. Hänen puolisonsa aloitti puhelun kampaamoon: Täällä maisteri XN.
VastaaPoistaKylmäävää.
Niitä sanoja ei ole heidän hautakivessään.
Tuollaiset puhelunavauksethan olivat aikanaan maan tapa.
PoistaTottahan k:ta sattuu kun kovasti lyödään.
VastaaPoista