Sivun näyttöjä yhteensä

15. joulukuuta 2025

Onnea


 

Sattui tulemaan mieleen aasialaisuus. Kuinka ollakaan.

Mieleeni tuli Lin Jutangin kirja “Maallinen onni”. Tuo 1948 suomeksi ilmestynyt kirja oli sattunut kulkeutumaan mukanani, kun poimin vanhempieni asunnosta noin kymmenen vuotta sitten puolihuolimattomasti myös joitakin niteitä vilkaistakseni niistä kotonani jotain aika yhdentekevää. Olin hyvilläni, kun joku otti “Kansojen historian”, tuon verrattoman teossarjan, joka on todella miellyttävä lukea, ja poikani Kariston Klassillisen kirjaston 1920-luvulta, joka on ihan parhaita kirjasarjoja, mitä Suomessa on julkaistu Lisäksi se on kaunis, puoliranskalaiset sidokset ja nahkaselkä, punaista ja mustaa.

Äitini mieliharrastus oli maata välillä sohvalla ja katsella hyllyn kirjoja, niiden selkiä. Joskus hän sai siitä innoituksen ja kutoi Juhani Ahon Koottujen teosten värisen villapaidan.

Lehdessä kirjoitetaan välillä hyvistä kirjoista ja joskus sellaisista, joita joku hyvä ihminen kertoo parhaillaan lukevansa.

Itse harrastan myös huonoja kirjoja, joita ei kannata lukea. Tuo “Maallinen onni” taitaa kuulua niihin. Siinä kertoillaan täysin tietämättömille amerikkalaisille - vuonna 1938 - kiinalaisesta viisaudesta ja esitellään joitakin klassikkoja. Varmaan moni näki tuossa kirjassa ensimmäisen kerran nimen Konfutse, nykyisin Kungfutse. Hänen väitetystä opistaan on uusi suomennos. Hänet mainitaan joskus samaan hengenvetoon kuin Buddha, Zarathustra tai Jeesus.

Lin Jutang kirjoitti:” Koettaessamme hankkia elämänkokemusta teemme monella tavoin väkivaltaa luonnolliselle olemuksellemme. Me opimme olemaan kovia, teeskentelemään, muuttamaan sydämemme kylmäksi ja julmaksi. Kuta enemmän joku ylpeilee elämänkokemuksellaan, sitä varmempia voimme olla siitä, että hän on kadottanut aistiensa ja hermojensa herkkyyden. Tämä pitää erityisesti paikkansa politiikassa ja liike-elämässä. Tätä tietä tulevat maailmaan suuret kiipijät, jotka väkisten työntyvät huipuille sysäten muut syrjään. Täten syntyvät miehet, joilla on voimaa ja rautainen tahto ja jotka nimittävät rintansa viimeistä lämmönkipinää tyhmäksi idealismiksi tai hentomielisyydeksi, mikä on sammutettava mahdollisimman pian. Tällaisia ihmisiä halveksin rajattomasti. Maailmassa on muutenkin liiaksi kovasydämisiä ihmisiä…

Tämä maailma on täynnä humbugia, mutta buddhalaiset viisaat ovat jakaneet ihmisten narrimaisuuden kahteen suureen luokkaan: maineeseen ja rikkauteen… Omien havaintojeni perusteella olen tullut siihen tulokseen, että buddhalainen elämän narrimaisuuden jako ei ole täydellinen. Elämässä on kolme petollista houkutusta kahden asemesta, nimittäin: maine, rikkaus ja valta. Amerikkalaiset yhdistävät nämä mielellään yhdeksi ainoaksi suureksi humbugiksi. josta he käyttävät nimitystä “menestys”. Mutta monet viisaat tietävät, että maine, rikkaus ja valta ovat vain kaunistelevia sanontoja, joihin kätkeytyy elämäämme hallitseva epäonnistumisen, köyhyyden ja vähäpätöisyyden pelko. On paljon ihmisiä, jotka ovat jo saavuttaneet mainetta ja valtaa, mutta siitä huolimatta haluavat hallita toisia. Ne ovat ihmisiä, jotka ovat omistaneet elämänsä maansa palvelemiseen. Mutta he joutuvat suorittamaan kalliiin hinnan. Pyytäkää viisasta miestä heiluttamaan silinterihattuaan väkijoukolle ja pitämään seitsemän puhetta päivässä ja tarjotkaa hänelle presidentin paikkaa, niin näette, että hän kieltäytyy palvelemasta maataan. James Bryce sanoo Amerikan demokraattisessa hallintosysteemissä olevan sen vian, että se ei houkuttele maan parhaita miehiä antautumaan politiikkaan. Minusta jo yksinomaan Amerikan presidentinvaali on kyllin monimutkainen ja rasittava pelottaakseen kaikkia viisaita ihmisiä.

Kuinka täydellisesti katoavatkaan epäonnistuneen presidenttiehdokkaan aivoista kaksi viikkoa vaalien jälkeen kaikki suuret työttömyyskysymykset ja menoarviot! Mikä hän on parantamaan yhteiskuntaa ja kohottamaan ihmisten moraalia tai lähettämään toisia ihmisiä hullujenhuoneeseen?”

“I: Leikkaan kesäiltana terävällä veitsellä kirkkaanvihreätä vesimelonia punainen lautanen alustana. Ah, eikö se ole onnea!”


25 kommenttia:

  1. Hallitus on kyllä muistanut moninkertaistaa työttömyyden. Oppositio, joka vaaleissa oli lähellä voittoa, muistaa miten työttömyys pannaan aisoihin. Demokratiaan kuuluisi hallituksen kuuntelu ja sen kanssa keskustelu, mutta siihen hallitus ei ylenny.

    VastaaPoista
  2. Mikä siis onkaan ihmisen elämässä tärkeätä? Ihmisen on iloittava jokaisesta päivästä, yhtään päivää ei saa tuhlata. Jotka rahaa, vaikutusvaltaa ja omaisuuksia keräävät jäävät kaikesta paitsi ja kun viimeinen päivä koittaa, kaikki ne muuttuvat täysin arvottomiksi eikä mitään muutakaan sitten ole.

    VastaaPoista
  3. Niinpä. Siitä ajatuksesta tai havainnosta on vaikea pyristellä irti, etteivät maan parhaat kyvyt suinkaan pyri politiikkaan tai vaikutusvaltaisiin asemiin. Parhailla en tarkoita etevimpiä tai häikäilemättömimpiä omien etujen kähmijöitä. Tunnenpa itsekin joitakin lahjomattoman analyyttisiä ja lämpimän empaattisia ihmisiä, joiden pitäisi ehdottomasti olla päättämässä yhteisistä asioista, mutta joita ei saisi isoilla rahoillakaan sellaiseen ryhtymään. Niinpä joudumme tappioksemme tyytymään toisen tai kolmannen luokan keskinkertaisuuksiin ja sähläreihin, joiden kyvyt ja taidot ulottuvat lähinnä keskinäisiin valtapeleihin, selkäänpuukotuksiin ja loanheittoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyvykkäitä soluttautujia sen sijaan löytyy lähtökuoppiin kun ajat käyvät poikkeuksellisiksi ja ääriaineksille avautuvat näkymät valtaan.

      Euroopassa yleensä äärioikeisto on kasvattanut hälyttävissä määrin valtaansa ihan tuosta vain. Italian Meloniinkaan en luottaisi...

      Elikä ilman salaliittoteoriahupatuksia mitä voi mieleensä johdatella siitä tosiasiasta, kun meillä on tietyn puolueen jäseniä puhemiehen paikalla, sisäministerinä, Supon päällikkönä ja poliisipäällystöön kuuluvatkin järestään kantavat PS:n jäsenkirjaa plakkarissaan?

      Kun viimeksimainittua organiosaatiota tarkastelee maakuntatasolla, niin yhden jos toisenkin kunnan ja kaupungin valtuustoissa ja hallituksissa istuu tavallisiakin poliiseja joilta myös ko. jäsenkirja löytyy. Näkyvin niistä pomppasi vornasena esiin ihan vastottain.

      Petopilitiikka on ainakin saanut maakunnissa kummallisia käänteitä ja usein siellä on kunnallispolitiikassa vaikuttanut poliisi vastaamassa haastatteluihin "susien kestämättömiin paisuneista populaatioista".

      Miten lie sitten puolustusvoimissa vallan jako jos sitä jäsenkirjojen valossa pääsisi tarkastelemaan?

      Jos meinataan olla valveilla ettei ikäviä pääse tapahtumaan, niin nämä asiat on pakko ottaa ajoissa julkisen keskustelun ja tutkimusten aiheiksi.

      V-EK

      Poista
    2. Ennen muinoin oli tasapaino, kun poliisipäällystö oli kokkareita ja miehistö enimmäkseen sak:laista ay-väkeä. Nyt on vaaran merkit ilmassa. Samanlaisella värisuoralla itäblokin maat otettiin sodan jälkeen haltuun. Hitlerinkin valtaannousu tukeutui pitkälti auliiseen poliisikoneistoon.

      Poista
    3. Minä ihmettelin sitä, kun linnanjuhlien aikana poliisi "ohjasi" (poliisin ilmaisu) ääriainesten (natsi)lippukulkueen marssin näkyvimmälle paikalle Mannerheimintielle, mutta "motitti" (poliisin ilmaisu) liputtoman, "Helsinki ilman natseja" -vastamielenosoitus osallistujajoukon aloillensa sivukujille näkymättömiin vaikka nekin olisivat ilmeisesti olleet jonnekin selkeää mielipidettään ilmaisemaan marssimassa.

      Kalottisonni

      Poista
    4. "Nyt on vaaran merkit ilmassa. Samanlaisella värisuoralla itäblokin maat otettiin sodan jälkeen haltuun. Hitlerinkin valtaannousu tukeutui pitkälti auliiseen poliisikoneistoon."

      Sairasta. Täysin sairasta.

      Poista
  4. "Kansojen historiassa" tärkeintä on tunnustaa, että mitään Suomen kansaa ei ole. Aina on ollut monikulttuurinen sekoitus muita kansoja, mutta ei koskaan Suomalaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "... ei koskaan Suomalaisia"

      Toisaalta: esim. lentokentillä tunnistaa suomalaisen jo kaukaa. Suomalainen kulttuuri, huumori, tavat toimia, luterilainen perinne, karjalanpiirakka ja lanttulaatikko - niistä sen suomalaisen tuntee.

      Kukaan ei kuvittele, että suomalaiset olisivat jotenkin neitseellisesti syntyneet turvesuosta. Mutta vielä tyhmempää on kuvitella, että suomalaisuutta ei ole.

      Poista
    2. Elikkä helkkarinmoiset veronpalautukset sitten siis suistaisivat koko oudon lauman turmioon?

      Poista
    3. Jos tuo linja otetaan, ei niitä "muita kansoja" myöskään ole olemassa. Jotain sen tapaista kuitenkin taitaa olla olemassa. Ihmiset ovat yksilöitä, mutta on heillä erilaisia ryhmäkuntia ja samantapaisia elintapoja noudattavia joukkioita. Mutta "kansoja" toimijoina ei varsinaisesti liene olemassa. On hassua sanoa että "Suomi teki sitä tai tätä". Tällainen "kansa" on käsitteenä 1800-luvulla keksitty uudismuodoste.

      Poista
    4. Mitä on suomalaisuus? Tai, mikä "suomi" on?

      Suomi on 'sämä', kantabalttien 'zeme'; alava maa, nykyvenäjän 'zemlja'. Alavien maittemme asukkaat oppivat olevansa semmoisia, vieraitten mielestä. Tosin vaikea ääntää, joten sanoivat 'sämä' -- myöhemmin 'häme' tai saameksi 'saame'.

      Aikaa kului baltiassakin, jotka pohjoisia naapureitaan äänsivät 'saamaksiksi', tai kuten eräs kansanosa, 'soomeksiksi'. Pohjoisemmilla suomailla ei harrastettu kaksois-oota, joten 'suomi'.

      Kansathan eivät juuri nimeä itseään; se on naapureitten hommia.

      (Sanajohto Jorma Koivulehto, Virittäjä 3/1993)

      Poista
    5. Kansa nimittelee myös itse itseään, yleensä se on "me ihmiset" tms.

      Poista
    6. Ihme naapureita… ensin antavat maan nimeksi Suomi, sitten kun asukkaatkin sen omaksuvat niin muuttavatkin mielensä ja keksivät uuden nimen: Finland.

      Ja sama juttu Ruotsin ja Venäjän kanssa - eipä meidän suomalaisnaapurin antama hyvä nimi kelvannutkaan, vaan piti keksiä oma huono… onneksi norjalaisille kelpasi.

      Poista
    7. Tuohan on äärikansallisille ylipääsemätön asia: Saamelainen ja hämäläinen tarkoittivat alun perin samaa.

      Poista
    8. Tuo "zeme - sämä - häme - saame" -sanapesye oli 1990-luvulla tiuhaan esillä lehtien popularisoivilla tiedepalstoilla suomi-sanan etymologisena kantana. Niitä itsekin ahnaasti lueskelin ja ajattelin kai useimpien tapaan Teijo Joutselan humppabeatles-sovituksen tapaan: ole huoleton, se selvä juttu on!

      Vaan eipä ollutkaan. Pian oli "zeme"-teoria (seuraava kielikuva Kemppisen)) taaksejäänyttä elämää kuin Ancylusjärven jää. Petri Kallio esitti Virittäjässä 1998 julkaistussa artikkelissa, että Suomi-nimen lähtökohtana olikin indoeurooppalainen 'ihmistä' merkitsevä sana, jota vasarakirveskansa saattoi käyttää itsestään näille lakeuksille tultuaan. Sana olisi samaa juurta kuin latinan "homo" 'ihminen, mies'. Näin "alava maa" muuttuikin "ihmisten maaksi". Petri Kallion teoria pääsi tuota pikaa Suomen historian yleisesityksiin "luontevimpana" Suomi-nimen alkuperän selityksenä (esim. Virrankoski 2001).

      Kunnes sitten HS:n kuukausiliitteen artikkelissa 11.9.2022 ("päivitys" 2024) kerrottiin, että fennougristi Petri Kallion oli kumonnut oman teoriansa. Syynä oli uudistunut tieto kantasuomen äännejärjestelmästä ja uralilaisten kielten kantakielitasoista. Jakso päättyy "lohduttomaan" toteamukseen: "Suomi on siis yhä mysteeri."

      Jälleen kerran jäljet päättyvät kuin Siperian lumituiskuun...

      Poista
    9. "Suomalaisuus" on alati liikkeessä oleva muuntuva ilmiö. Ei esimerkiksi epäilystäkään, että Suomi on pian Ruotsin ja miksei Venäjänkin kaltainen muslimiterroristivaltio, niin sanottu luterilainen kirkko kärkkäimpinä suvaitsijoina. (Rasismi eli käytännössä eurooppalainen kristillisyys on "syntiä".)

      Poista
    10. Nämä näkemysmuutokset eivät poista saamen ja hämeen samuutta.

      Poista
  5. Kiitos, Kemppinen. Niin katoo mainen kunnia. Keskiluokkaisessa kyläryppäässä kuvailemasi on päivittäin nähtävissä: "maine, rikkaus ja valta ovat vain kaunistelevia sanontoja, joihin kätkeytyy elämäämme hallitseva epäonnistumisen, köyhyyden ja vähäpätöisyyden pelko."

    Kuinka kauan yhteiskunta tätä surua kykenee kantamaan? Jos pääministeri kerta toisensa jälkeen sanoo tekevänsä kaikkensa, heti kysyn, onko se kaikki mikä oikeasti voidaan tehdä?

    Ja muisto: Latvuksessa kiljahtelee tohtorilintu Burman ja Kiinan rajalla, oikeammin Burman puolella. Paikallispoliisi, rajanvartija, tulee ulos talostaan sapelin ja kurpitsan kanssa. Ojentaa minulle, molemmat- Yhdellä lyönnillä sen halkaisen, ja saman tien panen kuuteen osaan.

    Hyvää joulua,
    Anna--Liisa Huhtala-Fiskars

    VastaaPoista
  6. Buddha puhui asiantuntevasti itämaisista juomista ja ruuista.

    VastaaPoista
  7. Blogi on maan mainio paikka tanssia vuoren tanssilattialla Beethovenin syntymäpäivää. Saksa olisi ollut hyvä paikka syntyä, vaikka ei sitä silloin arvannut. Siellä saisi nytkin lääkärin täällä eilen määräämää Renodoronia. Mutta kaukaa viisas oli varannut kotiin Reckeweg-sarjan, myös 18:n ja kotimaassa jo kielletyn 27:n ja monet muut ihmiskuntaa sen aamuhämäristä alkaen parantaneet kukat, yrtit, lapikset, käärmeet, mekslaset ja muut voimakkaat sivuoireettomat auttajat. Kenties jokin keino löytyy tuonkin doronin saamiseksi Saksasta? Aina löytyy, muuttuuhan elämä päivä päivältä helpommaksi ja selkeämmäksi kun joka askeleella on kuin joku ohjaisi. Ei kun jalalla koreasti ja soitot soimaan. Beethoven on vähän kuin kiinalainen, Vuoripaimen.

    VastaaPoista
  8. Kiinalaisia saatamme maailmalla hyvinkin taas olla, jos yhdysvaltalainen paleokonservatismi vielä taantuu reilun sadan vuoden takaisiin rotuluokituksiin. Naamanvääntelyt siinä tuskin auttaisivat.

    VastaaPoista
  9. James Brycen arvio "Amerikan demokraattisessa hallintosysteemistä" on ettei tuo houkuttele maan parhaita miehiä antautumaan politiikkaan.
    ?
    Hei kamoon, kaikki poliittiset hallintajärjestelmät ja puolueorganisaatiot suosivat keskinkertaisuutta.
    Tätä on analysoinut mm. Erkki Raatikainen kirjassaan Kuin punainen varjo vain, Weilin+Göös, 1980.

    VastaaPoista
  10. Maallisesta onnesta puhuu Tsehovkin novellissaan "Onni", tai oikeammin siitä puhuu vanha hampaaton lammaspaimen, joka ei voi lakata ajattelemasta aarteen löytämistä, vaan kun ne ovat noiduttuina jossain kiven alla eikä ole talismaania, jolla taian purkaisi. Nuorempi mies kysyy, mitä hän sitten aarteella tekisi, jos sellaiseen pääsisi käsiksi, eikä ukko osaa vastata. Tärkeämpää taisikin olla asian kuvittelu. Lampaatkin mietiskelevät, koko kolmetuhatpäinen lauma. Arki lampaiden kanssa arolla jatkuu, aurinko nousee, tulee kuuma päivä.

    Aapeli kirjoitti aikoinaan onnen pipanoista. Niitä on elämässä silloin tällöin, lyhyitä välähdyksiä, - kuten se vesimeloni. Vaikea jotain suurta jatkuvaa onnen tunnetta on kuvitellakaan. On kuitenkin ihmisiä, joille mikään vähäinen ei riitä, ainakaan maallisen mammonan hankinnassa. Siitä on tullut muoti-ilmiö, taas tuli uusi miljardööri. Trumpkin yrittää kiskoa miljardeja joka taholta, käydä oikeutta ja tehdä diilejä nyt politiikkaakin hyväkseen käyttäen. Mitä hän sillä kaikella tekisi, missä tulisi raja vastaan? Tai Putinille vallanhimossa. Koskahan Putin on onnellinen?
    Paraneeko yhteiskunta, kohoaako ihmisten moraali?

    VastaaPoista
  11. Kirjan sitaatti on näköiskuva itsekehuisesta somen ja blogin herraskansasta. Napakymppiosauma.

    VastaaPoista