Nyt epäilen sekä omaa järkeilyäni että tutkimuskirjallisuuden tekemiä johtopäätöksiä. Luultavasti olen koristellut omia kokemuksiani.
Nyt puolen vuoden aikana olen ollut ihan Turussa, jossa oli koolla rouvan sukua varsin edustavasti. Tapaaminen oli hyvin mieluisa ja tunnelma rentoutunut. Ravintola Gräddan (tuomiokirkon ja piispan talon välissä) ruoka oli hyvää. Ja äitini hautajaisissa syksyllä oli jälkikasvuni hyvin paikalla.
Äitini oli aina huono järjestämään tilaisuuksia. Sitä vastoin anopilleni järjestettiin hänen edustamiensa arvojen mukaiset hautajaiset Hämeenlinnassa. Sata vierasta, muutamia Juvalta ja kolme Kortesjärveltä.
Ihmisten verkostoitumista ihmetteleville päivän kirjasuositus. Malcolm Gladwell on journalisti parhaimmillaan (The New Yorker). Kirjat, kuten “Leimahduspiste” (The Tipping Point), ovat kiinnostavia, hauskoja, huonosti ajateltuja ja osittain pötyä. Suosittelen niitä ihmisille, joiden mielestä esimerkiksi Philip Ball on jotenkin uuvuttava. Itse rakastuin hänen kirjaansa aiheesta, miten käsittämätön ja ihmeellinen aine on vesi, siis tavallinen vesi. Mutta hänen esityksensä esimerkiksi hookaksoon kemiallisista kummallisuuksista oli käyty läpi hyvien kemistien kanssa ja tiedot pitävät paikkansa.
Jos Suomessa olisi tuollainen Gladwell, hän kirjoittaisi parissa kuukaudessa Talvisodan hengestä tai Kansalaissotamme äärimmäisestä julmuudesta tai vaikkapa hävettävän nurinkurisesta heimoaatteestamme. Armeijaa, ulkopolitiikkaa ja rahaa vailla olevan pikku tasavallan piti vetäistä rajansa Vienanlahdesta Laatokkaan eli seuduille, joilla Suomella (tai Ruotsilla) ei ollut koskaan ollut edes verotusoikeutta. Ja asukkaatkin suhtautuivat etenkin uskonnon takia länsinaapureihinsa yleensä nurjasti.
Amerikkalaisena Gladwell käyttää esimerkkinä Paul Revereä, joka ratsasti varoittamaan lähikaupunkeja brittien tulosta ikävissä aikeissa. Tapaus sinänsä on jokaisen amerikkalaisen tiedossa. Gladwell muuttaa sen kielikuvaksi. Tavarat ja teot voivat levitä kuin epidemia, samalla tavalla kuin virus. Revere oli menestyvä liikemies, joka tunsi lähikaupungeissa kaikki ja tiesi kenelle ilmoittaa ja kenen kohdalla pitää suuta supussa.
Kirja ilmestyi vuonna 2000 eli ennen 9/11-iskua, ennen Trumpia ja ennen covidiä. Sen nimi, Tipping point, oli vanhastaan tuttu. Jokin asia, kuten lyijykynä, lankkuaita tai Saksan valtakunta saattaa kallistuttuaan kriittiseen pisteeseen yhtäkkiä kaatua.
Kuviteltu suomalainen kirjoittaja voisi kertoa myös kännykästä. Monet ikätoverini ilmoittivat mahtaillakseen, ettei heillä ole sellaista tarpeetonta kapinetta eivätkä he tule koskaan sellaista hankkimaan. Nyt saatan itse kysyä toiselta: muistatko kun rautatieasemalla oli kolikolla toimivia automaattipuhelimia ja kaduilla oli puhelinkioskeja.
Sitä en tiedä, ovatko puhelimet lisänneet vai vähentäneet seurallisuutta. Juttelimme sunnuntaina, että virpojia ja varpojia ei tunnettu varhaisina vuosinamme, paitsi täällä ruotsinkielisellä Uudellamaalla. Itse olin Pohjanmaalla polttamassa kokkoa pääsiäislauantaina, ja aikuiset juttelivat trulleista. Sitä ovatko trollit sukua trulleille vai onko takana troolausta tarkoittava sana, en tiedä. . Mutta noitien suosiosta todistavat Tolkien ja Harry Potterit. Itse ymmärsin Sarjakuvat-kirjassani 1971, että Aku Ankka ja Muumit ovat hyvin kummallisia ja kömpelöitä keksintöjä ja kukaties sukua keskiajan grylleille eli ihmiseläinten kuville, ja taustaltaan Ovidiuksen ja Aisopoksen ihmeellisille eläimille, jotka puhuivatkin. Ja Egyptin jumalille ja niin poispäin.
Sitä en kirjoittanut, että paholainen muuttui ihmiseläimeksi sorkkineen ja häntineen kekiajalla, enkä mainnut epäilyäni, että olikohan Jumalalla jotain häpeämistä, ku häntä ei saanut nähdä eikä nimeä mainita. Myös nykyjuutalaisuus korvaa Jahven (JHWH) sanalla “herra”.
Päästään pääsiäiseen (joka viittaa Egyptistä pääsemiseen). Monissa Europan kielissä juhlan nimi perustuu sanaan “pasha”. Lapsena tietenkin kuulin väärin, kun kerrottiin pääsiäisenä syötävän pashaa (rahkaa, kermaa, munaa jne).
Eräs ystäväni kertoi minulle että "että kerran talvella kamalassa p-hädässä hän yhtenä iltana meni tarpeilleen puhelinkioskiin" ... siihen, joka Jyväskylässä on Puistokadulla. Ihmettelin, että miks ihmeessä sä just sinne menit, koska puhelinkopit on öisin valaistuja. Hän selitti että kun oli talvi ja siellä oli puhelinluettelo. - No joo, niinpä niin, Connecting People.
VastaaPoistaArvokkaan lastin sai mukaansa, kun puhelinluettelosta sai riittävästi paperia paketoimiseen.
PoistaNettipaasto edistyy vakaasti paitsi vajaata tuntia kirjaston koneella ja siitäkin lehtienlukua yli puolet. Nukun paremmin. Yle Areenan sarjoja tekee mieli katsoa. Doppamiini- ja kortisolitasot ovat jo melko normaalit, ruokahalu kasvanut ja liikunta maittaa paljon paremmin. Unet ovat erikoisempia kuin viitsin hoksata.
VastaaPoistaKaikki hissiremontin syytä.
Kävin alhaisessa tilassa jonne johti sileä käytävä mutta huomasin sen jo käydyksi. Lapuissa seinillä luki Yhteisötila.
PoistaYhteis ö tilapa hyvinkin. Isompi olisi kai Vielä Yhteisömpi Ötila.
Hissiremontti edistyy ja kysyessäni asentajilta minne vanha kori päätyy, kaihan se edes lähtee Louvren kulttuurihistorian osastolle nyökyttelivät hymyillen mutta eivät puhuneet mitään vaihtorahoista eivätkä edes ollenkaan. Pitäkääpä silmällä Sotheby's:in kamaria ja kauppapaikkaa. Meillä on toinenkin. Varmuuden vuoksi käytämme senkin loppuun. Samoin on laita polvieni suhteen.
Pääsiäisenä päänsisäinen päästäinen pääsee päätäistään päättämällä päättää päämääräkseen päässeen päättömän päättämättömyyden.
VastaaPoista(Lähde: Uusi kansalaisuustesti)
Testin loppusijoituspaikka avoin, salassapitoaika päättynyt.
PoistaViimein meilläkin aletaan puhua totta tästä tabusta:
VastaaPoistahttps://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010319047.html
Suomen ja Ukrainan Venäjän- sotien vertailu ei vaan toimi. Meillä miehet olivat rintamalla.
Ukraina tarvitsee nyt apua tässäkin asiassa. Työntöapua siinä kuin aseapuakin. Tehkää se liikekannallepano. Tämä ei näytä hyvältä ja johtaa pelättyyn tappioon.
Pesah ja pääsiäinen ovat suunnilleen samanaikaisia, koska Jeesus ristiinnaulittiin pesahina. Muistojuhla yhdistää Mooseksen ja Jeesuksen. Viimeisessä kirjassaan, mytologisessa dekkarissaan Mooses ja monoteismi, Freud kysyy mikä on rikos, jonka sovitukseksi on uhrattava ainokainen poika.
VastaaPoistaIhmettelin jo lapsena tätä jumalanpojan uhrausmyyttiä - että mitä jeesuksen järkeä siinä on?
PoistaJeesushan tiesi olevansa jumalan poika, jonka tehtävä oli elää ihmisen elämä ja kertoa muille, että eläkää ihmisiksi kuten minäkin, niin elämänne jatkuu iankaikkisuudessa.
Jotain järkeä näissä Jeesuksen kärsimysten (jotka olivat aika vähäiset verrattuna monen nykyisinkin kokemiin) on siinä, ettei Jeesus oikeasti ollutkaan ihan varma onko hän oikeasti jumalan poika - vaiko vain kuvitteli olevansa.
Pohdiskelin tähän tyyliin jo koulupoikana uskonnonkokeissa ja sain kirkkoherra-opeltani kymppiplussan. Joltakin toiselta olisi ehkä tullut syyte jumalanpilkasta ja pää poikki…
Kävin kouluaikoina uteliaisuuttani uskonnon tunneilla. Kerran kokeessa kysyttiin, miksi me vietämme pääsiäistä. Vastasin huolellisesti, miksi juutalaiset viettävät pääsiäistä ja miksi kristityt viettävät pääsisäistä. En saanut täysiä pisteitä, koska olin jo silloin mies, joka tiesi liikaa.
PoistaPariisin tämän hetken ainutlaatuisiin nähtävyyksiin kuuluu Notre Damen jälleenrakennuksen työmaa. Katolisen kirkon osavastuu ikiaikaisesta antisemitismistä ei ole vähäinen. Mutta kuka on Notre Dame? Neitsyt Maria, juutalainen äiti.
PoistaFreudin mielestä uskovaisilla ei ole psykoosia, koska uskonto itsessään on psykoosi. (Mikä on rikos, josta rangaistuksena on uhrattava poika? Isänmurha. Kuka on isä? Mooses. Kansa ei ainoastaan kapinoinut ja tanssinut kultaisen vasikan ympärillä vaan yksin teoin myös murhasi Mooseksen ja ajan tavan mukaan söi kuolleen johtajan. Mikä on pyhän ehtoollisen psykopatologinen tausta: katolisessa kirkossa on transsubstantiaatio eli me todellakin nautimme Jeesuksen lihan ja veren.)
PoistaNähtävyyksistä ja muista ainutlaatuisuuksista saanemme olla useaakin eri mieltä.
PoistaMihin oikeasti elämässä niitä tarvitaan kun kuitenkin elämän itsensä ylläpitämiseksi emme lajina mekään tarvitsisi yhtään sen enempää kuin muutkaan eläimet?
En ole läheltäkään Notre Damea kulkenut ja huokunut olen joten kuten nämäkin 65 vuottani kuten niin moni, jolla ei ole varallisuuksia kuljeskella joutavuuksien perässä ilimaa pilaten ympäri maailman.
Useamman turistirysän (so. nähtävyyden) historiat ovat pelkkien veristen ja ilkeyksien koristelemien kohtaloiden hautausmaita. Niin varmaan Notre Damenkin.
Kirkot ja pyramidit, miten paljon näiden älyttömyyksien rakentamiseen onkaan käytetty orjatyövoimaa kuin Stalinin kanavan kaivamiseen läpitte routaisen maan.
Turhiksi talventörröttäjiksi ovat kalliilla rakennetut ja vielä kalliimalla ylläpidettävät kirkotkin maallistuvassa maailmassa muuttumassa .
Kuulemani mukaan (= sairaustapauksia tutkineen israelilainen lääkäri Gregory Katzin mukaan) vuosittain n. 40 turistia Jerusalemissa saa Jeesus-syndrooman, eli lähtee käveleen ko. kaupungin kaduille saarnaaman sitä mitä hänen Isänsä on käskenyt hänen ihmisille kertoa… Lakanasta kyhättyyn toogaan pukeutuneet naiset – joita on huomattavasti vähemmän – taasen kuvittelevat useimmiten olevansa Neitsyt Marioita.
PoistaIhmisen mieli on vaikutteille altis.
Itse asiassa myös luterilaisuus kieltää ehtoollisen olevan pelkkä vertaus. Sellainen olisi reformistista harhaoppia :) Niin sanotun reaalipreesens-käsityksen mukaan Kristuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisaineissa järjelle käsittämättömällä tavalla.
PoistaTyydyn kommentoimaan "You can say that again" enkä siteeraa Archie Bunkeria.
Se oli kai polttohautaus. Tulee halvaksi.
VastaaPoistaEi polttohautauskaan köyhille halpaa lystiä ole. Pitää arkkukin ostaa ja itse uunittaminen taitaa nykyisin maksaa jo tonneja.
PoistaJos saisi intialaiseen tapaan vaikka mökkitontillaan syksyisiä risuja poltellessa muuttaa tuhkaksi myös vanhuksensa ja muuten vainajoituneet sukulaisensa, niin jopa siinä olisi edistysaskelta oikeaan suuntaan kerrakseen tässä joutavalla uskonnollisella höyrystämisellä kiellettyyn ekologiseen tapaan.
Sekin kävisi minulle, että jolla metsää on (minulla on), saisi hänkin niin itsellensä kuin läheisillensäkin osoittaa vainajilleen montunpaikan hiekkarinteestä taikka suohaudasta. Eikä maahanpanijaisissa olisi mitään arkku- tai pappipakkoa. Pajupilli hiljaa petäjikössä vain maisemaan haikeaa säveltään soittelisi.
Ja miten vapauttava ajatus tämä olisi itsellekin jota kaikki vaatteiden ja kravattien elementit ovat iänkaiken ahdistaneet. Alasti olen kuusenjuurille syntynyt, alasti tahtoisin niiden juurien kätköihin myös piilotettaman.
Ovat keksineet ruotsalaisen ihmispuikon. Otetaan - no, okei.. Ei sillään oteta ruotsalaista mutta touhuun sopii vähän käytetty vainaja elikkä kalmo tai muu kunnollinen kuollut ruumis ja pannaan se pakastekuivausprosessista läpitte. Hupskeikkaa tulos on näppärää pulveria jonka voi ripotella vaikka huleves-, tai sitten - no, ehkä ei ihan minne hyvänsä mutta tarkistaa voi kaiketi laeista minne se anoppi hulautetaan, tai no ehkä ei ihan hulauteta jos vaan viitsii puristuttaa briketiksi. Jatkokäsittely on mahdollista myös, osa jauheesta voidaan puristaa kiveksi. Tekee jo ilkeän paljon mieli perustaa instagramtilit #kovajätkä ja #kiviriippa.
PoistaEntäpä täsmällinen kansallinen ja ehdottomasti julkinen säästötoimi köyhien perinpohjaiseen ja lopulliseen auttamiseen, joukkohauta suolla?
PoistaKöyhien suohautuumaa, vettä voitaisiin käyttää ainutlaatuisen korkealaatuisena markkinoidun kiljun valmistukseen.
Tulorajojen määrittelyyn ei ole tarpeen varata määrärahoja, kaikki itseään puolustamaan kykenemättömät vaan ulkonaliikkumiskiellon aikaan kyytiin ja molskis. Kummaa nahjustelua tämä nykyinen meno, maksaa kauhean paljon ja kestää aivan liian pitkään.
Ooh! Ajatelkaas kun lähiöissä isulit ja reippaat äipät lähtisivät kotoa pipolätkää valmentamaan kaikin tavoin vauraina. Varmuuden vuoksi tietysti sopivasti liikuntavälineillä varustautuneena, että ei tässä tosiaankaan olla mitään marjoja/sieniä poimimaan matkalla vaan mukana on kaikki mitä tarvitaan liikuntasuoritukseen, pokaalit ja sähköurut kärrin päällä keikkuen.
Kunnes sireenit soivat ja kotien ikkunoihin syttyvät kivat ja lempeät lamput.
Vauraiden kansalaisten kotien luodinkestäviin ikkunoihin.
Niin, ei tämä niin kaukaa haettu ajatus ole kuin ensi vaikutelma saattaisi olla. Entisaikaan toimittiin erämaissa ja syrjäseuduilla jonkin verran näin. Vainajia ei aina viety kirkkomaahan, eri syistä. Lapissakin voi törmätä merkitsemättömiin hautoihin etäisillä kumpareilla. Ne on usein merkitty karttoihin kaiken varalta ettei kukaan ryhdy ainakaan vahingossa kaivelemaan.
PoistaMitä Hallantie tarkoitat lähiöllä? Olisi kiva tietää, mitkä osat esimerkiksi Helsingistä, Espoosta ja Vantaasta ovat "lähiöitä" ja mitkä taas ei.
PoistaLähin ei-lähiö sijaitsee kuvitteellisessa kansankodissani jonka eksklaavi on Mariankadun ja Aleksanterinkadun osaamattomuuskeskuksen alla, n. 4 (neljän) km:n syvyydessä sillä kuvitelmani on yhtä syvältä. Koko muu Suomi on siis tuota rehellisesti pärjäämiseen ja markkinavoimiin syvästi uskovaa ja jengiytymiseen perustuvaa Uusisuomea jossa rahalla ei ole todellakaan niin väliä.
PoistaMiksi ryssänuunit on muuten merkitty peruskarttoihin?
Eipä sillä, kätevämpi on kyllä suo väliaikaisena lomaosoitteena jos vaikka perikunta ryhtyisi kinaamaan onko vainajalla kultakello liivintaskussa vai eikö todellakaan perkele ole ja poliisimies joutuu ekshumaatiohommiin joulukuussa pahimmoillaan vielä että loppuu se riitely ja saa syödä baarissa itekki eikä aina joudu syömään kotona itte lopet- tieliikenteen uhrihirveä, paitsi jos paistia niin sitten aika okei mutta muuten on metallinpaljastin kyllä kätevä. että ei metallia suosukulaisten joukko- eikun, no okei mutta viiden vuoden patteri sitten kelloon että löytyy helpommin.
Vähälläkin vaivalla syntyy hauskat hautajaiset. Vanhus oli toivonut paikalle vain läheisiä, niitä jotka häntä rakastivat eivätkä puhuisi aterialla muuta kuin muistelisivat häntä. Mutta jo kappelissa ennen siunaustilaisuuden alkua puhuivat kummipoika ja tyttärenpoika iloisesti nauraen keskenään. Sana bisnes kaikui salissa useampaan kertaan naurun säestyksellä. Oikeistoarvot oli ollut vainajallakin tosin.
VastaaPoistaEt kyllä ollut millään pääsiäiskokolla, vaan pääsiääsvalakialla.
VastaaPoista"Sitä en tiedä, ovatko puhelimet lisänneet vai vähentäneet seurallisuutta." Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch on The Financial Timesille antamassaan lausunnossa Suomenkin romahtaneesta syntyvyydestä maininnut yhdeksi mahdolliseksi syyksi älylaitteiden voimakkaan lisääntymisen. Ne haurastuttavat parisuhteita, kun ihmiset omistautuvat kännykälleen enemmän kuin puolisolleen, mikä taas voi johtaa siihen, että lapsia ei hankita. Toiset taas tyytyvät yksinäisyyteen ja someseuralaisiin älylaitteiden parissa. Yhden hengen taloudet lisääntyvät.
VastaaPoistaMutta kukapa tulisi toimeen ilman kännykkää nykyisin?
Olen 52-vuotias, tähän asti olen tullut toimeen ilman. Saa nähdä...
PoistaKännykän paras puoli on että sillä voi lähettää viestejä, eikä tarvitse soittaa ja puhua.
PoistaKännykässä on myös matkalippu, taskulamppu, kello, ajastin, laskin ja kamera. Täydellisyydestä puuttuu vain taskumatti.
Pahin vika on, että latauksen loppuminen vie tuon kaiken.
PoistaLuultavasti se taskumattikin olisi tyhjä, joten lohdutusryyppykin jäisi saamatta.
PoistaFiktiojournalismin klassikko, Matti Kuuselan matka Eeva-Liisa Mannerin osoitteisiin. Ilman muuta mestarisuoritus, ilman muuta disclaimer olisi tarvittu. Hyvä, että julkaisua ei poistettu vaan varustettiin fiktiovaroituksella. https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/art-2000007780120.html
VastaaPoistaPiti käydä välillä lukemassa. Tarvitsemme enemmän fiktiojournalismia!
PoistaHupaisaahan se on, että journalismissa vielä uskotaan "totuuteen", kun muussa maailmassa se on jo laimentunut. Olisiko aika tarkistaa journalismin säännöstöä?
PoistaEi totta mittaa. Mitä tapahtui ja mitä ei, kenen mielestä ja päässäkö vain - mikä niistä muistuttaisi eniten sitä, mikä teille on totuus? Minä uskon fiktioon. Se on pelottavampaa kuin uutiset, koska se voi kertoa yhtaikaa tästä ja tuosta, vastapuolestakin. Harva kestää fiktiota. Ihminen pitää kapeista ja matalista totuuksista. Älkäämme paetko. Se on ainoa ehto totuuden kuulemiselle. Fiktiolle siis.
Mistä lähtien fiktiojournalismi on vakavassa mielessä ollut asiajournalismin laji. Mahtaako tähän olla tarjolla opetusta alan kouluissa.
PoistaKumma, että Kuuselan piti valehdella puhutelleensa Mannerta, kun ei kerran puhutellut - eikä tämä fiktio mielestäni paranna juttua mitenkään. Olisi kertonut vaikka halunneensa puhutella, mutta ei rohjennut ja tilaisuus meni ohi. Kuolemattomilla on kiire.
PoistaSen jälkeen olisi kuvitellut keskustelun ja Manner olisi vastannut sopivin sitaatein runoistaan. Tähän tyyliin: Herra Kailas, missä teidän kenkänne ovat? ”Niin mä kerran tieni aloin, niin mä kuljen: paljain jaloin.”
Outoa, että meni vielä tunnustamaan sinänsä aika mitättömän tekonsa. Halusiko kehuskella vai kaduttiko?
Muuten olen sitä mieltä, että Kuuselan pääsiäiskärsimys menee jo liian pitkälle. Aivan helvetinmoista ylireagointia. Toimittajat kun osaavat kyllä valehdella suorillakin sitaateilla - kysykää vaikka Eduskunnan puhemieheltä.
Joo sieltäpäin kun on tuo niin täältäpä Kansakunnan linja. No ei ole kummonen, illassa lukaisee - vaan on kuvia, kiva.
PoistaFiktiiviset kirjeet joissa erään Kultarannan isäntä tuumii että saha olisi ostettava, otettava osaa spekulatsiooniin. Olisi voinut olla varsin erittäin toisin.
Muutenhan nämä alt-history jutut on kivoja, täällä ollaan viihtyvät niiden kekseliäisyydestä.
Siis nämä Toipilat ja Matiakset ja miksei Stenlundit joille ei näy eikä kuulu, liian kaukana edellä asioissa, olisi aivan pirullista ehrottaa että ottaisivat lukiakseen vaikka scifiä, Risto Isomäki on aivan huippua, eikä vain genrensä rajaamana.
Kerrotaan että ennen Venäänmaalla ja Euroopan hoveissa ynnä muissa valioluokan höppänöiden kokoontumispaikoissa oli näihin aikoihin itsekseen mutisevia pappismiehiä hermoromahduksen äärellä. Yrittivät rassukat määrittää pääsiäisen oikeaa aikaa, paikkaa kalenterissa jolla oli siis pyyhitty hallitsijoiden henkilökohtaiset istumapuolet anatomiasta Rooman vallan ajoista alkaen.
VastaaPoistaSellainen pasha ku on isäntä...
VastaaPoistaIte oot pashahoushu shano shoighu shuppille…
PoistaOrtodoksimummo kyläili pääsiäisenä länsi-Suomessa ja hänelle tarjoiltiin mämmiä. Kotiin palattuaan totesi: "Sellainen usko kuin pasha". No, kaikki länsisuomalaisetkaan eivät tykkää mämmistä, vaikka minulle se kyllä maistuu.
PoistaUkrainassa syödään pääsiäisenä paskaa (siunattu leipä, ks. vaikka wikipedia).
PoistaIsraelin heimo pääsi toki Egyptin orjuudesta, mutta suomenkieliset pääsevät paastoamisesta ja tämän tiesi jo Agricolakin. Laskiaisena laskeudutaan paastoon ja pääsiäisenä siitä päästään pois!
VastaaPoista"Pasha" on pääsiäinen venäjäksi (ja samalla ortodoksisen pääsiäisherkun nimi), mutta "paska" ihan ehtaa suomalais-ugrilaista puheenpartta ja tarkoitti alunperin vetelää ulostetta (esim. vatjaksi ripuloida on pazgatella). Ja kyllä, tunsi se piispa Agricola tämänkin termin!
Olen jokseenkin varma, että laskiainen on alun perin läskiäinen ihan samoin kuin toisaalla Mardi Gras tai Fat Tuesday. Laskeutuminen on lässytystä. Ei sentään vielä lassytysta, ettei pilata tällä merkittävimmän suomalaisen fonistin mainetta.
PoistaNyt tulee kyllä ärsyttävän pitkä lainaus, mutta kun "kukaan" ei viitsi vilkaista linkkien taakse, niin laitan kaiken uhallakin tämän tähän: Kotuksen sivuilta ajankohtainen kirjoitus, josta ilmenee laskiaisen monimuotoinen tarkoitehistoria, mutta olen Kotuksen kirjoittajan Taru Kolehmaisen kanssa samaa mieltä:
Poista"Pääsiäisen ”laskiainen”?
Laskiaissunnuntain luterilaisen jumalanpalveluksen alussa pappi selitti päivän merkitystä ja kertoi sanan laskiainen tulevan siitä, että silloin ”laskeudutaan paastoon”. Alttarilta lausuttuna se kuulosti melkeinpä kirkon dogmilta. Tieto oli oikein käsikirjaan präntättynä. Sama laskiaisen selitys näkyy olevan ainoana myös kirkon sanastossa ”Aamenesta öylättiin”. Selitys on kuitenkin vain yksi monista.
Laskiaisen ”paastoon laskeutumisen” selityksellä on kyllä vankat perinteet suomen kielen tutkimuksessa. Teorian esitti 1930-luvulla kielentutkija Y. H. Toivonen, ja se toistuu sittemmin niin Suomen kielen etymologisessa sanakirjassa kuin mm. Kustaa Vilkunan teoksessa Ajantieto (1950), josta on otettu lukuisia painoksia. Ei siis ihme, että tämä laskiaisen selitys on päässyt kirkkokäsikirjaankin.
Nimet loppiainen, laskiainen ja pääsiäinen ovat omaperäisiä pyhien nimiä. Laskiainen esiintyy ensimmäisen kerran Herra Martin kääntämässä Ruotsin maanlaissa (n.1570) muodossa paastonlaskiainen vastaamassa ruotsin fastlag-sanaa; pelkkä laskiainen on ensimmäistä kertaa vuoden 1642 raamatunsuomennoksessa.
Sana laskiainen on laskea-verbin johdos. Mutta miksi juuri ’laskeminen’ on tullut mieleen fastlag-sanasta? Ehkä -lag-loppu on yhdistetty verbiin lägga (merk. mm. ’asettaa, panna, laskea’). Siltä pohjalta laskiaisen on siis ajateltu merkitsevän päivää, jolloin ”paasto laskee” kristikunnan ylle eli ”laskeudutaan paastoon”. (Laskemisella ja laskeutumisella on osin samanlaista käyttöä; vrt. aurinko laskee). – Lapsena olin kyllä varma, että sana laskiainen johtuu mäen laskemisesta, niin kai moni muukin.
Laskiainen on selitetty myös päiväksi, josta lähtien paastopäiviä pääsiäiseen lasketaan. Se käsitys liittynee monimerkityksisen laskea-verbin ’luvunlaskuun’. Sillä tavoin laskiainen tulkitaan yleisesti Suomen itärajalla, etenkin ortodoksien alueella. Karjalan ja lyydin kielessä laskiaisen sijaan puhutaankin usein ”pyhänlaskusta”, jossa pyhä tarkoittaa paastonaikaa.
Laskiaisen laskutapojen pohtimisen sijasta voisi kääntää näkökulman fastlag(en)-sanaan. Sillä sanalla ei ole laskemisen kanssa (lägga?) mitään tekemistä; sen voi nähdä seuraamalla fastlagen-sanan kehitystä. Tämä muoto esiintyy kyllä jo 1500-luvun lähteissä, mutta rinnalla näkyy myös muotoja fastelaven ja vastelavent (myös tanskassa), joiden takaa kuultaa saksan sana Fastabend. Jos tämä ilmaus ”paaston aatto” (vrt. jouluaatto) olisi tullut ruotsin kautta meillekin, olisi vältytty sen miettimiseltä, mitä laskiaisena oikein lasketaan.
TARU KOLEHMAINEN
Kirjoitus on julkaistu Helsingin Sanomien Kieli-ikkunassa 22.3.2008."
Jonninjoutavaan tieteeseen menevät lapselta ja vanhukselta ryöstetyt leipärahat.
VastaaPoistaTieteeseen, niin todelliseen kuin jonninjoutavaankin, verorahoja käytetään olemattoman vähän. Teollisuutta suoraan tai melko suoraan palvelevaan tutkimukseen sen sijaan melkoisesti - joka kyllä sekin on pientä siihen verrattuna, mihin budjetin valtaosa menee, eli soteen (joka on muutakin kuin hyvinvointialueet) ja opetukseen.
PoistaNo nyt sitten Rydman on päättänyt lakkauttaa riippumattoman yritystukien tutkimuselimen, jonka kulut ovat ehkä promille itse yritystuista. Itse Elinkeinoelämän tutkimuslaitoskin tätä Hesarin mukaan ihmettelee, mutta ministeriön perustelu on , että juuri Etla (joka on siis elinkeinoleämän yksityinen laitos) tätä tutkii! Jo tätä ennen hallituksemme on päättänyt lakkauttaa päätöksentekoa palvelevan tutkimus- ja selvitystoiminnan. Mitä pahaa me oikein olemme tehneet ansaitaksamme pelkän huuhaan pohjalle perustuvan päätöksenteon? Persuilta tämmöisen nyt ymmärtääkin, mutta että kokoomuskin!
PoistaAstu savupirttiin herra sieltä varastettu leipä muuttuu leivokseksesi. Bon apetit.
VastaaPoistaParhaat blogisitit ovat ritarillisia Ari jokia. Kertovat fiktiota ja tuhoavat oikeita ihmisiä oikeasti. Mutta senhän tiesimme.
VastaaPoistaIhmisten kalastajat arit kulkevat jokea joka ovat ja vievät mennessään. Soria sotainen tauti.
VastaaPoistaNiinistö löi joen ritariksi valkoisella ruusulla. Hattujen, myssyjen ja ruusujen sota nääs.
VastaaPoistaOlen tullut käsitykseen, että tämän blogin jotkut lukijat ovat kiinnostuneita Laatokan karjalasta. Jääskö. Enso. Minua nuo alueet, sodassa menetetyt, kiinnostavat koska isäni vietti siellä lapsuutensa käytyään ensin syntymässä Savonlinnassa.Hän eli elämänsä Suomessa muttei koskaan päässyt muistoisaan sieltä pois.
VastaaPoistaHän osallistui pari vuosikymmentä sitten kirjoituskilpailuun jonka aiheeena oli Jääskön seutu muttei ehtinyt saada kirjoitustaan perille ajoissa. Hänellä oli tapana luonnostella kirjoituksensa käsin vihkoihin ja puhtaaksi kirjoituskoneella
Lähetän blogistille tuon kirjoituksen. Hän saa ja voisi lainata siitä otteita jos omansa
erinomaiset kirjoitukset joskus eivät valmistua ajoissa
Tähän mukavaan kirjoitukseesi korjaan vain sen, että isäsi todellakin eli koko ikänsä Suomessa - myös lapsuutensa:: ensin Savonlinnassa, sitten Jääskössä ja Ensossa, jotka silloin olivat Suomea.
PoistaTässä ja nyt kaikki fiktio heti pois.
VastaaPoistaÄlkää enää valehdelko että lääkäreillä ja omaishoitajilla muka olisi eri asema, arvo, kohtelu, työedut ja palkka. Älkää väittäkö että suomen kieli, Suomen kirjallisuus, klassinen musiikki yms. olisi ajettu oppilaitoksissa alas ja siten huolehdittu isänmaan kuivumisesta lähtitulevisuudessa hiekkaan kuin pahanen puro. Älkää narratko että useita sairaita ja vanhuksia muka kohdeltaisiin väärin. Älkää unissakaan uskotelko että lehdistö ja uutiset olisivat värittyneitä, valta keskitettyä ja suomalaiset keskenään eriarvoisia. Tässä ja nyt uusi rehellinen aikakausi alkaa. Puhukaa vain totta ja siis vain kilpaurheilusta, tuotosta, rahasta ja Amerikasta ja olkaa vain hyviä.
Lakatkaa väittämästä että nyt hautaan kallistuva eliitti olisi myynyt kodin, uskon ja isänmaan vähiten tarjonneelle. Loppu väitteille että he olisivat itsekkäinä oman edun nappaajina syyllisiä lasten, nuorten ja vanhusten kärsimyksiin, joita ei edes ole. Siitä suu poikki ja ainoaksi sävellajiksi ihailu tämän maan rakentajille eli eliitille, yrittäjille ja oikeistolle.
Mannerheim ei turhaan tapattanut punaisia ja pasifisteja. Hän ei turhaan vahvistanut militaristista oikeisto-Suomea vaan koska se on ainoa oikea Suomi. Vain oikeistolaiset ovat oikeita valkoisia ritareita, valkoisen hyväveliveljeskunnan jäseniä. Näkyyhän se jo heidän saldostaan ja mitaleistaan. Se on totuus ja nyt fiktio pois kuin olisi jo.
Yksi maa, yksi amerikkalainen mieli ja yksi kieli, amerikanenglanti.
Punainen + valkoinen = vaaleanpunainen. Viileä punainen on vielä jännempi.,
PoistaSuuren aikakauslehden tärkein juttu pääsiäiseksi koski noituutta maailmanlaajana uskontona. Kemppinen on samalla asialla elvyttäen ja eheyttäen, tervehdyttäen ja epäsuomalaistaen näin nuoria. Pois vaarallisesta Suomesta, hiljentymisestä ja Kristuksesta. Paholaisen hyväätekevään huomaan. Lehtijutussa kerrottiin muinaisesta noituudesta ja mustasta magiasta juttuja jotka jokainen tietää. Olisi kiinnostavampaa kuulla nykynoidista päämäärineen, keinoineen ja aikaansaannoksineen. Varmaan Kemppinen kertoo, kiitos. Hienoa nähdä miten suomalaiset häivytetään maailmankartalta. Kiitos eliitti!
VastaaPoistaMitä tekoa Kemppisellä oli lehtijutun kanssa?
PoistaAmerikkalaiset ja noidat, upeita pääsiäisen yhteisöjä.
VastaaPoistaKyllä nyt lopultakin äänestysikäisille pitäisi olla täysin selvää, että työnantajat ovat niitä varsinaisia pahiksia ja etenkin ne yrityksien omistajat siellä julkisivun ja firman nimen takana. Nuo kirotut haalarikansan riistäjät. Menkää kaikki riistäjät pois Suomesta. Kyllä AY-liike pitää meistä jäsenistä ja tulevista sukupolvista huolen.
VastaaPoistaMikään siinä on, ettei markkinatalous enää kelpaakaan näille toipiloille kun tulee puheeksi työmiehen palkka.
PoistaMarkkinataloudessa hyödykkeiden hinnanmuodostus määräytyy vapaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Mites se nyt onkaan työmiehen palkan kanssa? Eikös AY-liikkeellä ole siinä se varsinainen ohjaava vaikutus eikä juurikaan markkinoilla, kun on se yleissitovuus nääs...
PoistaToipilatonni on puoli palanutta puupenniä, huom. ei noteerattu ilmaiseksi hyödykkeeksi kuiten tämä blogi ja mato-onginta, pilkkiminen, marjojen ja sienten poiminta ja lemmikkieläinten poi'itus.
PoistaJo on musta maailmankuva jollakulla.
VastaaPoistaTänään näin aamupäiväkävelyllä monta herttaista pienyhteisöä. Kanadanhanhipariskunta oli palannut ja hengaili joen pikkusaarella. Välillä ne lensivät kovasti kaakattaen moikkaamaan paria muuta, ehkä viime kesän poikasia. Rantatiellä ja leikkipuistossa oli monta pikku perhettä puuhissaan. Pääsiäisen aikaan vanhemmat ovat vapaalla ja voivat omistautua jälkikasvulleen. Aurinko paistoi. Kukapa nyt haluaisi synkistellä.
Mistähän minä luin tai kuulin(Saarikiveltä?) että "messias" hebrean suunnalla tarkoitti (voideltua) johtohenkilöä, yleisnimenä kuin herra tai presidentti täällä (heitä on monta maan päällä) ja kreikkalaisella alueella "kristos" mutta että jo muinaisissa egyptiläisissä hieroglyfeissa esiintyy "krst", joka käsittääkseni tarkoittaa voideltua faaraota, joka tärkeisiin rituaalitapahtumiin voideltiin öljyllä tai rasvalla.
VastaaPoistaKun lisäksi kerran (järkytyksekseni) olin historian kirjasta löytänyt egyptiläisen osiris-myytin kuolleista herättämisineen Jeesus-tarinan tyyliin, niin on todettava että kristinusko perustuu paljolti wanhain myyttien kopiointiin+sekoitukseen+myyntiin uudessa hyvin meemikaupaksi menevässä paketissa.
Polveudumme apinoista mutta meidän ei tarvi olla apinoita. Yhteisö- ja yksilöhistoria maailmassa koostuu suuremmilta osin orjuutuksesta, julmuudesta, kahmimisesta ja hyväksikäytöstä, mutta mikään ei pakota ketään niiden jatkajaksi.
PoistaNyt hautaan kallistuva itsekorottaja- ja riistäjäeliitti on tuhonnut Suomelta, lapsilta, sivistykseltä, koulutukselta, työelämältä ja vanhuksilta enemmän kuin yksikään polvi sitä ennen, mutta sen latuja ei ole syytä kulkea.
Totuus löytyy kaurapuurosta ja suurimman suomalaisen postmodernistin romaanista, jossa amerikkalaisuus ja ydinsota ovat tuhonneet Suomen, ja kaikeksi onneksi jokaisella sen lukeneella ja sitä tuntemattomalla on oikeus tapahtuneen ja tapahtuvan nojalla valita oma tiensä. Lyödä tai olla lyömättä, palvella juonittelijoita ja tappajia tai joka ihmistä, ryöstää eri tavoin tai jakaa ja lahjoittaa, pilkata uhrejaan tai olla tekemättä toiminnallaan uhreja, lisätä eriarvoisuutta tai tasa-arvoa, valita sota tai valita rauha, huumeet ja vääryys tai auttaminen ja rakkaus. Hyvä kello kuuluu sydämessä, ja sen soinnilla on monta nimeä. Kristus, valo valkeuden, on vain yksi niistä. Me on niistä toinen.
Tosiaan, Trump Putin Niinistö vai Kristus. Jokainen valitsee, mutta yleensä huomaamattaan. Moni kantaa ristinsä koska valitsi Kristuksen tien, mutta moni kärventyy vallan- ja rahanhimossa. Kaikki tiet eivät onneksi johda vallan, juutalaisvainojen, Rooman kirkon ja vääryyden mekkaan Roomaan. Voi valita myös linnun tien, vapauden.
Erään miehen vaimo polveutui anopista.
PoistaJokainen solu muistaa syntynsä vedessä, meren universaalissa syleilyssä. Jos haluaa myös ihminen, meren lapsi ja meren solu. Kukin syntyy kuolee ja jatkaa Elämän meressä. Siksikin laajennettu ymmärrys ihmisestä on oikeassa, vain se tietää ja ymmärtää, homeopaattinen ja kiinalainen lääketiede.
VastaaPoista