Viikon aikana olen
tutkinut ehkä tuhat valokuvaa ja näpertänyt monen kymmenen kanssa vuoroon
Photoshopilla, vuoroon Lightroomilla. Antologian kuvat ovat tikulla. Nyt olen
valmis huomauttamaan julkisesti, että julkiseen käyttöön verkossa avatut vanhat
valokuvat ovat monissa tapauksissa liian pieniä kirjaan ja kun niistä tilaa
digitoidun version, hinta on hyvinkin 40 euroa per kuva.
Lapin museo on
paalupaikalla. Olen itse käynyt katsomassa, mitkä määrät heillä on valokuvia.
Verkon mukaan museon kuvia ei kuitenkaan saa käyttää juuri mihinkään,
varsinkaan niitä ei saa itse digitoida eikä missään tapauksessa julkaista.
Jään hiukan
ihmettelemään, miksi eivät sitten paista niillä vedoksilla makkaraa turistien
riemuksi museon pihalla.
Sen satun tietämään, että
museoille on kertynyt kuvia ilman sopimuksia ja ilman selviä sopimuksia. Senkin
tiedän, että ainakin itse joudun miettimään vanhojen valokuvien
tekijänoikeussuojaa pääni puhki ja varmistamaan välillä kirjasta – minulla
onneksi on tallessa Kivimäen vanha kirja – että miten se nyt menikään kumotun
lain mukaan.
Oikeus valokuvaan oli
vanhan lain mukaan voimassa 25 vuotta siitä, kun kuva julkistettiin.
Julkistamattoman kuvan suoja-aika ei toisin sanoen ala kulua, jolloin johtopäätös
on, että sata vuotta vanhasta kenkälaatikosta löydetty valokuva saattaa olla
suojattu, oli sen ottajasta tietoa tai ei.
Ylimenosäännös nykyisessä
tekijänoikeuslaissa on todella monimutkainen, koska tässä välissä osa ”valokuvista”
on muuttunut ”teoksiksi”, joiden suoja-aika lasketaan tekijän kuolinvuoden
päättymisestä, ja lisäksi jo rauennut oikeus saattaa palautua kuin taikasauvan
heilautuksesta.
Pysyn ennenkin
esittämässäni kannassa. Tätä lainsäädäntöä ei ole tehty tekijöiden
(valokuvaajien) eikä yleisön eduksi. Käytännössä siitä on suurta hyötyä eräille
järjestöille ja mediayhtiöille.
Ehkäpä museot siis
toimivat viisaasti ja varovaisesti. En tiedä.
En ole aikonut totella
hyväntahtoista huomauttelijaa, joka neuvoo minua heittämään kiveen isketyn
kirveeni kaivoon eli luopumaan kaikesta paitsi ehkä aamupuuron syömisestä.
Tämän tietäen ja lisäksi ymmärrettyäni,
että tietoni ovat ravistuneet kuin kesän kumollaan ollut vene, lisään silti,
että kuinkahan nuoremmat selviävät näistä kysymyksistä. Itse olen ollut niiden
kanssa tekemisissä 50 vuotta, ja siihen sisältyy erittäin paljon kylläkin
vastentahtoista ilmaista neuvontaa erilaisten virallisten ja julkisten
tehtävien lisäksi. Neuvon kysyjinä ovat olleet
merkitykseltään huomattavat laitokset.
Niille jotka etsivät
tiedon murusta tästä, annan ilmaisen neuvon, johon voi luottaa.
Jos ostat
antikvariaatista tai muusta kaupasta postikortin, joka on painettu selvästi
ennen sotia, voit digitoida sen ja käyttää verkossa tai kirjassa tai lehdessä.
Itse aion käyttää
esimerkiksi kuvaa Pallashotellista 1930-luvulla.
Silloin voimassa olleen
lain valokuvaajalle antama oikeus on vanhentunut lopullisesti. (Sen sijaan
esimerkiksi Samuli Paulaharjun valokuvat eivät ilmeisesti ole vanhentuneet.)
Jos museo, esimerkiksi
Museovirasto, haluaa että maksat vanhasta valokuvasta hinnan, maksa se
varmistettuasi laitoksen kotisivuilta löytyvistä toimitusehdoista, että saat
oikeudet julkaista sen edelleen. Tämä ei ole niinkään varmaa.
Museot ja kokoelmat
veloittavat yleisesti myös vapaista teoksista. Veloituksen voi tulkita ”käsittelykorvaukseksi”.
Väite ettei tuo raha liity tekijänoikeuksiin, on järjellinen. Tosin esimerkiksi
Ateneum keräsi takavuosina ”tekijänoikeuskorvauksia” 500 vuotta vanhojen
maalausten valokuvaamisesta.
Epävarma olen siitä, onko
luvallista kopioida verkon sisällä esimerkiksi blogista toiseen valokuvia. Itse
en mielestäni tee sitä.
Poikkeus on uutiskäyttö
joka ei poikkea paljon mainonnasta. Jos kirjoittaisin solun
viestintäjärjestelmistä, saattaisin ottaa luvatta sellaiseen blogikirjoitukseen
tiedelehdissä kiertävän havainnepiirroksen hermosolusta uusimman käsityksen mukaan.
Voisin käyttää myös NASA:n valokuvia Plutosta. Arvioin että NASA on julkaissut
nuo huimat kuvat levittääkseen tätä tietoa veloituksetta. Kannattaa muuten
googlata.
Ennen juhannusta yritän
saada hyviä valokuvia puista. Ensin kokeillaan valotuksen haarukointia, koska
tavoitteena on tämän hullaannuttava vihreys. Photoshop osaa sekoittaa nipun
(stack) kuvia yhteen.
Seuraava kokeilu on tuo
kuvan tilt-shift-objektiivi, jonka vuokraan Vuokrakameran pojilta Isolta
Robertinkadulta. (http://www.vuokrakamera.fi/vuokrakamera/tuoteryhmat
) Periaatteessa tuolla obejtiivilla pääsee täysin vaaka- ja pystysuoriin
viivoihin ja terävyysalueeseen noin metristä äärettömään. Verkosta löytyy
mallikuvia.
Huima lasi, mutta huoma
on hintakin. Onneksi on vuokrausmahdollisuus.
Harvoille
järjestelmäkameran käyttäjille: superlaajakulma on erinomainen täyden kennon
kamerarungossa lapsia ja etenkin lapsenlapsia kuvatessa. Voi räpsytellä nopeasti
ja rajata tietokoneessa ja näin sekaan voi eksyä kuvia, joissa on oikeasti
tunnelmaa. Ja syvyysterävyyttä riittää.
Tämä on yhtä outo neuvo
kuin maisemien ja jopa ihmisten kuvaaminen telellä. Siinäkin tulokset voivat
olla yllättävän hyviä, koska linssit ja kennot ovat niin hyviä nykyisin.
Otetaan terävät.
Minä tässä jo hiukka mallia saaneena sorvailen viisauksia jokalähtöön omaan käyttöön: hautakivi, kuolinilmoitus...
VastaaPoistaVerrattomia latteuksia, jotka kertovat verrattoman paljon enemmän minusta kuin maailmasta.
VastaaPoistaKuvernööri Maaherra Pääjohtaja tai muu raskautettu tapasi survasta valitus motkotus vastaanpanon vastavedot piikkiin ja arkistoon. Ensin hän oli pannut kirkon keskelle kylää, siten kuin hän asian ymmärsi. Ja hänhän sen ymmärsi pääpiirtein kuten asianosaiset ja aikakausi. Oli aikakausi itsevaltiutta tahi vapaudenaikaa. Markkinaoikeutta tahi merkantilismia.
Subsidiariteetti ei tietenkään meikää koske enhän osaa sanaa lausuakaan saati ymmärtää, mutta rahakkaampia kyllä. Se on se syvätaskuisten Välimiesoikeus Kauppakamari vai Mikä. Sieltä tulee päätös ja sopu kunkin zeitgeistin mukaan. Tänään siis Hyvän yrityshallinnon mukaan. Spesifikaationkin annan: Aikautena jota tunnusmerkillisimmin kuvaa taseluovuus.
Kapellimestareiksi ovat kivunneet liikepankit (= muka omistajiensa osakepääoman nojalla rahaa mukamas välittävä -initioituneiden itserikastuttamis- laitos). Ja mikäs siinä paitsi juuri tuo kapellimestarius. Ohjaavat muutkin soittamaan väärin. Pakottavat, tai pelistä pois, mutta tavallisimmin vain tarjoamalla liikkeenjohtajille omakohtaista rikastumisnäköalaa. Sitä kirkaampi mitä suttuisempi lakiviidakko näissä oikeusvaltioissa. Kuvernöörin perään onkin parku noussut. Se varsinkin ottaa päähän, etten tiedä mitään.Jukka Sjöstedt
Missä määrin pitää paikkansa se, että jos päästän koneeseeni Microsoftin, Applen, Googlen, Facebookin, Instagramin ja mitä näitä nyt on, samalla luovutan sisältöjeni - mm. kuvieni - käyttöoikeudet noille aivan juridisestikin normaalin urkinnan lisäksi.
VastaaPoistaOnko kukaan lukenut sitä pienellä kirjoitettua tekstiä? Ja vielä lisäksi ymmärtänyt sen?
Tieto saattaisi olla yleisesti yleisöä kiinnostava.
juu olisi
Poistatuota nin öh
don't be evil, just do it.
Puista pitäisi oikeastaan ottaa kuvia nyt, kun oksien ja rungon muoto erottuvat kaiken vihreän lomasta. Niska menee melkein sijoiltaan, kun pitää kävellessään päätään niin käännellä. Ainakin kannattaa mennä ulos aamuvarhaisella, kun ilma on täynnä tuoksuja. Tuomi jo kukkii ja muutamat muut, punakukkaiset, ja tietysti vaahterat.
VastaaPoistaEG
Idea käyttää valokuvia makkaranpaistoon oli oikein hyvä. Museoiden suhteen kehitys on kuitenkin onneksi Suomessakin mennyt parempaan suuntaan esim Helsingin kaupunginmuseo antaa kuvansa vapaaseen käyttöön - ja myös suuriresoluutioisina versioina. Helsingin kaupunginmuseon kuvat vapaasti saataville Näin juuri museoiden tulisi menetellä, mikäli ne oikeasti katsovat olevansa museoita. Kirjoitin tästä Agricolan foorumikeskusteluissa 2013:"Mielestäni julkisin varoin ylläpidettyjen ja rakennettujen museokokoelmien ensisijainen tehtävä on välittää kulttuuriperinnettä eteenpäin, valistaa kansalaisia, tarjota heille välineitä ymmärtää menneisyyttä ja käsitellä sitä.
VastaaPoistaUnescon määritelmänkin mukaan:
"Museo on pysyvä, taloudellista hyötyä tavoittelematon, yhteiskuntaa ja sen kehitystä palveleva laitos, joka on avoinna yleisölle ja joka tutkimusta ja opetusta edistääkseen ja mielihyvää tuottaakseen hankkii, säilyttää, tutkii, käyttää tiedonvälitykseen ja pitää näytteillä aineellisia ja aineettomia todisteita ihmisestä ja hänen ympäristöstään. (ICOM Statutes, Article 2: definitions).
Myös Suomen museolaki toteaa museoiden tehtävästä:
Museolaissa museoiden tehtäväksi määritellään kulttuuri- ja luonnonperintöä koskevan tiedon saatavuuden edistäminen. Tämän tehtävän puitteissa museoiden tulee tallentaa ja säilyttää aineellista ja visuaalista kulttuuriperintöä, harjoittaa siihen liittyvää tutkimusta, opetusta ja tiedonvälitystä sekä näyttely- ja julkaisutoimintaa. (Museolaki 887/2005).
Saavutettava museo
Museon ja sen kokoelmien tulee olla kaikkien kansalaisten saavutettavissa.
Saavutettavuus on asiakkaiden erilaisten tarpeiden huomioimista kaikessa museotoiminnassa ja asiakkaan museokäynnin kaikissa vaiheissa. http://www.museot.fi/mita-museot-tekevat
Nyt kun netin kautta uskomattoman hienot kuvakokoelmat olisivat helposti kaikkien saatavilla, vaikeutetaan tahallaan niiden saatavuutta ja täysimääräistä hyödyntämistä kuvankäyttömaksuilla ja leimoilla."Museoviraston kuvien käyttöoikeuksista
Kemppinen osuu mielenkiintoiseen ja arkaan paikkaan (Rovaniemen maakuntamuseon kuvakokoelma).
VastaaPoistaAsiaan liittyy prosessi, jossa moni oikeusoppinut on paljon hieronut älynystyröitään ja minä asiassa päättäjänä olen yhtä neuvoton kuin ne, jotka tänään YLE-Teema & Fem tänään pohtivat Mark Landisin tapausta.
Palaan asiaan mielelläni, jos se aiheelliseksi osoittautuu.