Maanantain vien
muistitikulla Lappi-antologian materiaalin sovituin tavoin ilmoitettuun
paikkaan.
Pari päivää on mennyt lähinnä
tavuviivojen merkeissä. Skannattuun tekstiin tahtoo jäädä rivin sisälle näitä
virheitä, kuten ”ri- vin sisälle”. Tuon Wordin tai muu oikolukuohjelma
löytäisi, mutta viiva, jollaisia Word tuntee ainakin kuusi erilaista ja myös
yleiskieli mm. tavuviivan ja yhdysviivan ja alaviivan ja ajatusviivan jne.,
mutta kaikkia se ei löydä. Siten ainoa keino on lukea teksti merkki merkiltä.
Tässä vaiheessa voin
myöntää, että näkökin huononi puolella, kun teimme Vaasan Jaakkoo -hankkeeseen
kirjat, joissa on levylle luetut tekstit. ”S’oon tullu hulluks - - ”
Tunnen palanneeni ajassa
50 vuotta taaksepäin. Otavassa vuonna 1964 opettelin tuota taitoa. Siihen
aikaan vedokset olivat pitkiä kapeita liuskoja, joita säilytettiin rullalle
käärittynä.
Ajatukset siis
askartelevat Lapissa, ja syystäkin. Tulimme siihen tulokseen että kaksi antologiaan
pitkänlaista tekstiä vaatisivat väliinsä lukijaa ajatellen sopivan kevennyksen.
Mielestäni Eino Leinon ”Lapin
kevät” ei tule kysymykseen, koska lukija ajattelee heti Loiria ja mielestäni
Lappi on Leinolle luonteenomaisesti Suomi ja runo vahvan vertauskuvallinen.
Tietääkseni hän ei koskaan käynyt lähelläkään Lappia.
Sitten välähti. Suomen
tunnetuin Lappi-laulu on ”Juokse, porosein”, hyvän piispa Franzénin kirjoittama
eli nyt päätin liittää antologiaan Topeliuksen sadun Sampo Lappalainen. Runo
mainitaan siinä ja Topeliuksen kautta se lienee päätynyt ensin kansakoulujen ja
sitten muihin laulukirjoihin.
Topeliuksen suosimaan
tapaan teksti on sujuva puoliplagiaatti, Andersenilta (Lumikuningatar).
Niinpä vasta nyt huomasin
miettiä, mistä on peräisin ainakin sotiin asti vallinnut loukkaavan
surkuttelevan vähättelevä suhtautuminen saamelaisiin. Topeliukselta.
Maamme-kirjasta.
Samasta lähteestä on
peräisin luulo pohjalaisten väkivaltaisuudesta ja kiivastuvasta luonteesta ja
hämäläisten harjastukkaisesta juroudesta, jonka senkin alla on vahvaa voimaa ja
kykyä hirmuisiin suorituksiin.
Tämä on yleistä ja tämä
on suosittua. Ihmisille kerrotaan mielellään jo koulunkäynnin alkuvaiheessa,
millaisia he ovat, ja nöyrästi he rupeavat siitä paikasta sellaisiksi.
Tarkemmin mietittyäni
käsitin olevani yksi propagandamestareista. Antologia Lappia kuvaavista
kirjoituksista on mukana luomassa käsitystä tuosta maankolkasta.
Kirjassa väitän, että
seutu on kovin huonosti tunnettu ja monilta osin heikosti tutkittu.
Olin ajatellut sanoa että
Erno Paasilinnan essee Mitä Lapista on jäljellä menee tuttuja uria eli hiukan
niin kuin Haavikon ja Donnerin syystä kiitetyt esseet. Lukija ei voi olla
ihailematta kirjoittajan tarkkanäköisyyttä ja analyyttistä kykyä, siitä
huolimatta, että arviot tilanteesta ja lähitulevaisuudesta ovat jo
osoittautuneet erehdyksiksi.
Historiantutkimus ja
journalismi ovat kilpailua siitä, kuka erehtyy komeimmin.
Kun 1800-luvulla oli
kärhämää siitä, edustavatko Seitsemän veljestä suomalaisia talonpoikia eli onko
kuvaus oikea, vastauksella ei ollut väliä, koska kysymys on läpeensä tyhmä. Kun
1950-luvulla väiteltiin todella suurin joukoin ja kiihtyneesti siitä, oliko
Tuntemattoman sotilaan kuvaus sotakokemuksesta tosi, kysymys oli juuri sillä
tavalla väärä, että riiteleminen tuntuu tarpeelliselta.
Kirjallisuuden tutkijat
puhuvat realismista erotuksena esimerkiksi romantiikkaan tai poststrukturalismiin.
Ei realismia ole
olemassa, siis jos sanalla tarkoitetaan todenmukaisuutta.
Itse tulin tähän
tulokseen viimeistään vuonna 1970 luettuani päivästä toiseen
poliisitutkintapöytäkirjoja ja kuulusteltuani tuomarina kirjattujen kertomusten
esittäjiä.
Realistiset romaanit ja
poliisitutkintapöytäkirjat ovat kirjoittajiensa omaelämäkertoja. Ne kertovat
kirjoittajista, eivät paljonkaan kirjoitusten näennäisistä kohteista.
Asiasta on ainakin yksi
todiste, uni. Unennäkö tuntuu monesti aivan todelta. Uni on pahoja ja hyviä ja
erittäin pahoja ja oikein hyviä.
Minulla on erikoisesti
toimiva muisti ja outoja kirjoittamisen tapoja. Muistini on joskus ja joissakin
asioissa hyvin yksityiskohtainen. Erikoinen piirre on, että muistan tarkasti
esimerkiksi miten tapasimme Rytin kanssa Mannerheimin Suomen Pankin edessä ja
voi jopa varmistaa muistikuvastani, minkä värinen solmio Rytillä oli –
mustanharmaa, ei aivan sileä.
Muistikuvassa on se vika,
että tuonkaan tapaamisen aikana en ollut edes syntynyt. Silti muistan, että
tekeillä oli ilmeisesti jännittäviä asioita, koska marsalkasta takavasemmalla
oli korkea upseeri, jonka tunnen, Aladar Paasonen.
Piirtäminen on niin
vaikeaa, ettei minulla ole enää elämää opettelemiseen. Kuvan eli tässä
tapauksessa muistikuvan rakentamine tietokoneohjelmalla on jo mahdollista,
mutta laitteet ovat vielä kalliita ja oppiminen veisi niin ikään aikaa.
Saavutan saman tuloksen
toistaiseksi vaivattomimmin koulu- ja nuoruusvuosien tapahtumista. Makaan silmät
kiinni ja yritän lukea, mitä puhelinpylvääseen kiinnitetyssä kortissa lukee.
Koirat kiinni rauhoitusaikana. Mutta sitten muistikuvaani kävelee joku ja
joudun ”katsomaan” tarkemmin. Herran rouvahan se, kädet jännästi esiliinan alla
kävellessä.
Kun liikahdan nostaakseni
lakkia, lippalakkia jossa on napa, herään. Mutta kauniit tavat on muistettava
nukkuessakin.
Helsingin Sanomien lauantaiesseessä Jussi Ahlroth puolusti tänään postmodernismiä. Minusta on selvää, että uuden ajan alussa alkanut tieteen kehitys on objektiivistä kasaantuvaa tietoa ja postmodernismi hedelmätöntä.
VastaaPoistaBlokistin mainitsemissa rikostapauksissa lopullisen totuuden löytäminen on vaikeaa,usein mahdotonta. Mutta ei kai kukaan väitä ,ettei ainakaan Suomessa, valtaosa tuomituista olisi aidosti rikollisia. Muutenhan oikeuslaitoksen ylläpitäminen olisi mieletöntä.
Varmuuden vuoksi korostan, että melekein aina poliisi pöytäkirjoissa totuus on lopputuloksen kannalta aivan selvä. Tarkoitan että kuvaus tapahtumista on välttämättömästi vajaa, kun kertojien, kirjoittajien ja lukijan näkökulmat ovat erilaisia.
PoistaKemppinen on todella mielenkiintoisella asialla, siunaan oikein: "Sus siunakkoo!".
VastaaPoistaHeikki Yli-Tepsa, akmeeli, on tehnyt "Laulu Lapille" ja hänen johtamanaan mieskvartettimme (2. tenori, huoh!) on tuota laulua laulanut.
Me laulamme sitä "maakuntalaulun" Kymmenen virran maa sijasta.
Yli-Tepsa on sama, joka sai Kitisen katselmusten yhteydessä tuomarit käräytettyä virkavirheestä, kun söivät Jokirosmon tarjoamaa sienikeittoa.
1917 oli perusteilla Lapin lääni, vain Kemi vastusti. Nyt, kun sote ja maakunta ovat valmistumassa, sama Kemi tuhoaa sekä Lapin soten että maakunnan kostoksi. Tornio vähän peesaa.
Kemin mielestä Länsi-Pohja olisi pitänyt liittää 1917 Oulun, ei Lapin lääniin.
Ei ihme, että Lapin vaakunassa on Oulun Kärpät ja sama nuijamies, joka on Lappeenrannan vaakunassa. Lemillä nuija on jalalla, Lapissa olalla.
Sellainen tämä on, Lappi, kahdeksan vuodenajan maa ja kansa, ei sentään Maakansa (vaikka joka toinen Maalaisliittoa äänestääkin, Kemijoen valjastajan, UKK:n piikkiin, 1948 - Isohaaran haavat eivät parane).
Isäni taisteli saksalaisten rinnalla, saksalaisia vastaan ja johti Kemin sotilaspiiriä Kemin kapinassa 1948, mutta hänen rykmenttinsä voitti Nietjäven taistelun heinäkuussa 1944 ja niin Oulu ei ole Neuvostoliiton (nyk Venäjä) ja Ruotsin rajakaupunki ja Saame on EU:n ainoa alkuperäiskansa (ilman ILO169, mutta rajasulkujen - 1854, 1888 jne maustamana).
Odotan malttamattomana, että vielä eläisin siihen asti, että Kemppisen antologian saisin ulottuvilleni.
Nuijamiehistä tiedä, mistä ovat kotoisin, mielestäni yksi seisoskeli siinä Veronan kaupungintalon katon reunalla, muistaakseni vasemmalla.
PoistaPT.
En enää muista mitä kaikkea olen unohtanut.
VastaaPoista"Historiantutkimus ja journalismi ovat kilpailua siitä, kuka erehtyy komeimmin"
VastaaPoistaTästä tuli mieleeni muinaisen esimieheni ohje,kun valittavana oli vain huonoja vaihtoehtoja: "Päätä,mistä virheestä haluat itseäsi muistettavan"
Tämä tuli mieleen myös Koivistoa muistellessa...
Asun Ivalossa ja olen lähdössä pilkkiretkelle. Sunnuntain klassisen musiikin herkistämänä tein välihoususillani vaimolle grand plien.
VastaaPoistaVaimo totesi siihen, että kaikesta näkee, että Euroopasta säteilevän korkeakulttuurin vaikutus lähenee näin Lapissa melkein nollaa. Sen mieltä korottava vaikutus on vain juuri ja juuri kaikkein herkkäsieluisimman havaittavissa.
Minäkin odotan kovasti blogistin Lapin antologiaa.
Kas kun kodan ympärillä makailee pelkkiä hirvaita. Liekö piirtäjällä mieltymystä koristella myös vaatimet?
VastaaPoistaTänäänkin liputtaa Kunnaksen Ilkka
Minä en ainakaan pysty sanomaan ovatko kuvan porot hirvaita vai vaatimia.
Poista