Vasiten en lähtenyt
ajelulle. Ajattelin tuskin mitään, vein auton halliin ja katselin hississä
viereeni, että onpa siinä turhan pitkä mies. Ei tehnyt mieli sanoa sitä ääreen.
Tavaratalossa myytiin ei
oota kuin Jäminkipohjan osuuskaupassa. Kun - - - ei - - - oo… Kauhavalla Heinon
yksityiskaupassa sai kysyä vaikka briljantein koristeltuja tammenlehvin
varustettuja hevosenkengän nauloja miekkojen kera, ja vastaus oli aina: ”Rumaanen,
kun justihinsa pääsi loppumahan - mutta huomenna tuloo!”
Yhet juoksivat katua
ylös, yhet alas, kaikilla kiire, piä eillä helevettiin.
Niinpä jätin Rajalan
kamerakaupan väliin. Ne eivät siellä aavista, että enemmän kuin kamerat minua kiinnostaa
Postitalo, yksi Helsingin kauneimpia kohteita.
Arkkitehtuurissa kävi
niin, että Alvar Aallon varjoon jäi monta lahjakkaampaa, kuten Lindegren, Taucher,
P.E. Blomstedt ja Jorma Järvi. Postitalossa oli peräänkatsojana Kaarlo Borg,
jonka historia tuntee lähinnä laulaja, kemisti-insinööri, valokuvaaja Kim
Borgin isänä.
Postitalo on lähinnä Järven
työtä ja julkisena tilana aivan omaa luokkaansa. Oli se myös monikäyttöinen.
Keskenkasvuiset setäni olivat siitä hyvin innostuneita, koska sen katolle sijoitettu
ilmatorjuntakonekivääri sylki kadulle hylsyjä ihan mielettömästi. Pojat
kantoivat niitä lätsällä kotiin Söörnääsiin.
On siinä maalaisella
ihmettelemistä, kun ritirinnan ovat Sokoksen talo ja Lasipalatsi, molemmat rakennustaiteellisesti
kovaa tasoa eurooppalaisittain, ja Stockmann, tärvely-yrityksistä huolimatta
yksi maailman kauneimpia tavarataloja. Saarisen rautatieasema meni vähän
pilalle, kun sitä muuteltiin ja pommitettiin ja sitten oli paha tulipalokin,
kun ullakolla ei ollut palomuureja mutta sen sijaa pehkuja sytykkeinä.
Sanottakoon rakennuksen
kummallisesta ulkonäöstä mitä sanotaan, pohjakerroksen rahvaanravintolassa
myytiin mainiota Lahden Erikoisolutta, jota kutsuttiin kodikkaasti Siniseksi. Kuulin
asiasta vanhemmilta opiskelijoilta. Portsari oli yleensä valmiiksi vihainen.
Kun en tiennyt, elääkö se
portsari vielä, en mennyt tällä kertaa sisään. Aikaisemmin on kyllä tullut käytyä.
Ruholahdenkatu on niin tuttu.
Mummu asui kuudessatoista. Eräs tuttavani oli niin kova kommunisti, että asui vakaumuksensa
vuoksi Työmiehenkadulla, vaikka tilat olivat hankalat ja vuokra korkea.
Kulman takana oli ennen muun
muassa Velj. Uddin lautatarha, jonka paikalla on nyt vähemmän mielenkiintoisia
liikekiinteistöjä, ja meille kotiin ajettiin Lauttasaaren läpi, vanhaa siltaa,
koska uutta ei ollut.
Se vanha läppäsilta osasi
olla kapea. Päivän piristeeksi sillalla saattoi nähdä Spede Pasasen kiilailemassa
uhkarohkeasti punaisella avoautollaan. Hän ei ollut ainoa, joka oikaisi
ruuhkakiireissään Lauttasaaren pihojen läpi. Muistelen että auton puskurissa
olisi ollut joskus pyykkiä narulta. Kuten Tapiovaaran elokuva Varastettu
kuolema kertoo, lakanapyykki kuivatettiin kerrostalojen pihoissa. Pesutuvan
suunnasta tuntui lipeäkiven haju, koska Valo-pulveri ei suinkaan ollut välittömästi
menestys, vaan vaati tehokasta markkinointia.
Kadut olivat siihen
aikaan kirjavanaan pesuloita ja yleisiä saunoja. Saunaan menijällä saattoi olla
kainalossa oma emaljinen pesuvati, sievästi ristipistoin nimikoitu
kanavakankaasta valmistettu pyyheliina ja paketti mäntysuopaa. Virvokepulloa
kuljetettiin pyyhkeeseen käärittynä, koska päihdyttävien aineiden nauttiminen
saunatiloissa oli kiellettyä.
Enemmittä seikkailuitta
tuli kotiin ajelulta. Sekä isäni että isoisäni saattoivat yllättäen ilahduttaa
sanomalla, että nyt lähdetään ajelulle. Sana on samanlainen kuin ”kävelylle”.
Ei siis lähdetty tapaamaan ketään eikä katsomaan mitään, vaan ajelemaan muuten
vain.
Luultavasti tämä tapa
liittyi 50-luvun loppuun, kun autoja alkoi taas saada eikä ollut enää polttavaa
tarvetta näyttää toisille, että meilläpä on auto. Kuulemma tapa tunnettiin myös
30-luvun lopun rikkaina vuosina. Pitää kysyä äidiltä. Luulen ettei perheellä
ollut henkilöautoa, joten lapset seisoivat lavalla.
Sanovat että huoneeni
katto pitäisi maalata ja seinät. Olen sopeutunut ajatukseen, varsinkin kun
suvun piiristä on ilmoittautunut vapaehtoisia ja melkein vapaaehtoisia. Joka
tapauksessa olen juhannuksen kotosalla ja vien äidille luettavaa ja sopivaa
purematta nieltävää hyvää, esimerkiksi jugurttia tai rahkaa.
Siltä varalta, että
naishenkilö, jonka kanssa minulla on yhteiset huonekalut, päätyisi johonkin
muualle, merkitsen tähän kesän juhlan omat ateriatarvikkeet eli Ahti-silliä,
uusia perunoita ja tilliä, meijerivoita, ruislimppua ja sitten on se vaikea
kysymys päällysruuasta.
Mahtaako olla mitään
keinoa saada sellaista piimänjuurta, jota käyttäen saisi syntymään
keltakuorista, lohkeilevaa viiliä?
Sellaisen jälkeen voisi
lähteä juhlapyhän hiljaisuudessa taas ajelulle. Ehkä pettäisin vanhan
periaatteen ja katsoisin karttaa välillä. Täällä on sellaisia läpi ajettavia teitä,
joita en usko koskaan ajaneeni, esimerkiksi alista Viipurintietä suoraan Sipoon
kirkolle ja siitä pohjoisen suuntaan salaperäisille seuduille.
Ainakin 1920-luvun Autoilijan
tiekartan mukaan reitit olivat silloin aivan toiset kuin nykyisin, ja niiden
vanhojen maanteiden varrella voi hyvinkin olla mielenkiintoisia taloja.
Maitolaitureita ja niillä kiireettömästi Työmiestä polttelevia isäntiä ja
renkejä ei kuitenkaan ole, eikä lehmiä maantiellä. Pienenä hoidin vastuullista
tehtävää. Kortesjärvellä ja Evijärvellä oli veräjiä tien poikki. Minun asiani
oli hypätä vauhdissa autosta, avata veräjä, sitten sulkea se ja juosta auto
kiinni ja jatkaa matkustusta astinlaudalla seisten. Mummu istui takapenkillä ja
kutoi sukkaa. Eihän sitä naisihminen voi istua kädet joutilaina. Isoisäni
korjasi auton aina kymmenen kilometrin välein.
Tämä kaikki on tartuntaa
vuoden takaiselta käynniltä Mustiossa. Se ja Fiskars ja Billnäs ovat kerrassaan
leppoista katseltavaa. Ja siellä täällä voi pysähtyä kahville – vai pitäisikö
ottaa mukaa oma termospullo ja voipaperiin käärityt voileivät?
Jospa setä koettaisi ostaa purkillisen itäsuomalaista smetanaa tai kermaviiliä ja tekee näistä pohjapiimän ja viilin joka ei veny ja pauku.
VastaaPoistaVoiksi kannattaa ostaa hirmuisen hintaista Kirnuvoita eikä Valion Meijerischeissea, joka on niin tasalaatuista, niin tasalaatuista että. Tosin maku jäi matkan varrelle.
onhan Mustiossa linna, joka on yksi maamme korkeimmalle noteerattuja ruokamestoja - tekee hyvää, ainakin minulle, levähtää paikoissa joissa ei joku notku puhumalla keräämässä nimiä "pakkoruotsin" vastaisiin adresseihinsa.
VastaaPoistaMuut heittävät pois vanhat kartat, minä otan talteen, merkikortteja myöten. Vanhaa perua olevia karttoja on todella mielenkiintoista tutkia, kuin siirtyisi ajassa. Paljon tuttuja ja outoja paikkoja, jotkin saaret sulautuneet mantereeseen, järvien nimet vaihtuneet, paikkoja joita ei enää ole Suomessa.
VastaaPoistaEhdottomasti "oma termospullo ja voipaperiin käärityt voileivät". Jos osuu vastaan kiva kahvila, niin siellä voi sitten nauttia vaikka lasillisen limunaatia eli sitruunasoodaa.
VastaaPoistaOlikohan blogistin pitkä ajelu- ja historiamuistelus pelkkä johdanto tähän iäti ratkaisemattomaan eväsasiaan.
VastaaPoistaOma käsitykseni on, että huoltoaseman muovileivät ovat sille, jota kukaan ei rakasta.
Josta kukaan ei välitä sen vertaa, että tekisi matkaa varten eväät.
Villisika - tattarimakkaroita, hra W:n, saanen suosittaa?
VastaaPoista