Ajattelin hakea kaapista
pyyhkeen ja sitten miettiä, mistä löytäisin kehän, johon sen pyyhkeen
heittäisi. Yksi vaihtoehto olisi vaivihkaa rakentaa tuohon pihaan tai pellolle pieni
latomus ja ruveta valehtelemaan kävijöille, että se on myöhäiskivikautinen
muinaisjäänne.
Pyyhe saa olla ja on
kuitenkin harkittava ”muistelmien” kirjoittamista. Jopa Touko Siltala saattaa
ottaa pari askelta takaperin kuullessaan omaelämäkerrasta, joka alkaa 1 päivän
ikäisestä ja on kauttaaltaan dokumentoitu.
En ole kuullut, että joku
toinen olisi aloittanut muistelmien kirjoittamisen päivän vanhana. Jutun kuva
on todiste. – Muutin etunimeni toisin päin ja Juhanin Jukaksi aikuisena, koska äiti
ja sitten isäkin ja lopulta myös koulu käyttivät sitä nimimuotoa.
Kimmoke on uusi oivallus.
”Luokkaretkeä” koskeva kirjallisuus ja kirjoittelu on aikamme ilmiö. Sävyjä on
monta: miten mieluisaa on, kun laihoin eväin kasvaa rikkaaksi ja kuuluisaksi;
miten synkkää on, että perhepiiri ja tuttavat eivät noteeraa, vaikka itse on
päässyt pitkälle maailmassa ja odottaisi edes kohtuullisia palvontamenoja ja
jonkinasteista henkilökulttia lapsuuden ja nuoruuden ystäviltä.
Tiesin jo täyttäessäni 70,
että kun voisi maksaa potut pottuina, sitä ei enää teekään mieli, ja myös
kaikki ne henkilöt, joihin olisi halunnut tehdä vaikutuksen, ovat jo kuolleet.
Jos ihmisestä tulee
iskelmälaulaja tai muu julkkis, ihmisillä on vakiintuneet tavat suhtautua. Tavallisin
on läpinäkyvä ja sokerinen imartelu. Hiljennän itsekin vauhtia, jos joku sanoo autossa,
että tuossa pöheikössä asui pienenä Arja Koriseva tai Georg Malmsten. Kerran näin
Tapio Rautavaaran uimahallissa. Se oli suuri hetki. Aarteena säilytän valokuvaa,
jossa isäni on neekerin kanssa Helsingin olympialaisissa. Selfie vuodelta 1952.
Kylän pojat eivät uskoneet, että meidän isä ihan oikeasti on nähnyt neekerin.
Nyt on niin, että nämä
muistot ovat yhdentekeviä. Minulla ei ole kokemuksia asioista ja asenteista,
jotka muuttivat Suomen ja muuttavat maata edelleen.
Ennen käytettiin
myönteiseksi ymmärrettäviä sanoja, kuten ”edistys” ja ”menestys”. Nyt on siirrytty
aikakauteen, jolloin kulttuurimme kulmakivet kirjoitetaan kieltoina rikoslakiin.
En ole ollut koti-,
koulu- enkä työpaikkakiusattu. En ole joutunut syrjinnän kohteeksi.
Niinpä ajatukseni rajun
yhteiskuntarakenteen muutoksen kuvaamisesta esimerkkitapauksella tuntuu kahta
tärkeämmältä.
Koulutovereistani
(oppikoulusta) ne jotka lukivat itsensä oppikoulun opettajiksi saivat hiljaista
arvostusta, ja samoin upseerit. Parista tuli pappi, eikä siihen tietääkseni
kellään ollut erikoisempaa sanomista.
Maalaiskunnan raju ja
armoton sosiaalinen kerrostuneisuus on ollut Suomessa vältelty aihe. Olin vähän
yllättynyt, kun asiaa tutkiessani käsitin, että ensimmäinen rahvaanlapsi
kihlakunnantuomarina nimitettiin virkaansa vasta 1897. Pidän luultavana, että
joitakin talollistaustaisia piiloutuu 1800-luvulla tyypillisen sukunimen
muutoksen taakse – mutta silti.
Kautta aikojen
ilmiömäisen hyväpäisiä poikia on napattu ties mistä riihen takaa ja koulutettu
herroiksi, mutta se on ollut poikkeuksellista.
Minun tapauksessani pääsääntöä
rikottiin niin että tulos on syytä esittää tässä. Yleensä evakoksi joutuminen
oli kauhea isku ja voitettavaksi vaikea asia. Rohkenen epäillä, että oma hyvin
etuoikeutettu elämäntaipaleeni johtui siitä, että isäni osasi sanoa
selityksittä, että hän on karjalainen. Se oli kirjaimellisesti totta, mutta
evakko hän ei ollut, koska perhe oli muuttanut 1929 Helsinkiin. Hänen
lähisukulaisissaan oli oikeita evakkoja, esimerkiksi Jämsään päätynyt eno ja
Lammilla vanhuuttaan viettänyt isoäiti.
Samaan suuntaan vaikutti,
että äidinisäni oli ”pakolainen” eli toisesta maakunnasta 1924 eli 28-vuotiaana
muuttanut mies, mies vailla menneisyyttä. Kun hän teki rehellistä työtä
pystyttämällä rakennuksia ja piti lisäksi kauppaliikkeitä, häntäkään ei
torjuttu tunkeilijana.
Sotien jälkeen
luokkaretki oli nopea ja raju. Käytän isääni esimerkkinä, koska minulla on
hänen paperinsa ja muistiinpanonsa eikä hän ole sanomassa vastaan – eikä olisi
sanonut eläessäänkin. Mutta 1920-luvulla ja sen jälkeen maalla syntyneistä tuli
vaikka mitä, esimerkiksi vuorineuvoksia. En ole halukas mainitsemaan nimiä edes
blogissa, koska ainakin maakunnassa matalan profiilin pitäminen on arvostettu
perinne.
Vähistä oloista
yliopistolle menneet ja sinne nyt jääneet voisivat marista hiukan vähemmän
outouden tunteitaan. Myös Helsingin yliopistossa heidän kaltaisiaan on ollut
runsaasti ainakin sata vuotta, professoreina, rehtoreina, kanslereina. Pitäköön
hyvänään.
Se on kiinnostavaa, että
nyt maisterit ja tohtorit valittelevat myös kotikulmilla kohtaamaansa
vierastamista. Ennen oli tapa, että kun lähti työn tai opin perään
20-vuotiaana, seuraavan kerran tuli paikkakunnalle 67-vuotiaana, ottamatta nyt
huomioon pakollisia hautajaisia ja merkkipäiviä.
Vakiintunut tapa selvitä
arvonnoususta on Volvon tai Mersun ovien paukutteleminen kotikylässä käydessä.
Ruotsissa 1970-luvulla uurastaneille tätä ei tarvinnut neuvoa. Ruotsalaisilla
on omat norrlantilaisensa, jotka hoitivat tuon ongelman kunnostautumalla
hirvimetsällä ja tuomalla jahtiveljille runsaasti viinaa tuliaisiksi.
Mutta itse ongelma on
tosi. Ei ihminen saa anteeksi sitä, että ei joudu rappiolle. Musta lammas saa
ymmärrystä. Minustakin olisi tullut hyvä kylähullu, sellainen joka vain
laiskottelee kirjojen ääressä. Se toive tuhoutui, kun hullut koottiin tietyssä
vaiheessa laitoksiin.
Nyt kun kaikki on saavutettu, kasvatustieteilijät alkavat pohtimaan epätasa-arvon lisääntymistä yhteiskunnassamme. Samaan aikaan ahkerat, kohteliaat ja älyllisesti uteliaat aasialaiset nostavat Konfutselaiset opit kunniaan. Ne jyrää meittin, jos ei tässä pöhköjen maassa aleta tajuta kulttuurin merkitystä vielä aiempaa enemmän. Kaikkia hienoja asioita on kuitenkin saatavilla ja aivan kaikille:
VastaaPoistahttps://ketovuori.blogspot.fi/2017/05/ruusuritari.html
Mainio juttu. Jatkan luokkaretkiteemaa esimerkillä, nimiä mainitsematta: toista maan suurinta liikepankkia johti 1990-luvun alkupuolen pienviljelijän poika Karjalasta ja häntä valvoivat isoimpien omistajien edustajina pienviljelijän poika Savosta ( ison finanssitalon pääj) )a pienviljelijän poika Satakunnasta ( maan suurimman teollisuusyhtymän pääj). Aikoihin oli eletty. ( ks muuten sähköpostiasi ja jos joudat, vastaa
VastaaPoista) m
Joo, mutta minkä verran pankkiherroissa on entisiä rokkareita, tai sellaisiksi muuten vain halajanneita?
PoistaOPn karvinen nyt ei lie tyyppiesimerkki - eikä se yksi rappari jolla oli epävirallinen moottoripyörällä keulinnan SE.
On niitäkin jotka eivät kiellä menneisyyttään.
Ihan vakavasti voi sanoa, että tuo paikkakunnalta lähtö on tavallaan hirveä ilmiö. 1900-luvun jälkipuolen äärimmäisen tehokkaan säätykierron vastapuolena on kyliin kohdistunut kaamea luonnonvalinta. Jokainen koulunkäyntiin kykenevä on lähtenyt, tilanjatkajaa lukuunottamatta kaupunkiin tai ainakin kirkonkylälle jo kahden sukupolven ajan. Omakohtaisesti minulle on tuttu eräs tämmöinen kylä. Siellä on yksi työkykyinen maanviljelijäpariskunta, joka asuu ulkopaikkakunnalla ja hoitaa tilaa sivutoimenaan, yksi eläkeläispariskunta, yksi syrjäytynyt perhekunta, jonka aikamiespoika viettää aikansa remuamalla ja korjailemalla autonromujaan, yksi hiljan laitokseen viety mielipuoli maahanmuuttaja ja pari juuri ja juuri kotona selviävää kotimaista mielisairasta. Pari eläkkeellä ollutta vanhapiikaa ja -poikaa sai hiljan kutsun Taivaan kotiin. Sodan jälkeen siellä oli ollut oma koulu, jolla oli sata oppilasta. Näistä lapsista eräästä tuli suurehkon raskaan konepajan toimitusjohtaja ja monet muutkin pärjäsivät hyvin. Nyt kylässä ei ole ainuttakaan työkykyistä vakinaista asukasta.
VastaaPoistaKaksi reunamerkintää.
VastaaPoista1940-luvulla syntyneiden isistä on aika lailla epäselvyyksiä ja kun nyt saa geenitestin 100€:lla, asia selviää myös sille 3-5%:lle, joille asia on yllätys, mutta naapureille ei ole. Sellainen muuttaa elämänkertaa, mutta johti 1950-luvun alussa myös kylissä lisääntyneeseen väkivaltaikollisuuteen.
Perimysoikeudellisesti prejudikaatteja lienee riitävästi?
Toinen on tuo Tapio Rautavaara ja uimahalli.
Oliko Kemppinen "Coroner"?
Rautavaara - vain sivustakatsoja.
PoistaVäärät isät - perintöoikeus menee vanhan säännön mukaan: isä on äidin aviomies (ei vitsi), Pater est quae nuptiae demonstrant. Isyyslainasäädäntö muuttui 1970-luvulla. Vasta sen jälkeen tuli DNA-testasaminen.
Muistakaamme, että noin vuoteen 1970 oli aviottomia lapsia, joille ei tuomittu isää vaan elatusmaksun maksaja. Täysin selvässäkin tapauksessa lapsi jäi perinnöttä, ellei häntä ollut tunnustettu, ja se taas oli vapaaehtoista.
Liikkasen maininta lienee tosi, mutta se on myös vanhaa kunnanlääkäritietoa. Väitettiin että ennen juuri lääkärille eikä esimerkiksi papille kerrottiin, kuka se oikea isä oli.
Pieni korjaus latinaan: pater est quem nuptiae demonstrant. Relatiivipronomini on siis demonstrare-verbin objektina, pater puolestaan sen korrelaatti.
PoistaLopettaist jo, hyvä mies!
VastaaPoistaLopeta ite, paha mies
PoistaJa mitäs hänen pitäisi tämän tilalle? Istua kiikkustuolissa ja pyöritellä peukaloitaan.
PoistaTämä oli yksi hänen parhaista kirjoituksistaan pitkään aikaan ja kosketteli tärkeitä asioita taiten eri näkökulmista.
Kas kun kolumnisti päästää näkyville näinkin typeriä anonyymeja vihanpurskahduksia.
PoistaEhkä tällä vihjataan siihen, että jäävuoren huipun alla on aika lailla likaisempaa sössimistä?
Sopisikohan tähän nyt oikeasti se George Orwellin teesi: ”Yleisen petoksen aikoina totuuden kertomisesta tulee vallankumouksellinen teko.”
PoistaKolumnisti haluaa uhriutua, vissiin.
PoistaMaaseudun syrjäkylien asuttamisen perään haikeileville: Mikä tappio se muka on, että niitä kivisimpiä mäenkupeita ei enää viljellä käsityönä, vaan ihmiset ovat muuttaneet kaupunkeihin tuottavampiin töihin. Itse olen just sitä sukupolvea, jonka isä eli lapsuutensa lähes omavaraistaloudessa pientilalla, ja kotoa tuli vahvasti sellaiset neuvot, että kouluja sitten käytte niin pitkälle kuin päätä riittää.
VastaaPoistaSyntymäkotipaikka on rakas edelleenkin, mutta asumaan en sinnepäin enää vakituisesti muuta, edes aikanaan eläkkeellä.
Sodanjälkeisten aikojen syrjäkylien kymmenien oppilaiden vuosiluokat elivät suurelta osin niin alkeellisissa oloissa, että vähä-älyinen se, joka sellaista aikaa vielä ihannoi. Been there, seen that.
Ad Omnia: "eduskunnan alainen" - rajanveto on vaikea. Esimerkiksi VTV ei ole eduskunnan alainen, vaan iitsenäinen ja toimii eduskunnan yhteydessä. Oikeuskansleri ei ole mitenkään eduskunnan alainen eikä Eduskunnan oikeusasiamies liioin, vaikka hänet valitaankin siellä.
VastaaPoistaJos muistan oikein, KELA ja Suomen Pankki ovat myös eduskunnan alaisia virastoja siinä mielessä, että niiden hallintoa valvoo suoraan eduskunta, ei hallitus. Nykyään termi on kuitenkin "itsenäinen julkisoikeudellinen laitos", sillä Euroopan keskuspankkijärjestelmän osa ei voi enää olla vanhaan tapaan "eduskunnan takuulla ja hoidossa" (ilmaus, joka periytyi Ruotsin valtakunnanpankista 1600-luvulta).
PoistaNämä itsenäiset laitokset ovat muuten mielenkiintoinen ilmiö. Ne osoittavat nimittäin varsin selvästi vallan kolmijako-opin rajat. Todellisuudessa ei riitä, että vältä jaetaan tuomio-, täytäntöönpano- ja lainsäädäntövaltaan. Se pitää jakaa tarkemmin. Demokratian takeena on se, että kunkin viranomaisen tehtävät on tarkoin määritelty, eikä muodollisesti toimeenpanovaltaa käyttävä hallitus voi vaikuttaa läheskään kaikkiin päätöksiin. Lisäksi on suuri joukko erilaisia tarkastavia elimiä, kuten VTV ja oikeusasiamies, jotka eivät kuulu mihinkään vallankäytön haaraan vaan ovat riippumattomia.