Ruotsalaiset ja
norjalaiset dekkarit ja jännärit nauttivat mainetta. Niitä käännetään ja
kiitetään.
Leif G.W. Persson on
kärkinimi. Moni lukija nauttii kirjoittajan erinomaisesta asiantuntemuksesta ja
ovat mielissään poliisin ja välillä koko ruotsalaisen yhteiskunnan
pilkkaamisesta.
Uusimman kirjan nimessä
kysytään, voiko ihminen kuolla kaksi kertaa. Se tulee varmasti pian suomeksi ja
hiukan yllättäen jatkaa sarjaa Ruotsin huonoimmasta poliisista, Bäckströmistä,
joka henkilöi jokseenkin kaiken sellaisen, mikä ei sovi poliisille.
Ehkä on kohtuutonta
odottaa, että kirjailijan olisi tehtävä joka kerta erinomaista työtä.
Maalarikin saa pitää friipäivää ja ainakin ennen riitti etenkin
poikkeustapauksissa, että ammattimies näyttäytyi työmaalla.
Brändääjät tahtovat olla
hiukan yksinkertaista väkeä. He ovat oppineet kauppakorkeakoulussa jotain ja työelämässä
hiukan lisää mutta eivät kuitenkaan käsitä syvällisesti mielikuvabisneksen
ongelmia, jotka kertautuvat verkkokaupassa.
Luottamus liikkeeseen ja
etenkin luottamus johonkin myyjään on erittäin tärkeä asia. Olen itse neuvonut
tuttavaa menemään tiettyyn Giganttiin ja kysymään erästä myyjää, koska ostin
joskus itse television ja totesin, että kaikki sovittu piti hienosti eikä
roskaa puhuttu. Kun kysyin, olisiko tuollainen vielä kalliimpi televisio
minulle hyvä, hän sanoi että ei. Tämä halvempi välttää. Tuollainen on myyjän
osaamista. Ei esimerkiksi myy näköiselleni miehelle peli-optimoitua kannettavaa
tietokonetta. Hän arvaa, ettei liukas animaatio kiinnosta minua mutta
saattaisin olla valmis maksamaan siitä, että laite on luotettavan maineessa ja
jopa korjaaminen on mahdollista.
Persson kattaa
voileipäpöytänsä ja tuo tarjolle aivan erinomaisia tyyppejä, kuten
naapuriportaan pikkuvanha partiopoika, joka löytää kirjan aloittavan pääkallon,
ja jokseenkin epäilyttävän hienosti-partionjohtajan, jonka harraste tuntuu
peittävän asianomaisen omaa infantiilisuutta.
Mutta kirjoittaja ei
käytä kattaustaan. Henkilöt ja juonen palaset seilaavat sinne tänne kuin keväinen
jää Mälarilla ja kaiken kukkuraksi perusjuoni, johon liittyy keskeisesti
ruumiitten vaihtaminen toisiin DNA-tunnistuksen takia tsunamin yhteydessä
Thaimaassa ja siis petosten sarja, jää harmittamaan lukijaa
epäuskottavuudellaan.
Meidät on opetettu
odottamaan jännäreiltä todenmukaisuutta tai James Bond -kuviota, jossa täysin
mahdoton juonielementti tuodaan tarinaan taikakaluna. Pidin erikoisesti siitä
itämaisesta hatun heittäjästä ja hänen viimeisistä vaiheistaan kultaholvin
sähköistetyn portin luona.
Olen hiljalleen
odotellut, milloin muoti vaihtuu eli siis palaa taas kerran vanhoille urille.
Realistinen sosialidemokraattinen jännäri on ollut vallassa nyt vuosikymmeniä.
Jan Guillou tosin menetti teränsä kirjoitettuaan muutamia muistettavia
Hamilton-tarinoita, joista paras on ”Vendetta”, ja sarjan loppupäässä tarinat
alkavat valua pahasti reisille. Huonoimpia on Suomessa ja Vienassa tapahtuva
juttu, se jonka kansikuvana on suomalainen Vapauden risti.
Eikä Guilloun
radanrakentajista alkanut jännärisarja tunnu jatko-osissaan liioin toimivan,
mutta tässä asiassa pidätän oikeuden muuttaa tarvittaessa mieltäni.
Norjalaissyntyisten natsismiin viehättyminen Hitlerin ajan Berliinissä on toteutettu
kovin kömpelösti.
Sääli että sarjakuvat
ottivat omakseen sadan vuoden takaiset supersankarit. Elokuvina Judex ja
Phantomas olivat suurenmoisia. Näillä salaisilla oikeuden miehillä oli jokin
mahdoton taito, jonka turvin he sitten panivat ojennukseen rosvoja ja tarvittaessa
poliisejakin.
Kirjallisuudessa kuulutan
ennen kaikkea aivotonta viihdettä. Sitä me tarvitsemme. Elämämme kulkee
kuitenkin enemmän puheen kautta kuin kuvan, joka arkipäivä, osin
sunnuntaisinkin.
”Aivoton viihde” on
hienostelijoiden keksimä haukkumasana. Keskuudessamme on edelleen valistajia,
joiden mielestä kirjallisuus on hyvää vain, jos sitä ei millään ymmärrä. Jos
sellaisen tekstin voi lisäksi nimetä muutamalla hämärällä sivistyssanalla, niin
johan on hyvä.
Myös suomessa muutamat
taitavat henkilöt osaavat yhdistää juonivetoisen ja repliikkivetoisen kerronnan
ja uskaltavat samalla luottaa jännittäviin käänteisiin. Ilkka Remes on
parhaimmillaan juuri sellainen.
Leif G W Perssonille on
nyt päässyt käymään niin, että hän on ruvennut näyttelemään itseään. Kirjojen
tehtailu on vakavaa puuhaa. Jotkut sen osaavat. Panu Rajala, kuten sanottu,
valmistaa kirjailijaelämäkertoja kuin Sunlight-saippuaa. Tavara on taattua ja
liukasta. Syvämietteisyys ja matalamielisyys vuorottelevat sopivasti niin että
lukijan on vaikea olla mieltymättä.
Perssonista joka kaikesta
huolimatta on etevä kirjoittaja ja varmaan onnistuu seuraavalla kerralla hyvin,
mieleeni tulee toivomus.
Eikö olisi hienoa, jos
Juha Siltala tai sitten vaikka Teemu Keskisarja kirjoittaisi seuraavaksi
jännärin. Siltala osoittaa kirjoissa mainiota kykyä kuunnella ihmisiä ja kaivaa
esiin heidän pelkojaan ja ahdistuksensa aiheita. Tieteellinen kirjoittaminen
voisi hyvin täydentyä, jos apuun otettaisiin dramaturgia. Se voisi edellyttää
myös keksittyjä henkilöitä.
Tervo on tehnyt tätä
(esimerkiksi ”Troikka”), mutta olisin todella utelias näkemään, miten vastaavan
historiallisen episodisarjan käsittelisi aineiston syvästi hallitseva tutkija.
Antti Tuuri on tehnyt tätä, mutta hänen tyylillään juonessa ei ole
huipennuksia. Tosin sekä ”Kylmien kyytimies” että ”Ikitie” ovat tavallaan
jännäreitä.
Pus kii, akateemiset
tutkijat!
Aloitin lukemalla Guillouta ruotsalaisuuteen tutustumisen 80-luvulla, jolloin hän oli vielä lehtineekeri ja senttasi myös kapinalliseen ETC:hen (jonka päätoimittaja Ehrenberg vietti muistettavasti myöhemmin kokeilun vuoksi vuoden naisena). Guilloun sentit olivat melkein yhtä hyviä kuin lehden sarjakuvat, jotka olivat parasta mitä silloin käsiin sai. Tästä sitten seurasi kirjallisuudenkin lukeminen kun Guillou sitä alkoi tehtailla. Kaiken mä luin. Osa on hyllyssänikin.
VastaaPoistaMutta sitten tuli kova seis, kun yritin keväällä lukea Madame Terroria uudestaan. Ei kulkenut ollenkaan Guilloun lehtimiestyyli jossa ensin hän tuottaa tapahtuman ja loppuluku käännelläänkin sitä kuin mätää kukkoa ja selitetään kaikki. Lehtimiehenä ja selvittelijänä Guillou ei osaa jättää mitään sopivasti vaatteen kätköön. Onnetonta vertailua lisäksi, että Stieg Larsson sen jotenkin osaa ja kirjojen taika säilyy uusinnoissakin.
Muutoin mun ymmärrykseni ruottalaisesta kirjallisuudesta on sitä tasoa että Orm Punainen oli viimeinen hyvä.
Rikoskomisario Mikko Porvalin teokset ovat saaneet suopeita arvioita. Hän on tutkinut tiettävästi alkuperäislähteitä (alk.1920) ja on täten varteenotettava ehdokas tehtävään. -Toki, metodia on hyödyntänyt myös mm. Reino Lehväslaiho toisessa genressä arvatenkin erilaisin tuloksin.
VastaaPoistaAvainsanoista Skandinavia ja natsismi muistui mieleen Carl Henning Wijkmarkin Metsästys Karinhallessa, jonka Otava julkaisi 44 vuotta sitten. Kannattaa kokeilla, taatusti erilainen lukuelämys. Yhdistelmä farssia, pornografiaa ja agenttiromaania. Omakohtainen arvio suotavaa.
Huvittavaa: luin tuon kirjan Göringin huvilasta aikoinaan ja se on pysynyt mielessä.
PoistaUusimman kirjan nimessä kysytään, voiko ihminen kuolla kaksi kertaa. Se tulee varmasti pian suomeksi ja ...
VastaaPoistaja siitä häviää taas paljon, kielen mehut. Jengiä tulisi kannustaa kaksikielisessä maassamme lukemaan nämä ruotsiksi.
Pitipäs sattua. Minä kun juuri aloitin tutustumisen. Ensimmäinen Leif G W tuntuu todella hyvältä. En ole vuosiin edennyt samanlaisella intensiteetillä, tuskin malttanut taukoja pitää.
VastaaPoistaTässä yhteydessä voisinkin esittää toivomuksen. Ärsyynnyn nykyisin politiikkojen vetoamisesta asiantuntijoihin. Kellään kuolevaisella ei voine olla todellista asiantuntemusta esim. Sote-uudistuksen kokonaisuuteen. Aisantuntijahan oikeastaan tietää yhä enemmän ja enemmän pienemmästä ja pienemmästä. Varsinkin politiikassa lytätään kaikki uudistajien yrittäminen näihin osa-asiantuntijoihin vedoten.
Mielipiteet, kuten teidän on tietysti asia erikseen.
Sattuipa, parahin jtapio, että tämän alle lukaisin juuri George Friedmanin esseen eksperttiyden painolastista. Täältä näin: https://geopoliticalfutures.com/the-limits-of-expertise/
PoistaSuosittelen. Sivun alalaidassa on FAQ tuosta uudehkosta - eksperttipuljusta. Friedmanhan on varjo-CIA:ksi kutsutun Stratforin perustaja.
"Kirjallisuudessa kuulutan ennen kaikkea aivotonta viihdettä. Sitä me tarvitsemme."
VastaaPoistaTähän tarpeeseen luin hiljan Saundersin kirjan "Sotapuiston perikato". Kirja luo sekasortoisen kuvan USA:n tulevaisuudesta. Ronski hulluttelu tuntuu välillä vastenmieliseltä. Vammaiset myydään orjiksi ja kaikki sotivat kaikkia vastaan. Kasakka ottaa sen mikä on irti.
Västäräkin näki Kunnaksen Ilkka
Sata sivua riitti minulle tyydyttämään tuon tarpeen. Lajissaan kyllä huippu.
PoistaKirjoittaisit joskus itsekin jotain järkevää!
VastaaPoistaAnonyymi, älä unohda että rakastat Jukkaa!
PoistaLopettaisit kommentoimisen! Hankkisit oikean lääkityksen!
PoistaÄlä koskaan kirjoita järkeviä, pysy aina henkisesti virkeänä ja kirjoita kateelliset kumoon. Heidän suotakoon kirjoittaa itse.
PoistaIkävä kuulla, ettei Persson uusimmassaan oikein onnistu, sillä olen pitänyt kovasti monista hänen kirjoistaan. Evert Bäckström on mainio hahmo eräänlaisena ääliöpoliisina, mutta olisiko kirjailija ihastunut tähän jo vähän liikaakin? Ainakin itse koen saaneeni Bäckströmiä jo yliannoksen.
VastaaPoista"Aivottoman viihteen" saralla olen muuten pitänyt englantilaisen Lee Childin jännäreistä. Niitäkin on toki ilmestynyt jo niin paljon, toistoineen ja kaavamaisuuksineen, että uusimmissa alkavat ehkä vähän liikaa näkyä kirjoittajan kliseet. Aina silloin tällöin sellaisen kuitenkin kernaasti lukaisee.
Evert Bäckström on aivan loistava hahmo, kuin raikas kevätsade tai skagenröra uusien perunoiden kanssa näinä pinnistetyn poliittisen korrektiuden aikoina.
VastaaPoista"Myös suomessa muutamat taitavat henkilöt osaavat yhdistää juonivetoisen ja repliikkivetoisen kerronnan ja uskaltavat samalla luottaa jännittäviin käänteisiin. Ilkka Remes on parhaimmillaan juuri sellainen."
VastaaPoistaIlkka Remestä en kyllä edes parhaimmillaan saa asettumaan tähän väittämään. Kirjoittaa kyllä selkokielellä, mutta sisältö ei tunkeudu lukijan silmiä syvemmälle. Kihelmöintiä häntäluussani ei ole esiintynyt Remestä lukiessa.
Tekniikan ja maailmanpoliitiikan kuvauksen kirjailija (luultavasti) hallitsee, ja niihin liittyvät "jännittävät" käänteetkin paikkapaikoin, mutta kertomusten henkilöt ja heihin liittyvät elämäntarinat jäävät häivähteleviksi varjoiksi lauseiden pusikoissa joissa ei juurikaan aitoja tunteita lymyä. Yritystä kyllä esiintyy, mutta ei yhtä nyyhkäisyä tai hymynryppyä enempää per kirja.
Luultavasti pelkillä roboteilla roolitettu kertomus saisi Remeksenkin dekkareihin jonkinlaista inhimillistäkin aspektia sillä tekniikasta ja maailmansodan uhkasta kirjailija selvästi tykkää. Tai jos ei tykkääkään, niin populistin tavoin kirjoittaa selkokielisellä tyylillä aiheista, jotka massoihin uppoaa. Ihan kuten Pano Rajalakin.
Muutama vuosi sitten Yle lähetti Leif GW Perssonin Palme-trilogiaan "Välfärdsstatens fall" perustuvat minisarjat "En pilgrims död" (kertoi tarinan Palmen murhasta ja sen tutkimisesta) ja "En annan tid, ett annat liv" (kertoi Punaisen armeijakunnan (RAF) terroristien Länsi-Saksan suurlähetystövaltauksesta Tukholmassa 1975 + pohti ruotsalaisten osuutta siinä). Olivat mielestäni hyviä. Lars Martin Johanssonia esitti Rolf Lassgård, Bäckströmiä Claes Malmberg ja Erikssonia Helena af Sandeberg. Suosittelen.
VastaaPoistaInhoan dekkareita vaikka en niitä luekaan. Olen käsittämättömän täynnä ennakkoluuloja - kuin koksilastissa oleva rekka-auto, joka liukastelee talvisäässä ojaan. Ja hiilikimpaleita vaan lentelee!
VastaaPoista"Maalarikin saa pitää friipäivää ja ainakin ennen riitti etenkin poikkeustapauksissa, että ammattimies näyttäytyi työmaalla." - No,
-70 luvulla tutustuin vaimoni veljen vaimon veljeen (mitähän sukua hän enää minulle on? tuskin muuta kuin ... ulkopuolinen?). Tämä Esko oli piippumuurari. Ja alkoholisti. Mutta ammattimies. Siitä osoitus se että hän oli teaminvetäjä. - Hän kertoi: "Kerran tulin työmaalle vähän myöhästyneenä... tai oikeastaan aika paljon. Siellä oli vihainen rakennusmestari joka rupes huutaa mulle. Vittu, minä semmosta kuuntele. Toinen mun repsikoista oli ehtinyt jo kiivetä sinne piipulle. Mää huusin sille 'tu saatanan alas sieltä'. Se tuli, ja me ja vinssimies ja autokuski kerättiin kamppeemme ja lährettiin. Sille mestarille mä sanoin 'moro, nährään taas'"... Se oli nimittäin sillain että meitä siihen aikaan oli neljä porukkaa jotka tehtiin noita piippujuttuja. Ja mä tiesin että jos me ei tota keikkaa tehrä, ei sitä muutkaan tuu tekeen. Sen verran oltiin solidaarisia toisillemme. Ja kyä meekin sitä keikkaa sit parin päivän päästä jatkettiin. Että ei siinä mitään. Mestarikin osas pitää perkele mölyt mahassaan.
Ps. Kysyin Eskolta että "onko kukaan teiltä koskaan pudonnut?" Vähän vaisuna hän vastasi "joo, on yks..." Ja jatkoi, kuin puolustellaakseen itseään, että "mää palkkasin sen ihan sen takia kun se oli niin kauan ollut työttömänä ja sillä oli neljä lasta elätettävänä... Vaikka mää huomasin... sen muuten huomaa viidessä metrissä pystyykö tekee töitä korkeella. Ei siihen tarvita viittä metriä enempää. Kun siinä ei oo kyse kiipeilystä vaan duuninteosta. Kuka tahansa osaa kiivetä saatana vaikka pajunvartta pitkin pilven päälle ja kattella maisemia sieltä kun on varovainen. Mutta se on ihan eri asia."
"...vaimoni veljen vaimon veljeen..."
PoistaSuvunsukua on ilman muuta... olisiko varttikyty tai pikkusuoveri tai avioliiton kautta saatu näälämies?
Selevä lankomies.
VastaaPoista