Ehkä liioittelen, mutta
eilenkin aloin muistella opiskelua. Joku puhui nimien pudottelusta (name
dropping).
Eläkkeellä en korjaile
virheitä. Tuomioistuimissa puhuttiin ”pukittamisesta”. Tehtiin samalla tavalla
kuin koulussa. Virheen kohdalle tehtiin kynällä pukki eli kruksi. Yliopistolla
tenttejä korjatessa virheellinen tai puutteellinen kohta merkittiin. Taustalla
oli ajatus, että opiskelija näkisi itse, miksi vastauksesta tuli huonot
pisteet.
Tieteen historiasta
luennoituani pudotin pisteitä esimerkiksi Heisenbergin sivuuttamisesta ja
peruskurssilla, jossa oli puhe länsimaisen tieteen perusteista, annoin nollan
niille jotka eivät tienneet biologiassa Darwinin tai fysikassa Einsteinin nimeä.
Nimien pudottelu
tarkoittaa yleensä väitettä tai vihjailua että tuntee jotkut, mainitsemansa
ihmiset, ja yrittää heidän nimiään toistelemalla heijastaa heidän valoaan.
Mutta mitä siis
sanoisitte urheilutoimittajasta, joka ryhtyisi selostamaan jalkapallo-ottelua
tietämättä pelaajia edes nimeltä. ”Ottelussa teki monta maalia joku Ronaldo…”
Esimerkiksi oppi- ja
aatehistoriaa on vaikea opettaa muutoin kuin nimiä käyttäen. Pitäisin outona,
jos 1970-luvun vasemmistoliikkeistä kerrottaisin sivuuttaen Rauno Setälä
(Uusstalinistin uskontunnustus). Sama koskee taidehistoriassa. Suomalainen nykyelokuva
– ei mainintaa Kaurismäestä? (En muuten voi sanoa tuntevani veljeksiä.)
Olen yrittänyt seurata,
missä määrin erinäiset protestoijat jäljentävät koulukiusaajien tapoja. Sitä
esiintyy. Henkilö, joka tietää jotain sellaista mitä asianomainen ei tiedä, on
eliitin edustaja, joka on pestävä lumella tai tyrkättävä kumoon.
Edelleen koulussa
pidetään epäreiluna ja epäiyttävänä, että joku saa kokeista hyvän numeron tai
vastaa tunnilla oikein.
Omia kokemuksia minulla
ei tästä ole. Koulussa jotkut kovanyrkkiset luulivat että varatuomari on jonkinlainen
poliisi. Isäni oli ja kuului johonkin koulun elimiin. Mutta olen pitänyt
korvani auki. Myös yliopistolla on edelleen tapana, että tentistä parhaiten
suoriutuneet pitävät suunsa kiinni tai epäilevät puoliääneen, että kysymyksessä
on kirjoitusvirhe.
Tämän voi ymmärtää hyvien
tapojen tukemisena ja pahantapaisuuden moittimisena.
Se on väärä arvaus.
Jälleen kerran käynnissä
on ilmiö, josta saisi helpolla dokumenttifilmin tai jopa tyhjentävän valokuvan:
pako piikkilanka-aidan sisään.
Puoliksi unohdettu
psykoanalyytikko Erich Fromm otti 1941 uudelleen käyttöön muun muassa Lutherin
suosiman käsitepari vapaus jostakin – vapaus johonkin. Hänen mielestään pelkkä
vapaus jostakin on suora tie harvainvaltaan, pahimmillaan yksinvaltaan eli
diktatuuriin. Hänen perustelunsa liittyivät vahvasti taloudellisiin muutoksiin.
Niitä perusteluja ei voi sanoa joutavanpäiväisiksi.
Nähtävästi osittain uusi
ryhmä haluaa etenkin verkossa sananvaltaa eli oikeutta tulla kuulluksi eli
vapautta mielipiteilleen, jotka ovat osa heitä.
Näihin ihmisiin vedotaan
lupaamalla heille vapautta ja toistelemalla, että kansan tekemä vapaa valinta
on oikea valinta.
Jos numerot eivät tue
tätä, ”kansa” määritellään uudestaan ja puhutaan ”oikeasta kansasta”.
Ensimmäiseksi päätetään, että ”kansaan” eivät kuulu pigmentiltään poikkeavat.
Sitten syrjäytetään kielellisiä tai murreryhmiä. Seuravaksi määritellään
oikeaan kansaan kuulumattomiksi luultavasti ne, jotka käyttävät silmälaseja.
Olen pahoillani, että
yhtälö on ristiriita. Vapaus lisää vapaudettomuutta.
Matemaattinen ratkaisu on
kuitenkin olemassa. Se taitaa olla algebrallista geometriaa. Ongelma ei ole
ratkaisu, vaan ratkaisujen joukko.
Vapauden ratkaisu on
sitoutuminen, ei sidotuksi joutuminen. Ratkaisu on siis vapaus johonkin ja
siitä seuraava toiminta.
Selvitän esimerkillä
eilisestä kirjasta. Kirjallisuuden sankaruuden keskipisteessä on jälleen Haanpää,
jälleen vailla mainintaa, ettei Haanpäätä edelleenkään lueta. Hänen teostensa
myynti on jatkuvasti katastrofaalisen huono. Waltarin ohella määreen ”selittämättömän
yliarvostettu” saa Sillanpää.
Sillanpään väitetty ”biologismi”
elää myös M. Eskelisen kirjassa. Mihin ihmeeseen se perustuu? Ei Sillanpää
ollut kiinnostunut biologiasta. Hän ja Haanpää olivat kiinnostuneita pakosta.
Sillanpään henkilöiden väitetty hitaus ja ”vaistonvaraisuus” on selvästi heidän
vaihtoehtojensa vähyyttä. Hurskaan kurjuuden mökinmies Juha on yhtä vaikeasti
saarrettu kuin Miehen tien talollinen Ahrola. Elokuun päähenkilö on
juoppoutensa orja. Avainsana on vapaudettomuus. Pentti Haanpäällä avain on
juuri sama.
Samaisen Eskelisen
laajasti päivittelemä ”modernismi” sisälsi vapauden ja valinnan elementin,
jotka Eskelinen ei huomaa.
Jopa proosan ja etenkin
runon kuvallisuus ja käsitteellisen aatteellisuuden kaihtaminen on vapautumista
kaavojen kahleista.
Sanoakseni asian
mahdollisimman vaikeasti, uutta mutta Sillanpään tuomaa on lomittuminen.
Kvanttimekaniikassa
lomittuminen liittyy osasysteemien ennalta tuntemattomien ominaisuuksien
tutkimukseen, tietymättömien riippuvuuksien paljastamista.
Erich Fromm...? Tuttu nimi. Eikös hänkin pelaa Real Madridissa?
VastaaPoistaEi vaineskaan.
Asiallinen kirjoitus aiheesta joka on yhtä ajankohtainen tänään kuin oli vuonna 1941. Tai myös tuhatviissataa luvulla. (tarkemmin 1517)
Henkilökohtaisesti mua ei tulevaisuus pelota. Sillä vähemmän mulla on elonpäiviä jäljellä kun mitä niitä on mennyt - vaikka ei niistä kaikista muista, minne ne on menneet? Summa summarum silti: jo ajat sitten ostin K-raudasta hyvän hiililapion. Kun sen sai halvalla. (piru vieköön) - Ps. Harppujen hintoja en Musiikki Fazerilla ole käynyt katselemassa. Koen sen omalta kohdaltani turhaksi. (jessus soikoon)
Entä jos osaa vaikka suhteellisuusteorian ja kvanttiyhyäköt muttei ukkojen nimet muistu mieleen. Eisenstein ja kuka se toinen oli?
VastaaPoistaRiippuu tentistä. Jos aiheena on kvanttimekaniikka, ei nimillä ole hirveästi väliä (paitsi tietysti konseptien niminä, esim. "Diracin formalismi", "Heisenbergin formalismi", "d'Alembertin operaattori", "Hamiltonin operaattori" jne.). Silloin nimillä on väliä vain, jos kysymys on tyyppiä: "Esitä järjestelmän Hamiltonin operattori karteesisessa koordinatistossa." Jos sen sijaan kyse on tieteenhistorian tai -filosofian kurssista, nimillä ja väärilläkin ajatuksilla on kovasti väliä.
PoistaTosiasiassa nimet kyllä on oppinut, jos osaa asian. Ei niitä tarvitse erikseen opetella.
Kaikkia ystäviäni, mitä missä ja milloinkin olen tavannut, ei aina noteerata todesta. Luullaan vain että ylpeilen tuttavuuksillani. Siitä ei ole kyse. Kerrankin kun taputin käsiäni ja huusin
VastaaPoistatanssi Dmitri, tanssi
niin
Dimihän tanssi!
Eräät ne ei snaijaa
Poistamitä kiertorata tarkoittaa
ne veivaa ja veivaa
vaik geostationaarisuus vie
ja muut ei suostu maksaan
jotain ne on vailla ja vaivoin varastaa
mä en snaijaa niiden pienuuksia
antaa niiden viedä
tehdä pientä
tietty pahaa
Mä voisin kyl vaik maksaa
mut ne haluu vaan lisää
laskee itelleen
muka liksaa
ne tietää kolehdista
jokaisen napin omistajan
Anteeksi,
en anna.
Vie sinne
missä
sun palkat
kasvaa.
Kyllä Haanpäätä luetaan varmaan enemmän kuin Sillanpäätä?
VastaaPoistaKokeillaanpas algoritmiä:
VastaaPoistaykkönen silmään Wharoom!
vapaus jostakin
= kaikesta hevonvitusta
Vastataan: on ns. vapauden illuusio
lausekkeen arvo 0
-> empiirinen testikokemus puuttuu
-> se puhuu:
Wharoom! = vapaus itse
Vapaus ei toimi
-> brätkä ajossa -> jätä pikkuporvarillinen asenne
-> pelko jäytää yhä kaasunkääntälihaksia
-> peli mentetty? -> Testaa: Hiastata paskat systeemille
-> vahvista: liity prosenttijengiin
Suomi 99
PoistaTurha koittaa
Natsit voittaa
Etsi itse
Sillanpää on aliarvostettu, koska Pirkanmaalla ei kehdata tehdä Nobelista numeroa. Itse kyllä ymmärrän hänen vankkumatonta biologismiaan, joka on mitä mainioin otsikko juuri sille, mikä näyttää vaihtoehdottomuuden kuvaamiselta. On pakko tehdä valintoja.
VastaaPoistaHauska tuo: "Eläkkeellä en korjaile virheitä." Varmasti helpottaa.
Joskus vuosikymmeniä sitten jouduin ponnistelemaan lukeakseni pitemmälle tenttivastausta, johon oli kirjoitettu "Allard". Ettei ensimmäisen kirjan ensimmäistä sanaa ollut osattu lukea loppuun asti...
Max Reinhardtinkin sukunimessä on se t. Tuollainen vaivaa vielä 62-vuotiaana, eläkkeellä toivottavasti ei.
vuorela, tampere
"Sillanpään väitetty ”biologismi” elää myös M. Eskelisen kirjassa. Mihin ihmeeseen se perustuu? Ei Sillanpää ollut kiinnostunut biologiasta. Hän ja Haanpää olivat kiinnostuneita pakosta."
VastaaPoistaEn hetikään aina ymmärrä professorin ironisia hienouksia ja paradokseja - todennäköisesti en nytkään. Eikö kuitenkin juuri esim. Toivolan Juhan elämää hallinnut väistämätön biologinen determinismi? Ja enemmänkin: mielestäni Hurskaassa kurjuudessa ei lopultakaan ole kyse "itsetiedottoman punikkivanhuksen" elämän köyhälistö- ja kurjuuskuvauksesta kuin ihmiselämän reunaehtojen ankaruudesta yleensä. Siis juuri siitä (biologiankin pohjalta) nousevasta vaihtoehdottomuudesta. Kaiken tuon kuvaamisessa Sillanpää osoittaa (kirjallisen ilmaisun loisteliaisuuden ohella) sellaista järjenjuoksua, että se mielestäni nostaa teoksen suomalaisen romaanikirjallisuuden kaikkien aikojen kärkeen.
Biologia ei ole pakkoa vaan miljoona osittain sattmanvaraista valintaa sekunnissa. Sillanpään kohdalla "biologismi" oli sotia edeltäneen ajan kaunoilmaus rasismille: tyhmäksi syntynyt - tapettava.
PoistaSiis: biologiassa on nykyisin kemia mukana. Ennen arveltin, että geeni on mikä lie hiukkanen. Viimeistään entsyymien avaaminen ja epigenetiikka muuttivat ajattelutavan täysin. Eikä tämä ole Wilsonia, vaan approbatur-tason lähtökohta. Sellaista asiaa kuin "biologinen determinismi" ei ole olemassa. Sellainen ei ole kuolemakaan. Hyville mlekyyleille on pysyvästi käyttöä.
Sotien välisessä keskustelussa moni varmaan kutsui Sillanpäätä "biologistiksi" yrittääkseen ymmärtää, miten hän viitsii roskaväestäkin kirjoittaa.
PoistaNykytieteen valossa "biologismi" sopii Hurskaaseen kurjuuteen kuin paprika kanaan, kun sen sijaan "determinismiä" siinä ei ole.
vuorela, tampere
Tietokirjoja lukiessa triviaali tietokilpailu tieto tuppaa jäämään mieleen. "Immanuel Kant eli ja kuoli Königsbergissä 1804" muistuu, mutta pääasia, Kantin ideoiden mieleenpainaminen vaatii keskittymistä.
VastaaPoistaKuvaili "tulevaisuuden maailman" tiedonvälityksen, ts. Internetin sangen elävästi teoksessaan Ikuiseen rauhaan.
PoistaYmmärtääkseni molekyylibiologia ei ole lähelläkään murtaa entropiaa (tuntemaamme kausaalilakia), kiistää ajan irreversiibeliyttä (”aika entinen ei koskaan enää palaa”), saati siirtymässä oppaaksi mustien aukkojen outouteen.
VastaaPoistaTaannoisessa filosofien ja fyysikoiden välisessä sananvaihdossa mm. substanssista, emrgenssistä ja reduktiosta Kari Enqvist loihe lausumaan: ...” että metafysiikka elää ja voi hyvin tänäkin päivänä. Sitä ei vain enää kutsuta metafysiikaksi vaan teoreettiseksi fysiikaksi.”
Kuitenkin Riku Juti todistaa kirjoillaan, että klassinen metafysiikka kuuluu 'luonnollisena' osana kaikkeen ajatteluumme, sen logiikkaan. Emme tule toimeen ilman universaalisubstansseja, jotka eivät ole empiirisesti havaittavissa. Esimerkiksi ”Universaalisubstanssit kuten ihminen ja hevonen eivät ole missään. Mutta myöskään erottavat tunnusmerkit eli differentiat eivät ole missään.” (”Metafyysisiä esseitä” S Albert Kivinen)
Emme aina osaa erottaa toisistaan ennustettavuutta ja determinismiä. Niiden erottelu ei ole molekyylibiologian ratkaistavissa. Luja usko ”Kaiken Teorian” olemassaoloon uskaltaa tehdä tarpeelliset metafyysiset yleistykset. Toistaiseksi Jeesuksen paluu tuntuu yhtä mahdolliselta kuin sellaisen teorian valmistuminen.