Ehdin käydä Rajalan liikkeessä, jonka tilat tekevät joka
kerta vaikutuksen, koska halusin nähdä vaihtoehdot. Äiti haluaa erääseen palvelukodissa
järjestettävään tilaisuuteen ja sitten seinälleen erään valokuvan.
Olen elämässäni onnistunut ottamaan alle kymmenen kohtalaista
valokuvaa, mutta en yhtään hyvää. Pohjanmaan lakeudesta minulla on Alahärmän
sillalta etelään otettu kuva. Neljäkymmentä kilometriä peltoa, eikä sittenkään
näy taivaanrannassa metsää. Ja Lapuanjoki sattuu juuri sopivasti ja pilviä ja
taivasta. Ja onneksi minulla oli juuri silloin vuokralla se Nikonin tosi iso ja
kallis (70-200 mm, f 2.8) objektiivi, jonka piirto on huima.
Äidillä on seinällään lakeus-kuva, joka ei miellytä minua
kauheasti. Värit ovat vähän suttuiset.
Niinpä tilaisuuteen tulee tavallinen iso valokuva ja
seinälle ehkä chromaluxe eli metallille painettu valokuva, riittävän isona,
ehkä 40 x 60 cm. Liikkeessä oli pari mallikappaletta, ja ovat ne kieltämättä
aika hienoja.
Yksi vaihtoehto olisi painattaa akryylille ja yksi lasille
(turvalasi).
Se muuten se kauppa on sen takia niin komea, kun se
sijaitsee entisen postin päähallissa eli Kiasman ja Aseman välissä. Tuttu myyjä
vihjaisi, että Sigmalta on tulossa valovoimainen kalansilmä, 8 mm. Nikonin oma
on mielettömän kallis. Se on muotia nyt, että otetaan vääristävä
ultralaajakulma ja sitten korjaillaan tulosta koneessa. Tulos voi olla oikein
kiva, kunhan ei mene liian lähelle ihmisiä.
Iltapäivällä tein erilaisia asioita hoidettuani mielessäni
listaa kirjoista, jollaisia Hagelstam sanoi mielellään haluavansa
näyteikkunaansa, joka on käytettävissä ja ihmeteltävissä Taiteiden yönä.
Nyt täytyy kirjoitella muistiin mieleen putoilevia teoksia.
Onneksi taksin jo tullessa huomasin näyteikkunassa Borgesin ”Haarautuvien polkujen
puutarhan”. Olen ostanut sen ainakin neljä kertaa, ja aina on tuuli käynyt.
Ensimmäisen kerran hankin kirjan sen ilmestyessä 1969. Rossin käännös on hyvä. Aina
hänkään ei onnistunut, vaikka olikin todella hieno suomentaja.
Aikaisemmin tänään ystäväni oli kertonut kuulleensa, että
joku oli käynyt läpi tiettyjä Saarikosken suomennoksia, joista löytyi sellaisia
versioita kuin ”luottamusmies” (conman eli huijari) ja ”kalaisa” (fishy eli
epäilyttävä), ja lähettänyt sitten kustantajalle vetoomuksen, ettei noita
suomennoksia julkaistaisi ainakaan sellaisinaan.
Nyt merkitsen muistiin, että antikvariaatissa kuulin Stefan
Zweigin tulleen kovasti mieleen. Hänen kirjojaan kysytään, mutta niitä ei
juurikaan ole. En sanonut kääntäväni itse lähinnä tätä blogia ajatellen ”Eilispäivän
maailmaa”, koska Zweigin lause on kuin virvoittavaa vettä. Eivät läheskään
kaikki suuretkaan kirjailijat tiedä, ettei lukemaansa saa keskittyä eikä
merkityksiä miettiä. Lukeminen tarkoittaa että antaa tekstin värähdellä omassa
mielessään, omia muistojaan ja tuntemuksiaan vasten. Puhe on resonanssista.
Keskittyminen johtaa sellaiseen typeryyteen, että lukija rupeaa metsästämään
kirjoittajan ”tarkoitusta”. Jos kirjoittaja on hyvä, ei hänellä ole mitään ”tarkoitusta”,
paitsi kirjoituspalkkion saaminen.
Siis muistettava: Herman Hessen ”Arosusi”. Hesse kirjoitti
niin monta huonompaa teosta (samoin kuin Thomas Mann). Arosusi on mainio, ja se
liittyy nuoruuteeni, lukiovuosiin. Tiesitte varmaan, ettei Johannnes Brahms
päässyt taivaaseen? Helmiportilla kuolemansynniksi osottautui liian raskas
orkestrointi. – Olen samaa mieltä.
Kotiin tultuani keksin kellon, joka tulisi esimerkiksi
seinälle ripustetusta valokuvasta esiin katsoalla. Kosketusnäytön sijasta
katsenäyttö.
Eikö olekin hyvä ajatus. Katsoessamme ja nähdessämme
sähkömagneettisille aalloille taahtuu kaikenlaista. Taika-Jim, täältä tullaan –
tee tilaa!
On tällä blogistilla puuhaa yllin kyllin! Luoja varjelkoon! Mikä teräsmies!
VastaaPoistaMinäkin olen keksinyt kellon, Lappikellon.
VastaaPoistaSe on digitaalinen kello, joka näyttää ainoastaan vuosiluvun nelinumeroisena.
Ei tee eikä näytä mitään muuta - ei koskaan, eikä piipitä tai surise.
Uskon, että se olisi varma hittituote. Kaikkihan sellaisen haluaisivat.
Jahha. Paljonkos kello nyt on, suunnilleen?
PoistaKirjastoissa Zweigiä kyllä on vaikka millä mitalla, ainakin täällä Länsi-Uudellamaalla. Luin juuri "Vierundzwanzig Stunden im Leben einer Frau", erinomainen pitkä novelli.
VastaaPoista"Virvoittavaa vettä", "resonanssia", juuri sitä kirjallisuus parhaimmillaan on, kun kirjoittaja ja lukija kohtaavat. Hyvin sanottu.
EG
Kekkosen vika!
VastaaPoistaHyvä ,että näitä antikvariaatteja on. Ongelmana tietenkin korkea liikehuoneisto vuokra, kun on liikevaihto nappikauppaa suhteessa muoti ja humbuukiliikkeisiin.
VastaaPoistaEikö katsenäytöllä toimiva kello tekisi valokuvan katselemisesta vähän hermostuttavaa? -Erikoista on ihmisen tottuminen maisemiin. Itäsuomalaisena rannaton peltolakeus tuntuu oudolta katsella. On kuitenkin helppo ymmärtää, miten hyvältä sen katsominen tuntuu ihmisestä, joka on siihen lapsesta lähtien tottunut.
VastaaPoistaShakkinovelli sai uuden näkökulman, kun myöhemmin luin "Eilispäivän maailman", josta muistui mieleen Jaan Krossin "Rakkaat kanssavaeltajat".
VastaaPoistaValitettavasti Krossin voimien uupuminen näkyi jatko-osassa. Monta mielenkiintoista teemaa Virosta jäi uupumaan. Esimerkiksi yhteys Lennart Meren perheeseen.
Eipä siinä ultralaajakulmatkaan auta, jos visuaalinen näkemys puuttuu.
VastaaPoistaRajalan liike masentaa minut aina kun käyn siellä. Muistan hyvin vanhan Postin pääkonttorin tunnelman: totuus asuu täällä, turha yrittää keksiä tarinoita, nyt mennään niinkuin on kirjoissa määrätty.
VastaaPoistaHienoa, etä nuoruuteni ihanne Zweig edelleen elää. Kirjotin Ytimeen häönestä kirjoituksen vuonna 1982, hönen kuolemansa (kaksoisitsemurja Persepoliiss Brasialiassa uhdesä vaimon kanssa) 30-vuotispäivän muistoksi.
VastaaPoistaEilispäivän maailma ja Shakkitarina ovat edelleen merkittävää kirjallisuutta.
Bonnin Beethoven-talon on koottu uudelleen (Zweig-kokoelma) hänen aikoinan maail,man luetuimpana kirjailijan kokoamansa Beethovenin alkuperäiset käsikirjotukset. Maanpakoon lähdettyään hän osnba myi, osna lahjoitti, loppujen kohtalosta ei ollut kiinnostunut. "Tarpeetonta mainita, että en koskaan pitänyt itseäni näiden käsikirjoitusten omistajana, vana ainostaan säilyttäjänä."
MafH
Silimät tummat niin kuin syksyinen yö...
VastaaPoista