Sivun näyttöjä yhteensä

17. joulukuuta 2009

Tähänastisen loppu




Rehtoristo ojensi kukkia. Yrityksistä huolimatta en saanut oikein selvää, miten aineeni jatkuu Lappeenrannassa. Vastaus on kai mitenkuten. Vuosi sitten meitä oli yritysjuridiikassa neljä professoria, nyt jää yksi. Rahatilanne ei kuulemma pane rallattelemaan.

Hiitissä jatkan pätkätyöläisenä entisellä nimikkeellä ”Principal Scientist”. Se kuulostaa minusta sanomattoman juhlalliselta, etenkin kun en ole tiedemies. Tiedemiehiä olen kyllä nähnyt, tunnustellut heidän pukunsa kangasta ja katsonut, miten he kirjoittavat salaperäisiä merkkejä kuitukärkikynällä paksuun sidottuun kirjaan.

Sellaiset kirjat pitäisi säilyttää öisin kassakaapissa, etteivät ne joutuisi rosmojen käsiin. Hiitissä ei kuitenkaan taida olla kassakaappia.

Turussa luennoin kulttuurihistoriaa talvella. Se on puolta lähempänä, ja erikoisen näppärää on luennointi Kupittaan kulmilla. Jos sattuu tulemaan hulluksi kesken luennon, siellä on tai ainakin pitäisi olla alan laitos lähettyvillä. Rautatieasema ainakin on.

Tämän jälkeen en mene Lappeenrantaan virassa olevana professorina. Voin kertoa sellaisia terveisiä, että vaikka olin tuntevinani jonkinlaista haikeutta, alan ymmärtää entistä paremmin vallankumouksia. Aivan selvästi muutokset per 1.1. ovat suuria, ja kun pelkästään työsuhteiden, vakuutusten ja vastaavien setvimiseen näyttää kuluvan kumminkin puoli vuotta, kyllä sieltä mielellään on poissa.

Kerroin rehtorille ja vararehtorille käsityksiäni heidän tehtävistään. Se oli kai Groucho Marxin sitaatti:” My father had a chair of applied electronics. In Sing-Sing.”

Junassa oli mies, jolla oli kello, joka oli kultaa. Olin luullut, että Rolexit ovat siirtyneet itämarkkinoille, mutta ei, tässä näytti olevan yksi syy metsäteollisuuden ongelmiin.

Teki mieli kysyä kellomieheltä, mistä hän oli hyötynyt paidan, joka istui noin hyvin, vaikka hänelläkin oli mahaa. Vastasin kysymykseeni, että eiköhän tuo liene teetetty. Oscar Jacobssonin narinkasta saa vain kohtuullisesti normaalia kalliimpia paitoja mittojen mukaan, jos näet mitat ovat persoonalliset.

Luin uutta Kanavaa, jossa kirjoitetaan syömisen etiikasta. Toisella sivulla Seikko Eskola esitti huomion, jonka päätin välittää teille, lukijoilleni.

Sillä välin juna piti hiljaisen hetken Luumäen paikkeilla, kukaties kunnioittaakseen Kansalaissodan uhreja, joita kertyi näillä main paljon kiitos Kotkan punaisen kaartin lentävän osaston ja sitten tarmokkaiden kenttäoikeuksien. Voi olla että ajatuksena oli muistuttaa matkustajien mieleen radanrakennuksessa tauteihin ja nälkään kuolleet, joita oli yhtä paljon kuin ratapölkkyjä Kouvolasta Taavettiin.

Eskola mainitsee, että lihava länsimainen ihminen on pysyvä maalitaulu. Yhä uudet erillisryhmät eli vähemmistöt saavat erikoiskohtelun. Sitä vastoin tavallinen keskiluokka on kysymättäkin selvästi syyllinen kaikkeen ympäristön vaarantamisesta kansantalouden pohjavesien vaarantamiseen.

En ole toistaiseksi saanut selvää ajatuksesta. Kieltämättä kuninkailla oli narrit ja niin sanottu käänteiskulttuuri oli karnevaalien muodossa tuttu jo Babyloniassa – mutta miksi juuri nouseva keskiluokka, jota kauan nimitettiin porvaristoksi, ryhtyi maksamaan siitä että heitä pilkataan?

Jos keksin järkevän selityksen, kerron sen tässä blogissa. Kirjallisuuden ja taiteen romantiikka, joka jatkui samana liikkeenä modernismiin asti loppuakseen äkisti 1975 tai 1992, loi pysyvät mallit. Oli boheemi taiteilija, joka pilkkasi ja halveksi porvariston latteutta ja pyysi rahaa. Oli lehtimiehiä, jotka säihkyttivät sanan säilää kuin mikäkin Scaramouche, raapien porvaristo takapuolen nahkaa, ja pyysivät rahaa. Oli vallankumouksellisia, jotka istuivat British Museumissa tai Genevessä laatimassa traktaatteja käytännön suunnitelmia porvariston syöksemiseksi vallasta puhtaan ja turmeltumattoman proletariaatin oikeutettujen vaatimusten vuoksi, ja saivat rahaa ja suosionosoituksia.

Amerikkalainen kirjallisuus ja myös elokuva on täynnä kuvauksia Babbiteista, menestyvän luokan rikollisesta sieluttomuudesta. Ranskan kirjallisuus on täynnä kuvauksia amerikkalaisten sieluttomuudesta, ja Englannin kirjallisuudessa sielukkuus ei ole toistaiseksi tullut muotiinkaan.

Nähdäkseni Kanavan kirjoittaja oli oikeassa huomauttaessaan, että Väinö Linnasta Juha Siltalaan vuoden 1918 punaisista on annettu hiukan runebergiläinen kuva.

Aikalaiskuvaajat – Eino Leino, Juhani Aho – eivät ehkä ole aivan väärässä kuvatessaan punakapinaa huligaanien toimeenpanemana vallankaappauksena, johon sitten ajautui mukaan vähän vastuullisempaakin väkeä.

On aika kaivaa hyllystä Diktoniuksen ”Röd Emil”, runo, kenties täyteläisin kuvaus vuoden 1918 punaisesta pyssymiehestä.

Katsoin junassa istuvaa keskiluokkaa ja tunsi nukahtelevani omieni keskellä.

24 kommenttia:

  1. Kiitos.

    I'm a poor lonesome Cowboy
    http://www.youtube.com/watch?v=IqwWSPksmEg

    VastaaPoista
  2. Keskiluokan talvinen edustaja joulupukkikin näyttää uusimpien tutkimusten mukaan lapsille huonoa esimerkkiä elämäntavoillaan. Koskapa pukki ei ole yhdenkään vähemmistökulttuurin (paitsi mustalaisista ei ole niin väliä) edustaja, on selvää, että hänessä on jotakin vikaa.

    Asiaa lähestytään kansanterveyden puitteissa kuten zeitgeist vaatii. Ehkäpä joulupukkikin kohta suojelee ilmastoa, eikä jätä niitä hiilijalanjälkiä edes piirretyissä filmeissä. Disneyn vahat pukit tietysti joutuvat sensuuriin, kuten se Coca Colan luomakin. Jäljellä on laiha ja sinisilmäinen tapaus jolla on sixpack sen vatsan kohdalla.

    Parta tietysti lyhenee - tai oikeastaan se ajetaan kokonaan pois - nenän alle jää vain sellaiset kapeat viikset ja ne ovat tietysti mustat, koska musta kuvaa paremmin joulupukin terveydentilaa, kuin se epämääräinen harmaa. Sama tehdään tietysti myös hiuksille.

    Punainen pukukin saa enemmän naturaalin värin - siitä tulee ruskea, ja pukki tietysti alkaa käyttämään kävelyyn paremmin sopivia sotilaallisempia jalkineita, sekä mustia housuja, jotka korostavat pukin karskia luonnetta. Lahjoja annetaankin tulevina jouluina vain laihoille ja urheileville lapsille - edellyttäen että he menevät aikaisin nukkumaan, eivätkä esimerkiksi lue mitään salaa peiton alla, tai pelaile tietokonepelejä yms. Päässä pukilla on joku asiallisempi lipalla ja kokardilla koristeltu päähine.

    Tässähän se pukin kuva onkin - oikein lasten ympäröimänä vielä;

    http://shaanentertainyou.files.wordpress.com/2009/05/hitlerchildren2.jpg?w=500&h=564

    (Löytyy esimerkiksi haulla A. Hitler & children.)

    Niinpä kaikki karkeat luonnonlapset voivat nyt häpeilemättä lähteä tälle uudelle suurmarssille terveytensä ja terveellisyytensä kiihottamina, etsimään sitä ihmissielun aitoa ja alkuperäistä tilaa - laihaa ja kaunista ja liikkuvaa, kiinteää kuin kiväärin piippu.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi kirjoitti:"(Löytyy esimerkiksi haulla A. Hitler & children)"

    Tulihan se sieltä.

    VastaaPoista
  4. Lainaus:
    Yhä uudet erillisryhmät eli vähemmistöt saavat erikoiskohtelun.
    mutta miksi juuri nouseva keskiluokka, jota kauan nimitettiin porvaristoksi, ryhtyi maksamaan siitä että heitä pilkataan?

    Voisiko syy olla niin yksinkertainen kuin vieraskoreus tai vieraan pelko? Maahanmuuttajia kohdellaan hyvin, koska halutaan vaikuttaa vieraanvaraisilta ja jonkin verran heitä myös pelätään. Heidät halutaan pitää rauhallisinina. Omia vähäosisia ei ehkä niin kovasti pelätä, mutta heidätkin halutaan pitää pois näkyvistä. Entä pilkan sietäminen. Keskiluokalla ja yläluokalla on on huono omatunto. Oloa helpottaa kun ottaa vastaan pilkan. Maksan sentään jotakin siitä, että otan kansantalouden kakusta isomman siivun kuin minulle kuuluisi.

    VastaaPoista
  5. Idiootti matkasi junalla. Junassa on oma atmosfääri ennenkuin keksivät tehdä siitä stailin.

    VastaaPoista
  6. En nyt halua synnyttää paniikkia, mutta Kupittaan sairaala ei ole kovinkaan lähellä Kulttuurihistorian laitosta. Tai kaikki on suhteellista. Matkaa on vain 1,5 kilometriä, mutta TYKSiin on lyhyempi matka.

    TYKSistä löytyy - tai löytyi ainakin kymmenen vuotta sittten - kriisiosasto, jonne pääsee tarvittaessa vähäksi aikaa rauhoittumaan.

    Kokemusta on molemmista, joskaan ei omalta vaan vaimon osalta. Kupittaalla psykiatrit pelottivat, mutta turhaan. Sieltä se apu lopulta löytyi kun sinne asti päästiin. Ei Kupittaalle jouduta. Sinne päästään.

    VastaaPoista
  7. Minä puolestani kehoittaisin kuuntelemaan radiosta kanavaa nimeltään Yle Puhe. Kerrassaan mainio. Muuan aikansa tunnettu äärivasemmistolainen nainen muisteli ensikokemuksiaan työväenliikkeen miehistä. Kun tuota inhorealistista vuodastusta kuunteli alkoi vähän paremmin ymmärtää miten erityisesti ennen vuotta 1918 oli tässä maassa hygienian ja myös muunkin ulkoisen olemuksen suhteen toivomisen varaa miehissä. Samoin aloin ymmärtämään miksi nainen sata kertaa mieluummin menisi naimisiin varakkaan miehen kuin varattoman nyysän kanssa.

    Minun on myös aika vaikea kuvitella että likainen, haiseva, tautinen ja aliravittu tyyppi olisi ikäänkuin automaattisesti myös moraaliltaan korkeammalla tasolla kuin joku "porvari". Päinvastoin mieleeni alkaa piirtyä kuva otuksesta jonka taitava manipujoija saa houkuteltua vaikka minkälaiseen vallankumoukseen.

    Älkäämme milloinkaan unohtako että Eino Rahjalla ei ole mitään tekemistä "ihmiskasvoisen sosialistin" esim. Kalevi Kivistön kanssa. Ellei Rahjalla ollut sitten sellainen rasite kuin idealismi?

    BTW Jukka. Joko olet tullut katumapäälle Ylikankaan "Romahtaako rintama"-kirjan ylistämisestä? Sinähän kuulemma myös "lankesit loveen". Älä välitä. Niin tein minäkin. Mutta se oli sittenkin hyödyllinen hairahdus.

    VastaaPoista
  8. AD Joulukortti

    Ennen se kai oli se neuvostovastaisuuden kortti, vai miten se meni - muistat ehkä paremmin, vai olitko vielä syntynyt?

    Kerro toimiiko se vihertävä tietoisuutesi demoni rakkaudesta vai vihasta?

    Amour, peut-être, ou de moi-même haine?
Sa dent secrète est de moi si prochaine
Que tous les noms lui peuvent convenir!
Qu'importe! Il voit, il veut, il songe, il touche!
Ma chair lui plaît, et jusque sur ma couche,
À ce vivant je vis d'appartenir!
    Paul Valéry

    Ô semblable !… Et pourtant plus parfait que moi-même!

    Jos vanha filosofia aikanaan erotti toisistaan oppimalla saadun tiedon - ratio, ja ilmoituksellisen tiedon - intellectus, niin se sen jälkimmäisen pystyi sen mukaan saavuttamaan vain ihmeitä ymmärtämällä. Sellainen tietysti edellyttää ihmiseltä poikkeuksellista voimaa, varsinkin kun tämä yhteiskuntamme vaatii yhä kiihtyvämmin kasvavaa osaa ihmisen sisimmästä.

    Meidät on jo ajat sitten totutettu näihin häiriöihin - mainoskatkoihin. Niinpä tämän vakavan tiedon - nykyäänhän esimerkiksi se "tiede" mitä media levittää perustuu lähinnä erilaisiin uhkakuviin - vähän samanlaisiin kuin mitä se Hitler väitti meidän juutalaisten olevan - ja näiden uhkakuvien kautta tapahtuvaan ihmisten pelotteluun. Tämä mediamme näyttää hyväksyvän "tieteen" rakennusaineiksi vain ne tiedon termit, jotka on löydetty vihertävältä alttarilta. Samoin on käymässä ihmiskuvalle laajemminkin. Se todellinen tieto on vain niiden käytettävissä, jotka osallistuvat yhteiseen suurmarssiin.

    Milan Kundera kirjoitti melko mainiosti aiheesta kirjassaan Olemisen sietämätön keveys.

    "Kitschin lähde on olemisen kategorinen hyväksyminen. Mutta mikä on olemisen perusta? Jumala? Ihminen? Taistelu? Rakkaus? Mies? Nainen? Mielipiteet eroavat, ja siksi on myös erilaisia kitschejä: on katolista, protestanttista, juutalaista, kommunistista, fasistista, demokraattista, feminististä, eurooppalaista, amerikkalaista, kansallista ja kansainvälistä kitschiä......... Proletariaatin diktatuuri vai demokratia? Kulutusyhteiskunnan kieltäminen vai tuotannon lisääminen? Giljotiini vai kuolemanrangaistuksen poistaminen? Ei ole väliä. Vasemmistolaista ei tee vasemmistolaiseksi tämä tai tuo teoria vaan hänen kykynsä ympätä mikä tahansa teoria Suurmarssiksi kutsuttuun kitschiin."

    Sama pätee vihreisiin. Tuosta "osallistumisesta" on myös tullut se ihmisen sosiaalisuuden ja yhteiskuntakelpoisuuden mittari, se millä nämä vihreät toverit muita arvioivat.

    Äärimmäisyyksien lumous tässä tapauksessa tarkoittaa myös sitä, kiivautta, millä nämä vihreät toverit valmistautuvat siihen ylevään urotekoonsa, eli maailman pelastamiseen. Samalla se on tietenkin myös yksinkertaisin tila, jossa ne "ihanteet" ovat halukkaiden tavoitettavissa - siis kuten aikanaan Neuvostoliitossa, tai Hitlerin Saksassa, tai Maon Kiinassa.

    Se että ihmiset - vihreät toverit - niin innokkaasti kurkottelevat näitä päämääriään kohti, ja osoittavat samalla "ihailtavaa" alttiutta tuollaisia "korkeampia" päämääriä kohtaan, ei kuitenkaan merkitse sitä, että ne korkeammat päämäärät joskus heille näyttäytyisivät. Ne eivät näyttäytyneet Neuvostoliitossa, eivät Saksassa Hitlerin aikaan, eivätkä Kiinassa Maon aikaan.

    Voisin jatkaa aiheesta enemmänkin - vihreästä kriisin etiikasta yms. Ehkä myöhemmin... mutta sanottakoon nyt kuitenkin vielä se, että jos en ole tarvinnut helvetin apua oman totuudenrakkauteni rakennusaineina, niin en myöskään tarvitse näitä vihreitä uhkakuvia sen ylläpitämiseen. Hallusinaatioita tuhoutumisen synteesistä.

    VastaaPoista
  9. Ad Joulukortti:
    Olet hauska ja sitäpaitsi näin se menee myös toiseen suuntaan eli kaikki voidaan aina "kääntää" falskiksi ja sillä tavalla voittaa wittgensteiniläinen kielipeli yksi-nolla. Jokaista kunnon argumenttia seuraa sen oma vastapuoli ja se oli juuri sitä mitä Wittgenstein itse teki falsifioimalla kaikki mitä itse oli ensin kirjoittanut. Funny play: ks. http://hiki.pedia.ws/wiki/Natsi
    eli von Bagh tiesi; antakaa niille sukkahousumiehille vain lisää Korkeajännitystä niin elämää voidaan jatkossakin fokalisoida kuten pikkulinnut tulevat vahingossa mukaan lentokoneeseen:....

    Ääni on enemmän kuin sanat: sitä ei vaan tajuta kun metsästetään sanojen kautta totuutta. Ääni on higher order; vain 5% jos sitäkään on viestinnässä sanat.

    Tätä ei tutkiva maailma vaan tajua - ei mitenkään - ja Wiio ehtii kuolla ennenkuin kukaan tajuaa kaivaa esiin mitä hän todella löysi ja miksi se olisi pitänyt olla mukana agendassa: ei vaan ole. Miksi? Siksi, että on kivempaa lentää.

    VastaaPoista
  10. En tiennyt, että tiedemiehet oikeustieteellisten ja Aalto-yliopiston ulkopuolella käyttävät työskennellessään pukua. Suojapuku nimitäin vaihtelee aloittain, lääkärinvalkeasta tekniikan sinisen kautta yhteiskuntatieteelliseen vakosamettivihreään.

    Kantapaikkani Kupittaan seudulla on Mauno Koivisto -sali. Sen kun vetää täyteen, ei ehkä saa sulkaa hattuunsa mutta kiehkuran hiuksiin. Kyll' se siitä.

    Mittapaidoissa ei tarvitse rajoittua yhden valmistajan kankaisiin. Stockmannia en suosittele, mutta Narinka-torin lähetyviltä löytyy parikin osaavaa mestaa.

    Kanava-lehti... Lukenut olen, mutta en osaa sijoittaa sitä tai siis sen kohderyhmää. Brittihuumorissahan on pitkään ollut tarkka koodi, että sketsin hahmot on voitu näppärästi luonnehtia heidän lukemillaan lehdillä... Sitten Uuden Suomen printtitaipaleen loppumisen ei sama ole toiminut meillä, Tiedonantajaa nyt ehkä lukematta (mukaan). Meillä toimii vain harva koodi, esimerkiksi Marimekkoa suosiva ja Citroënilla ajava emeritusprofessori lienee kuitenkin sellainen. Onnea!

    Kuulitteko pari päivää sitten Kööpenhaminan-kokouksen ääniclipin, jossa kehitysmaiden edustajat räppäsivät: "EU, it's your turn" toistuvasti. Rukousmyllyä pyörittävän hinajana-buddhalaisen munkin palin-kielinen mumina siitä tuli mieleen. Tanskalaisen, Afrikassa tunnetusti toiminut Karin Blixen varoitti rukoilemasta mitään, koska halutessaan rankaista Herra voi sen antaakin. Jos saisimme syntivelkamme rahastoimalla kuitattua, olisi heillä oljenkorret käytetty. Aavikoitumisuhan vuoksi sananmukaisesti.

    VastaaPoista
  11. Rataa Kouvolasta Taavettiin on jokseenkin 47 km, ja ratapölkkyjen väli on karkeasti metrin luokkaa. Nääntyikö radan rakentajista tosiaan 40-50000?

    VastaaPoista
  12. Ad Rienzi: puku on jäänyt kaappiin kutistumaan. Tämä oli poikkeuksellinen tapaus kun piti saada kukkia.

    Aalto-uliopiston piirissä ja laajemminkin oma tiedemiesasuni on ollut viime ajat laatumerkkiä Snickers. Piipputasku on aivan mainio keksintö. Jos joutuu anelemaan polvillaan suosionosoitusta, voi sujautaa syndit, koska asu lienee betoniraudoittajan ideoima. Rajua kamaa.

    Mauno Koivisto salin tietokone ja videotykki toimivat, mikä on tyrmistyttävää. Teknillisissä korkeakouluissa mikään ei koskaan toimi vapaaehtoisesti.

    Kulttuurihistoriassa keksin sellaisen luentotekniikan, että näytän vaikeat sanat Wikipediasta ja kirjat Amazonista tms. Lapsoset kirjoittavat valkokankaalta muistiin ja kaikilla on hyvä mieli. Yliopistosivistys lienee olennaisesti tätä: osaa käyttää kuusi- ja kahdeksansylinterisiä sanoja. Merkityksillä ja niiden tietämisellä ei sitten ole niin väliä.

    VastaaPoista
  13. Ad Toukka: katsotaan kirjasta.

    Wikipedia: Nälkärata

    Osittainen syy Riihimäki–Pietari-radan rakennustöiden aloittamiselle oli lievittää maassa jo useina vuosina jatkunutta pulaa ja nälänhätää. Tieto radanrakennuspäätöksestä vaikutti valtavan määrän työtä vailla olevien ihmisten saapumista radanvarsipaikkakunnille, joista monilla oli perhe mukanaan. Ahtaissa asunnoissa eri puolilta maata saapuneen väestön mukana tuomat kulkutaudit alkoivat levitä, joista erityisesti lavantauti hyvinkin nopeasti. Paikkakunnille perustetut tilapäiset sairaalatkaan eivät kyenneet lievittämään tilannetta. Radan rakentamisen alkaessa tilanne vain paheni, kun työläisten ostettua ruokaa ensimmäisillä palkkarahoillaan ja syötyään liikaa useat heistä sairastuivat tai jopa menehtyivät.

    Ahdinko vaikutti myös paikkakuntien omiin asukkaisiin. Esimerkiksi Hollolan noin 7000:sta asukkaasta kuoli yksistään vuonna 1868 yli tuhat, joka osaltaan vaikutti ulkopaikkakuntalaisten hautaamisen kieltämiseen Hollolan seurakunnan hautausmaahan. Nälkävuosien ja kulkuteutien seurauksena Hollolan kuntaan perustettuun neljään lastenkotiin jäi noin 400 orpolasta.

    Suurten nälkävuosien aikana hätäaputyönä rakennettu rata sai lisänimitykset "nälkärata" ja "luurata". Arvioiden mukaan pahimmillaan yhden vuoden aikana työväestä menehtyi noin 20%. Pulan, nälän ja tautien aiheuttamien ongelmien lisäksi radanvarrelle saapunut ulkopaikkakuntalainen työväki toi toisinaan mukanaan epäjärjestystä, tappeluita, juopottelua, sekä muuta epäsivistystä.

    VastaaPoista
  14. Ad Omnia: - yritän lähettää tästä laskun nykyiselle päätoimittajalle V. Pernaalle, joka tuskin maksaa mainonnasta, mutta mielestäni Kanava kohosi S. Zetterbergin aikana ja on edelleen "good clean fun" eli viatonta huvitusta.

    Kun olen kieltämättä itsekin kirjoitellut Kanavaan, mainitsin Pernaalle, että kannan kaunaa hänen isälleen Yllille, joka voitti minut talonympärijuoksussa, vaikka oli vuotta nuorempi. Sitä en tullut korostaneeksi, ettei minussa ollut tuollakan alalla paljon voittamista.

    Turun kauhavalaiskonklaaviin kuuluu tietenkin johtavana hahmona Pentti Virrankoski, kerrassaan mainio mies sodassa ja rauhassa.

    VastaaPoista
  15. Ad Omnia (Ylikangas) - kiistän langenneeni kenenkään loveen Ylikankaan kirjan johdosta, vaikka pidin sitä pontevana. Nyt tämä jatko, Yhdenmiehen jatkosota, alkaa käydä voimille. Mielelläni ehdottaisin merkittävämpiä tutkimuskohteita kuin kesän 1944 teloitukset - niitä vähättelemättä.

    Yleensä "Tieteessä tapahtuu" kattaa nämä "kuka on oikeammassa" -kiistat professoreiden kesken.

    VastaaPoista
  16. Nälkäratatyömaalla kuolleista näkyy annettavan sellaisia arvioita kuin "tuhansittain" tai "viidennes". Luulisi jonkun sosiaalihistorioitsijan näitäkin tarkemmin tutkineen.

    Olen myös ollut siinä käsityksessä, että väestökirjanpito oli maassamme Ruotsin vallan peruna korkealla tasolla, mutta tietysti oloissa, joissa vaeltamaan lähteneitä ihmisiä muutenkin kuolee kuin kärpäsiä, ei kirjanpitäjä pysy perässä. Eihän Dresdenin pommituksen uhrienkaan tarkkaa tai edes summittaista lukumäärää tulla koskaan tietämään, mikä tekee siitä mieluisan kiista- ja lyömäkapulan erilaisia poliittisia suuntauksia edustaville ihmisille.

    VastaaPoista
  17. Täällä sopii seurata yhtä "kuka on oikeammassa" -kiistaa, aiheena jälleen vainajain määrä:

    http://sovietinfo.tripod.com/

    (Aihe: 1930-luvun kuolleisuus Neuvostoliitossa, väittelijät: Robert Conquest ja S. G. Wheatcroft)

    VastaaPoista
  18. "Kuka on oikeammassa" -kiistoja liipaten, mutta ostikon ohi ja ulkopuolelta, olisi todella kiinnostavaa kuulla (lue:lukea) ”Principal Scientist”-tason näkemyksiä nuoria partiolaisia puhuttavasta aiheesta:

    http://www.partiojohtaja.fi/lehdet/joulukuu-2009/paakirjoitus-tekopyhyyden-univormu

    VastaaPoista
  19. Kemppinen kirjoitti: "Kulttuurihistoriassa keksin sellaisen luentotekniikan, että näytän vaikeat sanat Wikipediasta ja kirjat Amazonista tms. Lapsoset kirjoittavat valkokankaalta muistiin ja kaikilla on hyvä mieli. Yliopistosivistys lienee olennaisesti tätä: osaa käyttää kuusi- ja kahdeksansylinterisiä sanoja. Merkityksillä ja niiden tietämisellä ei sitten ole niin väliä."

    Sanakuvaleikkiä jatkaakseni, samalla oppii että noilla sanoilla on jengat, joita myöten niitä voi ruuvailla muttereiksi asioihin ja käsittää ne mekanismeina - käsitteet ovat kuin lokerikko, jossa on kantokahva päällä.

    Vakavammin: ihmettelin Kauppakorkeakoulun "pakollisilla" juridiikan kursseilla kärsimätöntä ja kompensoivaa alentuvuuttani (olin silloin Yliopistolla jo juridiikkagradun kimpussa). Tuntui siltä, että käsitin kaiken niin paljon yleistajuista luennointia paremmin, vaikka käytännön soveltamisosaamisen puuttuessa en toki osannut asioita kuin pintaraapaisulta. Mutta kun sen raapaisun oli vetäissyt professori Andersson, Hoppu, Kivivuori tms, kukin erikoisalansa osalta, oli syntynyt tunne, että olin nähnyt nukketeatterin kulisseihin, minut oli parissa hetkessä narutettu asiantuntijaksi, vaikken nukkeakaan ollut vielä ohjannut.

    Luennon aiherajauksista, luennoitsijan äänenpainoista ja anekdooteista välittyy vahvasti tunne siitä mikä on ja ei ole vaikeaa. Ikuiseksi opiskelijaksi jää, jos erehtyy kuvittelemaan vaikeutta tärkeyden merkiksi. Käytännön osaajana on ennen kaikkea hallittava rutiinien massaa; tiedemiehen tehtävä taas on sama kuin pianistin tilanne Rubinsteinin mukaan: on vain mahdotonta ja helppoa, niiden erona harjoittelu, tässä tapauksessa tieteentekeminen.

    PS En haluaisi pilata loppunousuani, mutta tällä blogilla lienee muistissa, että Rubinstein väitetysti alkoi (vähän?) harjoittelunsa vasta Horowitzia kuultuaan. Nämä jutut voi laskea omaan arvoonsa, joka voi olla korkeakin. Näiden rubinsteinien ja klamien tehtävä on näyttää näkymiä ja tasoja siitä, mitä kaikkea voi olla, ei välttämättä itse kulkea noilla tasoilla.

    VastaaPoista
  20. Tämähän on jo selvä juttu, koska "Lappeenrannan Huhtiniemestä löydetyt luurangot ovat todennäköisesti villamammutteja, arvelee alueella kaivauksia tehnyt Keskusrikospoliisi".

    VastaaPoista
  21. Mitä mittapaitoihin tulee, niin jos asiat menevät kuten niitten tulisi mennä, ensi vuonna mallimestari Jäppinen avaa uudelleen liikkeensä SonParee.

    VastaaPoista
  22. Principal Scientist is a scientist - in principle :)

    VastaaPoista
  23. Mut oikeasti. Suomen yliopisto olis riittävän iso Tsunami. Koko korkeakoululaitos kylmästi vain saman katon alle. Sotatieteestä näyttämötaiteeseen. Vai olisko sittenkin viisaampaa jakaa rahat korkeakoulujen kesken poliittisella tasolla. Pannako varoja sotilaisiin, insinööreihin, taiteilijoihin vai kauppatieteilijöihin... ei tarttis jäädä reksin vetämän kouluneuvoston asiaksi.

    VastaaPoista
  24. Tom Waits laulaa biisissä Day After Tomorrow mm seuraavasti;

    I'm not fighting for Justice
    I'm not fighting for Freedom
    I am fighting for my life
    And another day in the world here
    I just do what I've been told
    We're just the gravel on the road
    And only the lucky ones come home
    On the day after tomorrow

    HS on roikottanut sivuillaan jo melko kauan tätä linkkiä:
    http://www.hs.fi/viesti/hiilijalanjalkitesti

    Sitä linkkiä voi kilauttaa ja miettiä, että mitä helvettiä... Sitä ennen voi vaikkapa lukea tämän jutun; http://www.guardian.co.uk/environment/2009/dec/08/copenhagen-climate-summit-disarray-danish-text
    Sen mukaanhan - 'Danish text' leak - kehittyneen maan kansalainen saa käyttää sitä CO2:sta 2.67 tonnia vuodessa.

    Siis se logiikka menee, että kun Kiinan syntyvyyden säännöstelyn seurauksena kiinalaisia on noin 400 miljoonaa vähemmän, on Kiina tuottanut CO2:ta 18 miljoonaa tonnia vähemmän. http://english.china.com/zh_cn/news/international/11020308/20091210/15731759.html

    Kanadalainen Financial Post kirjotti 8.12.2009 että Köpiksessä pitäisi tehdä päätös yhden lapsen politiikasta jota pitäisi soveltaa länsimaissa. " A planetary law, such as China's one-child policy, is the only way to reverse the disastrous global birthrate currently, which is one million births every four days."
    http://www.financialpost.com/story.html?id=2314438

    The Sunday Times kirjoitti 22.3.2009; "JONATHON PORRITT, one of Gordon Brown’s leading green advisers, is to warn that Britain must drastically reduce its population if it is to build a sustainable society.
    Porritt’s call will come at this week’s annual conference of the Optimum Population Trust (OPT), of which he is patron.
    The trust will release research suggesting UK population must be cut to 30m if the country wants to feed itself sustainably."
    “Each person in Britain has far more impact on the environment than those in developing countries so cutting our population is one way to reduce that impact.”
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/politics/article5950442.ece

    YK:n pääsihteeri Ban Ki Moon sanoi Tanskassa, että sopimukseen on sisällytettävä maailmanhallinnan järjestelmä....

    VastaaPoista