Sivun näyttöjä yhteensä

17. huhtikuuta 2015

Standup-viisas



Junassa auttamattomasti kuuntelemani henkilöt olisivat menestyneet erittäin hyvin suuressa vaalitentissä. En arvellut tätä yksin. Tuttava, joka saa kuukausipalkkaa viisaudesta, oli samaa mieltä.

Puhe ei ole nyt asiantuntemuksesta eikä mitatusta älykkyydestä. Puhe ei ole liioin tietomäärästä, vaan ”kvasirationalismista”.

Naapuripenkissä jutskailtiin aika rauhallisesti. Päivänkohtaisten kysymysten lisäksi sivuttiin välillä ikuisia ajatuksia ja hämäriä metafyysisiä kysymyksiä. Kun yritin rehellisesti torkkua, tämä suoraan sanoen hiukan häiritsi. En voinut olla seuraamatta, kertovatko korvani totta. Etenkin yksi seurueesta esitti ajatuksia, jotka olivat kerran toisensa jälkeen niin pitkällä metsässä, ettei sitä osannut olla ihailematta.

Puhuja esimerkiksi kannatti kaikkien kattonopeuksien poistamista maanteiltä, koska se on parempi vain, että hullut hurjastelijat tappavat itsensä. Kuuntelijalta, joka siis olisi mieluummin uiskennellut omissa, luultavasti yhtä tyhmissä ajatuksissa, ei osannut olla seuraamatta, sanooko kukaan, että tieltä suistumisten lisäksi on yhteenajoja, joissa saa surmansa sivullisia ihmisiä. Näistä kukaties jotkut olisivat kuitenkin halunneet vielä elää, tämä yksi elämä kun luultavasti on ainoa mahdollisuus.

Sielunvaellus voi olla totta, mutta tietoisuuden siirtyminen eli isoisä lehmänä ja niin edelleen, on mielenkiintoinen ajatus, mutta tietooni ei ole tullut sitä tukevia perusteita.

Tämä oli esimerkki. Pidin sitten televisiota auki, koska saavuttamassani iässä tuntuu hyvältä pienen venyttelyn lisäksi välillä laskeutua selälleen, ja silloin höpinä nurkasta käsin kuulostaa viihdyttävältä. Junakeskustelu pyörähteli vielä mielessä ja pohdin, mitä olisi ”kvasirationalismi” suomeksi. Puoliäly? Muodostettu mallilla ”tekoäly”.

Visuveden partioleirillä elokuussa 1956 pyysimme monta kertaa yhtä telttakaveria pitämään suolistokaasut sisällään. Hän selvitti, että heillä on kotona tietosanakirja. Siinä luki, että on epäterveellistä pidätellä, jos pierettää. Minä taisin kysyä minkä hakusanan kohdalla tällaista kerrottiin, mutta jäin vastausta vaille. Tämä tieto ei ole tullut myöhemminkään vastaan.

Ehkä aika oli toinen. Ainakin vanhempi väki tyytyi usein pitämään totena sellaista, mistä oli oikein kirjoitettu lehdessä. Kirjoihin vedottiin harvemmin, mutta sellaistakin esiintyi.

Vaalikeskusteluissa olen seurannut, vastaako kukaan tavalla, jota itse pidän hyvin viisaana, eli sanomalla: ”En tiedä.” – ”Joutuuko Suomi myöntämään Kreikalle lisäapua?” – ”En tiedä.” Mielestäni kysymys on hiukan toisarvoinen. Junakeskustelijani vastusti järjestelyjä, koska ”Amerikka ei ole mukana”. Avoimeksi jäi, oliko puhujalla tietoa Kansainvälisestä valuuttarahastosta ja sen roolista tai ylimalkaan kansainvälisestä rahoitusjärjestelmästä.

Toisaalta puoluejohtajat sanoivat nyt ääneen sen äänestäjiä kauhistuttavan tosiasian, ettei paljon toisteltu sääntö sopimusten sitovuudesta ja velkojen maksamisesta ole oikeastaan tosi. Valtion velan lyhentäminen voi olla välttämätöntä mutta sen maksaminen pois on omituinen ajatus. Valtiot tekevät juuri niin kuin kansalaisia kielletään tekemästä eli hoitavat velkaa uudella velalla.

Jos joku eläkeläinen – nimiä mainitsematta – haluaisi tyytyä hyvään eläkkeeseensä ja säätääkin hiukan, asuntolainan lyhentäminen on ongelma. Se ei ole oikein viisasta. Velka pitäisi jättää perinnöksi yhdessä asunnon kanssa. Asuntolainan koron pitääkin olla asumiskustannus, mutta tuo Suomessa tyypillinen erittäin laaja ja takaisinmaksuajaltaan aika lyhyt asuntolainakanta on rakenteellinen ongelma. Siitä ei kai ole puhuttu riittävästi.

Sivumennen sanoen Soinin keppiratsu ei ole riittävän reipas eikä reima. Eikö yksityishenkilön konkurssi ole pohjaltaan kummallinen ja tuhoisa ajatus? Konkurssi on tarkoitettu kauppiaille eli siis yrittäjille.

Mieleeni palaa välillä se johtava 30-luvunlopun ruotsalainen musiikkiarvostelija, joka pohti sanomalehdessään, oppiiko juutalainen soittamaan viulua, ja vastasi että ei – liikkeiden matkiminen marakatin tavoin ei ole musiikkia. Tuli mieleen Oistrahin EMI:lle tekemien levyjen boksista, joka ei ole kalliskaan.



14 kommenttia:


  1. Vaskoolimies neuloo hiput puseroonsa ja käyttää ne rahana Rovaniemen markkinoilla. Toinen ylittää kadun, tallettaa Pankkiin ja menettää, siis ennen Rooseveltin pakottamaa talletustakausta.

    Paremmat ihmiset nousevat johtoon heti kun ei tarvihe kyykkiä Lemmenjoella hyttysten syötävinä. Marraskuun sosialistit astuivat johtoon kun komentaa sai Eduskunnasta käsin eikä kärsiä vilua ja nälkää lakkotaisteluissa. Pankit tekevät rahamme, käyttävät ensioikeutta, vangitsevat sen tilisysteeminsä sisään. Laskuttavat asikasvelkojiaan sen käytöstä ja pelaavat niillä omaan tiliinsä.

    Aikakausi vaihtuu post-Lehmaniksi sakko ja rajoite kerrallaan, asikkaat varsinkin vieroksuvat noita pre-Lehman kauden pelipöytiä. Tämä kirjoitteluni ei avanne asiota ja on sikäli joutavaa. Jos silti taas vetäisin jonkun perusviivan materiaalisen vankistumisen runollisista kivijaloista, niiden uudelleen asemoimisesta ja niiltä kurotetusta ylensyömisen ja ylenlääkinnän yltäkylläisyydestä. Varsinkin kun eilen näin balettikoulun pikkutyttöjä brutaalin teiniytensä kynnyksellä. Mikä muka on mahdollisuuksien laajentumisen ja monialaistumisen aikamme, kun kauppallis-vaalivalintainen jankutus siirtää aivot hyllylle ja mielen maahan/mahaan.

    Historia on komeaa ja tulevaisuuskin jos vain älyää ajoissa syrjäytyä. Jeesuksen haaste Jahvelle että "niinkuin mekin anteeksi annamme velallisillemme". Mitä se oli? Sitäkö, että jatketaan siitä mihin homma jäi kuudennen päivän iltana ? Ja lupaa vastaan oltiinhan ihmiseen puhallettu tekijänsä henki vai mitä se jumankuvallisuus tarkoittaa. Kysyisin piispalta jos Suomesta löytyisi.

    Pakkotyön oheen kävi mahdolliseksi organisoida yhteisöjä luotolla ilman että se aina johti orjuuttamiseen. Tuli näet se Juhlavuosi ja velkojen anteeksianto, niin muuten Ateenassakin, Solonin reformit tunnetuimpina. Nyttemmin meillä on osakatteellinen pankki- eli luotto/luottamus/lähimmäisenrakkaus -instituutio. Tuo "osa" tarkoittaa ettei tarvihe olla kultaa koko setelistön edestä. Innovaatio purskahti esiin samalla kun jokunen pappismies ja peruukintekijä keksivät kehräämisen ja kutomisen valmistuksen koneita Englannissa. Teollisena vallankumouksenahan aikakausi tunnetaan. "Väärän" rahan pankkeja siis nykyaikaisia, syntyikin satoja 1700-luvun jälkipuoliskolla.

    Siitä sitten systematisoitui katastrofien opettamina ja antaessa uutta empiriaa, jota ei oltu taivaasta valmiina ihmisille annettu värkkipuiksi, kuitenkin materiaa tätä pelastusoopperaa säveltää ja pelata.

    Hullua kuinka olemattomasti kulttuurin ydinasiaa tunnetaan.

    Uusinta uutta asiassa on velkojen ikiaikaistaminen -Ruotsista mm. Sieltähän tulee pitkä sarja alan innovaatioita. Nordean luojista Hans Dahlborg kerkesi jo tehdä muistelmansa. Hän mainitsi, että hehän ne pitkät asuntoluotot Suomeen asensivat (= luottovolyymien kasvua+luottokohteen arvonnousua). Suomesta puolestaan he hoksasivat varallisuusvakuutuksen. Se on omaisuuden organisoiminen ulkomaalaisen vakuutusyhtiön hoitoon ns. kapitalisaatiosopimuksena. Omaisuus saadaan verotuksen ulkopuolelle. Vakuutuskauden päätyttyä vakuutuksen haltija itse tai perillinen rakastajatar, muu tärkeä nostaa potin tuottokarttumineen. Kukaan ei tiedä ja vain itsestä on kiinni ilmoittautuuko verollepantavaksi.

    Tällaisia sopimuksia ei ole kuin joitakin satoja kertoo alan professori Heikki Niskakangas Kauppalehdessä 30.10.2014. Niskakangas on Juha Sipilän serkku ja Sipilähän vapautti itsensä sidonnaisuuksista myymällä loputkin liiketoimensa 2013. Iltalehdessä valppaasti seurattiin veroseuraamuksia ja 4.11.2014 pettyneinä ilmoitettiin ettei niitä ole. Toimittaja soitti ja tapasikin kiusaantuneen pääministerikandidaatin. "Nyt Sipilä on verotietojen perusteella pienituloisin oppositiojohtaja 114606 euron tuloillaan." Tivattaessa kuinka tämä tuli mahdollliseksi, siis että miljonäärillä voi olla alta 200 000 euron pääomatulot, vastasi Sipilä: "Nehän vaihtelevat hurjasti vuosittain. Viime vuoden tulot ovat tässä ja sillä selvä." En äänestä.Jukka Sjöstedt

    VastaaPoista
  2. Alkuun tärkein asia. En Jukka ollut Visuveden leirillä. Mutta suomalaisen Tiede-lehden mukaan mies pieree 12 ja nainen 10 kertaa/vrk. On vielä normaalia. Samassa lehdessä oli taannoin juttu ja karttakin laktoosi-intoleranssista kärsivistä alueista. Itäinen naapurimme oli kovin sinisesi värjätty.

    Valion laktoositonta maitoa eikä voitakaan ei nyt sinne viedä. Siksi heillä on Voiton paraati. Voi raukkoja. Siinäpähän piereskelevät.




    VastaaPoista
  3. Heh, heh. (Mua rupes naurattaa.)

    VastaaPoista
  4. Kerran kun tulin Helsingistä Pieksämäen kautta Jyväskylään, niin juttelin yhden ihmisen kanssa kamalasti erilaisista asioista. Hän oli hyvin mielenkiintoinen vempula. Esimerkiksi kun hän lähti junalla Tampereelta Turkuun niin siihen meni noin viikko, kun hän äkkiä olikin Vaalimaalla, eikä yhtää tiennyt minkä takia, ja seuraavaksi konduktööri herätti hänet Rovaniemeltä, etc etc. Minä sanoin että kun kerran lähdin viemään roskia roskakatokseen, asuin silloin Kajaanissa, niin äkkiä olinkin Buenos Airesissa. Ja kyllä minä perkeleellisesti ihmettelin että mitäs minä tääll...? "joo", tuo minun keskustelukumppani sanoi, sen mielestä tommoinen on ihan normaalia, "ei sitä koskaan tiedä missä milloinkin silmänsä avaa". Ei niin, ajattelin, mutta en sanonut mitään. Otettiin taas lisää Carilloa. Ja jatkettiin jutteluamme. Kun tultiin Jyväskylään, tai siis se juna tuli, ja me sen sisällä, niin yks poistuva rouva katsoi minua ja sanoi "Kyllä oli äärimmäisen mielenkiintoista kuunnella teidän juttujanne" Ja sen vieressä oleva herrasmieskin mulkaisi minua kamalan oudon tuntuisesti. Terävästi.

    VastaaPoista
  5. Eikö kvasirationaalisuus voisi olla näennäisjärkevyyttä eli lyhyesti vaikka valejärki

    VastaaPoista
  6. Nythän asia on niin, että henkilökohtainen konkurssi siinä mielessä kuin se USA:ssa ymmärretään tarkoittaa sitä, että velkoja leikataan ja henkilö menettää ns. credit scorensa, joka on melko tärkeä asia. Tästä huolimatta henkilöllä on mahdollista aloittaa uusi elämä ja merkittävin poikkeus on Suomeen sellainen, että suomalaisessa käytännössä menettää omaisuutensa ja velat jäävät kerämään korkoa ja koronkorkoa eikä velasta pääse koskaan irti ellei sitten tapa itseään. Silloin kuolinpesäkin tyhjennetään voudin toimesta. Kumman systeemin itse valitsisit?

    VastaaPoista
  7. Tuota ruotsalaisen arvostelijan argumenttia on saanut myöhemmin, ja vielä nykyäänkin, lukea kyllästymiseen asti japanilaisista, kiinalaisista ja muista aasialaisista muusikoista käytettynä. Kirjoittajien mielestä ilmeisesti se on legitiimi eikä rasismia.

    AW

    VastaaPoista
  8. Eikös eräs valtion perimmäisistä tarkoituksista ole estää yksityishenkilön konkurssi?
    (Blogivaeltaja)

    VastaaPoista
  9. "Piereskely kannattaa – tosin yli 20 pierua päivässä on liikaa" (Helsingin sanimat 24.7.2014)

    VastaaPoista
  10. Robert Graves pani Claudius, Jumalassa henkilääkäri Xenofonin antamaan neuvon: "Se mies on narri, joka pitää hyviä tapoja terveyttä arvokkaampina. Jos sinulla on liian paljon ilmaa vatsassa, älä millään muotoa pidätä sitä sisällä. Siitä on suurta vahinkoa. Tunsin miehen, joka kerran oli vähällä tappaa itsensä pidättämällä ilmaa."

    Täytyy sen olla totta, kun kirjassa seisoo. Claudius antoi kymmenen vuoden palveluksen jälkeen Xenofonin kotisaarelle Kosille vapauden sotaväenotosta ja keisarin veroista. Ehkei pelkästään tästä neuvosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, että joku vielä muistaa Gravesiä. Olen usein miettinyt mitä, olisi saanut aikaan Hitler-romaanissa.

      Poista
  11. Kirjoitin viime vuonna eräässä kolumnissani näin:

    "Sitten muistin vanhat kansanviisaudet: ”Joka pierua pidättää, se muutakin salaa.” Tai suorastaan lääketieteellisen viisauden: ”Joka pierua pidättää, saa taudin tahallaan.” Lääketieteellisellä viisaudella lienee vinha perä, niin kuin kansanviisauksilla toisinaan on: pidättäminen voi olla epäterveellistä, koska suolistossa olevat myrkylliset kaasuainesosat imeytyvät takaisin kehoon ja rasittavat elimistöä. Koskee tämä muutakin pidättämistä: Rudolf Steiner esimerkiksi kirjoitti aikoinaan aivastuksen pidättämisen huonoista seuraamuksista, mutta kun aivastamme, pyydämme yleensä anteeksi. Näin meitä on opetettu. Miksiköhän sitä pitää pyytää anteeksi?"

    Otso Kantokorpi

    VastaaPoista
  12. Hakkeroimalla voudin tietokoneelle, velat muuttuvat saataviksi, kätevästi vaihtamalla vain lukujen etumerkit.

    VastaaPoista
  13. "Eikö yksityishenkilön konkurssi ole pohjaltaan kummallinen ja tuhoisa ajatus?"

    Kyse lienee siitä, että yleistäytäntöönpanon, jossa koko omaisuus realisoidaan, seurauksena velallinen vapautuu lopuista veloistaan. Ajatus lienee palauttaa henkilö kuluttamaan/yrittämään jälleen ikuisessa velkahirressä roikkumisen sijasta. Vasta-argumentti on maksumoraalin katoaminen, jos veloistaan voi päästä.

    Olen ymmärtänyt, että USA:ssa konkurssi toimisi noin. Suomessa taas on yksityishenkilön velkajärjestely.

    VastaaPoista