Kuva liittyy liikoihin kirjoihin.
Rukousnauhan näköinen ketju on itse asiassa täytetty lyijypalasilla. Paljon
skannatessa ja erilaisia painettuja lähteitä pyöritellessä on tuskin parempaa
työkalua. Minulla on parikin vanhanaikaista arkkitehdin viivotinta, jotka on
joskus tehty teräksestä. Niissä jopa lukee ”Wulff”, mikä tarkoitti kerran
paperikauppaa ja on eräille vielä tuttu ”Wulffin kulmasta” Espan ja Manskun
risteyksessä. Oli se punainen virityskin Wulffin talo, nykyisin kivinen
kulissi.
Se nerokas henkilö, joka keksi
tämän painavan rukousnauhan, oli tajunnut, ettei tuo paksuus ja muoto estä
lukemista. Jos tarvitset kätesi esimerkiksi pohkeiden raapimiseen, ole hyvä
vain. Skanneriin olen itse keksinyt huipputeknologisen työkalun, mutten ole
ehtinyt vielä toteuttaa sitä. Myös nykyisillä, ihastuttavilla vehkeillä, jotka
eivät ledin ansiosta tarvitse lämpenemisaikaa, ruskea tai harmaa viiru lasille
lasketun kirjan keskiaukeaman kohdalla (gutter shadow) on välillä ikävä.
Tiettävästi sen poistamiseen ei ole riittävän yksinkertaista keinoa, kun
skannaaminen sinänsä on nopeinta Acrobatissa ja tuloksen eli skannatun tekstin
paiskominen Photoshopin kautta on hidasta.
Nähtyäni kilpasuunnistajan
kompassin, joka on nykyisin eräänlainen peukaloon kiinnitettävä sormus (katso ”Suunto
arrow”) kehitän tarranauhasta ja sopivan pehmeästä, mustasta muovista peukalon
päähän sopivan lisäkkeen, joka peittää kirjan selän kohdalle jäävän kolmion
painaessani kirjaa lasille ja siis estää valovuodon. Skannaajan ykköstarvike on
muuten muuttumaton, puutarhatöihin tarkoitetut näppylähanskat.
Heikki Klemetti oli henkisesti
tasapainoton ihminen ja suurelle osalle ympäristöään todellinen kiusankappale. Hän
oli kummallinen sekoitus erinomaista oppia, jota hän hankki nuoruudessaan
kärsivällisesti Saksassa, ja täydellistä harrastelijamaisuutta, jota höysti
omituinen usko omien päähänpistojen arvokuuteen. Arvostelijana hän oli ajoittain
raaempi kuin Heikinheimo, ja hänkin useimmiten aiheetta. Hän oli epäluuloinen
ja pitkävihainen. Hänellä oli vallan merkillisiä ajatuksia laulutekniikasta ja
perättömiä luuloja bel canto –perinteestä. Onni ettei hän ole enää
keskuudessamme.
Asian tekee mielenkiintoiseksi
Klemetin käsittämätön ansioituminen kuoronjohtajana. Olen kuullut ainakin osan
niistä harvoista äänitteistä, joita häneltä on. Etenkin Suomen Laulun pakottaminen
sävelpuhtauteen kuulostaa hyvin virkistävältä. Kuoro aika ajoin todella soi ja
jopa Matteus-passio on nautinto, vaikka solistit eivät ehkä ole. Klemetin mielestä
musiikin huippu oli Bachin motetti ”Jesu meine Freude”, hänen suomennoksenaan ”Jeesu,
aarteheni”. En menisi väittämään vastaan.
Klemetin vaimon Armin tausta on
ainutlaatuinen satu. Armin isä Lauri Hämäläinen oli nykyisen Konneveden
Siikakoskelta lähtenyt kouluja käymätön mökkiläisen poika, jonka lahjakkuus oli
niin ilmiömäinen, että Oulun porvarit lähettivät hänet Tukholmaan
koulutettavaksi ja päätyi Helsingin Vanhan kirkon kanttori-urkuriksi ja otti
oppilaakseen mm. Oskar Merikannon. Armi oli huima henkilö. Hän kesti miestään.
Moni ei olisi kestänyt.
Heikin henkinen tila on helppo
ymmärtää. Hänen isänsä oli Kuortaneen lukkari, joka käräytettiin
ehtoollisviinien ryyppäämisestä. Olisiko hän tullannut kolehtihaaviakin?
Hänellä oli vihittynä vaimona itseään yli 20 vuotta nuorempi tyttönen, joka
puolisonsa onneksi kuoltua pyöräytti aviottoman lapsen tiettävästi
naapuriseurakunnan lukkarille. Tapaus herätti tietysti huomiota, ja Heikki jäi
käytännössä perheettömäksi ja vaille kotipaikkaa Vaasan lukiossa, joka alkoi
sekin mennä penkin alle. Niinpä hänestä tuli kauhea Kuortane-fäni, vaikka hän
ei todellisuudessa tohtinut näyttää nokkaansa paikkakunnalla moniin aikoihin.
Helsingissä hän esiintyi
pohjalaisena kansanmiehenä ja Pohjanmaalle helsinkiläisenä herrasmiehenä. Hyvin
vaikea lapsuus jätti jälkeensä pahasti kolhitun itsetunnon ja hurjan poseeraamisen
tarpeen. Lisäksi Klemetti oli vähän joka asiassa fundamentalisti eli
kiihkoilija. Hän ei esimerkiksi sulattanut juuri mitään työväkeen liittyvää ja
oli 30-luvulla äärioikeiston näkyvä edustaja.
Ja minä sitä olen ihmetellytkin,
miksi oman nuoruuteni vasemmistolainen laululiike käytti melkein kaikkia muita
musiikin keinoja paitsi kuoroja (niitäkin kyllä marginaalisesti). Tiesikö
Agoit-Prop muuten jatkavansa Lapuan liikkeen suuren nimen Klemetin Suomessa
vakiinnuttavaa kvartettilaulun perinnettä jopa kaunista ja taidokasta
äänenmuodostusta myöten?
Kuoroperinteemme oli Klemetin
väsyttyä eräin poikkeuksin niin huono, ettei kertoa kestä, kunnes Harald
Andersén muutti kaiken jatkamalla täsmälleen siitä, mihin Klemetti oli jo päätynyt.
Pentti Virrankosken Klemetin elämäkerta muuten on alan kirjallisuuden huippua
ja lisäksi mainio esimerkki oikean historiantutkijan perinpohjaisen lähteiden
löytämisen tuloksekkuudesta.
Niin,
VastaaPoistaTuollaista lyijypainonauhaa käytettiin Latovainiossakin valoverhojen alareunassa. Aikoinaan 70-luvulla oli muotia isot ikkunat ja loisteputkivalaisimet ikkunan yläpuitteissa verhon takana. Ei mikään tunnelmavalo. Nauha lienee nykyään EU:n kiellettyjen listalla lyijyn vuoksi.
Ja kirjan kopiointia varten voisi Kopiosto myydä erityistä kopiointikonetta yksinoikeudella. Kirja asetettaisiin puoliavoimena useasta kolmioista tehdyn tähtilasilevystön päälle. Rummun pyöriessä kone ottaisi erilliset kopiot kummastakin aukeaman sivusta ja tarvittaessa yhdistäisi ne yhdeksi kuvaksi. Tekstin kyseessä ollen se ei yhdistäisi mutta ottaisi yhdellä asetuksella kopiot kahdeksasta aukeamasta kerrallaan kun sivut kääntyisivät.
Kopiosto verottaa valokopiokoneen omistavilta yrityksiltä suojelumaksun tyyppistä vuosimaksua, olettamanaan on että joku henkilökunnasta kuitenkin kopioi kirjojen artikkeleja yritystoiminnan ja henkilöstön kehitys mielessään. Siitä vuosiverosta voisi saada vapautuksen hankkimalla tai vuokraamalla Kopiosto -merkkisen kirjankopiokoneen. -ehdotus
1. Kirjan selkämarginaalien levyinen, kirjapaperin värinen, toisesta reunastaan kevyellä liimalla varustettu paperiliuska, joka kiinnitetään miltei ladonnan reunaan. En ole kokeillut.
VastaaPoista2. Koiton kuoro, johtajana Toni Edelmann.
Minkä kirjan luku on kuvassa? Se näyttää kiinnostavalta.
VastaaPoistat
Kirja on nyt hakuteoksena oleva Martti Enbuske Vanhan Lapin valtamaklla (SKS). s. 60. Luku sisältää yhteenvedon tämän hetken käsityksistä saameista ja suomalaisten a) alkuperästä /DNA - Y-kromosomi); b) kielten eroamisesta eli "timeline".
PoistaLyhyesti: pohjoisessa välillä esitetty "alkuperäiskansa" -ajatus on aika omavaltainen.
Aivan samaa mieltä: kerään Jesu, Meine Freude -motJesu BWV 227 esityksiä, Spotifyssakin on runsas valikoima, pitäisiköhän laittaa playlist julkiseksi. Hajonta on suuri, isojen kuorojen mylvintää, vuotavien kamarikuorojen henkäilyä, laulaja per satsi a capella tai kompilla jne jne Omia suosikkejani ovat Herreweghen ensimmäinen levytys, Gardinerin toiseksi uusin ja Suzukin tuore.
VastaaPoistaMuuten, onko tuollainen lyijylukunauha hankittavissa jostain valmiina?
Kiintoisaa lukea Turjan muistelmista, miten aikalaiset pitivät Klemettiä suomalaisena suurmiehenä. Esimerkiksi Akseli Gallen-Kallela, professori Onni Okkonen ja lukuisat maamme johtavat arkkitehdit pitävät Klemetin yhtä teossarjaa suomalaisista kirkonrakentajista ´kansallisina monumentteina´. Hän sai kirjallisesta työstä apurahoja sekä SKS:n ja Suomen Historiallisen seuran palkinnon.
VastaaPoistaToinen Klemetin elämäntyö oli musiikki: säveltäminen ja juuri kuorolaulu, jolla on Kyrönjoen ja Kuortaneen seuduilla vahvat perinteet. Eli Heikki Klemetti oli eteläpohjalaiseksi hyvinkin aikaansaapa mies.
Uskon kyllä, että luonteeltaan Klemetti oli tyypillinen eteläpohjalainen: pitkävihainen, äkkijyrkkä uhoaja. Hänet taisi erottaa heimolaisistaan juuri tuo tuoteliaisuus, aikaansaapuus. Tuntemani sen seudun nykyedustajat ovat yhä aivan kauheita uhoajia, mutta teot puuttuvat.
Heh, hauska purkaus!
PoistaHeikki Klemetti Turjan kirjoissa
PoistaJossakin Turjan muistelmakirjoista oli pitkästi juttua jo pahasti sydänvikaisesta Klemetistä, joka Turjan mukaan manaili tähän tyyliin; On se niin saatanaa kun ihmisen pitää kuolla vaikka on niin paljon keskeneräisiä ja tekemättömiä töitä.
Ad Omnia: kirjapaino on todella Kansalliskirjastosta.
VastaaPoistaPaljastus: yhden kommentoijan arvaama VERHOPAINO on oikein. Tuolla sanalla löytää verkkokaupoista. Hinra n. 1 eur. / metri. Ei lyijyä. Leikeltävissä mittoihin.
http://www.kangastukku.com/?pg=270&page=Group
Olen minä Virrankosken Klemetin lukenut ja mikäpä siinä. Mutta en minä tätä Virrankoskea sen "oikeampana" historiantutkijana pidä kuin muitakaan kaltaisiaan. Esim. Suomen historiassa (2001) hohkaa leimuava viha kaikkea, mikä koskee Neuvostoliittoa ja suomalaista vasemmistoa. Eikös jo Tacitus, että "sine ira et studio" etc? Sitä paitsi herra mitteli aikanaan opiskelijoita pelottavan kiinteällä katsannolla "alempiaan" kuten ihailemansa Klemettikin ja tuli aiheuttaneeksi monille kaikenlaista todella ikävää.
VastaaPoistaEnnenvanhaan sai valoverhoakin ostaa lyijynauhalla tai ilman.
VastaaPoistaLyijynauha oli ilmeisesti ohuempaa kuin kuvan tuote, kankaan toiseen hulpioon kudottu,
Lemetin taustoista oli mielenkiintoista kuulla.
VastaaPoistaJonkin sortin hullu, olin ajatellut tätä ennen.
Haraldia muuten tituleerattiin Hirmuiseksi,vaan ei
sarjakuvan koomisena hahmona...
Klemetin temperamentista kertoo hyvin Tapio Rautavaaran muistelo. Klemetti piti jonkinlaista "laululuokkaa", jossa oli useita oppilaita yhtaikaa. Lontoon kisojen jälkeen Klemetti oli tunnillaan pyytänyt Rautavaaran luokan eteen ja sanonut, että tämä Rautavaara se oli kova poika, heitti Suomelle kultaa. Sitten seurasi muutaman sekunnin tauko ja karjaisu: "Mitä te siinä vielä seisoa toljotatte, menkää paikallenne."
VastaaPoistaVisti