Oli tarkoitus kirjoittaa ihan muuta, mutta tunnen olevani
selityksen velkaa eilisestä Tammisaaren konsertista eli Iiro Rantalasta ja
Jukka Perkosta. Meno ja meininki oli sellaista, että heiltä oli tavallaan uhraus
keskittyä suomalaiseen musiikkiin. Tällainen kävisi maailmallakin, ehkä
enemmänkin kuin meillä. Mutta jopa ”Mustasukkaisuus”, eli tango Jalousie,
äännetään ainakin Pohjamaalla ”jalousie”, on alkuperästään huolimatta
epätavallisen isänmaallista perinnettä.
Finlandia-hymnin soittaminen konsertin lopussa oli
uhkayritys. Kuulijoiden nirsous on otettava huomioon. Vaaraa ei kuitenkaan
ollut. Esitys – tulkinta – oli niin kaunis. Todella komea ajatus oli soittaa
ylimääräisenä ”Suvivirsi”. Se muuten taitaa olla tätä nykyä kannanotto. Vaikea
tietää, onko se tottakaan, mutta kyllähän kirjoitellaan, ettei sen laulaminen
kouluissa muka olisi ongelmatonta, kun paikalla saattaa olla ei-kristillisiä
ihmisiä, joiden korvia saattaisi vihlaista.
Otsikko ei ole kaukaa haettu. Se oli siis se Tom ja Jerry,
jossa Tom on konserttipianisti ja Jerry herää flyygelistä ja alkaa toimia.
Nähdäkseni Rantala liputti muutamia Tomin ilmeitä ja asentoja. Kuva on vielä
vahvemmin mielessä pyörinyt vertaus, Buster Keaton ja Chaplin ”Parrasvaloissa”,
kuvassa tosin väärin soittimin. Se on Keaton, joka soittaa pianoa, vaikka
nuotit valuvat lattialle koko ajan.
Soitin-show alkaa olla harvinaista herkkua. Voin myös
vakuuttaa, ettei nyt koettu taida siirtyä televisio-ohjelmaksi. Näin mahtavat
muusikot rakentavat heti paikalla yhteyden paikalla olevan yleisön kanssa.
Kokemuksesta tulee yhteinen, ja kirkossa on se hyvä puoli, ettei siellä voi
hortoilla eikä pahemmin pyöriä penkissä. Perko ilmoitti kohteliaasti,
Tammisaaressa (Raseborg) kun oltiin, soittavansa saksofoneillaan koko konsertin
ruotsiksi. Se oli kaunis ele.
Perkon virsilevy (”Kaanaanmaa”) oli ilmestys. Olen kuullut
häntä luonnossa Kaartin soittokunnan kanssa. Se oli ylösnousemus.
Musiikki-klovni on tai oli tunnettu ilmiö. Victor Borge
esiintyi mielestäni Linnanmäellä. Ainakin olen kuullut häntä. Oma Retuperämme
on uurastanut torvisoittotaiteen kyisellä pellolla. Amerikassa oli ennen Spike
Jones, josta taisi tulla liiankin kuuluisa. Oma suosikkini oli hyvin kauan
P.D.Q. Bach eli professor Schickele eli joukko enemmän tai vähemmän Juillardiin
liittyviä muusikkoja.
Harmikseni en onnistunut koskaan, siis ennen maailmassa kun
radioon sai tehdä hauskoja ohjelmia, kopioimaan valmista ideaa. Olisin kovin
mielelläni tehnyt esimerkiksi Taanilan kanssa selostuksen sopivasta teoksesta.
P.D.Q. Bachilla teos on Beethovenin vitosen alku ja vitsi on kaksi urheiluselostajaa,
jotka kuvailevat, miten kapellimestari Heilige Dankgesang marssittaa
joukkueensa areenalla. Heti alussa arvioidaan fagotin äänenjohtajan joutuvan
farmiliigaan, koska kiinniotto jäi alavireiseksi.
Länsiön kanssa tuon voisi tehdä jopa improvisoiden. Saraste,
jos luet tämän, ota lennosta kii. Ei siihen oikeastaan radiota tarvita.
Ritarihuone kelpaa. Osaisiko Länsiö matkia Häyristä? Minä voisin yrittää
Mertarantaa – ellei sitten Pentti Salmi tai Seppo Kannas olisi turvallisempi
valinta.
”Kaksi kierrosta maaliin… Ykkösviulu ei vielä lataa
täysillä, mutta kiri on alkanut. Armoa ei anneta eikä tahtia lyödä. Metronomi
on tullut hulluksi. Tässä on nyt reippaasti sata lasissa… Vaskenpurijat
vilkuilevat hätääntyneesti… Onko varaa vastata?... Nyt, nyt huilut ja pikkolo
yrittävät vasemmalta ohi! Se ei onnistu, koska jousistossa käytetään nyt
kyynärpäitä suruttomasti… Ja oboe, oboe on jakanut voimansa oikein. Edessä on
armoton rutistus. Ja kapellimestari hymyilee kuin Tappajahai…!”
Irvistelyn ongelma on sama kuin parodian aina. Siitä tulee
itsetarkoitus. Rantala ja Perko ymmärsivät välillä parodioida myös itseään ja
toivat kappaleisiin ryhtiä jännittävillä viittauksilla. Suvivirsi-jazz toi
rakenteeltaan kovasti mieleen Bachin koraalifantasiat. Rantala pisteli väliin
Tshaikovskia ja barokkia.
Josta johtuu mieleen pianisteista suurimman, Josef Hofmanin viisaus:
virtuositeetti ei ole vauhtia, vaan äänen kirkkautta ja selkeyttä, joka vasta
on ilmaisua eli siis musiikkia. Hofman, jolta ei, osittain alkoholisoitumisen
takia, säilynyt oikeastaan yhtään kunnon levytystä mutta kuitenkin sen verran
äänitteitä, että asian kuulee, näytti joskus opettaessaan, miten pianisti voi
hidastaa tempoa niin että se kuulostaa vauhdin lisäämiseltä.
Kuuntelin nöyrästi Lang Langia, joka kuuluu olevan nyt
maailman paras pianisti, tai ainakin myydyin. Olipa huono. Oli pakko puhdistaa
korvia Matsujevilla (Matsuev). Mitä tulee musiikilliseen iloitteluun,
kaivakaapa Spotifystä Matsujevin ylimääräisenä esittämä Griegin ”Vuorenpeikkojen
tanssi”. Tulee mieleen lyhenne ”putosin tuolilta ulvoen naurusta”.
Ei kai suvivirren laulamisessa kouluissa ole ongelmaa, jos sijoitetaan järkevään kontekstiin. Virsilaulu sopii vaikkapa musiikin tai uskonnon tunneille historiaan tutustumisena ihan ongelmattomasti kuin vaikkapa taistolaislaulujen laulaminen historian tai musiikin tunnille. En kuitenkaan välttämättä sijoittaisi taistolaislauluja koulun oppilaiden yleiseen vappujuhlaan sen enempää kuin suvivirttä keväjuhlaan. Kävin itse peruskouluni 90-luvulla ja jo silloin koulumme oli ilmeisesti häveliäisyyssyistä jättänyt kevätjuhlasta suvivirren viidennen säkeistön.
VastaaPoistaSuvivirttä kevätjuhlissa ei vastusta kuin pieni, mutta kovaääninen älyvapaa-ajattelijoiden ryhmä.
PoistaEtnisiä vähemmistöryhmiä ei häiritse kyseinen asia ollenkaan. Päinvastoin, heille integroituminen Suomeen helpompaa jos suomalaiset suhtautuvat kunnioittaen omiin uskonnollisiin perinteisiinsä.
Integroituminen Suomeen... Apua, tämähän on karkeaa immosmaista vihaälämölöä! Etkö ole kuullut, että Ainoa Sallittu Totuus on monikulttuurisuus, jossa jokainen ryhmä säilyttää omat upeat tapansa, ja ainoa heille meiltä kelpaava on suomalainen sossu.
PoistaTiedättehän sen, että Lang Lang innostui pianomusiikista, kun kuuli kaksivuotiaana TV:stä Tom & Jerry- ohjelmassa Franz Lisztin musiikkia?
VastaaPoistaAd Omnia: uskomatonta! - Tom ja Jerry on YouTubessa
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=WG5JI_qCN6Y
Tuttu nuorisotyöntekijä kertoi, etteivät maahanmuuttajaperheet välttämättä karsasta seurakunnan toimintaa ja sanomaa. Heillä on oma uskontonsa ja he ovat tottuneet siihen, että uskonnosta puhutaan ja siihen liittyviä juttuja on juhlissa, Ongalmallisimpia ovat suomalaiset kirkosta eronneet vanhemmat, joiden suhde kirkkoon on tulehtunut.
VastaaPoistaOnko maahanmuuttajilta koskaan kysytty Suvivirrestä?
Iiro Rantalan hauskoja ohjelmia on Yle Areenassa useita, tuoreimpana kesken oleva sarja Iiron musiikkiluokka. Suosittelen.
VastaaPoistaMinä kans suosittelen. Oliko se Karita humalassa - vai syntymähumalassa Iiron ohjelmassa?
PoistaItse en pidä pianoa instrumenttina kovinkaan tärkeänä tai sen ilmaisunvapaus on mielestäni melko sidottu visuaaliseen esiintymiseen, pianonsoitossa ei ole tavassa tuottaa ääntä eroja riittävästi. Viulusta pidän. Tässä vielä voittamattoman tulkitsijan esitys, minulla on tämä cd:lläkin, vaikka sen hankinta nykyään onkin vaikeaa. Kaikkea hyvää.
VastaaPoistahttps://www.youtube.com/watch?v=69Z41EOeGs4
suosikkini
Poistahttps://www.youtube.com/watch?v=QpPYat2aRB4
Minulla on sama vinyylilevyllä, ostettu joskus 70-luvulla jostakin kaupasta Helsingissä, vieläkin tallessa, Mutta kun levysoitin on viimeisen muuton jälkeen jossakin laatikossa, niin eipä ole tullut kuunnelluksi aikoihin. On tosiaan voittamaton tulkinta. Anja Ignatius on levyttänyt joskus DGG:lle 8 levypuolta, isoja LP:n kokoisia savikiekkoja. Ostin pois kun satuin näkemään kerran yhdellä kirpputorilla täällä Ruotsissa. Mutta kun pitää kääntää ja vaihtaa levyä vähän väliä niin ovat jääneet hyvin vähälle kuuntelulle. Niillä on ehkä eniten kuriositeetti- ja antiikkiarvoa nykypäivänä.
PoistaTämänaamuisessa Yle ykkösen renkutusmusiikkiohjelmassa "Muistojen bulevardi" soitettiin Pekka Tiilikaisen selostama Tiger Rag. Saksassa aikanaan kappaleen elukka oli levytettäessä sikäläisen vapautusrintaman toiveesta muuttunut mustaksi pantteriksi. Säveltäjäkin oli joku muu kuin Nick la Rocca, vaikka epäselväähän se oli Amerikassakin.
VastaaPoistaJelly Roll Mortonin kuvaus siitä, miten hän sävelsi Tiger Ragin, on varsin uskottava.
PoistaEnnen maailmassa kun radioon sai tehdä hauskoja ohjelmia... Muistan selostaneeni Radio 957:n ohjelmassa Gouldin kahden Goldberg-muunnelmalevytyksen välisen kisan alusta loppuun.
vuorela, tampere
Vähän haikeana luin sinänsä mainiota konserttiselostusta, kun Tammisaaren kesäkonsertit jäivät väliin tänä vuonna. Mutta tunnelma välittyi, kiitos.
VastaaPoistaKerran menin Musiikkitaloon kuuntelemaan nimenomaisesti Matsujevia, mutta hän oli sairastunut ja tilalla oli joku nuorempi poika, hyvä kyllä hänkin ja moninkertaisesti palkittu mutta ei mikään virtuoosi vielä. Kyllä harmitti. Ei täältä matkan päästä ihan helposti tule lähdettyäkään. EG
Sanotaan Charlie Chaplinin ylikävelleen Buster Keatonista Parrasvaloissa. En minä kohtausta niin tulkitsisi.
VastaaPoistaIiro Rantala on maahamme jopa liian suuri lahjakkuus.
Häiriö kansainvälisessöä kuvayhteydessä, tämä Parrasvalojen kohtaus minun piti laittaa.
Poistadas man
VastaaPoistaMusiikkiklovneista mieleeni tulevat ensimmäisinä Marxin veljekset.
VastaaPoista