Kuvassa on esimerkki verkkosivusta
Täsmälleen tällaisen tekisin jos osaisin. Olen näperrellyt
äärimmäisen työläästi Photoshopilla kymmenkunta eri aikakausien karttaa
synnyinseudultani ja lisäksi nykyiseltä asuinpaikaltani. Meillä oli tässä,
kertoo topografikartta 1943, Masalantien tienhaarassa muun muassa kansakoulu ja
osuuskauppa. Radan takana oli mylly ja paja. Myllyrakennuksen kuoret ovat
pystyssä ja katolla on Hankkijan logo.
Kauhavan kartoissa on mukana se, josta muistan jokaisen talon,
mökin, vajan, riihen ja ladon. Vasta eräs tiluskartta paljasti lapsuuteni suksimäen
salaisuuden. Joki on vaihtanut hiukan uomaa. Pitäisi vielä osata järkeillä joen
vedenkorkeuden vaihtelut. Se on uurtanut itsensä muutaman sadan vuoden aikana
syvemmälle saviseen maahan. Sitä karttaa en ole löytänyt, josta löytäisi aivan
tarkasti joen ylityspaikat. Kylän nimi ”Lauttamus” viittaa siihen, että luullakseni
1880-luvulla rakennetun rautatien kohdalla oli paikka, josta pääsi yli
hevoskuormankin kanssa.
Kaupunki on kuitenkin toista. Tämä Tukholman kartta tuli
vastaan, kun pohdin, missä oli kapakka ”kömmi sisään” (Kryp-in), jonka edessä pankkitalon
kohdalla katuojassa Bellmanin laulujen Fredman purki sydäntään eräänä kesäyönä 1768
ja sadatteli edesmennyttä äitiään, joka synnytti hänet. Mutta sävy muuttuu, kun
aurinko osuu Klaran kirkon torniin ja samalla kuuluu elvyttävä narahdus.
Kapakan ovi aukeaa!
Paloviinan vääräaikaisesta anniskelusta sakottaminen oli
Tukholman kaupungin mainio tulolähde. Merkittävä osa Bellmanin henkilöistä löytyykin
sakkoluetteloista.
Piirrosten ikuistamat satamajätkät ja väkevien juomien
harrastajat Kolingen ja Bobban viihtyivät sata vuotta sitten sodanjälkeisten suomalaisten
veljiemme tavoin Slussenilla, joka on sitten muuttunut täydellisesti.
Suljettuna oleva hissi nousi kovin paljon nykyisestä poikkeavaan ympäristöön.
Itse Tukholma on sijainniltaan niin ainutlaatuinen, San Franciscoakin upeampi,
että näkisimme sen ellemme olisi tottuneet siihen. No, on kyllä toinenkin
luonnon ja rakennuskulttuurin ihme, Helsinki. Huvittavasti Espoo ei ole osannut
tehdä mitään merellisyydelleen eikä paljon sillekään, että kaupungissa on aito
ja erikoisen komea erämaa-alue, Nuuksio.
Tukholman kaupunki kärsi pahat sotavauriot hiukan samoin
kuin Berliini ja Varsova. Vihollinen oli kaupunginvaltuusto. Nykyisellän
kaupunki on hävityksen ja häpeän muistomerkki. Onni että me olimme Suomessa
niin rahattomia. Halua ei olisi varmaan puuttunut. Nyt Aleksanterinkadulta näkyy
talouskaaoksen ja säästöpankkilaitoksen muistomerkki Mannerheimintie 14. Sen
ohittaessaan kannattaa pitää lompakostaan kiinni. Silmätkin voi sulkea. On se
niin ruma esimerkiksi verrattuna vieressä olevaan Primulan taloon, joka oli
asiantuntijoiden mielestä yhtä ruma ja arvoton kuin Kämpin ja Wulffin talot.
Osaan kuvitella, että Alvar Aalto olisi mielelläänkin suunnitellut
Suurkirkon (Tuomiokirkon) paikalle vaikka Guggenheimin museon saman näköiseksi
kuin Enson pääkonttori siinä lähellä. Hyvin pitkään Erottajan kusiputkan katos
oli ainoa Aallon Helsingin kaupungille suunnittelema rakennus. (Monet Aallon
luomukset ovat mielestäni taianomaisen kauniita, ensimmäisenä Säynätsalon
kunnantalo.)
Niin – mikähän siinä on, että pietarilaiseen tyyliin
suunniteltu ydinkeskusta on saanut olla rauhassa lukuun ottamatta Yhdysoankin
taloa siinä kulmassa?
Kummallisin on Aleksanteri II:n patsas, jota jalustan
koristeiden takia pidetään isänmaallisena muistomerkkinä. Puolalaisille
kysymyksessä on tappajatsaari. Kiistämättä tsaarin poliittista oveluutta
pitäisin Aleksanteri I:tä parempana valintana, jos nyt tsaari tarvitaan.
Tiedossani ei ole, että Koivistolle, Ahtisaarelle tai Haloselle
suunniteltaisiin näköispatsasta. Olisiko kerrassaan niin, että sodanjälkeisistä
sankaripatsaista kulona levinnyt villitys olisi taantunut?
Vai olisiko niin, että muutos on katsojan silmässä. Aina
välillä ihmettelen, että suomettuneeksi sanotussa maassa Mannerheimin patsas
todella pystytettiin toiseksi parhaalle paikalle. Historiallisesti se olisi
sopinut Senaatintorille mutta tyylillisesti ei.
Ratsastajapatsas on hitusen outo. En muista, että näillä
main olisi pystytetty sellaisia juuri muille kuin hallitsijoille. Venetsiassa
kyllä kaupungin kaunein veistos on sotapäällikön, condottieren kuva.
Mutta haluaisin kovasti sen historiallisten karttojen
tietokoneohjelman. Narinkkatori asettuu yhteyteensä vasta kun näkee vähintään
kartalla sen oikean narinkan että juutalaisten pitämät käytettyjen vaatteiden
myyntikojut ja puodit Simonkadulla. Lähellä Autotaloa ja Tennispalatsia ollut
Kolerasairaala ja sen vieressä sijainnut kaartin ampumarata osoittavat, miten
kauas kaupungista uusi vanha hautausmaa rakennettiin ja miten mielisairaala oli
itse asiassa maaseudulla.
Haluaisin tähän haaveilemaani karttasovellukseen
klikkaamalla avautuvia valokuvia, joita kaupunginmuseolla on runsaasti.
Punavuoren bordellit, Antipoffin vuokrakasarmi Uudenmaankadulta, myös
Tulenkantajien tyyssijat Töölöstä ja tietysti yhteiskuntasopimusneuvottelujen
kunniaksi se valokuva verenvuotoon menehtyvästä punakaartilaisesta Espalla
Smolnan (Valtioneuvoston juhlahuoneisto) nurkalla. Kuva reippaista
saksalaisista paukuttamassa kuularuiskulla kalliolta Uspenskin katedraalin
kivijalan kohdalta. Pressikuva Finlandiatalon kohdalla olleella kentällä
pelatusta ottelusta Puna-Mustat – Työväen Mailapojat (9 – 4).
Ja myös fiktio on todellisuutta. Tähtitorninmäelle Komisario
Palmu ja Stockmannille muutama otos elokuvasta ”Syntipukki”.
Maanmittauslaitoksen vanhat painetut kartat (tosin ei kovin vanhoja) http://vanhatpainetutkartat.maanmittauslaitos.fi/
VastaaPoistaKiitos. Käytän tuota lähdettä paljon.
PoistaNykykartoissa erinomainen on karttapaikan ohella
http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta
Löytyy varjokorosuts ja satoja teemoja. Suosittelen.
Ajatus virtuaalisesta kotiseudusta, jossa voisi kulkea eri aikoina, saattaa toteutua kunhan reippaat henkilöt pääsevät tulevaisuudessa rakentamaan opettavaisia ohjelmia MS:n HoloLensin kaltaisiin laitteisiin. Niillä varustettuna kulkiessa Helsingforsissa tai Gelsingforsissa olisi hauskaa tilata näkymään Signe Branderia. Lienee kuitenkin niin, että tulevaisuus on harvoin sitä jota pystymme kuvittelemaan. Menneisyys on helpompi juttu -- sitä pystyy kuvittamaan.
VastaaPoistaKuvitusesimerkkinä vaikkapa https://www.facebook.com/aikamatkakuvia
Minulle on opetettu, että Santeri toisen patsas on Santeri kolmannelle osoitettu mielenosoitus - pappasi oli sentään kunnon mies joka kutsui valtiopäivät koolle!
VastaaPoistaAW
Oikea selitys, mutta kohde oili Nikolai II, joka nousi valtaistuimellae 1894, samana vuonna kuin patsas pystytettuun. Helmikuun manifestin jälkeen patsaalle virtasi kukkia.
PoistaLöytyyhän tämä: http://helsinkiennen.fi/
VastaaPoistaJa tämä: http://whatthehelsinki.com/the-app/
Kiitos - ja hyvä onkin. Mutta miten olisi tuo Tukholman kahden kartan yhdistelmä. Tietysti osaan vaihtaa karttoja näytössä, mutta...
PoistaPälsin valokuvat ovat tässäkin tosi hienoja.
Tarja Halosen pilailumielessä heittämä idea nimikkopuistostaan toteutettiin. Mutta Mika Waltarin ehdotusta muistomerkikseen- kusiputkarakennusta kauppatorille- ei toteutettu, vaan tehtiin muistopaasi töölöön, Elite kapakan eteen.
VastaaPoistaIhmisille on tehty lukemattomia patsaita ja muistomerkkejä. Mutta laajemmassa maailmanhistoriallisessa mielessä yhä puuttuu näköispatsas yli sata miljoonaa vuotta maapalloa "hallinneista" dinosauruksista.
Sellaisen patsaan näkeminen paikanpäällä ja pelkkä tietoisuus siitä jossain suurkaupungissa olisi omiaan säästämään ihmisiä monilta turhilta uskonnollisilta ja filosofisilta spekuloinneilta.
Savon Mikkelistä löytyy Mannerheimin lisäksi tämä:
PoistaMielenkiintoisia kohteita! Minulla ei ole ollut Finlandiatalolle varsinaisesti käyttöä, eikä pesäpalloilullekaan, mutta Hesperian montussa saatoin istuskella lukemassa. Mannerheimin patsas oli ehkä toiseksi parhaimmalla paikalla ennen kuin oli Kiasmaa. Nyt on aukio pilalla.
VastaaPoistaTukholma ja Helsinki ovat molemmat hienoja kaupunkeja, varsinkin kesäisin. Bellmanin aikaan Tukholma oli kauhea paikka. Juoppoja ja juottoloita, julkisia ja salakapakoita oli enemmän kuin tarpeeksi. Viinaa kului 40-kertaisesti nykypäivään verraten. Bellman parodioi yhteiskunnan oloja taitavasti ja mm. runoili kuvitteellisesta Bacchi ordenista vastaperustetun Serafimer ritarikunnan mukaisesti. Bacchuksen jäseniksi "lyötiin" sellaisia, jotka olivat todistetusti maanneet katuojassa ainakin kahdesti. Ihan oikeita henkilöitä kyllä alun perin, mutta Bellmanin mielikuvitus vei omille teilleen. Tyypit saivat uudet nimet, sellaisia kuin Adlerstop tai von Källarcreutz. Varmaan jotkut kömpivät ryömienkin sisään ovien auettua. Kryp in on olemassa vieläkin, mutta nyt gourmet-ravintolana kuten vaikkapa Den Gyldene Freden. Ihan räkäisintä joukkoa Bellman seuraili vähän kauempaa, olihan hän jonkinlainen virkamies.
VastaaPoistaKerrotaan, että Bellman alkoi 14-vuotiaana kovassa kuumetaudissa ollessaan puhua riimein, jolloin vanhemmat huomasivat tämän hänen taitonsa ja hankkivat sopivaa opetusta. Ovathan ne laulut ja epistolat huvittavia ja nasevia, minua miellyttävät ne lyyrisemmät ja sitten kuolemanlaulut.
Albert Engströmiltä luettiin jotain lukiossa - oli sellainen "erikoinen" opettaja, joka puhui opetettavaa kieltä tunneilla. Kielioppikirja ostettiin, mutta sitä ei luettu ollenkaan. Ei kuulemma ollut tavallista siihen aikaan. EG