Kotiin tultuani söin kyllä persikan. Matkalla olin katsonut
kuuta. Siitä tuli mieleen Herrimanin ”Krazy Kat”. Kuu on kuin säilykepersikka
(Delmonte). Sitä halusin sanoa realismiksi. Eilen Tammisaaresta ajaessa kuu oli
soikea. Varmasti näin oikein, vaikkei ajaessa voinut kovasti vilkuilla.
Kotona tarkistin. Kyllä, kuulin oikein, B – Cis. Sibelius
tunsi suurta mieltymystä eräisiin intervalleihin, kuten 5. sinfonian Es – B.
Hänellä saattoi hyvinkin olla sävelkorvaa.
Ei tule hakemallakaan mieleen parempaa paikkaa paremmalle
musiikille. Tammisaaren kirkko ei ole kauneudessaan poikkeuksellisen. On niitä
muitakin. Mutta ympäristö on. Se rantaravintola sisältää samaan hintaan
merinäköalan. Beethovenin Op. 80 on hiukan hupsu teos, vaikka Länsiö yritti
muutakin väittää. Sen jotkut jaksot ovat kuin niiteillä kiinni toisissaan eli
eräiden muiden suurteosten elimellisyys puuttuu.
Tällä tarkoitan, että jokin taideteos
(Hammerklavier-sonaatti esimerkiksi) on monimutkaisuudestaan huolimatta
itsestään selvästi suurenmoinen kuin mänty avaralla maalla. Ja jokin toinen on
yhtä välttämättömästi kertakaikkinen yksinkertaisuudestaan välittämättä. Aloin
jo käydä läpi Bostridgen kirjaa Schubertin Winterreisesta. Kohtahan tässä on
joulu käsillä. Ei 528 sivua yhdestä laulusarjasta ole millään muotoa paljon.
En keksi, mitä hyvää olen tehnyt, kun kohtalo tarjoilee
tällaistakin. Tammisaari ja huippumusiikki kesällä on yhdistelmä. En halua
panetella Savonlinnaa, josta on niin paljon muistoja, mutta hankkiutuminen
linnan penkkiin on kuin pienempi sotaliike ja takaisin vaeltaessaan saa olla
tarkkana, ettei riko luitaan. Ehkä juuri siksi rakkaassa muistossa elävät
aikojen takaiset Berglundin Sibelius-konsertit Kerimäen kirkossa.
On hiukan epäselvää, onko arvoisa yleisö todella tietoinen
Jukka-Pekka Sarasteen suurenmoisuudesta kapellimestarin ammatissaan, nyt kun
meillä on todella paljon hyviä orkestereita ja kuoroja ja muusikkoja.
Tämä Tammisaaressa esiintynyt pieni orkesteri kuuluu olevan
Jukkiksen itse valikoima. Sitä en iljennyt kysyä, onko osallistuminen
muusikoille niin sanotusti vapaaehtoista. Ainakin RSO on erittäin vahvasti
edustettuna. Kuorona oli Musiikkitalon kuoro, nyt täysivoimainen ja
ammattitaitoinen, mutta ehkä ensi viikolla Britteniä esitettäessä saan kuulla,
miten on sävykkyyden laita. Tämä Beethovenin reipastelu osoitti, että särmää
on.
On yleisen talousteorian vastaista, että huipputason
ammattilaiset tekisivät vieläkin parempaa kuin erinomaista työtä. Ei ole
ammatin jatkuvuuden kannalta edes mielekästä, että vaikkapa pituushyppääjä
ponkaistuaan jo Suomen ennätyksen yrittää seuraavalla hypyllä vieläkin parempaa
ennätystä.
Kuitenkin Saraste saa aikaan juuri tällaista kerran toisensa
jälkeen. Valse triste on suurenmoinen teos aivan siitä huolimatta, että se on
niin suosittu ja tunnettu. En ole kuullut sitä koskaan näin hyvin esitettynä.
Tämä Sibeliuksen matka g-molliin eli siis kuolemaan hehkui nyt keskeltä
punavihreänä. Siinä on tämä kuolevan vanhan naisen houreinen uni, sillä se on
lapsellisen näytelmän (Järnefelt, Kuolema) lapsellista musiikkia ja nimensä
mukaisesti valssi, keskeltä tanssiaismuisto, täynnä vääristyvää loistoa.
Ja siten tutussa teoksessa oli äkisti kymmeniä korostuksia,
jotka ovat aina menneet ohi korvien, tai sitten niitä ei ole kuulunutkaan.
Voi olla, että täysin tasapainossa olevan konserttitilanteen
toistaminen tallenteelta ei ole mahdollista. Voi olla niinkin, että
virittäytynyt kuuntelija ja saman henkinen muu yleisö aiheuttaa harhoja,
aiheettomia luuloja ja hallusinatorisia kuuloelämyksiä. Olkoon miten on,
ilmoittaudun.
Tänään pikapuoliin on edessä konserttimusiikkia vielä
elitistisempi urheilulaji. Jukka Perko
ja Iiro Rantala soittava Tammisaaressa jazzia duona.
Mistä minä tietäisin, maalaispoika, ja vähäsanainenkin
vielä. Luulen että jazz on ollut Suomessa jokseenkin aina etenkin
ruotsinkielisen herrasväen hupi. ”Jatsi” tarkoitti ennen vanhaa
fokstrottia. Jazzista sitä vastoin joku
viisas mies, luullakseni Pekka Gronow, sanoi eräässä yhteydessä, että sotien
jälkeen jokseenkin kaikki orkesteri- ja studiomuusikot olivat oikeastaan
jazz-miehiä, ihan Toivo Kärjestä alkaen, ja jokseenkin kaikki saivat kokea,
ettei sillä elä.
Ja melkein saman tien tuli rokki. Joillekin yleisön
edustajille, kuten minulle, sointu on nautittavampi kuin soundi. Ensin mainittu
on yleensä samaa kuin musiikkiopin harmonia, jälkimmäinen muun muassa
äänenväriä. Minun kuulemanani ero kuin kalaverkon ja iskukoukun. Ehkä siksi
jopa suurenmoisina kuulemani rokkikappaleet pelottavat minua. Tuntuu että
puukkoja sataa. Pieni kuoroteos tai kamarimusiikki puolestaan on kuin seittien
linna, salaperäinen ja kiehtova.
Suomalainen ei osaa ja uskalla arvioida Sarasten hyvyyttä ja arvoa kapellimestarina. Väinö Linna kirjoitti kerran, että suomalaisen on kulttuurin alalla "saatava ulkomaílta lainhuuto käsityksilleen ja arvioilleen". Ulkomaisen arvion jälkeen tiedämme, onko jokin suomalainen kirja tai kapellimestari laadukas vai ei. Tätä Linna tuskaili, ja samalla omaa epävarmuuttamme. Saraste ja lukuisat muut kapellimestarit ovat kyllä saaneet kansainvälisen tason lainhuudot.
VastaaPoistaUrheilussa tilanne on helpompi. Helppo sanoa ilman ulkomaisia lainhuutoja, että Pitkämäki ja ronssi-Ruuskanen, tuo vihatun savolaisen rodun puhdasverinen edustaja, ovat kansainvälisen tason urheilijoita.
Ohhoh, "vihatun savolaisen rodun edustajana"! No tässä sinulla on yksi lisää, ole hyvä, ennen ei kukaan ole tietääkseni vihannutkaan, ainakaan suoraan sitä sanoen, eikä ainakaan yksilönä.
PoistaTulin aikoinaan tangovyöhykkeeltä Helsinkiin opiskelemaan ja luiskahdin jazzin pariin - sen "ruotsinkielisen herrasväen" kautta, kyllä, joten siinähän on kaksinkertainen syy. Je suis... mitähän sitä olisi. EG
Savolaisena on lohdullista tietää, että niitä joita vihataan, myös rakastetaan. jtapio
PoistaNykyisen paradigman mukaanhan jokainen Savossa eri syistä oleskeleva on savolainen.
PoistaJos ei mitään pelkää, ei rokkikaan pelota, vaan kaikki maistuu. Mutta on uskomatonta miten laaja musiikin nautittavien harmonioiden ja äänenvärien kirjo voi olla.
VastaaPoistaUnohdin mainita, että Bostridgen edellinen henkilökohtainen tilitys Winterreisesta oli vuosituhannen vaihteen kieppeillä "musiikkivideo" Over the top with Franz. Se on edelleen saatavilla erikseen DVD:llä ja myös paketoituna äänilevyboksiin (etsikää sitä aiempaa eli Julius Draken säestämää levytystä).
VastaaPoistaNoista Sibeliusta miellyttävistä sävelistähän muodostuu Coltranen Love Supreme!
VastaaPoista