Sivun näyttöjä yhteensä

23. toukokuuta 2015

Kengät



Olin erilaisilla asioilla. Jo kauan olin arvellut, että pitäisi ostaa turvajalkineet. Voisi sitten potkia poliisia, kun tulevat ja vievät kotoa.

Kärkivahvike lienee hyvin tarpeellinen työmailla oikeille käyttäjille, koska se voi pelastaa varpaat. Vahvike pakottaa tekemään kengän kärjestä kaarevan, vaikka muoti sanoisi mitä. On ihmisiä, joilla on epäonnistuneet varpaat. Olen yksi heistä. Ajattelin haastaa äitini oikeuteen sota-ajan ala-arvoisten geenien käyttämisestä, mutta en ole löytänyt ateenalaista asianajajaa. Vahinko on aiheutettu yli 70 vuotta sitten. Sillä ilmansuunnalla on ollut puhetta tuon tyyppisestä sotavahinkojen korvaamisesta, joita oma järkeisoppini ei tunne.

K-Raudassa mietin, olisiko annettava nuorison edustajalle neuvo. Kun on töissä esimerkiksi tuomioistuimessa, kannattaa säännöllisin väliajoin tarkastaa, kenen liikavarpailla sitä kulloinkin seisoo.

Kerran näin itsekin tyypillisen valtion virkamiehen. Hän horjahteli päihtymyksen vallassa marketin parkkipaikalla ja tahtoi kaiketi rahaa. Hän yritti estää toisia poistumasta autolla paikalta telkeämällä tien ja sitten työntämällä jalkansa vuoroin auton renkaan eteen ja taakse. Varmuuden vuoksi hän kiljui päälle ajoa ennen kuin auto oli liikahtanutkaan.

En aio kokeilla, kestävätkö turvajalkine ja varpaat henkilöauton päälle ajon. Olen eläkkeellä.

Kiitettävästä harjoittelusta huolimatta toisen jalkapöytäni luut lonksuvat. Syynä ovat kauan sitten ohitetut sairaudet, jotka näyttäytyvät nyt nivelpintojen kulumisena. Harjoittelu on välttämätöntä, koska nivelissä täytyy olla räkää. En tiedä varmasti, mitä se neste on, mutta jotain limaa. Liikkuminen ja muu sellainen pitää pinnat märkinä.

Sitäkin mietin tovin, lähettäisinkö uhkauskirjeen Vehon tai PSA:n (Citroen-Ranska) johdolle. En taida jaksaa. Hyvä ystäväni Autohuolto ihmetteli ystävällisesti, että pääsin viidellä sadalla eurolla, jolle minulla olisi kyllä ollut muutakin käyttöä. Autoni moottorin alla olevassa kuoressa eli kaukalossa oli todettu nimittäin pari mukillista moottoriöljyä ja itse kone oli ulkopuolelta pahasti öljyssä. Moottori oli irrotettu melkein kokonaan ennen kuin oltiin varmoja, että lähellä jakopään koppaa oleva pultti oli joko kiinnitetty huonosti tai löyhtynyt, ja siitä sitä öljyä pääsi vuotamaan. Paikka oli sellainen, ettei siihen edes päässyt käsiksi tavanomaisilla työkaluilla. Arveltiin että koko pultti liittyi erääseen anturiin ja tehtaan huonoon kokoonpanotekniikkaan. Mutta kuntoon se tuli. Olin ehtinyt ihmetellä, että ihan hyvä auto oli ruvennut hiljan tahtomaan lisää moottoriöljyä ennen aikojaan.

Ei kulje auto eikä nouse jalka ilman oikeita nesteitä. Nuo kalliit kengät eivät ole lenkkarit enkä ymmärrä muotia, joka panee nuoremmat miehet pitämään puhtaan valkoisia lenkkitossuja. Kuuntelen hiukan kauhistuneena, kuka on kulloinkin rikkonut varpaansa tai murtanut nilkkansa ja mitä siitä on sitten aiheutunut.

Siksi jalkineissa on hiukan vartta ja koeajoni Helsingin kaduilla, katutöiden alueella ja mukulakivillä osoitti, että sujuu paremmin tai suorastaan hyvin.

Kun luultavasti tarpeettomat härvelit kiehtovat mieltäni jatkuvasti, rakastuin ajatukseen kengännauhojen hylkäämisestä. Kerran päädyin kävelemään Mauno Koiviston perässä lähietäisyydellä ja näin, että häneltä aukesi toinen kengännauha. Pääsin jälkeenpäin kysymään, tosissaanko hän mietti, voiko tasavallan presidentti turvamiehen kauhistumatta ryhtyä pyllistelemään Aleksanterinkadulla solmiakseen kengännauhaa. Valitettavasti en muista, mitä hän vastasi.

Nämä kengännauhat ovat teräslankaa tai komposiittia ja ne kiinnitetään ja kiristetään pyörittämällä kuvassa näkyvää trissaa. Järjestelmä on kuulemma kotoisin erilaisista luistimista ja monoista. Itse en ollut asiasta kuullutkaan. Avaaminen tapahtun nyppäämällä trissaa ulospäin. Toimii.

Teknilliselle menetelmällä ja virityksen kestävyydelle myönnettiin mukana seuranneen paperin mukaan takuu koko tuotteen eli siis kengän käyttöajaksi. En usko, että se merkitsee käytännössä yhtään mitään, mutta teki silti myönteisen vaikutuksen.

Partiopojan käsikirjassa oli järjestelmä kengännauhojen sitomiseksi yhdellä kädellä. Olen unohtanut sen. Käytin sitä partiopoikana, ja se oli hankala. Johonkin tehtiin reikä ja nauhan toinen pää kiinnitettiin kuin parsinlanka solmu hännässä siihen.

Tarkemmin ajatellen nämä uudet kelpaavat minulle bootattaviksi kengiksi. Buuttaus eli resetointi on peräisin slangitermistä, joka viittaa kengännauhoihin, bootstrings. En nyt muista, oliko takana ajatus eräästä saksalaisesti paronista, joka väitti nostaneensa itsensä ilmaan kengännauhoista. Onnistuuko se näillä, sitä taidan mennä kokeilemaan nyt.




9 kommenttia:

  1. En lukenut loppuun, kun jo piti ruveta kommentoimaan. Kuka nyt on tallonut varpaille noin pahasti ? Isoisä oli kalastaja, maanviljelijä, suutari ja mitä vielä. Kyllähän se lesti on tärkeä, omalle jalalle sopivaa kenkää kannattaa etsiä. Suomalaiselle puoliryssälle voisi olla jokin vahvistetulla pohjalla ja Goretex päällisellä varustettu huopikas paras. Eipä tässä oikein muuta, kun katketkoon mastonne ja raakanne, jos olette veneily miehiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Entäs mitä suosittelet meille ei-puolikaanryssille suomalaisille?

      Poista
    2. En osaa suositella mitään. Tuossa kommentissa oli taustalla se, että muutama vuosi sitten teetin itselleni dna testin. Siinä oli kaikenlaisia terveyteen liittyviä ennustuksia, mutta mielenkiintoisena lisänä tämä, mistä isoisojnevanhempasi ovat oikein matkanneet.

      Vaikken omaakaan mitään Venäläisiä sukujuuria sukututkimuksen mukaan, näyttää noita kaukaisia verisukulaisia asustelevan tiheimmin tuolla Vienanmeren suunnalla.

      Poista
  2. Jos kyse on siitä paronista josta luulen, niin rohkenen myös luulla hänen nostaneen itsensä ilmaan hiuksistaan.

    VastaaPoista
  3. Lukija saatiin kuitenkin varpailleen.

    VastaaPoista
  4. Ja pikku muistutus. Autolla ajamiseen on hyvä olla eri kengät kuin ulkoiluun - ellei ole käsikaasua.

    VastaaPoista
  5. Vaivaa,vaivaa...
    On sitä minullakin.
    Olen Sisyfos.
    Tunnustan.
    Arvatkaa miltä tuntuu kun kivi vieri taas takaisin.
    Ketä se edes kiinnostaisi?
    Itku ei auta.
    En haluaisi edes valittaa, mutta kuulkaa:
    elämä meni kiveä vierittäessä, tutta la vita.
    Olisiko ilo ollut yhtään suurempi, jos olisin saanut sen
    ylös ja siellä pysymään?
    Antakaa hetken suren ja ryhdyn taas toimeen.
    Vielä on aikaa.

    VastaaPoista
  6. Buuttaus ei liity kengänauhoihin. Boot strap (loader) viittaa saappaan reunassa oleviin hihnoihin joilla saappaiden pitäjä itse sai/saa saappaat jalkaan ilman toisten apua. Analogia liittyy tietokoneen käynnistysohjelman lataamiseen ja käynnistämiseen (ilman toisten apua).

    Tässä kuva saappaista: http://www.lemen.com/imageBootstrap1.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä. Ja softapuolelle termi kulkeutui elektroniikasta, jossa tunnetaan hiukan erikoisella tavalla ramppiaaltoa muodostava 'boot strap'-oskillaattori.

      Poista