Olin erilaisilla asioilla. Jo kauan olin arvellut, että
pitäisi ostaa turvajalkineet. Voisi sitten potkia poliisia, kun tulevat ja
vievät kotoa.
Kärkivahvike lienee hyvin tarpeellinen työmailla oikeille
käyttäjille, koska se voi pelastaa varpaat. Vahvike pakottaa tekemään kengän
kärjestä kaarevan, vaikka muoti sanoisi mitä. On ihmisiä, joilla on
epäonnistuneet varpaat. Olen yksi heistä. Ajattelin haastaa äitini oikeuteen
sota-ajan ala-arvoisten geenien käyttämisestä, mutta en ole löytänyt ateenalaista
asianajajaa. Vahinko on aiheutettu yli 70 vuotta sitten. Sillä ilmansuunnalla
on ollut puhetta tuon tyyppisestä sotavahinkojen korvaamisesta, joita oma
järkeisoppini ei tunne.
K-Raudassa mietin, olisiko annettava nuorison edustajalle
neuvo. Kun on töissä esimerkiksi tuomioistuimessa, kannattaa säännöllisin
väliajoin tarkastaa, kenen liikavarpailla sitä kulloinkin seisoo.
Kerran näin itsekin tyypillisen valtion virkamiehen. Hän
horjahteli päihtymyksen vallassa marketin parkkipaikalla ja tahtoi kaiketi
rahaa. Hän yritti estää toisia poistumasta autolla paikalta telkeämällä tien ja
sitten työntämällä jalkansa vuoroin auton renkaan eteen ja taakse. Varmuuden
vuoksi hän kiljui päälle ajoa ennen kuin auto oli liikahtanutkaan.
En aio kokeilla, kestävätkö turvajalkine ja varpaat
henkilöauton päälle ajon. Olen eläkkeellä.
Kiitettävästä harjoittelusta huolimatta toisen jalkapöytäni
luut lonksuvat. Syynä ovat kauan sitten ohitetut sairaudet, jotka näyttäytyvät
nyt nivelpintojen kulumisena. Harjoittelu on välttämätöntä, koska nivelissä
täytyy olla räkää. En tiedä varmasti, mitä se neste on, mutta jotain limaa.
Liikkuminen ja muu sellainen pitää pinnat märkinä.
Sitäkin mietin tovin, lähettäisinkö uhkauskirjeen Vehon tai
PSA:n (Citroen-Ranska) johdolle. En taida jaksaa. Hyvä ystäväni Autohuolto
ihmetteli ystävällisesti, että pääsin viidellä sadalla eurolla, jolle minulla
olisi kyllä ollut muutakin käyttöä. Autoni moottorin alla olevassa kuoressa eli
kaukalossa oli todettu nimittäin pari mukillista moottoriöljyä ja itse kone oli
ulkopuolelta pahasti öljyssä. Moottori oli irrotettu melkein kokonaan ennen
kuin oltiin varmoja, että lähellä jakopään koppaa oleva pultti oli joko kiinnitetty
huonosti tai löyhtynyt, ja siitä sitä öljyä pääsi vuotamaan. Paikka oli
sellainen, ettei siihen edes päässyt käsiksi tavanomaisilla työkaluilla. Arveltiin
että koko pultti liittyi erääseen anturiin ja tehtaan huonoon
kokoonpanotekniikkaan. Mutta kuntoon se tuli. Olin ehtinyt ihmetellä, että ihan
hyvä auto oli ruvennut hiljan tahtomaan lisää moottoriöljyä ennen aikojaan.
Ei kulje auto eikä nouse jalka ilman oikeita nesteitä. Nuo
kalliit kengät eivät ole lenkkarit enkä ymmärrä muotia, joka panee nuoremmat
miehet pitämään puhtaan valkoisia lenkkitossuja. Kuuntelen hiukan
kauhistuneena, kuka on kulloinkin rikkonut varpaansa tai murtanut nilkkansa ja
mitä siitä on sitten aiheutunut.
Siksi jalkineissa on hiukan vartta ja koeajoni Helsingin
kaduilla, katutöiden alueella ja mukulakivillä osoitti, että sujuu paremmin tai
suorastaan hyvin.
Kun luultavasti tarpeettomat härvelit kiehtovat mieltäni
jatkuvasti, rakastuin ajatukseen kengännauhojen hylkäämisestä. Kerran päädyin
kävelemään Mauno Koiviston perässä lähietäisyydellä ja näin, että häneltä
aukesi toinen kengännauha. Pääsin jälkeenpäin kysymään, tosissaanko hän mietti,
voiko tasavallan presidentti turvamiehen kauhistumatta ryhtyä pyllistelemään
Aleksanterinkadulla solmiakseen kengännauhaa. Valitettavasti en muista, mitä
hän vastasi.
Nämä kengännauhat ovat teräslankaa tai komposiittia ja ne
kiinnitetään ja kiristetään pyörittämällä kuvassa näkyvää trissaa. Järjestelmä
on kuulemma kotoisin erilaisista luistimista ja monoista. Itse en ollut asiasta
kuullutkaan. Avaaminen tapahtun nyppäämällä trissaa ulospäin. Toimii.
Teknilliselle menetelmällä ja virityksen kestävyydelle
myönnettiin mukana seuranneen paperin mukaan takuu koko tuotteen eli siis
kengän käyttöajaksi. En usko, että se merkitsee käytännössä yhtään mitään,
mutta teki silti myönteisen vaikutuksen.
Partiopojan käsikirjassa oli järjestelmä kengännauhojen
sitomiseksi yhdellä kädellä. Olen unohtanut sen. Käytin sitä partiopoikana, ja
se oli hankala. Johonkin tehtiin reikä ja nauhan toinen pää kiinnitettiin kuin
parsinlanka solmu hännässä siihen.
Tarkemmin ajatellen nämä uudet kelpaavat minulle
bootattaviksi kengiksi. Buuttaus eli resetointi on peräisin slangitermistä,
joka viittaa kengännauhoihin, bootstrings. En nyt muista, oliko takana ajatus
eräästä saksalaisesti paronista, joka väitti nostaneensa itsensä ilmaan
kengännauhoista. Onnistuuko se näillä, sitä taidan mennä kokeilemaan nyt.
En lukenut loppuun, kun jo piti ruveta kommentoimaan. Kuka nyt on tallonut varpaille noin pahasti ? Isoisä oli kalastaja, maanviljelijä, suutari ja mitä vielä. Kyllähän se lesti on tärkeä, omalle jalalle sopivaa kenkää kannattaa etsiä. Suomalaiselle puoliryssälle voisi olla jokin vahvistetulla pohjalla ja Goretex päällisellä varustettu huopikas paras. Eipä tässä oikein muuta, kun katketkoon mastonne ja raakanne, jos olette veneily miehiä.
VastaaPoistaEntäs mitä suosittelet meille ei-puolikaanryssille suomalaisille?
PoistaEn osaa suositella mitään. Tuossa kommentissa oli taustalla se, että muutama vuosi sitten teetin itselleni dna testin. Siinä oli kaikenlaisia terveyteen liittyviä ennustuksia, mutta mielenkiintoisena lisänä tämä, mistä isoisojnevanhempasi ovat oikein matkanneet.
PoistaVaikken omaakaan mitään Venäläisiä sukujuuria sukututkimuksen mukaan, näyttää noita kaukaisia verisukulaisia asustelevan tiheimmin tuolla Vienanmeren suunnalla.
Jos kyse on siitä paronista josta luulen, niin rohkenen myös luulla hänen nostaneen itsensä ilmaan hiuksistaan.
VastaaPoistaLukija saatiin kuitenkin varpailleen.
VastaaPoistaJa pikku muistutus. Autolla ajamiseen on hyvä olla eri kengät kuin ulkoiluun - ellei ole käsikaasua.
VastaaPoistaVaivaa,vaivaa...
VastaaPoistaOn sitä minullakin.
Olen Sisyfos.
Tunnustan.
Arvatkaa miltä tuntuu kun kivi vieri taas takaisin.
Ketä se edes kiinnostaisi?
Itku ei auta.
En haluaisi edes valittaa, mutta kuulkaa:
elämä meni kiveä vierittäessä, tutta la vita.
Olisiko ilo ollut yhtään suurempi, jos olisin saanut sen
ylös ja siellä pysymään?
Antakaa hetken suren ja ryhdyn taas toimeen.
Vielä on aikaa.
Buuttaus ei liity kengänauhoihin. Boot strap (loader) viittaa saappaan reunassa oleviin hihnoihin joilla saappaiden pitäjä itse sai/saa saappaat jalkaan ilman toisten apua. Analogia liittyy tietokoneen käynnistysohjelman lataamiseen ja käynnistämiseen (ilman toisten apua).
VastaaPoistaTässä kuva saappaista: http://www.lemen.com/imageBootstrap1.html
Kyllä. Ja softapuolelle termi kulkeutui elektroniikasta, jossa tunnetaan hiukan erikoisella tavalla ramppiaaltoa muodostava 'boot strap'-oskillaattori.
Poista