Joenpelto on Aleksis Kiven jälkeen kiihkein riita- ja
rikosasioiden kuvaaja kirjallisuudessamme. Kivi teki kokonaisen näytelmän
”naimakaupan” sitovuudesta, ja jo alussa kiivaillaan asiakirjan muodosta – onko
alaikäisen oma nimikirjoitus tarpeellinen paperissa, jota tarvittiin
kuulutusten ottamiseen. Ja siinä isossa romaanissa Kivi osoittaa järkyttävää
maaoikeuden osaamista ja viljelee runsaasti pikkurikosten kuvauksia, kuten
kysymykset vahingonteosta ja hätävarjelusta (Hiidenkivi), törkeä tappelu
(Toukolan poikien kanssa) ja – veljeksethän erosivat Euroopan Unionista
muuttamalla Impivaaraan, mutta anoivat uudestaan jäsenyyttä muuttamalla
takaisin kylään ja lupaamalla elää ihmisiksi.
Joenpellon omassa suvussa oli omituinen perintöjuttu. Vanhin
poika oli jäänyt ilman suvun maatila, joka oli mennyt nuorimmalle vanhempien
elatusvelvollisuutta vastaan, ja senkin saaja laiminlöi. Parhaaseen
suomalaiseen tapaan veljekset pitivät mykkäkoulua koko ikänsä, ja seuraava
sukupolvi perässä. En ole aivan varma, mutta niin ymmärsin elämäkerran, että
Joenpelto kävi itse tahtomassa, ettei tiettyjä sukulaisia vain haudattaisi
kirkon lähelle sukuhautaan. Kun pyyntö todettiin kirkkolain vastaiseksi,
kirjailija hirmuistui. Kiukussaan kirkkoon hän sekoitti lampaat ja paimenen.
”Rouva Gladissa” on tärkeä juridinen juoni, joka lienee
jäänyt yleisesti huomaamatta. Rouva on päätynyt nuorena aivan epäsäätyiseen
avioliittoon agronomin kanssa, joka on perivä kartanon. Hän synnyttää yksin
käsin tehdyn lapsen miehensä oltua pitkään poissa, ja allekirjoittaa appivanhempien
esittämän paperin, jonka johdosta vauva adoptoidaan tuntemattomaan paikkaan.
Vieraan työmiehen kanssa tehty lapsi olisi aikanaan perinyt
sen kartanon, koska vanhan lain mukaan isä oli aina se, joka oli naimisissa lapsen
äidin kanssa, eikä minkäänlaista isyyskannetta voinut nostaa. Vanhan lain nimi
oli täsmällinen, laki avioiliiton ulkopuolella syntyneistä lapsista.
Tämä yleiseurooppalainen sääntö (pater est quae nuptiae
demonstrant) on koko kartanokirjallisuuden läsnä Bronteista ja Jane Austinista
alkaen. Kartanon tyttö oli vaarallinenvahdittava, jos hän vaikka muhinoi
puutarhurin kanssa, kuten Lady Chatterley suvaitsi tehdä (vai oliko se
riistanhoitaja). Esimerkiksi Englannin laki muokkautui vastaamaan kysymykseen,
missä määrin lapsia saa syrjiä perintöasioissa. Aateliset saivat. Oli meilläkin
”sääntöperintö” (fideikomissi): perijä ei saanut myydä maata, vaan oli
velvollinen siirtämään sen seuraavalle polvelle.
Suurissa osissa Länsi-Suomea oli tapa – ei laki – että yksi
lapsi, yleensä vanhin poika, peri talon, ja muille annettiin vaikkapa
vaateharja perinnöksi. F.E. Sillanpään isä oli tuollainen tukkijätkäksi
tuomittu nuorempi veli.
Koko Joenpellon tuotannossa kulkee vahva
luonnonoikeudellinen juonne. Jossain lakikirjojen tuolla puolen on oikea,
todempi laki. Ja tietenkin kirjailija sekä kirjoittajana että henkilönä tuntee
tuon lain ja arvioi noudattavansa sen ääntä.
Jopa myöhäinen ”Tuomari Müller, hieno mies” on oikeastaan
tällainen tarina. Onko pirtua trokaamalla ansaittu raha saastaista? Trokarin
poika päätyy pankinjohtajaksi juuri ennen kasinotaloutta ja joutuu seuraamaan,
miten rahaa saastutetaan pääkonttorissa. Kuten Joenpellon myöhäistuotannossa
yleensä, kaupungin johtavat virkamiehet ovat kelmejä. Romaanissa ”Rikas ja
kunniallinen” kelmejä taas ovat vävyt, jotka vetävät mukaan tyttäretkin.
Ihailen Joenpellon taitoa kuvailla mutkikkaita lakiasioita
täysin käsitettävästi. Jopa kunnallinen kähmintä kaavoitustemppuineen on hyvin
hallinnassa, ja samoin Lohja-sarjassa keskeinen kysymys Matti Reiman
bulvaanilleen kauppias Hänniselle jättämistä vakuuksista eli kiinnitetyistä
haltijavelkakirjoista. Siinähän käy niin, että epärehellisen liikemiehen
(Reiman) vaimo ja tämän kommunistisisar rikastuvat – romaanin päätyttyä, isänsä
kuoltua. Kommunisti perii maan…
Joenpeltoa on paljon kiitetty kuvausten yksityiskohtaisuudesta
ja elävyydestä. En tiedä, onko tässä käsiteltyyn asiaan kiinnitetty huomiota.
Hän kuvaa milloin pankkitoimia, milloin grynderin temppuja 1920-luvulla (Rouva
Gladin toinen aviomies), milloin kauppiaan huolia, joskus työriitoja ja
työehtosopimusta, joskus nerokasta, rankaisematta jäävää kuolemantuottamusta
(raitistuneelle juopolle väkipakolla viinaa ja sydänkohtaus siitä), yksityiskohtaisesti
kiinteistön pakkohuutokauppaa (Julin) ja ulosmittauksen pakoilua (Reima). Vain
Julinin myöhemmin muutettu testamentti suhteessa pojan lakiosaan on
oikeudellisesti hiukan outo. Upa Kangas – teetä tästä gradu!
Avain on useassa kirjassa repliikkinä. Tappioihin ei pidä
pysähtyä sen enempää kuin voittoihinkaan. On jatkettava. Viittaus tarkoittaa
kaksinkertaista kirjanpitoa. Uskottava tieto liiketoiminnasta – elämästä –
saadaan vasta tilinpäätöksestä. Siihen asti on huolehdittava etenkin
rahoituksesta – elämisestä. Mahdollinen voitto on luultavasti jo osaksi
käytetty, kun sen voisi nostaa. Ihminen ehkä saa sen, mitä oikein kovasti
tavoittelee, mutta myöhään, niin myöhään, ettei se enää oikeastaan tunnu
miltään. Johtopäätös, jota Joenpelto ei esitä selvästi, on instituutio – maa,
liikeyritys, kunta, valtiokin. Niiden on elämä.
Kiitos mielenkiintoisesta kirjailijavinkistä. Pelkäsin jo, että pitäisi siirtyä lukemaan eläviä suomalaisia kirjailijoita.
VastaaPoistaJulinin testamentista: Julin varmaan tunsi poikansa ja tiesi, ettei tämä rupea *vaatimaan* lakiosaa.
VastaaPoistaTältä saitilla puuttuvat ainoastaan nim. "Vittumainen Aulis" kommentit!
VastaaPoistaLuulen, että v-Aulis on rooli, jonka taustalla piilee verbaalisesti melko lahjakas ja jopa älykäs tyyppi. Hänellä on myös tyylitajua pysytellä poissa täältä... toivottavasti!
Poistaterv. pekka s-to.
Joenpellon tuotantoon taitaa olla syytä palata. Näyttämöllekin luulisi hyvin sopivan.
VastaaPoistaAppropo Kivi: odotan hartaasti, että ennen kuolemaani näkisin Nummisuutarin Eskosta peräkamarinpojalle oikeutta tekevän tulkinnan.
Ano ykkösen ei pidä kummeksua. Parhaat suomalaiset kirjailijat ovat kuolleet, samoin parhaimmat säveltäjät, kuvataiteilijat, runoilijat ja mitä kaikkia niitä on. Vain hyviä Formula-kuskeja on nykyisin enemmän kuin 1800-luvun vaihteen tienoilla.
VastaaPoistaEeva Joenpelto oli syntynyt vuonna 1921. Hyvä elämäkerta on osoitteessa http://www.eliaskirjailijat.fi/kirjailija.asp?id_henkilo=6
VastaaPoistaMaailma on täynnä ikärasismia. Viimeisen teoksensa ilmestyessä Joenpelto oli 79-vuotias.
Luomisvoima on vahvimmillaan eläkeikäisenä tai eläkeiän kynnyksellä.
Mistä sitä voi tietää onko Taivaassa F1sille rata? Ettei vaan olis kuulkaa pomon poika puikoissa...
VastaaPoistaI H
Mistä sitä voi tietää onko Taivaassa F1sille rata? Ettei vaan olis kuulkaa pomon poika puikoissa...
VastaaPoistaI H
VastaaPoistaJukolan veljeksillä kalenterikin heitti. Kummastuksekseen ilmaantuessaan sunnuntaina kirkolle, siellä ei pauhannutkaan kirkkoherra. Väkeä kyllä oli liikkeellä mutta uteliaita oli vetänyt ryöstöhuutokauppa. Että kaipa äänessä sitten oli melkari ja liturgina vallesmanni. Tuo "ryöstö" kertonee perinnetavan ja EU-valistuksen erosta. Samasta muistuttaa myöhemmin Santeri Alkio kun rumavallesmannni tuli toimittamaan kirstunpohjien perkausta nettouttaakseen velkakirjat ja periäkseen saldot ihan rahana. Se oli Maon kulttuurivallankumousta, minkä rikkirepimälle sosiaali-omatunnolle kelpasi Kansallis-Osake-Pankkia laittaa. Ja apuriksi säästöpankkia imemään afäärifennomaanien liikoja rahoja pois tieltä. Sitten nostatettiin seuraavaa isoa sahatehdasta ja kauppakemikaalimittaista nahkavalmistamoa ja konekutomoita. Siinä otetiin paljon työtä ja vaivaa pois niskoitamme ja kun aikaa myöten saatiin TV niin historiaprojekti täyttyi, paratiisi on.
Joo.Kiinnelaina on sen väärtti kuin maa. Joskus 1990-luvulla sen arvo laski talojen alta. Laskeeko uudelleen on asia joka polttelee eliittiämme tänään. Joka tapauksessa on yhteiskuntainsinööreiltä hieno saavus nostaa kansallisvarallisuuttamme näihin bruttoääriin tehokkaiden istituutioiden estäessä kodinrakennustyöt ihan niinkin julkisilla paikoilla kuin kaupunkien metsissä. Sinne jos rakennat, Vapaavuori ohjaa rayhuoneistoon. Ja niin kiinteistöarvot ja vuokratulot tulevat siunatuiksi taas kappaleen aikamatkaa eteenpäin.
Ei pitäsi täällä rääkkyä yhtenään. Sampo Terho ja Oras Tynkkynen ovat tänään metelini nostattajat. He puhuvat Islannista (HS B 13) ja kuinka sytkii ylöspäin. No joo.Puntareilla on käyttöä matkamittareina näin EU vaalien alla laajemminkin. Islannin kiinnitys oli Norjan öljyrahasto. Osin oikeasti ja uskoteltuna johdannaisena isosti. Toisella vaalivirpojalla Kreikalla oli lainojensa vakuutena implisiittisesti Saksa ja muut euroveljensä. Velat olivat eurobondeja vuoden 2009 lopulle saakka. Sitten aikansa rytisi. Nythän ne ovat eurobondeja uudelleen sen Draghin sanan ansiosta. Halvin sinko ikinä. Niitti spekuloijat kuin Rokan konepistooli eikä ole maksanut latin latia. Näkee miten jatkuu -jo.Jukka Sjöstedt
Islannin pankkien tappioiden maksajina olivat Alankomaiden ja Iso-Britannian veronmaksajat.
PoistaSuomessa muut pankit korvasivat viikinkipankkien tallettajien säästöt, eikä tappioita syntynyt.
Kiitos hyvästä lukuvinkistä, vaikka tuon HS:n mielipidetarinan voisi kertoa myös toisin.
Jos jotakuta kiinnostaa http://en.wikipedia.org/wiki/Icesave_dispute
PoistaKuka on Kemppisen mielestä paras suomalainen, elävä kirjailija? Onko muita hyviä kuin Sofi Oksanen?
VastaaPoista"onko alaikäisen oma nimikirjoitus tarpeellinen paperissa, jota tarvittiin kuulutusten ottamiseen." (1800-luvulla).
VastaaPoistaMielenkiintoinen kysymys! Eikö avioliitto jo keskiajalta lukien mielletty sillä tavoin henkilökohtaiseksi asiaksi, että se naittajan tahdonilmauksen lisäksi edellytti vihkitoimituksessa vihittävän omaa tahdonilmausta? Tähän nähden ajatellen Eskon ajatus ei ehkä sittenkään ollut ihan metsästä.