Varmaan tämä on mieluisin ja luullakseni paras
musiikkikirja, mitä minua vastaan on tullut. Kaikista taidetta ja kulttuuria
käsittelevistä teoksista se myös on kärkiryhmää. Kun näin kirjoitan täysin
vakavissani, joku jo arvaa, että puhe on tavalla tai toisella Bachista. Siis
ilouutinen.
John
Eliot Gardiner on julkaissut kirjan ”Music in Castle of Heaven” (ISBN-10: 0375415297)
2013. Kirjasta on tekeillä suomennos. Lupasin olla tekemisissä asian kanssa
ehdotetuin tavoin; aion hitusen painaa aisasta, sillä Gardiner menee syvälle
kulttuurihistoriaan ja tietenkin musiikkiin, ja lisäksi kirja on tietenkin
kirjoitettu “väärällä kielellä”. Olisin valmis inttämään, että Bachin
soitinmusiikin rakenteissa erottuu usein saksan kielen lauseoppi, etenkin
Lutherin ja pietistirunoilijoiden käyttämässä muodossa.
Muutamat lukemani, johtavien englanninkielisten
julkaisujen arvostelut kirjasta ovat vain ylistäviä. Muistelen kyllä, että Harnoncourtin
kirja ”Puhuva musiikki : johdatusta musiikin uudenlaiseen ymmärtämiseen”
(1986) sai sekin vain kiitosta, vaikka siinä avattiin barokkimusiikin affektiajattelu,
vasta elokuvataiteen uudelleen oivaltama tunteiden ensyklopedia, kuulijakuntaa
yhdistävä itsestään selvä tieto muun muassa sävellajeista tunnetilojen kuvina.
Syy on selvä. Bach toimii nykyisin verrattomana
viihdemusiikkina. Sen pinnan alla oleva syvyys ei sitten muka kuulu ”tavalliselle
kuuntelijalle”, ja mies itse jätetään oppineiden kirjoittajien haaskaksi.
Etenkin kantaatteja on oikein kavahtaa, koska niitä on niin paljon ja ilmankin
tulee toimeen.
Gardinerin Monteverdi-kuoron ja orkesterin kanssa (English
Baroque Soloistis) tekemät 56 levyä kantaatteja ovat saatavilla, eikä siitä ole
pitkä aika, kun ”pyhiinvaellus” eli kierto Saksan ja kohta koko Euroopan
kirkoissa päättyi. Levyt on tehty enimmäkseen kahdella otolla ”livenä”.
Ja Gardiner on siis yksi aikamme johtavista kapellimestareista
ja kuoromestareista, eikä hänen alueensa ole vain Bach tai barokki. Musiikin
rinnakkaisten näkökulmien loputtomuutta todistavat esimerkiksi hänen Brahmsin
sinfonioiden levytyksensä, jotka istuvat mieleen loputtoman monen hyvän ja
muiden ohella Celibidachen suurenmoisten äänitteiden rinnalle.
Kirjassa vallitsee sama ääni ja vilkkaus ja lisäksi
suuri intohimo puita ja luomuviljelyä kohtaan, jotka tulevat esiin
keskustelussa Gardinerin kanssa. Kirjoitin tähän blogiin aikoinani, miten
istuin iltapäivän hänen kotonaan Chelseassa ja sitten aamupäivän kuuntelemassa
harjoituksia. Silloin sanoin, etteivät suomalaiset ole oikein tottuneet
sellaiseen, että orkesteri soittaa nuotilleen. Nyt en enää sanoisi. Luulen että
puhuisimme sen sijaan puista; eräs hänen maanmiehensä opetteli valokuvaamaan
Linhofin palkkikameralla ja käytti kymmenen vuotta muutaman kymmenen tutun puun
muotokuvan ottamiseen Afrikassa, Englannissa ja muualla. Gardinerin
perintömaalle Dorsetissa on puu, jonka nimeksi hän on antanut ”Sibelius”. Hän
ei mennyt asettamaani ansaan, kun kysyin, onko se kuusi.
Kirja Bachista osoittaa, että kirjoittaja hallitsee
uusimmankin tutkimuksen. DDR:n kadottua kartalta on havaittu, että yllättävän
paljon myös Bachia koskevaa aineistoa, jopa hänen omasta kynästään lähtenyttä,
oli kaoottisissa arkistoissa. Musiikkitieteilijöille tämä oli taivaan lahja. Me
muut saamme odottaa mehumielin, että aikalaismusiikkia aletaan esittää ja
äänittää. Siellä on loputtomalta tuntuvat määrä aivan suurenmoisia säveltäjiä,
ja jopa hyvin tunnetut Telemann – Bachin erään lapsen kummisetä – ja Schütz
voisivat hyötyä pölynimuroiduista esityksistä.
Saksalais-eurooppalainen perinne on vanhastaan
halunnut tappaa suosikkinsa. Kaikkein hienoimmat tekijät, kuten Bach ja Mozart,
halutaan balsamoida näytteille kaikesta eläväisyydestä vapaina. Myös Suomessa
pianotunneilla piinatut kiroavat Karl Ekmanin nimeä ja muistoa jouduttuaan
paukuttamaan pikkukappaleita tavoitellen täydellistä hengettömyyttä.
Kun nyt Gardinerin rinnalla on varmaan kymmenen
esittävää ja levyttävää huippuryhmää, tiedämme että tämäkään musiikki odota ”oikein”
soittamista ja etenkin että hartauden tunteet sitä kuunneltaessa ovat vääriä.
Suomalainen kirkkohartaus tarkoittaa nukkumista silmät auki, kuorsaamatta.
Gardiner käyttää runsaasti sivuja osoittaakseen, että (vertaus minun) myös
koraalit ja fuugat vetrautuvat lähinnä vanhoihin farssielokuviin (Chaplin,
Keaton, Laurel & Hardy). Suosituksi tulleen sanonnan mukaan ne ovat ”vauhtia
ja vaarallisia tilanteita”, mutta lisäksi on räminää.
Viimeksi mainittu ilmenee Bachilla riitasointuisuutena.
Sen toiminnallinen vastine nykyisessä musiikissa on sähkökitaran särö. Sekä
Bach että heavy metal ovat kaupallista musiikkia. Bachin pyrotekniikka toimi
muun muassa hänen tarkastaessaan urkuja. Hän veteli kaikki tapit täysille ja
antoi palaa. Sekä saapuvilla olleet urkujen rakentajat että raadin herrat
tapasivat mennä kasvoiltaan kaurapuuron värisiksi.
Innostuin tässä kirjassa erikoisesti kahdesta
asiasta. Ainakin Hampurissa Bach seurasi oopperaa, joka sitten vei mukanaan
hänen ikätoverinsa Händelin. Kantaatti on toisenlainen ooppera. Nähdäkseni
Gardiner on oikeassa väittäessään Monteverdin ja muiden varhaisten italialaisten
pohjalla, että Bachin ratkaisu puheen ja laulun yhdistämiseen oli nerokkaampi.
Myös tästä kirjasta on luettavissa, miten kantaatti ja passio sisälsivät suoran
väylän etäämmälle polyfoniasta ja sarjat (suite) siirtymän sonaattimuotoon eli
muun muassa sinfoniaan.
Gardiner viittaa – varovasti – tämän musiikin
yhteydessä bluesiin. Myös hyvin tiukasti kirjoitettu musiikki oli tavallaan
improvisoitua, pohjana yhteisön tuntema sointumaailma ja rytmisen järjestelmät.
Groovin’ high!
Ihan asian vierestä: Mikä mahtaa olla blogikirjoituksen fontti? Ja toinen kommentti/kysymys: toisesta kappaleesta eteenpäin teksti on tiiviimpää kuin ensimmäisessä ja siten mielestäni helpommin luettavaa. Miten tiivistys on saatu aikaan.
VastaaPoistaVerdana (idea kopsattu The Economistista). Huomautuksesi on arvokas. - Yleensä kirjoitan vanhan blogitekstin päälle (ja tallennan uuden nimellä) ja olen hanakka käyttämään Wordin mutoilusivellintä. Sillä oikaisee Wordin päähänpittymät sisennyksistä, palloista rivin alussa jne.
PoistaSaadakseni talteen kommentit avaan oman blogini Acrobatissa verkko-osoitteella, klikkaan kommentit auki ja klikkaan Append to file. - Ja näitä on nyt noin 35 000 sivua, ja juuri tämän Kansalliskirjasto halusi.
Harmoncourtin "Puhuva musiikki" oli tuoreeltaan lukiolaisena luettuna elämäni "avainelämyksiä". Bachissa aikakin tähän asti (Gardinerin kirja odottaa pinossa) mieleenjäävin oli Jaroslav Pelikanin pieni Bach Among the Theologians.
VastaaPoistaGardinerilla kapellimestarina on ihmeellinen kyky saada musiikki elämää täyteen, silti draivi ei estä hyvinkin vahvaa detaljien väritystä. Paras mieleentuleva kuvaus on, että hänen johtamansa musiikki on kuin vuolas kirkas virta, jossa pienet vaahdot eivät estä pohjan kivien märkää kimmellystä näkymästä. Uskomatonta vanhan musiikin maestrolta (hänen varhainen Monteverdinsä on niin vitaalista, että kuorolaisten hammaspaikatkin varmaan lensivät huipuissa), mutta kaikkien aikojen paras Die Lustige Witve -levytys on häneltä (montussa Wienin Filharmonikot).
"Etenkin kantaatteja on oikein kavahtaa, koska niitä on niin paljon ja ilmankin tulee toimeen."
VastaaPoistaKun on muutaman kuunnellut, ei enää tule toimeen ilman!
http://www.youtube.com/watch?v=YdJr4BfQ1Yw
Myös George B. Stauffer kirjoitti Gardinerista innoittuneesti (The New York Review of Books)
VastaaPoistahttp://www.nybooks.com/articles/archives/2014/feb/20/why-bach-moves-us/
Pelkästään tämän blogikirjoituksen perusteella Kemppiselle kuuluu joku sivistystyöstä annettava palkinto! Bach ja blues - niin minä sen olen aina kuullut. Groovin' indeed!
VastaaPoistaJari M.
Miten olisi vaikka Koskenkorvapalkinto?
PoistaE.Lönnroth
Vaikutuksen tekivät aikoinaan The Modern Jazz Quartet (Blues on Bach) ja Jethro Tull (Bourrée eli viides osa luuttusarjasta e-molli BWV 996).
PoistaHiljaisuuden kirkas ääni, syvyydessä loistava valo...sen tavoitatko? Kyllä hengetön musiikki kumpuaa hengettömyydestä. Runoilijoita en syytä, he ovat valoa, kauneutta...he kantavat tulenhehkua.
VastaaPoista-satakieli-