Joku arveli, että ”kansainvaellus” etnisenä puhdistuksena
eli joukkomurhana olisi 1930-luvun anakronismi. Se ei ole. Viimeisimmät joukkoliikehdinnät,
jotka toteutettiin olennaisesti tappamalla, tapahtuivat entisen Jugoslavian
alueella runsaat 10 vuotta sitten ja Ruandassa 1990-luvun alussa (hutut ja
tutsit).
Miten lieneekään Vanhan testamentin historiallisuuden laita,
se sisältää silmiinpistävän paljon vaelluksia, tunnetuimpana paluu Egyptin orjuudesta,
ja erilaisten kansojen tappamisesta viimeiseen mieheen, naiseen ja lapseen,
kohdittain Jumalan ylhäältä yllyttäessä. Tältä osin kertomus tuntuu
uskottavalta – vaikka olisi joiltakin toisilta osin ”kasa mielettömiä valeita”
(sanoi W.C. Fields).
Joku toinen sanoi, että aina vahvemmat ja fiksummat ovat
voittaneet ja syrjäyttäneet toiset. Se ei pidä paikkaansa. Tuo
sosiaalidarvinismi kaatuu muun muassa kulkutauteihin, vaikeisiin
sääolosuhteisiin ja kymmeniin vastaaviin syihin. Sanotaan hyvässä sovussa että
sopeutuvimmat ovat yleensä selvinneet.
Olen usein toistellut, että minua saa sanoa isänmaalliseksi
ihmiseksi tai patriootiksi, jos haluaa. Suhtaudun kunnioittavasti ja samalla
kiintyneesti erilaisiin rituaaleihin, ja mieltäni nostattaa nuoren naapurin
asiakseen ottama liputtaminen kiinteistöllämme. Suomalainen perinne ja suomenkielinen
puhe ja kirjoitus ovat hienoja asioita, ja itse asiassa olen puuhaillut
molempien kimpussa paljon sekä tieteellisesti että epätieteellisesti,
hetkittäin jopa taiteellisesti. Koska satun pitämään erittäin paljon myös
ympäristöstä, metsästä, valosta ja ilmasta, en suin surmin ryhtyisi viettämään
talvia ”etelän lämmössä”.
Mutta tätäkään taustaa ajatellen en tunne tarvetta
valehdella, että ”Kumpujen yöstä” tai ”Taistelujen kirja” olisivat uskottavia
tarinoita Suomen kansan vaiheista tai että muinaisen Suomen kuninkaat
polveutuisivat Troijan sodan sankareista.
Ynseä kantani johtuu siitä, että meillä on täällä mielestäni
aivan tarpeeksi myös totuuteen perustuvaa kehumisen aihetta. Esimerkiksi ”kansainvaelluksia”
ajatellen Karjalan tyhjentäminen kahteen kertaan oli pelkästään kuljetustehtävänä
sekä uskomattoman hieno saavutus että lähes ainutlaatuinen tapaus. Talvisodan yli
neljänsadan tuhannen evakon mukana tuli jokin määrä irtaimistoa ja suuri määrä
karjaa. Vastaanotto ei ollut ”talvisodan hengen” mukaista. Muun muassa Halsti
mainitsee muistelmissaan papin rouvan, joka olisi jättänyt evakkoäidin
synnyttämään kuorma-auton lavalle paukkupakkasessa, etteivät pappilan huoneet
likaantuisi. Siivousapu taisi olla saanta saaliissa siinä vaiheessa.
Mutta eilinen pääasia eli ajatus ”kansainvaellusten”
luomista kerrassaan vääristä mielikuvista on tietenkin yhteydessä nuorempien
poikien ikiaikaiseen ongelmaan. Ne joille ei riitä elämisen keinoja tai lupaavaa
tulevaisuutta, ovat taipuvaisia panemaan hulinaksi. Esimerkiksi Suomen
kansalaissotaa / vapaussotaa 1918 on käsitelty kovin laajasti vain poliittisena
tapahtumasarjana käsittämättä, että punakaarti oli yksi Suomen ensimmäisiä
nuorisokulttuurin ilmentymiä.
Laskin kerran siitä vaikeasti löydettävästi tilastosta
(Valtiorikosoikeuksissa tuomitut) punaisina rangaistujen ikäjakautuman. Tilasto
on nimittäin laaja, ja tuomittujen ikä on mainittu. Keski-ikä (oikeastaan
mediaani) oli vähän yli 18 vuotta. Ilmiötä ei selitä sotamiehen ikä, koska
tuomituista sangen suuri osa oli Hämeenlinnassa ja Lahdessa tavoitettuja pakoon
pyrkineitä. Laadultaan loistavan tsaarinaikaisen oikeustilaston mukaan
sakilaisuus, huliganismi ja keskeisin osa väkivaltarikoksista oli jo silloin sen
väestönosan toiminnan tuloista, joka ei ollut vielä ehtinyt aikuisikään
(silloin 21 vuotta).
Antiikin ajoilta olevan laskelman mukaan jyvien hinta niitä
vankkureilla kuljetettaessa kaksinkertaistuu aina 20 kilometrin välein. Kun
Eurooppa eli ”kansainvaellusten aikana” joko luontaistaloudessa tai niin
vaivaisen viljelyn turvin, että vaivoin tultiin – miten on arvioitava suurempia
vaeltajaryhmiä” Miten ne olisivat pysyneet hengissä vaelluksillaan? Vielä
30-vuotinen sota 1600 luvulla oli kuin meritaistelua. Vihollinen saattoi olla
näkyvissä, mutta sotia ei voitu, koska koko Saksa (ja Itävalta eli Pyhä
Roomalainen keisarikunta) oli syöty niin tyhjiin ja jokainen vihreä korsi oli kaluttu
tyveä myöten. Se se oli poltetun maan taktiikkaa.
Antiikin historioitsijat kehuvat, että perisalaissodissa
suurkuningas käytti ennen maahanhyökkäystä vuosia viljamakasiinien
rakentamiseen, ja silti Thermopylain voitto oli niin tärkeä. Persian armeijalta
olivat safkat niin lopussa, että niiden oli päästävä kahdessa päivässä
ryöstämään Ateenaa tai käännyttävä takaisin.
Ratkaisu oli sama kuin Shackletonilla, joka vuonna 1909 kääntyi
muutaman hiihtopäivän päässä (180 km) tavoittelemastaan etelänavasta takaisin
ja selviytyi kumppaneineen nipin napin nälkäkuolemalta. Nuo muutamat lisäpäivät
olisivat olleet kohtaloksi. Viisas mies.
Suomalaisina sankareina pidän savolaisia, jotka asuttivat
1600-luvulta alkaen Suomen surkeita maita Pohjanmaalle ja Keski-Suomeen asti
(ja Vermlantiin ja Delawareen). Siinä esimerkki sopeutumiskyvystä ja
kehittyneestä taidosta tulla toimeen kaikenkarvaisten ihmisten kanssa.
Esimerkiksi Pohjanmaalta lähdettiin toden teolla Helsinkiin ja Amerikkaan vasta
kun oli rautatie. Mutta Ancylus-järven jää on taakse jäänyttä elämää (Huovinen,
Kuikka).
Sopeutuvimmatko selviavat voittajina?
VastaaPoistaVoihan se niinkinolla. Luen skotti rohveesorin paksua kirjaa Russian Civil War. Kylla tassa Venajan 1918-1921 rumbassa taisivat selvita kovaluontoisimmat ja tahdonvoimaisimmat kyvyt voittajiksi.
Samassa kirjassa kasitellaan Suomen v. 1918 kapina. Ottaa kokonaista kolme sivua. Kuitenkin osaa olla valaiseva verrattuna suomalaisten hist. Rohveessoreitten kirjoihin!
Ehkä professori ei sillä tarkoittanutkaan Colosseumin tyyppisiä voittajia ilman sormia ja toista korvaa. Neuvostoliittokin voitti sotansa, mutta selvisikö se jatkoon?
PoistaR-o
VastaaPoistaPahoja asioita. Talebanien ja muiden sielukkuutensa erityislaatua suojelevien tajunnoissa Hollywoodin tai ruotsisexin tai kakkasuomen viihdevyöry heidän päällensä mainoksissa, televisioissa, elokuvissa, pilapiirroksissa jne on sitä kansanmurhaa siinä kuin ei-aivosolujenkin tuhoaminen. Länsihupi ja tiedemuoto tuhoaa arvopohjan ja elämänilon. Vaikka sitten kyläsuutari tai -uuni tai -kyläkaivo vaivannäköineen korjautuukin Marketin vaivattomuudella ja ajansäästöllä. On sitten aikaa muuhun kun lapsetkin koulussa tai pelikonsoleissa -esim. shoppailuun ja kesämökkeilyn koneistamiseen.
Suomalaisten olisi syytä ihan pokkana juontua Troijasta. Oikeinhan kartan mukaan nuo gootitkaan eivät ole mitään itä- tai länsi- vaan ihan selvästi Pohjoisgootteja ,tai olisivatko osin länsikin- ,kun kerran on paikkakunta nimeltä Goethenburg. Se haki nosteensa tosin Hollannista ja Suomea myöten ripotteli de Geerejä.
Noiden skandinaavisten Rooman tuhoajien jälkeen näitä sikisi vielä uusiakin aaltoja kun viikingit rynnivät. Brittein saarilla ihan tungokseen saakka, ja alkaen sen Konsantinuksen isän paosta siellä mellasti danskeja-norskeja. Roll over tuli pohjanmiesten sillanpääasemasta Normandiasta kruununprinssi Wilhelmin kaiman toimesta ja vuosi oli 1066. Yhdestoista kysymys: nämä sitten perustivat aseillaan robinhoodien niskaan todellakin keskitetyn feodaalihierarkisen vallan, vero- ja maakirjat ja kaikki -se Domesday inventaariluettelo, joka täällä myös mainittiin. Sen inventaarin pohjalta kaavoitettiin loordeille eli Wilhelm Valloittajan sukulaisille ja alipäälliköille piirikuntansa. Ylähuoneellinen väkeä. Edelliset vallanpitäjät tapettiin.
Sittemin tämä soturius vapaanmiehen mielikuvineen vaihtui Parlamentiksi 1600-luvun kuluessa, Mainio vallankumous 1688, ja Amerikaksi 1700-luvulla, kapina imperiumia vastaan eli taas vallankumous. Palasi Eurooppaan 1800-luvulla Pariisin -Suuri vallankumous- kautta mm. Benjamin Franklinin majavahatun alla ts. aivoissa eli mielessä.
Suomalaiset kaivoivat Kalevalan käsikassaraksi ja lyötättivät venäläisen ja ruotsalaisten päät yhteen ja pökerryksiin. Nälkämaan sillensä jättäneet Pietarin ja Stockholmin kauniit päästivät Suomen kiinni omaan markkaansa. Sijoittamalla sen yhdessä ruumiiden kanssa ja sekaan ratapenkkoihin ja kanaviin (=Saimaan setelit, suomea, paikallisraha) ja itselle kuokittaviin peltotilkkuihin -ei alustalaisuuteen- nousi troija, Uusi Suomi -ja meni.
Intouttavia avauksia nämä JK:n vedot. Puhtiahan näistä imee ja nytkin uteliaana ja valppaana väijyn mitä Mervyn King sanoi ja teki eilen Helsingissä Erkki Liikasen vieraana. Olen edelleen Telegraphin varassa näissä Suomen asioissa. Uutissulkuko vaiko hauskemmat kujeet tukkivat korvat tämän kohta eroavan Bank of Englandin metodistin sarkasmeilta. Otanpa yhden kai toissa talvelta. Jotain tarttis tehrä näissä rahakuvioissa, "Ai miksikö, no -ja kaarratti kädellään Cityn pilvenpiirtäjien korkeuksiin- kun nuo ovat rakennetut väärennetyllä rahalla". Jukka Sjöstedt
"Sanotaan hyvässä sovussa että sopeutuvimmat ovat yleensä selvinneet."
VastaaPoistaNäin varmaan. Raaka primitiivinen voima ei kuitenkaan aina ole haitaksi, kun pitää sopeutua ja sopeuttaa muita omaan systeemiin. Varsinkin, jos siihen liittyy pitkäjänteisyyttä ja sopiva oppi-/ uskomusjärjestelmä tueksi. Tästäkin lienee näyttöjä.
Minulle Suomi on sitä, miksi se on viimeisten 8 - 10 sukupolven aikana muotoutunut (200 - 250 vuotta). Ja tällaisenaan hyvin arvokas ja edelleen kehittämisen arvoinen.
En koe, että olisi mitään relevanssia niillä tarinoilla, joissa suomalaisuus kytketään antiikin Kreikkaan tai Egyptiin tai muuhun historian hämärän epämääräiseen mytologiaan. Hauskoja juttuja toki, mutta vain juttuja. Enkä tunnista mitään kansanryhmää, joka näitä muinaisia taustoja hehkuttaisi ja niiden päälle jotakin politiikkaa tai aatesuuntaa yrittäisi rakentaa.
Miksi siis kaikki tämä vaiva sen eteen, että suomalaisuutta ei ole ? On se. Se, mikä meillä on tässä ja nyt.
Vain meneekö tämä nyt taas niin, että "suomalaisia emme ole, venäläisiksi tai ruotsalaisiksi emme voi tulla - olkaamme siis saksalaisia" ??? Vai islamilaisia sharia-lain alaisuudessa ?
Nämä ajatukset kansasta ja valtiosta ovat olleet mielestäni parasta blogistia pitkään aikaan. Mietittyjä, perusteltujakin ajatuksia, joista saa uusia ja mielenkiintoisia näkökulmia, ainakin minä sain.Näin paljon en ole joutunut muuttamaan mielipiteitäni pitkään aikaan...
VastaaPoistaToinen vastaava kokemus oli Juhana Vartiainen Yle Ykkösellä Mikä maksaa ohjelmassa. Mikäli tämä meni ohi, tuolta löytyy: http://yle.fi/radio1/asia/mika_maksaa/juhana_vartiaisen_talousteesit_39966.html
Suosittelen vahvasti!
VastaaPoista>perisalaissodissa suurkuningas käytti ennen maahanhyökkäystä vuosia viljamakasiinien rakentamiseen<
Millähän nuokin Aleksanterin sotajoukot ja -reissut mahdettiin ruokkia? Tekivät melkoisia matkoja ja armeijat oli isoja. Sotajoukon saapuminen paikkakunnalle taisi olla pahempi tuho kuin heinäsirkkojen ilmaantuminen...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksanteri_Suuri
Idästä tulleilla "eri Kaanien" joukoilla kuulemma kypsyi eväät satulansa alla ja niin taisi Amerikan inkkareillakin olla "pemmikaaninsa" persauksen alla saamassa aromia... oliko pitempi matka vs. mureampi eväs?
Jos italialainen sanoo "vendo vene", hän on myymässä verisuonia. Latinan "vena" tarkoittaa verisuonen ohella vesiväylää.
VastaaPoistaVain virolaiset ja suomalaiset sanovat itänaapuriaan Venäjäksi, muut käyttävät "rus" alkuisia sanoja., on Lennart Meri sanonut.
"en tunne tarvetta valehdella, että ”Kumpujen yöstä” tai ”Taistelujen kirja” olisivat uskottavia tarinoita"
VastaaPoistaLukisit ne ensin, ja valehtelisit vasta sitten.
80 vuoden takaisella tutkimuksella ja otaksumilla on oma mielenkiintonsa, mutta kukaties ne eivät edusta tietämyksen aivan viimeisintä sanaa.
PoistaSen sijaan niiltä, jotka hokevat, että kansa on fiktio, on aina tehnyt mieleni kysyä, mitä sitten on kansainvälisyys. Fiktio toiseen potenssiinko?
Satakuntalaisen isoisäni neljä veljeä oli muuttanut siirtolaisiksi Minnesotaan USA:aan 1800-luvun lopussa. Suurin osa senpuolisista sukulaisistamme asuukin Suurten järvien rannoilla. Olosuhteet eivät varmaankaan olleet helpot Minnesotan rautakaivosseudulla, kuten eivät liioin Satakunnan korpiseuduilla toistasataa vuotta sitten. Suomalaiset olivat kaiketi toisen luokan kansalaisia vaikkapa englantilaisiin ja saksalaisiin siirtolaisiin verrattuna.
VastaaPoista'perisalaissodissa suurkuningas käytti ennen maahanhyökkäystä vuosia viljamakasiinien rakentamiseen'
VastaaPoistaJo Hans Delbrück laski, että ko. armeijan muodostama kolonna olisi (jos se olisi noudattanut preussilaista kuria marssiessaan) ulottunut Persian pääkaupungista Susasta Ateenaan, ja osa olisi vielä odottanut marssin aloittamista kärkijoukon aloittaessa jo taistelua.
Paimentolaiskansoilla oli todellisia vaelluksia, mutta heilläkin oli tyypillistä, että vaeltaneet olivat vähemmistö, joka otti paikalta löytämänsä ja lyömänsä heimot johtoonsa.
"Joku arveli, että ”kansainvaellus” etnisenä puhdistuksena eli joukkomurhana olisi 1930-luvun anakronismi. Se ei ole."
VastaaPoistaPyrkimys oli ottaa kantaa tähän lausumaan: "Tausta-ajatus oli aina kansanmurha – etninen puhdistus... Sitten tulee toinen joukkokunta, joka raivaa tieltään tämän edellisen. Tulosta nimitetään kehitykseksi."
ja tuoda esiin, että ajatus siitä, että kansainvaellukset olisivat olleet jonkinlainen etninen kansanmurha on 1930-luvun aatteiden siirto varhaiskeskiajalle. Ajatus oli nimenomaan sanoa, että kansainvaellukset arkelogisten todisteiden mukaan olivat todennäköisesti sitä, että vieraat ryhmät tulivat Rooman imperiumin alueelle ja alistivat aikaisemman väestön toisen luokan alamaisiksi ts ruuan tuottajaksi. Voi olla, että osa kantaväestöstä, varsinkin eliitti tapettiin. Mutta kärki oli siinä, että kansainvaelluksissa ei liene ollut kyse täydellisestä etnisestä puhdistuksesta; se ajatus oli oman aikauden aatteiden (vrt Hitlerin sotaretken pyrkimykset) projisointia historiaan.
(Tarkoitus ei luonnollisesti ollut myöskään väittää, ettei myöhempiä kansanmurhia/etnisiä pudistuksia ei olisi.
Kookas ja painava, kaunis työpöytäni on Sieltä Karjalasta. Kaikkea sieltä on pystytty ja viitsittykin aikoinaan tuoda.
VastaaPoista