Uutiset Tukholman esikaupungeista, huoli Kreikasta, ainakin
kohdittain ihmeellinen ja varmasti ylikallis puuhastelu Brysselissä ja monet
muut päivän uutiset ja viikon teemat ovat jatkuneet Euroopassa täsmälleen samanlaisina
ainakin 3 500 vuotta ja Aasiassa kauemmin.
Ylivoimaisesti tavallisen historiaa sivuavan kirjan nimi on
tyyppiä ”Kansojen historia” tai Englannin historia tai Suomen kansan
aikakirjat. Ensimmäinen jättiläismäinen virhe on siis kirjan nimessä.
Arkiajattelussa ja päivänpolitiikassa valitsee edelleen
vääräksi ja turmiolliseksi todistettu yhteys kansa = kulttuuripiiri = myöhempi
valtio. Suomalaisten geeneistä itseään arvostettuina pitävät professorit
tekevät johtopäätöksiä, ja kielihistoria sisältä taustaoletuksia, jotka eivät
ole minkään järjen ulottuvissa.
Vuoteen 1945 asti kunnon kirjoissa oli jakso ”Kansainvaellukset”.
Meidän oppikoulujemme yleisessä historiassa tuon otsikon kohdalla kerrotaan
germaanien ja slaavien vaelluksista, angleja ja sakseja unohtamatta.
Länsigootit menivät itään ja itägootit länteen ja vandaalit minne sattui
huvittamaan.
Näille vaelluksille on esitetty ”pitäviä” todisteita. Sotien
jälkeen yksi ja toinen alkoi kuitenkin myöntää, että nuo väitetyt todisteet
olivat Tacituksen tai Prokopioksen tai vastaavien alkujaankin kuulopuheina
kirjaamia mainintoja.
Tausta-ajatus oli aina kansanmurha – etninen puhdistus.
Jossain on joku porukka, joka näpertää tietynlaista keramiikkaa tai takoo
mielenkiintoisen muotoisia keihäänkärkiä. Sitten tulee toinen joukkokunta, joka
raivaa tieltään tämän edellisen. Tulosta nimitetään kehitykseksi.
Eikä olekin hurjaa, että tämä meni täydestä yli sata vuotta
ja oli luonnollisesti mm. Hitlerin ja Stalinin toiminnan pohja. Rasismi on
ollut muutamia vuosikymmeniä niin viehättävä sana, että se on jo sekoittunut
toiseen suosikkitermiin, nimittäin syrjintään, jonka on nyt korvaamassa
syrjäytyminen.
Natsit keksivät Mussolinin miehiltä ajatuksen ikivanhoista
suku- ja heimoyhteyksistä. Mussolini – ovela muurari ja entinen sosialisti –
julisti että nykyiset italialaiset ovat samaa sukua ja perhettä kuin Rooman
keisarikunta ja sitä edeltänyt tasavalta. Melkein kaikki italialaiset ovat
tänäkin päivänä samaa mieltä, etenkin Berlusconi. Hitler jankutti germaaneista,
eivätkä edes hänen oppineemmat renkinsä yrittäneet selittää, mitähän nämä
germaanit sitten olivat. Valioväkeä heidän väitettiin olevan, ja siksi heillä
oli ikivanha oikeus tappaa kaikki naapurinsa, kuten he tekivätkin. Marxin,
Leninin ja jossain määrin Stalinin maailmanvallankumous pohjautui sekin
ajatukseen, että poliittinen yksikkö on määriteltävissä tai jopa määritelty.
Heidän mielestään Saksan työläiset, tarkemmin ajatellen Saksan köyhälistö eli
proletariaatti oli saanut historiallisen tehtävän levittää riemusanaa kaikkialle
maailmaan, Leninin ja Trotskin tähdennyksen tarvittaessa ampumalla ne, jotka
kakistelevat, kuten tapahtuikin.
Ja suomalaiset ovat muuttaneet jostain tänne ja olleet
muuten Jumalan valittu kansa, paitsi että venäläiset ja ruotsalaiset ovat
olleet kovin vittumaista väkeä.
En näin blogissa rupea todistelemaan aika selvää asiaa, että
nykykielemme venäläiset, suomalaiset ja ruotsalaiset ovat kaikessa olennaisessa
samaa sakkia, lukemattomien vuorovaikutussuhteiden toisiinsa kytkemiä. Järkevät
ja yritteliäät ”suomalaiset” rupesivat ”venäläisiksi, jotkut 500-luvulla,
jotkut 1500-luvulla. Ja jo hyvin vanhan selityksen mukaan ruotsalaiset
(varjagit eli viikinkien edeltäjät) kävivät opettamassa Venäjällä kädestä
pitäen, miten kauppavaltio luodaan ja saatetaan niskuroivat naapurit kuriin ja
herran nuhteeseen.
Venäläiset eivät ilahdu, jos heille mainitsee, että ”Rossija”
ja ”Rus” näyttävät olevan sama sana kuin nykysuomen ”Ruotsi” ja siten sukua
Roslagenin maakunnan nimelle ja soutamista tarkoittaville sanoille. (Sverige
viittaa svealaisiin ja saattaa oilla peräisen sanasta ”me”, latinan suos jne.)
Käsitykset ovat muuttuneet rajusti ja moneen suuntaan.
Jonkinlainen yksimielisyys on kuitenkin siitä, että se ilmiö, johon liittyy
nykyinen ”maahanmuuttajat” –sana tai ”pakolaiset” tunnetaan ainakin sadan
tuhannen vuoden ajalta. Ihmisillä on taipumus ja ennen kaikkea – ehkä kahdella
jalalla liikkumisen ansiosta – kyky paeta nälän runtelemilta alueilta ja etsiä
otollisempia asuinsijoja. Mutta yhtä tavallista on, että kehityskulku on samantyyppinen
kuin mahdollisesti Suomessa. Porukka pysyy paikoillaan ja keksii uusia keinoja
etenkin suojautuakseen ilmastonmuutoksilta ja niihin liittyviltä toimeentulon
ehtojen heilahduksilta. Voi olla, että tänne tuli sotakirveskansaa etelästä
(ennen puhuttiin vasarakirveistä), mutta yhtä hyvin on mahdollista, että saatiin
vasarakirveitä, eikä sekään ole mahdotonta, että opittiin tekemään sellaisia.
Ensimmäinen yhteenveto: ”kansa” ja ”valtio” ovat käsitteitä,
jotka tulivat varsinaisesti muotiin 1800-luvulla ja. Ne korvasivat aikaisemman
hurskaan käsityksen, että olemme kaikki Aabrahamin lapsia eli siis juutalaisia.
Ja tämä ajatus käsitettiin vääräksi ensin… Saksassa.
Historia opettaa meille siis sen, että vieraita tulijoita kannattaa varoa?
VastaaPoistaKyllä Tapsa. Juuri niin se opettaa. Siis - -
PoistaVieras tulija täällä on vieras lähtijä siellä, vieras siellä ja täällä,
Poistakoditon, sivullinen,
piankos etsii paikkaansa hän kuin koira, nöyränä istuu, muka, pyrkii
koiraksi koiran paikalle,
etsii tietä sinne mistä ei ole koskaan,
koskaan ei ole päässyt pois.
On vaan eikä tiedä muusta.
>>Uutiset Tukholman esikaupungeista<<
VastaaPoistaSe Tukholman "suomalainen" mellakoitsija näyttääkin olevan aika tumman sorttinen, oisko ihan ns. "uusisuomalaista omallia"?
>Vuoteen 1945 asti kunnon kirjoissa oli jakso ”Kansainvaellukset”. Meidän oppikoulujemme yleisessä historiassa tuon otsikon kohdalla kerrotaan germaanien ja slaavien vaelluksista, angleja ja sakseja unohtamatta. Länsigootit menivät itään ja itägootit länteen ja vandaalit minne sattui huvittamaan.<
Nyt on Kemppinen tainnut sekoittaa Asterix ja Gootit -sarjakuvan historiankirjoihin ;=)
>Mussolini – ovela muurari ja entinen sosialisti<
Oliko entinen opettajakin? Muuraritaustasta en ole ennen kuullut. Tai saattoihan se "rappareita" hätyytellä...
>>paitsi että venäläiset ja ruotsalaiset ovat olleet kovin vittumaista väkeä.<<
Kyllä herra Kemppinen on jälleen täysissä ruumiin ja sielun voimissa, siis ihan über... M.O.T.
Nyt on Anonyymi tainnut sekoittaa lääkkeensä. Vierestäni löytyneen lukion 2007 painetun Forum - Ihminen, ympäristö ja kulttuuri nimisen historian ensimmäisen kurssin oppikirjan sivulla 56 on havainnollistava kuva keskieuroopasta otsikolla "Kansainvaelluksia 375-450" ja kansojen kulkua havainnollistavien nuolten värejä vastaavat nimet: hunnit, itägootit, länsigootit, anglit ja saksit, frankit. Eli Kemppinen oli enemmän kuin oikeassa puhuessaan kansainvaelluksista koulujemme historian opetuksessa, sinä taas enemmän kuin väärässä.
Poista
VastaaPoista# Missä on missä # Vastaus postmodernin mielen etsiskelyihin tulee Eija-Liisa Ahtilalta tuon nimisestä taideteoksesta, liikkuvan kuvan ja puheen ja virsilaulun kompositiosta.
"Tehkää te sitten minulle nyt mitä te tahdotte", lopettaa pikkupoika 53 min. kestäneen videon hölmytettyään itsestään selvillä huomioilla ja totuuksilla vanhemmat ja kriisiavun tarjoajat. Tuli näet puukotettua leikkikaverinsa hengiltä kun kerran isotkin sellaista tekevät. Algeria oli se yksi missä sattumus kävi -ja toinen oli, eilenkö Lontoo, ja lööppien mukaan peruskoulu mutta jäi henkiin.
Ahtilan työtä pannaan Kiasman esitteessä luokkaan "posthumanism". Se sanoo minkä sanoa voi ja tarjoaa avainta katsojalle. Hyvinkasvatettujen ihmisten on hankalaa päästä Ahtilan paralleeliseen maailmaan (=näyttelyn nimi). Missä mennään parahdus nousee kurkusta. Tämä Ahtila on globaalin taidemaailman tähtiä. Sen vanhastaan korkeinkulttuurisimman rikkaimman ja sofistuneimman yleisön suursuosikkeja.
Näitä on suomitv sentään näyttänyt ja nyt esillä olevista tykkäsin niin ikään. Ne osuvat asenteeseeni, menttaliteettiini: elettäväksi tarjoutuva todellisuus on kaventunut standardisoitunut maistumaton jne hygieenikkojen tietohierarkioiden ja ylipäätään toisten toimesta valmiiksi annettu, nautittavaksi, kiitettäväksi.
Tämä Ahtila on samaa kummaa suhteellisuusteoriaa ja postmodernia tai Valistuksen valheellisuuden läpikatsovaa intuitiota kuin mikä kai on Kemppisen blogin fiilis ja faktojen ketjutus tänään.
Huomenna rykmentit kai taas marssivat määrätietoisesti johdettuina, ei minne eikä siellä jossakin, vaan sinne ja Sitä varten.
On tässä todellisuudessa pitelemistä. Mikä tietoa lisää , se haparointia enentää. Jotenkin parasta tässä Ahtilassa minulle on hän tulemisessa ymmärretyksi aikamme ankarimman valtaeliitin ja kohtaloamme uomaaman väen keskuudessa. Selvästikään eivät ole asiastaan varmoja ja ekshibitiotuvatkin alastomiksi taidegallerioissaan. Oikeastaan tässä valintatalossa voi oleskella.
Yksi videosta nyt Kiasmassa on Talo. Se on toiveiden talo metsässä autokujan päässä. Auto sitten pörrää seinilläkin jne. Tätä esitetään pitkästymiseen kunnes lopetetaan kylänraittiristeykseen jossa on talo: navetta väentupa aitta riihi.Polut risteilevät piharatamoja.
Nostalgian aallonmurtaja ei pitele hyökyaaltoa joka tulee robottitroolarin ja satelliittikalastuksen muodossa -rantakuvassa eivät näy kun ne ovat Otaniemessä ja CADissa. Fishermen video on lyhyt, rakeisuudeltaan ja rantajöttämisalustasta kehnosti kuvaava. Erottuu kuitenkin alkuasukkaiden kiivas menonta ulapalle ja kellahtaminen kumoon. Oi näin taitavaa kai upposukelluspyyntiä! Oikeasti surkeata Defaultiksi nimetyn veneen sortumista noin neljänteen aaltoon. Kalastajatalon nykyeläjien on rämpiminen kalapuikkoaltaalleen.Jukka Sjöstedt
Esimerkiksi National Geographicin Genographic project-sivujen kartoista voi katsoa, mitä reittiä eri geeniperimän omaavat väestöryhmät ovat päätyneet nykyisille asuinsijoilleen alkaen lähtöalueesta, Itä-Afrikasta. Sieltähän me kaikki olemme alunperin kotoisin.
VastaaPoistaKansat ovat aina vaeltaneet ja tapelleet. Vahvemmat ja/tai fiksummat/ kierommat ovat aina voittaneet. Tästä ei kannattane kiistellä.
VastaaPoistaMinusta tuo ei kuitenkaan ole mikään peruste sille, että tämän nykyisen hallintoyksikön nimeltä Suomi tulee aktiivisesti ja omatoimisesti kaikin keinoin pyrkiä hävittämään itsensä ja kaikki se kaunis ja hyvä, mitä täällä on viimeisen parin sadan vuoden aikana kovalla työllä ja kieltäymyksellä aikaansaatu.
Miksi on niin kovin tärkeää osoittaa, että me emme ole mitään, emme mistään kotoisin, meillä ei ole historiaa eikä historiassamme tätä kansaa koossa pitävää tarinaa ? Miksi on niin tärkeää osoittaa, että meidän kulttuurimme - sellainen länsimaisen kulttuurin alavariantti kai sentään on tunnistettavissa ? - on kaiken pahan alku ja syy aina neekeriorjuudesta naisten huonoon kohteluun - Tukholman mellakoista nyt puhumattakaan ?
Kenelle on ongelma, jos maailmassa edelleen olisi valtio nimeltä Suomi ja siellä asuisi kansa, joka pitää itseään suomalaisina, on terveesti ylpeä siitä, mitä on saavuttanut, vastaa itse omista tuloistaan ja veloistaan ja kantokykynsä mukaan auttaa myös muita ? Toimii aktiivisesti globaalissa avoimessa taloudessa, mutta ei kynnysmattona. Ei luovuta heti.
Kannattaa katsoa oheinen Eero Paloheimon juttu, joka sivuaa mm. sitä, mitä siitä seuraa, että tehdään kaikesta yhtä harmaata puuroa. Näkemys on vihreä ja ekologialahtöinen - ja mielenkiintoinen.
http://www.youtube.com/watch?v=Vp0envtRuCE
Heh, tää on taas tätä, kansojen kansattomuutta
VastaaPoista"Marxin, Leninin ja jossain määrin Stalinin maailmanvallankumous pohjautui sekin ajatukseen, että poliittinen yksikkö on määriteltävissä tai jopa määritelty. Heidän mielestään Saksan työläiset, tarkemmin ajatellen Saksan köyhälistö eli proletariaatti oli saanut historiallisen tehtävän levittää riemusanaa kaikkialle maailmaan."
VastaaPoistaEikö tässä nyt mennyt Stalinin osalta mutkat turhan suoriksi. Eikö Stalinin keskeinen ajatus - verrattuna Leniniin ja erityisesti Trotskiin - ollut periaate sosialismi yhdessä maassa ja käytäntönä venäläinen chauvinismi?
Gunnar Sarva ja K.V. Niemi, Historian oppikirja lukioluokkia varten, ensimmäinen osa (kahdennentoista painoksen toinen muuttamaton lisäpainos), WSOY Porvoo-Helsinki 1973: Varhaiskeskiaika - kansainvaellukset (Germaanien yhteiskunta, Suuri kansainvaellus, Slaavien vaellukset, Viikinkiretket, Kansainvaellusten seurauksia)
VastaaPoistaMuutoin hassuinta tuossa maat ja kansat -ajattelussa on että yhdistetään "maa" jollakin tavalla kieleen. Näin oletetaan, että Finlandissa pitäisi puhua suomea (tai Puolassa puolaa, kuten mulle paikallinen duunari tukasta pidellen kovalla äänellä opetti). Itse asiassa "Suomi" on syntynyt tavallaan vihasta muita, ymmärtämätöntä kieltä puhuvia kohtaan; ikäänkuin protestiksi että ei meidän tarvitse muita ymmärtää.
Vielä 1700-luvulla itäisen Suomenlahden Tammion saaren asujaimistosta monet ymmärsivät suomen lisäksi viroa, venäjää ja jonkunverran flaamia. Sattuivat asumaan kauppareitin varrella. Eräs suku oli tullut sinne Hollannista. Viipurin yleisin toinen vieras kieli oli taas saksa, mutta ylemmän porvariston ja aatelin piti osata konverseerata myös ranskaksi.
"yhteys kansa = kulttuuripiiri = myöhempi valtio...”kansa” ja ”valtio” ovat käsitteitä, jotka tulivat varsinaisesti muotiin 1800-luvulla ja"
VastaaPoistaEiköhän tämä ajattelu ollut Hegelin filosofian - jonka meille markkinoi Snellman - tähän asti kestävin perintö.
Toisaalta jos on kirjahyllyssä ”Kansojen historia”, "Englannin historia" ja "Suomen kansan aikakirjat" sekä täydennyksenä Jalmari Jaakkolan teoksen ja pitäytyy niiden maailmankuvaan, se on parasta henkistä itsesuojelua, jota on saatavissa.
"nykykielemme venäläiset, suomalaiset ja ruotsalaiset ovat kaikessa olennaisessa samaa sakkia, lukemattomien vuorovaikutussuhteiden toisiinsa kytkemiä."
VastaaPoistaEi tämä kuitenkaan sulje pois sitä elävän elämän havaintoa, että johtuen syistä, joita en lähde blogin kommentissa tarkemmin erittelemään, nykyisin kaikilla kolmella on myös melkoisia eroja, otetaan esimerkiksi oikeusvaltio ja demokratia kaikissa kolmessa kulttuuripiirissä.
"Tausta-ajatus oli aina kansanmurha – etninen puhdistus.... Sitten tulee toinen joukkokunta, joka raivaa tieltään tämän edellisen."
VastaaPoistaEikö tuo ole 1930-luvun anakronismi. Se, ei sulje toisaalta pois sitä, että laajamittaiseen, väkivaltaiseen muuttoliikeisiin ("kansainvaellukset") on voinut liittyä toisen joukkokunnan alistaminen tai orjuuttaminen taikka vähintään syrjäyttäminen toisen luokan alamaiseksi. Tuosta löytyy arkeologisia löytöjä kansainvaellusajalta ja esimerkiksi Englannin normannikaudelta kirjallisia lähteitä (esim. Doomsday Book).
Nämä Hitlerin 'germaanit' olivat puoliksi slaavit. Isäni suku on siksi esimerkillinen 'germaani'-suku. Isoisäni isoisä saapui Viroon Kielin läheltä pienestä, mutta selvästi eristäytyneestä paikkakunnasta nimeltään Probstei, noin 15X15 km, missä hänen esiisät sukunimeen myötä olivat asuneet siitä asti, kun lännestä saapuneet saksilaiset sen paikkakunnan ristiretkellä valloittivat slaavilaiselta kansalta nimeltä vendit (sorbit). Siellä on vieläkin kylä nimeltään Wendtorf ja siinä 15X15 Sleschwigiläistontilla on vieläkin monta ihmistä jolla on sama sukunimi kuin minulla. Uskon, että kaikkia vendejä ei tapettu ja he sulautuivat sakseihin tai sitten vaan omaksuivat ristinuskon ja saksan kielen. Ulkonäöltään isäni suku on kaikkea muuta kuin sinisilmäinen arialaisrotu - tummat silmät ja karvat, ehkä iso suora nenä oli sakseilta. Jostain syystä oli Probstei keskiajalla täysin eristäytyt maakunta ja asukkaat avioituivat vain probsteilaisten kanssa satoja vuosia. Minusta tämä viittaa siihen, että heillä olivat slaavilaiset juuret. Saksalaiset ovat koko historiansa 'syöneet' ympäröiviä kansoja, pääasiallisesti slaaveja.
VastaaPoistaMutta täällä Virossa oli isoisäni suvussaan vasta ensimmäinen joka luopui 'germaanisuudesta' ja avioitui virolaisneitosen kanssa (ja hänen 'germaani'suku, kuten Nasse-setä, oli siitä muuten hyvin-hyvin vihainen).
Suomi on ruotsalainen strateginen sijoitus. Maailmassa on monta loukkoa, kuten laulussa ennen laulettiin. Ja kun on pudonnut kuoppaan, on yleensä viisainta pitää mölyt mahassaan ja koettaa kömpiä vaivihkaa ylös.
VastaaPoistaMuuten, niin kuin Rossija on sukua Ruotsille, on ensimmäisessä kommentissani mainittu "vendi" nimitys sukua "Venäjalle" (viroksi "vene")
VastaaPoista"Vendi" on kauppatermi, "vända" nykyruotsissa -- ja perustuu siihen että toisiaan tuntemattomat ja erikieliset kaupot lähestyvät toisiaan neutraalilla maaperällä eli paikalla, jossa kumpikaan ei pääse yllättämään, ja laittavat ehdotuksensa vaihdannan määrästä vasten kaupittavaa tavaraa.
PoistaKun molemmat ovat tyytyväiset tilanteeseen, vievät osapuolet osansa pois.
Koska kummatkaan osapuolet eivät kohtaa, on tapauksesta sanan lasketus -- "ventovieras".
Mun oletukseni vendeistä on että nimitys johtuu kauppatavasta ja sana on eurooppalainen. Suomessa on termi "ventovieras" joka tarkoittaa ennen tuntematonta. Ymmärtäisin sen kuvaavan vanhaa kauppatapaa, jossa kauppo etelästä päin saapuu veneellään puuttomalle rannalle jonne sisämaan ukot ovat tuoneet turkiksia kasoihin. Vendi laittaa kasan viereen kauppotavaraansa ja poistuu kauemmaksi -- kun molemmat ovat sitä mieltä, että kasojen arvot ovat oikeat, käännetään asetelmat (vända om, ruotsiksi) ja kauppo ottaa turkikset. Puheita ei tarvita eikä edes lähempää tuttavuutta. Vertaa myös espanjan "venta" -- "myymälä" tai ranskan "vende", puhumattakaan englannin "vendingistä".
PoistaEU:n aikakaudella kansat ovat organisoituneet paikalliskielen mukaisesti. Niinpä Viro on yksikielisesti virolainen, Venäjä venäläinen, Ruotsi ruotsalainen, Norja norjalainen, jne.
VastaaPoistaSen sijaan Suomi on hybridi. Yhtäältä suomenkielinen, mutta toisaalta myös ruotsinkielisten strateginen sillanpääasema itään päin, kuten eilen EK:ssa paalutettiin Esko Ahon uutta työsarkaa.
Jos jossakin Kuhmossa keskellä päivää painaa tv-säätimen keskimmäistä nappulaa, joka on siinä kohdassa jotta sen olisi helppo sokeankin löytää, niin huone tulvahtaa täyteen riikinruotsalaista ohjelmaa.
Historian tutkimuksessa ,kuten muissakin tieteissä ilmiöiden luokittaminen ja käsitteiden muodostaminen on välttämätöntä. Vaarana on että "nähdään" olemattomia yhteyksiä. Hegelin (ja Snellmanin) maailmanhenki konkretisoitui valtiossa, Marxin historiallinen materialismi ilmeni yhteiskuntaluokkien taistelussa.
VastaaPoistaMussolini ehkä retoriikassaan vertautui muinaisiin roomalaisiin, mutta muussa yhteydessä sanoi ettei usko nykyeuroopassa olevan puhtaita sekoittautumattomia rotuja, kuten juutalaisia tai arjalaisia.
Kun nyt oma stasilais-stalinistinen viherpunamössömme yrittää säätää asiat niin, että kansallisvaltioiden aika on ohi ja Suomi kuuluu kaikille, niin sieltä palestiinalaishuivin alta ei ole koskaan oikein selvinnyt, että miksi palestiinalaisten pitäisi saada oma valtio?
VastaaPoista