Luulin että saan sen hyvin luetuksi tähän päivään mennessä.
Toisin kävi. Tätä kirjaa lukiessa tulee välillä hiki niin että saa käydä
suihkussa ja välillä niin kylmä, että täytyy vaihtaa paksumpi villapaita. Käden
ulottuvilla saa olla sopiva liina tai sen puuttuessa paperinenäliinoja, jotka
voi tunkea niitä suuhunsa hillitsemään hampaiden kalinaa, ja kampa tai harja,
koska vähän väliä tukka nousee pystyyn.
Siitä en ole varma, miten käy lukijan, joka ei ole valmiiksi
perehtynyt metsäteollisuuden, öljyn ja ydinvoimaloiden vaiheisiin sekä
liikepankkien tuhoon. Luulen että lukija pyörtyy, joten suosittelen
makuuasentoa.
Olen ennenkin nimennyt Markku Kuisman kirjoja vuoden
lukuelämyksiksi. Tässä asiassa olen ollut samaa mieltä kuin enemmistö. Julkisia
kiitoksia ja palkintoja on jaeltu laajalti. Satun myös tietämään, että Kuisman
porukka, johon kuuluu toistakymmentä tohtoria, ei kärsi pahoista rahoituksen
ongelmista.
Mutta tämä kirja on kyllä vielä omaa luokkaansa moniin
aikaisempiin verrattuna. Aion ajaa keskustaan ja käydä Unioninkadulla katsomassa
Kuismalle sopivaa patsaan paikkaa Historian laitoksen pihalta. Tarkoitukseni on
ehdottaa ratsastajapatsasta. No, täytyy olla riski ratsu, mutta onhan noita
malleja.
Ellei lukija muista sitä vanhastaan, olen jäävi eli
esteellinen. Ei ole oikein fiksua kehua kaveriaan ”puolueettoman” arvioinnin
valekaavussa. Tämä ei siis ole puolueeton kirjoitus. Viimeksi olemme Kuisman
kanssa miettineet, millainen olisi tulos, jos kirjoittaisimme yhdessä kirjan
kartelleista elinkeinotoiminnassa, etenkin Suomessa.
Kaikki pitävät ongelmattomana, että Suomen vientiteollisuus
eli yleensä valtavasti suurin osa rahasta on tullut kilpailunrajoitusten avulla
– Finnpap, Finncell jne. – ja omaperäisten valtionyhtiöiden kautta niin että
firmaa voidaan kulloisenkin tarpeen mukaan väittää yksityiseksi. Ja sekin on
muka ongelmatonta, että kilpailunrajoitukset on EU:n tasolla kielletty ja
sellaisista rapsahtaa tosi kovat maksut, jos joku sattuu jäämään kiinni.
Sitä taas ei ole mietitty, että luultavasti kartellina
aloittaneen (Euroopan hiili- ja teräsunioni) EU:n tällä hetkellä erittäin
vakavilta vaikuttavat rakenneongelmat johtuvat epäonnistumisesta unionin
perustehtävässä. Sellaiseksi voisi sanoa kaupan esteiden poistamista takaamalla
ihmisten, tavaroiden ja palvelujen vapaa liikkuvuus. Ensisijainen keino on
kilpailun edistäminen.
Kuten Kuisma esittää harvinaisen helppotajuisesti, kaupan
suojelun eli tuonnin rajoittamisen ja laajentamisen eli vapaakaupan suuntaisten
toimien heilahtelu on muun muassa Venäjän ja Suomen 300 vuoden yhteisen
historian ydin.
Kuisman kuvauksen mukaan Suomen politiikka on ollut myös
vuoden 1918 jälkeen suhteessa muihin maihin päättymätön sarja väistöliikkeitä –
nuoralla tanssien.
Hyvä esimerkki on ensimmäinen öljynjalostamomme. Keskellä
kylmää sotaa tulos oli neuvostoliittolainen raakaöljy + länsimainen
(amerikkalainen) huipputeknologia. Sekä Neuvostoliitto että Natomaat olivat
kylmän raivon vallassa, koska meiltä onnistui tämäkin. Seuraava tapaus oli
ydinenergia.
Mutta tämä ei ole vielä Kuisman kirjan esittely. Täytyy
saada siivotuksi pari antologiaan tulevaa tekstiä käsikirjoituskuntoon. Se se
on hidasta puuhaa. Sekä Acrobatin että Wordin OCR ja oikoluku toimivat vain
vähän sinne päin. Tässä tapauksessa saamelainen ja lappilainen nimistö
suorastaan vaatii lukemaan tekstin kirjain kirjaimelta alkuteos kädessä. Kirjan
ostaja, jos sellaisia ilmaantuu, ei olisi hyvillään, jos vaikkapa Vongoiva
painettaisiin kirjaan tietokoneohjelmien ehdottamassa muodossa ”Baggg111o”.
Tämän blogin lukijat ovat erinomaisen hyvin selvillä siitä,
ettei oikeinkirjoitus eikä oikoluku, ennen ”oikaisuluku” kuulu vahvuuksiini. Perussyy
on selvä. Korjasin käsikirjoituksia ja luin vedoksia päätoimisesti monta vuotta.
Taito ei säilynyt mutta vastenmielisyys säilyi. Niinpä eilisen kaltaisen
työpäivän jälkeen on sekapäinen olo ja silmiin sattuu.
Keinoni on torkahtelu sängyllä. Suosittelen menetelmää
kaikille tarpeettoman ja epäesteettisen liikunnan sijasta. Taide ja tiede ovat
snorkkelitorkkujan ominta aluetta. Pinnassa leijuen erottaa kummallisia kaloja
ja toinen toistaan merkillisempiä kasvoja ja pohjan muotoja.
Eilen hätkähdin hereille ajatuksesta, miksi ei ole
sähkölentokoneita. Oli näet juuri lukenut Kuisman kirjasta vanhan ja oikean
ajatelman: öljybisneksestä 90 prosenttia on politiikkaa.
Olin kai nähnyt mikrounen terästehtaasta. Sellaiset toimivat
sähköllä. Miksi ei ole sähköllä toimivia liikennelentokoneita. Vastaukseksi ei
kelpaa, että ei ole sellaisia akkuja. Akkuteollisuus on yhtä laiminlyöty ala
kuin polttomoottorit olivat vielä muutama vuosi sitten.
Uninen vastausehdotukseni on: koska sotilaslentokoneissa ja
panssarivaunuissa on taktisista syistä käytettävä polttoaineena
öljyteollisuustuotteita.
Tekniikan alan lehdessä oli hieno vertailu kahdesta
nelikopterista. Hauska sana tarkoittaa tällä hetkellä runsaalla tuhannella
eurolla irtoavaa nelimoottorista helikopteria, jollainen kantaa ihan hyvää
kameraa tai videokameraa.
Kuluttajille myytävään nelikopteriin ei tällä hetkellä
tarvitse varsinaisia lupiakaan, ja oppiminen on kuulemma helppoa. Moottori on
tietysti sähkömoottori, ja mukana lentää akku.
Laite lienee suora johdannainen taistelulennokeista (drone),
joita Suomenkin armeija on käyttänyt yli 10 vuotta. Ja ennen niitä oli
radio-ohjattavia maalikoneita. Tuli siis mieleen. Joko Boeing ja Airbus
rakentavat ilmassa saasteetonta matkustajakonetta? Sivutuotteena Venäjän ja
Lähi-Idän politiikka saattaisi muuttuakin.
Kannattaa lukea myös tämän päivän Hufvudstadsbladetista Jörn Donnerin arvostelu Markku Kuisman teoksesta.
VastaaPoistaNo mitä jd kirjoittaa? Jkp
PoistaJoku kauhavalaane lupaili löytöpalkkiota lakeurelle kadonneesta nelikopteristaan. Yksi kommentoija lohorutti, että varmahan on jo jääny leikkuupuimuri alle.
VastaaPoistaNäin voi käydä ainakin jos nelikopterin lennättäjällä itselläänkin on neliveto päällä.
Lennokkeja näin eilen Tampereen keskustassa, jossa oli kaksi suurta kaupunkijuoksutapahtumaa. Kauko-ohjattavat pikkulennokit kuvasivat niitä ilmasta.
VastaaPoistaKunhan nyt ensin saisivat kehitettyä sellaisen sähköauton, jolla pääsee mökille asti (100 km) ja ennen kaikkea takaisinkin samalla latauksella. Ihmeellistä, ettei edes siihen pystytä.
VastaaPoistaSähkölentokone, lentoaika kymmenen minuuttia. Luku säilyy samana, vaikka konetta skaalattaisiin.
VastaaPoistaMielenkiintoisempi asia on se, että jos meillä on liitokone, jossa lentäjällä on sama määrä hermokytköksiä ja antureita siivissä, kuin albatrossilla on, suihkulentokoneet voitaisiin korvata liitokoneilla. Hyädyntämällä suihkuvirtauksia matka-ajat pysyvät samoina. Ainua ongelma on, ettemme osaa kytkeä näitä antureita lentäjän hermostoon.
Kaverilla on Tesla. Range 400 km. Ostohinta 150 000€. Ei tarvitse huoltaa varsinaisesti, ainoastaann päivittää ja akku vaihtaa. Ehkä se mökkiautokin sieltä vielä tulee.
VastaaPoistaTietämättömänä nelikoptereista katselin vävypojan videoelokuvaa. "Tiäkkö nää mistä tää o?" Kuvaa kulki taivaalta Tampereen yltä. "Tiäkkö kuka tual alhaalla kärryjä pukkaa?" Kuva zoomasi, laskeutui ja tyttäreni vilkutti kameralle, joka taas jatkoi lentoaan...? "Voi, iankaikkine, kui erinomane?Kuumailmapallos jonkusorti kamera, vai?" Kunnes tuotiin nelikopteri näytille. Oli ensimmäisiä Suomessa, netinkautta tilattu! Sillä kertaa vävy voitti 6-0.
VastaaPoistaterv. pekka s-to.
Sähkölentokoneiden uupa kyllä johtuu akkujen kehnosta teho/paino hyötysuhteesta. verattuna lentokonepetroliin. En usko kyse olevan politiikasta, kyllä aurinko- ja tuulivoimalle löytyisi valtavat potentiaalit akkusähkön säilömiseen jos semmosia akkuja olisi.
VastaaPoistaTulevaisuudessa toiveen voisi laittaa nanoakkuihin tai semmosiin, eli akun anodien katodien pintarakenne pystyisi hienojakoistumaan ja varastoimaan moninkertaisesti tai jotain semmosta. Tosin samalla ne akut olisi dynamiitin veroisia hengenvaarallisia räjähteitä, jos sama akku sisältäisi 10-1000 x energialatauksen.
Pienoislennokeista voi tulla vielä riesaa kun Al-Qaida saa superakuilla niitä lennättämään kauas asutuskeskuksiin levittämään pernarutto- tai Co-60 jauhoa niskaan.
Pidettävä milessä, että sähkö on tuotettava jollakin muulla energiamuodolla, hyvin usein hiilellä.
VastaaPoistaMuistanko väärin: Porvoon öljyjalostamo oli brittiläistä tekniikkaa?
Markku af Heurlibn
Jalostamo on melko laaja kokonaisuus. Minä en muista väärin sitä, että erään pääkomponentin, tislauskolonnin sisuskalut tulivat Ranskasta. Piirustusten kielikin oli Ranska.
PoistaKolonnia edeltävät lämmönvaihtimet hitsasivat ranskalaiset. Sehän meitä huvitti kun ranskalainen luokkahitsari tarvitsi hanslankarin. Siirtämään kaapelia ja ojentamaan uuden puikon kun vanha paloi loppuun. Ja se näytti jo teerenpeliltä, että hitsari joka aamu ensitöikseen kätteli apumiehen.
Saas nähädä onko tuo kirja on lähellekään niin hyvä kuin Teemu Keskisarjan kanssa kirjoittamansa "Erehtymättömät - Tarina suuresta pankkisodasta ja liikepankeista Suomen kohtaloissa 1862 - 2012".
VastaaPoistaTuo kirja oli erinomainen.Se valottaa hienosti Suomen taloushistoriaa ja välillä tuntui kuiin olisi dekkaria lukenut. Suosittelen.
Nobel oli venäjän kansalainen, Tallinnassa rakennettiin venäläisiä sukellusveneitä,
VastaaPoistaThe Russian Rockefellers: The Saga of the Nobel Family and the Russian Oil
http://www.noblessner.com/?id=200
It seems strange to think that Airbus—manufacturer of the enormous A380 airliner—is planning to go into the light aircraft business.
VastaaPoistaBut the company has invested €20 million ($22.3 million) in a new-generation electric-powered light aircraft family, and will next year break ground for the factory where they will be produced.
Development work on the E-Fan 2.0 seat-training aircraft and the larger four-seat hybrid E-Fan 4.0 is already progressing rapidly in southern France. The company is experimenting with battery systems that will extend endurance beyond 1 hr., potentially opening the door to low-cost flight training and general aviation flying.
Airbus has no idea if its concept will be a commercial success. Indeed the company now has to determine a business case for these new products, particularly as light aircraft production is far from a natural fit for the aerospace giant. The company sees the E-fan more as a technology incubator, with every element of the project—from the supply chain to assembly—testing new technologies it hopes could help eventually lead to the development of an electric-powered regional airliner to be operational in the coming decades.
Eilen taidettiin sanoa telkkarissa, että entinen formula 1 -kuski, Jarno Trulli lopettaa uransa. Hän on viimeksi kilpaillut sähköformula-autojen sarjassa omassa tallissaan!
VastaaPoista"Akkuteollisuus on yhtä laiminlyöty ala kuin polttomoottorit olivat vielä muutama vuosi sitten."
VastaaPoistaJossain Arto Paasilinnan romaanissa kuvattiin hyvin, kuinka paljon yhteiskunta muuttuisi, jos olisi todella tehokas akku.
Toissapäivän tiedeuutisissa oli neljän naisyliopilaan haastattelu. he osalliatuvat biokemian kilpailuihin bakteerilla, johon on siirrettty geeni, jonka avulla se voi tuottaa selluloosasta propaania (nestekaasua).
VastaaPoistaMafH
Pappa Antonov haaveili siitä, että joka perheellä olisi oma ultrakevyt lentomopo. Hänellä itsellään tietenkin oli. Synkkä historiallinen tosiasia on, että hänen nimensä muistetaan maailman suurimmista ilmavoimien kuljetuskoneista.
VastaaPoistavuorela, tampere