Joku paheksui lievästi esittelemäni lääkäri Oliver Sachsin
kirjaa ”Mies joka luuli vaimoaan hatuksi”. Huoli oli kirjassa esiteltyjen potilaiden
yksityisyyden suoja ja erityisesti lääkärin etiikka. Kirjan lisäksi tapauksista
on tehty näytelmä ja elokuva. Neurologinen sairaus elokuvan aiheena on
lajityyppi. ”Sademies” on kuuluisa esimerkki.
Itse asiaan vastaa yhdellä repliikillä: elämäntarinaan ei
ole yksinoikeutta.
Etenkin Yhdysvalloissa jokainen lehti, kirjankustantaja ja
teatteri, puhumattakaan elokuvasta ja televisiosta, on kautta aikojen turvannut
selustansa joko hankkimalla henkilöltä tai tämän omaisilta kirjallisen
suostumuksen, rahaa maksettuaan tai maksamatta, tai varmistettuaan monen
juristin voimin, etteivät esitellyn tapauksen jäljet johda kehenkään tiettyyn
henkilöön.
USA:ssa vahingonkorvaukset voivat olla tuhoisan kovia. Samaa
alkaa esiintyä Suomessakin.
Vanhastaan osa ihmisistä ja suuri osa kuolleiden omaisista
on kiinnostunut rahasta, ei niinkään yksityisyydestä. Loukkaustapaukset ovat
todellisuudessa riitoja palkkion suuruudesta. Tietysti on myös muunlaisia
tapauksia.
Sachs jatkoi potilaskertomus-kirjoittamista, jonka kuuluisin
nimi oli Sigmund Freud. Eräistä hänen potilaistaan on tullut käsitteitä. Kaikki
alan ihmiset tietävät nämä tapaukset. Sekä lääkärien ammattikirjallisuudessa
että yleisessä tietokirjallisuudessa sairauskertomuksia on julkaistu yhtä kauan
kuin täysin keksittyjä kertomuksia. Oikeita nimiä ei koskaan käytetä. Tosin
hakuteoksetkin mainitsevat, että Freudin Anna O. oli todellisuudessa Bertha
Pappenheim.
Kliininen lääkärintyö ja lääkärin opinnot edellyttävät
välttämättömästi eläviä esimerkkejä. Suomessa ei ennen sotia osattu tai
välitetty kiinnittää huomiota potilaan tunteisiin. Jos ihmisellä oli
mielenkiintoinen ihottuma, hänet käskettiin luentosaliin ihmeteltäväksi ja pantiin
pöydälle istumaan.
Ei ihottumaan muuten ole tekijänoikeutta.
Kaikki muuttui 1970-luvulla. Ihmisen terveydentilaa koskevat
tiedot määriteltiin ja niiden käyttämistä rajoitettiin voimakkaasti. Mukana
tuli joukko muita yksityisiä tietoja. Vaikka tiedonhaluisella olisi
hakaristilippu kainalossa ja banderollit maalattuna, hän ei saa luetteloa esimerkiksi
Espoon kaupungin somalitaustaisista asukkaista ja heidän osoitteistaan.
Taustalla oli Saksan, Venäjän ja Hollannin aikoinaan
noudattama tapa merkitä ”kansallisuutta” koskevat tiedot jopa passiin.
Saksalaisilla oli toisen maailmansodan aikana todella helppo tehtävä
Amsterdamissa, kun luettelo kaupungin kaikista juutalaisista osoitteineen
löytyi asianomaisesta virastosta. Siellä oli myös Anne Frank yhtenä kymmenistä
tuhansista. Isän puolen Neuvostoliitoksi muuttuneelle Venäjälle jääneiden
sukulaisten passissa luki ”finski”, joka riitti eri vaiheissa teloittamisen syyksi.
Rauhan ajan ihmisten on joskus vaikea uskoa, että
lainsäädännössä on otettava huomioon myös viranomaisten omat ylilyönnit.
Suomessa on viime aikoina käsitelty useita tapauksia, joissa julkkisten
rikoksia tai sairauksia ovat tutkineet monetkin hoitohenkilökuntaan kuuluvat
tai poliisit, joilla ei ole ollut mitään tekemistä itse asian kanssa.
Oliver Sachsin epäilijä ei puolestaan ehkä huomaa, että
etenkin vaikeilla alueilla, kuten neurologiassa ja psykiatriassa, tapauskuvaus
(case-study) on paras opetusmenetelmä. On mentävä lähelle ihmistä. On
ymmärrettävä ihmistä. Ihmiset ovat erilaisia. Ainoa keino löytää moniin
tehoavia hoitokeinoja on aloittaa harvoista.
Kirjan tai siitä tehdyn näytelmän kauhisteleminen voi
tietysti olla perusteltua, mutta viime kädessä hyvin huomattava osa varteen
otettavasta kirjallisuudesta ja etenkin oopperat on kirjoitettu sielullisista
rajatilailmiöistä. Kliinisesti sairaita päähenkilöitä löytää ponnistelematta
kymmeniä.
Näiden ilmiöiden kuvaileminen voi olla palvelu potilaalle ja
erittäin monille muille. Nyt onneksi väljähtäneen esimerkin mukaan voisi sanoa
miljoonien nuorten huojentuneen luettuaan, nähtyään tai kuultuaan, ettei itsetyydytys
ole harvinainen sairaus.
Toisaalta en ole kuullut, että kukaan olisi ”Portnoyn
taudin” takia nostanut kannetta ja vaatinut korvauksia ilmoittauduttuaan
itsetyydyttäjäksi.
”Tosikertomukset” joita etenkin viihde viljelee, eivät ole
tosia. Osa yleisöstä taas pitää kaikkea katsomaansa tai lukemaansa totena.
Juuri Oliver Sachsin jatkuvasti esittelemä teema ihmismielen
produktiivisuudesta olisi hyvä tietää. Henkilön kokema ja laajasti, joskus
lakkaamatta selostama ”todellisuus” on joskus aivokasvaimen tuottamaa.
Arkipäiväisen selvänä pitämämme ”todellisuus” on monissa sairaustiloissa
sietämättömän epäselvä, mahdoton tulkita.
Olen ollut itse mukana kymmenessä – kahdessakymmenessä tapauksessa,
joissa joku henkilö on vakuuttanut, että syksyn menestysromaani on kirjoitettu
juuri hänestä, ja vaatinut rangaistusta ja korvausta. Useissa tapauksissa on
sitten käynyt ilmi, että ”loukatulla” oli lääkärin paperit harhaisuudesta. Eräs
väitti olevansa se hevonen, jota kuvataan Tolstoin novellissa.
Pieni ongelma: oikeudellisesti hiukan epäselvin perustein
monet henkilön nimet saavat suojaa kaupalliselta käytöltä. Nimen on kuitenkin
oltava yksilöivä. ”Virtasen musiikki ja makkaraliike” ei suojaa muita Virtasia.
Televisiosarjan henkilön roolinimi ei loukkaa saman nimisiä, jos nimi on
tavallinen. Mikä on tavallinen? Joku taisi mainita, että verkon hakemistoissa
on pääkaupunkiseudulla neljä Jukka Kemppistä. Imatran seudulla on luullakseni
kymmeniä. Voisinko estää sen, jos joku nimeäisi kuvitteellisen teoksensa
sarjamurhaajan Jukka Kemppiseksi? Kenties en.
Mutta miten hullu saisi käteensä lääkärinsä elämän jotta hän voisi kirjoittaa siitä oman näytelmän? Tai eikö saakaan? Miksi ei saa? Koska hän ei ole lääkäri?
VastaaPoistaKoska lääkäreistä ei ole kattavaa epikriisejä, he kun eivät ole potilaita. Toisaalta Sachsin kuvailemissa potilaissa on mukana lääkäreitä.
Poista**Useissa tapauksissa on sitten käynyt ilmi, että ”loukatulla” oli lääkärin paperit harhaisuudesta.**
VastaaPoistaEsittikö *loukattu* itse lääkärintodistuksen?
Esitti.
PoistaVaatiko "harhainen" Saara A:lle rangaistusta rahojensa kavaltamisesta ja vahingonkorvausta?
VastaaPoistaSaara oli varma, ettei kukaan usko häntä. Hänen elämäntarinansa muistuttaa enemmän amerikkalaista toimintaelokuvaa kuin suomalaista todellisuutta. Siinä vilahtelee ammattirosvoja, muutama murha, väkivaltaa ja prostituutiota – ja nimekäs poliisimies.
Ei häntä ensin kukaan uskonutkaan. Ensimmäisen kerran Saara yritti kertoa tarinansa kesällä 2011 poliisiylijohtaja Mikko Paaterolle. Hän päätyi puhumaan Poliisihallituksessa jonkun naisen kanssa.
Sen jälkeen ei kuulunut mitään.
Vuoden odottelun jälkeen Saara otti yhteyttä sisäministeriöön. Ensin tuntui, ettei sielläkään haluttu kuunnella.
Hän päätti kertoa elämäntarinansa myös Helsingin Sanomille. Ainakin joku tietäisi, jos hänelle tapahtuisi jotain. HS 8.9.2013
A vangittiin 15.11.2013
Hänet kuljetettiin vangitsemisistunnon päätyttyä poliisilaitoksen kuultavaksi, minkä jälkeen poliisikomentaja Jukka Riikonen teki ratkaisun pidättää A virasta.
Oliko poliisikomentaja harhainen? Harha poistui vasta käräjäoikeuden päätöksellä?
"Olen ollut itse mukana kymmenessä – kahdessakymmenessä tapauksessa, joissa joku henkilö on vakuuttanut, että syksyn menestysromaani on kirjoitettu juuri hänestä, ja vaatinut rangaistusta ja korvausta."
VastaaPoistaAsiamiesten haastavin tehtävä on saada nämä päämiehet ymmärtämään, ettei kannata nostaa juttua. Jos se ei onnistu, tuomarit kyllä takovat järkeä moukarilla (oikeudenkäyntikulut) päähän. Siitä sitten alkaa loputon muutoksenhaun ja kanteluiden tie; jällen yksi "oikeusmurhan" uhri on syntynyt.
Erkki Liikanen - euron herttua - HANNU LEINONEN
PoistaTarina Suomen talouden vaikutusvaltaisimmasta miehestä.
Leinosen tekemä elämäkerta Liikasesta on auktorisoimaton. Leinonen ei ole haastatellut elämäkertaan Liikasta, vaan on tukeutunut aikalaisten haastatteluihin ja kirjallisiin lähteisiin.
Miten Suomessa pitäisi suhtautua tähän amerikasta peräisin(?) olevaan auktorisoimatoin / myös auktorisoitu elämänkertailmiöön?
Kun Risto Uimonen kirjoitti henkilökuvan Sauli Niinistöstä, niin Niklas Herlin paheksui kirjahanketta, koska Sauli Niinistö oli Teoksen kirjailija.
**Uimonen puolestaan tiedotti, että kirjoittaa Sauli Niinistön elämäkerran, joka ilmestyi eilen nimellä Puolivallaton presidentti – Sauli Niinistön pitkä kiri Mäntyniemeen.
Lähtökohdat olivat hyvin erilaiset. Lehtilä sai Haloselta kaiken mahdollisen avun, ja heidän yhteistyönsä tuloksena syntyi kirja, jossa on suoraan presidentin suusta paljon arvokasta ja uutta tietoa varsinkin Halosen toiselta kaudelta.
Uimoselta pysyi Mäntyniemen ovi visusti kiinni. Niinistö ei antanut haastattelua. Myös presidentin lähipiiri pani suunsa suppuun.
Puolivallaton presidentti
Uimonen Risto
Kustantaja: WSOY
Ilmestymisvuosi: 2012
Laji: Tietokirjat, elämäkerrat, politiikka
Mikä neuvoksi? ** HS / UntoH / 6.11.2012
Nämä kirjat tosin luokitellaan tietokirjoiksi, ei romaaneiksi.
Rajatiloista taiteessa - liiankin usein olen kai täälläkin lainannut tässä Robert Browningin runoa, jossa se on sanottu niin hyvin:
VastaaPoista“Our interest’s on the dangerous edge of things. / The honest thief, the tender murderer, / The superstitious atheist, demirep / That loves and saves her soul in new French books – / We watch while these in equilibrium keep / The giddy line midway: one step aside, / They’re classed and done with. I, then, keep the line”.
"jos joku nimeäisi kuvitteellisen teoksensa sarjamurhaajan Jukka Kemppiseksi"
VastaaPoistaVarsinainen finenssi onkin siinä kuinka paljon muita tietoja (ks blogistin esittely) pitää antaa, että vastuu syntyy. Toinen tapa olisi nimetä henkilö Kuikka Koposeksi ja antaa em. taustatiedot. Tuolaisten avainromaanien suoja lienee korkea.
Ad Omnia:- sääli ellette huomaa blogini mainosta jutun kuvassa. Se on siis kohteessa, ei fotoshopattu.
VastaaPoistaHyvin keksitty paikka.
PoistaTuosta tulee mieleen kysymys, loukataanko jotenkin Oliver Sacksin yksityisyyttä, kun kirjoitetaan jostakusta Oliver Sachsista.
Poistavuorela, tampere
Onpa kähee rassi!
PoistaSoikeana katsoo Kunnaksen Ilkka
Pitipä kuvaa isontaa... varovaisesti Jukka sen Bemarin kanssa!
PoistaMorris Westin "Maailma on lasista tehty" on ihan hyvin kirjoitettu romaani potilaskertomuksesta. Jos teet rikoksen, maailma muuttuu lasiksi. Kirjailija voi myös itse heittäytyä peliin mukaan niinkuin Houellebecq romaanissaan "Maasto ja kartta". Tekijän kuolema kyllä kirvoitti ainakin täällä päässä hyvät naurut: kaikki eivät ota itseään niin vakavasti.
VastaaPoistaSitä se on. Sachsilla pääsee nauttimaan tunteen vapaudesta. Mutta matkaajan on syytä omata rauhallisen paperit, vaikka kone kuumenisi.
VastaaPoista- kale -
Tuntuu että kirjailijalla (= teoksen tekijällä) ei itselläänkään ole tekijänoikeuksia. Ei ainakaan aina. Tai ainakaan ei jos hän on kuollut.
VastaaPoistaEugene O’Neill kirjoitti (minua ainakin eniten koskettavan näytelmänsä) Pitkän päivän matka yöhön (Long Day's Journey into Night) vuosina 1941-42. Näytelmän aihe oli hyvin läheinen = hänen vanhempiensa perhe. Kovin ujo ihminen Eugene O ei ollut; joku vierestäkulkija hänet kerran määritteli "ihmiseksi, joka on tullut lomalle Helvetistä"... tms.). Eli tuskinpa hän kainouttaan määräsi että tämän näytelmän saa julkaista vasta 25 vuotta hänen kuolemansa jälkeen. Hänellä oli siihen ehkä syynsä.
O'Neill kuoli 1953, näytelmä kantaesitettiin 1956. - No, ehtihän siinä 25 kuukautta kulua. Juuri ja juuri.
Ilkka Kylävaara teki aikoinaan rikosilmoituksen Mika Kaurismäen elokuvasta "Paperitähti" jossa esiintyi sikamainen roolihahmo nimeltään Ilja Kulovaara. Roolihenkilö viittasi vahvasti Kylävaaraan, mutta rikosilmoitus tuli bumerangina takaisin.
VastaaPoistaJos minä ohjaisin elokuvan, tai kirjoittaisin fiktiivisen kirjan, jossa eläkkeelle jäänyt entinen tuomari Sukka Kemppilä, pirullinen luonteeltaan,ja jonka intohimona on blogin kirjoittaminen, paljastelisi blogissaan arkaluonteisia asioita, mm. Haavi Paavikosta, kertoilisi asiakkaitensa sairauksista, veloista, aviottomista lapsista jne jne. kaikkea salassapidettävää tietoa, niin olisin kuivilla vesillä? Koska eihän tätä fiktiivistä blogistia voisi mitenkään yhdistää Jukka Kemppiseen? Eihän?
Ei. Koska hän tekee sen itse.
Poista