Taloa on muutettu monta kertaa. Pinta ei ole – tietääkseni –
tiiltä, vaan Kupittaan klinkkeriä eli laattoja. Minustakin niiden sijoittelu on
kummallinen. Siksi, ja värin takia, otin kuvan, jonka sijoitin jutun yhteyteen.
Siksi laitan kuvan nyt rajaamatta ja sävyihin Photoshopilla kajoamatta.
Kuten lukija näkee, valkotasapaino ei ole aivan kohdallaan
ja valotus on ainakin kolmannesaukon yli.
Jäin murehtimaan näitä asioita, koska viime aikoina olen
joutunut poseeraamaan monta kertaa johonkin lehteen Vanhankirkon puistossa,
jossa valokuvaajat ajautuvat väkisin keltaiselle portille.
Se keltainen väri tuokin mieleen Kiinassa paljon käytetyn
keltaisen, joka on kunnioituksen osoitus, etenkin jos keltainen taipuu kultaan.
Taidemaalarin ammatti on täyttä totta. Pelkällä silmällä tuo
portti käyttäytyy samalla tavalla kuin Senaatintorin rakennukset. Vuoden- ja
vuorokaudenajat ja etenkin sää vaikuttavat niin tavattoman paljon väriin, juuri
tuohon keltaiseen.
Jos asuisi seudulla, voisi käydä ottamassa siitä viisi
valokuvaa päivässä vuoden ajan. Kyllä niitä kelpaisi sitten ihmetellä. Minulla
on todellisuudessa huonompi kohde, taloni. Yksi ystävä kysyi kerran, miten
ilkeän asua niin rähjäisesti. Hän tarkoitti sään syömää ulkolaudoitusta, joka
olisi pitänyt maalata jo vuosia sitten. Silloin en ryhtynyt selittämään, että
valokuvaan sitä rumaa seinää jatkuvasti ja suhtaudun valitettavasti
ylenkatseellisesti hiottuun, pohjustettuun ja peittovärillä siveltyyn seinään.
Tämä luullakseni mielenvikaisuudesta kielivä tapani alkoi
1984 Savossa. Sielläkin on sellainen mänty, joka on aivan liian lähellä maan
laituria eli terassia ja siis taloa. Kyllä minulla on siitä sata valokuvaa 30
vuoden ajalta. Vanhemmat ovat tietenkin dioja tai printtejä, mutta tärkeät diat
olen urhoollisesi skannannut.
Jos aiotte digitoida dioja, annan neuvon: älkää viitsikö.
Työ on sanomattoman hidasta ja hankalaa. Suuri vaikeus ei ole kuvan lukeminen
digitaaliseksi, vaan diapositiivien puhdistaminen. Etenkin Kodachrome-slaidessa
on aina pölyä, koska niissä ei ole lasia. Kuvan pintaan eli emulsioon ei parane
koskea millään välineellä.
Vuorokauden ajan lisäksi näen valokulmasta eli auringon
suunnasta ja korkeudesta päivämäärän ja puista siis vuoden. Juhannuksen alla
aurinko on tietenkin laskiessaan äärimmäisen kaukana oikealla eli kompassisuunnassa
lähimpänä luodetta.
Puu on kasvanut enemmän kuin minä. Toisaalta käärmekivi on
kupsahtanut lappeelleen. Se on aika pieni kivi, jonka lähellä nähtiin vuonna 1986
käärme. Toisen männyn juuri kohotti kiveä kasvaessaan vuodesta toiseen yhä
enemmän pystyyn.
Vihreästä en uskaltaisi kirjoittaa. Se on värinä niin vaikea
ja niin helposti ruma. Jo kuusisataa vuotta sitten italialaiset maalarit
keksivät kuvata vihreän vain illalla. Tulos oli chiaroscuro eli hämy.
Toistaiseksi en ole käsitellyt alle tuhannen euron digikameraa, joka toistaisi
savolaisen kaskikoivikon vihreän valon edes suunnilleen oikein.
Tietokoneiden maailmassa väreistä on vähän turha kiistellä.
Pelkästään monitorin kalibrointi eli näytön säätö voi muuttaa niin paljon, eikä
moni enää tietenkään tulosta kuviaan. Hyvä ettei tulosta. Kunnon
valokuvatulostin on kallis ja tyydyttävä tulos vaatisi aikaa, vaivaa ja
kustannuksia.
Kaikesta tästä huolimatta intän, että myös hyvillä
objektiiveilla on omat värintoiston taipumuksensa. Paras käyttämäni on ollut
Leican Summilux (75 mm f 1.4). Kuvat – diat – toistuivat hienoisen
pastellisina. Tuon linssin nostan samaan luokkaan kuin Zeissin vanhan,
hitaamman Tessarin f. 3.5. Isäni sillä ottamia (Super Ikonta III) mustavalkoisia
kuvia on muutamia kymmeniä, erittäin huolellisesti negatiivista vedostettuja,
ja lisäksi uusia, positiivista reprottuja, jotka ovat nekin yllättävän hienoja.
Hallussani olisi parikin Schneiderin lasia, jokin Angenieux
ja tietysti Kodakin uskomaton Xenar, mutta näitä käyttämään olen aivan liian
laiska.
Mutta olen näkevinäni esimerkiksi Nikonin ja Sonyn
digikennolle optimoiduissa objektiiveissa selviä eroja, jotka ehkä erottuvat
tarkasti katsoen monien testien testitauluissa ja esinevalikoimien kuvissa.
Asia menee mahdottoman mutkikkaaksi, kun ottaa huomioon,
että kameran himmentäminen vaikuttaa väriskaalaan. Tämänkin asian tutkimiseen
on testitauluja, ja paremmissa valokuvalehdissä esitetään graafiset käyrät.
Tämä asia on uudelleen ajankohtainen, kun kuvaaminen
tilanteissa onnistuu nyt huoneissakin. Tässä puheena olevat Nikon ja Sony
kestävät ilman värikohinaa aika huimia herkkyyksiä. Kaikkien tuntema Dpreview esittelee
jatkuvasti kuvagalleriassaan valokuvia, jotka on otettu salamaa melkein
säkkipimeässä.
Kalliimpien objektiivien jälki on minun makuuni liian
siistiä. Jos tilanne sallii, kiinteät 50-milliset pannukakut tekevät parasta
jälkeä ja ihmistä kuvattaessa melkein mikä tahansa 120-millinen.
Juuri tässä asiassa se kaveri, jonka nimeä en tähän hätään
muista, eli pudasjärveläinen tai utajärveläinen mies, joka on erikoistunut
sotkuisiin pihapiireihin ja vanhojen miesten elämän syömiin kasvoihin ja piti
näyttelyn noin vuosi sitten Taidehallissa, on suorastaan nerokas.
Kuvat eivät ole dokumentteja, vaan taideteoksia, joista
tulee heti mieleen ”asetelman” nimitys ”still-leben”, hiljaiselo.
Saattoi olla että nimi oli Esko Männikkö, mutta miten sitä
enää kaikkea muistaa, tässä iässä.
Edesmenneiden kollegoiden aivoituksia arvaillen Postitalon klinkkerit on ladottu niin kuin ne on ladottu siksi että seinästä huomaisi että se on päällystetty eikä muurattu.
VastaaPoistaKo. klinkkerit ovat varhemman kotimaisen funkkiksen tunnetuin rakentamismurheenkryyni, ne kun eivät tahdo pysyä seinässä. Ne on alun perin kiinnitetty laastilla suoraan seinään, ja kun ne ovat tiiviimpiä kuin taustalla oleva tiiliseinä, niiden taakse tiivistyvä kosteus jäätyessään räjäyttelee niitä irti.
Nyt en muista onko julkisivu peruskorjauksessa jostain kohtaa saatu tuulettuvaksi, mutta ainakin kuvassa näyttäisi olevan alkuperäisiä ja uudempia. pudonneiden tilalle kiinnitettyjä laattoja.
AW
se on vennäi limitys
PoistaTuo vihreän vaikeudesta kirjoitettu on asiaa. Eihän se metsän tai puiston kuvaaminen tahdo onnistua kalliimmillakaan vehkeillä. Vihreää käsiteltiin myös Schubertin siinä iloisimmassa laulusarjassa.
VastaaPoistaKaikenlaista, sitä...
VastaaPoista"Pelkällä silmällä tuo portti käyttäytyy samalla tavalla kuin Senaatintorin rakennukset. Vuoden- ja vuorokaudenajat ja etenkin sää vaikuttavat niin tavattoman paljon väriin, juuri tuohon keltaiseen."
VastaaPoistaAsun Helsingissä talossa, jonka naapuritalo on maalattu tuolla Senaatintorin keltaisella. Kun siihen sattuu kesäauringon valo, väri hehkuu lähes yhtä voimakkaana kuin van Goghin Auringonkukkien voimaväri.
Postitalon serkku, Postipankin talo
VastaaPoistahttp://www.vanderkrogt.net/statues/object.php?webpage=ST&record=fi171
http://kemppinen.blogspot.fi/2012/12/kuvassa.html
VastaaPoistaTuossahan tuo pölyongelma jo hoitui.
Turussa purettiin Toijalan rataa varten 1876 valmistunut kaunis uusrenessanssityylinen asemarakennus, ja sen tilalle nousi Vähäkallion & Välikankaan suunnittelema laatikko. Turunkin piti näyttää "maamme modernit kasvot" vuoden 1940 olympiavieraille. Seinät oli päällystetty Kupittaa Saven keltaisilla klinkkeri- laatoilla. Eivät ne siellä kestäneet vaan alkoivat aikaa voittaen putoilla. 1970-luvun lopulla klinkkerit oli pakko vaihtaa keltaiseen tiileen.
VastaaPoistaMännikön hienot kuvat muuten ovat 20 vuotta vanhoja. Sikäli still-nicht-leben. -timo
VastaaPoistaPostin julkisivu on nykyään pitkälti uusittu, yllä mainittu ongelmallinen klinkkeri on nyt tehdasvalmisteisista elementeistä koottu, ilmeisesti mahdollisimman tarkasti vanhaa noudattelevaksi, http://www.stonel.fi/fi/stofix#
VastaaPoistaLaasti on kuraa. Tai sitten se on mørtaria, tai putsia. Tai sitten se on vaan kuraa. on se vaan helpompaa niin, kuraa perkele. Kurwa päälle, ja ikke förstö.
VastaaPoistaLähinnä AW:n pohdiskeluun Postitalon nykyisestä julkisivusta:
VastaaPoistahttp://issuu.com/adviceviewer/docs/julkisivutieto3 sivulla 11
Esko Männiköstä:
VastaaPoistahttp://www.nordenhake.com/php/artist.php?RefID=12
Männikkö on tosiaan mainio valokuvaaja. Harva taiteilija pystyisi kuvaamaan peräkamarinäkymiä niin herkästi kuin Männikkö. Mies ei ole tietääkseni edes opiskellut alaa missään oppilaitoksessa. Lifessa ja muissa ulkomaalaisissa kuvalehdissä näki aikoinaan samantyyppisiä valokuvia.
VastaaPoistaMielikuva ensimmäisestä Turun torille saapumisesta 70-luvun alussa oli keltaruskea. Monet talot, kuten Ruotsalainen teatteri, Hamburger Börs ym olivat keltasävyisiä, mitä helteisen elokuun ilta-aurinko vielä korosti. Torin ympärillä oli myös liuta "keltaisia vaaroja" eli kaupunkibusseja. Vaikutelma oli suorastaan "eurooppalainen" Pohjanmaan näkymiin tottuneelle. Rehevät jalot lehtipuutkin kiinnittivät huomiota Satakunnan männikkökankaiden läpi kaupunkiin saapuessa. Eipä noilla alueilla muuten suurempia eroja ole ainakaan ilmaston puolesta.
Kupittaan Savi ei taida enää valmistaa klinkkereitä, koska sen paikalla on nyt TYKS:in T-sairaalaa.
Aikoinaan Neuvostoliitossa talot rakennettiin niin että arkkitehdit suunnittelivat ne ympäripäissään ja rakentajat rakensivat ne kamalassa krapulassa. Niistä tuli, täytyy myöntää, vähän törröttävän näköisiä. Niinpä kokeiltiin sitten sitä että arkkitehdit suunnittelivat talot kauheessa kankkusessa ja rakentajat rakensivat ne kännissä. Parempia niistä tuli, se on pakko myöntää, mutta jotenkin ne silti "törröttivät".
VastaaPoistaEttekö usko? Käykää katsomassa. Ettekö silti usko? No, älkää si.
Eikö vainkin Potsitalon katolla jytkinyt yksi Ilmatorjuntarykmentti ykkösen jonkun patterin kanuunoista suurpommitusten aikaankin? Kuinkahan krumeluurit silloin kestivät seinässä saati katossa?
VastaaPoistaDiojen skannaus on tosiaan kauheaa puuhaa. Ei se pöly niinkään, mutta dynamiikka häviää.
VastaaPoistaSittemmin minäkin näin valon ja ryhdyin reprokuvaamaan niitä digikameralla ja Nikonin suurennuskoneobjektiivilla. Homma sujuu nopeasti. Potkalla tuommoiset viritykset: http://www.pekkapotka.com/journal/2012/11/11/copying-slides-with-om-d-and-60mm-macro.html