Jouduin kuulumattomiin. Olen usein purkanut vanhoja vihojani
Elisaan. Puhe ei ole naisihmisestä. Puhe ei ole lainkaan ihmisestä. Latelin
vikailmoituksia vastaanottavalle ihmiselle sanottavani kuin liian rutinoitunut
puhelinmyyjä. Vastaanottaja oli jälleen kerran ikävään työhön joutunut kunnon
ihminen.
Tällä kertaa Elisan varsinainen vastaanotto hipoi ennätystä.
Kuuntelin väliaikamusiikkia odottaessani vastausta soittoon tunnin ja neljä
minuuttia eli 1:04. Meillä on tuo kännykkäyhteys (Elisa) niin peräti huono,
että odottaessa ei pitäisi hengittääkin. Jos (kun) yhteys katkeaa, hanke on
aloitettava alusta uudelleen. Äkkiä siihen päivä menee. ”Niin päivistäni
tänäänkin taas päivä katoaa…”
Operaattorin suunnalla tehdään jotain periaatteessa tällä
viikolla tai ainakin ennen joulua.
Ehdotan lainmuutosta. Tällaisessa vikatilanteessa
otettaisiin operaattoriyhtiön (Elisa Oyj) toimitusjohtaja tai johtokunnan jäsen
panttivangiksi Pasilan putkaan. Vapaaksi pääsisi vasta kun verkkoyhteys on
testattu ja toimii. Jotenkin tuntuu, että toiminta tehostuisi tästä.
Tämän blogin pitäminen on minulle ammatin harjoittamista.
Verkkoyhteyden puuttuminen ei siis ole leikin asia. Lisäksi käytännössä mm.
rahaliikenne eli laskujen maksaminen pysähtyy. Pankkitililleen ei pidä missään tapauksessa
mennä kirjaston koneella eikä avoimilla yhteyksillä.
Tämä kirjoitus kuvineen lähtee liikkeelle vippaskonstilla
eli samalla tavalla kuin maalla. Käytän älypuhelintani modemina. Valikko
”asetukset”, bluetooth.
Voimia tulee yllättäen ajallisesti kaukaa. Tuossa ylhäällä
on kotitaloni talvella. Tätä kuvaa ihmettelen, koska eilinen kaksospoikien
talvikuva on poikien koosta päätellen 1930-luvun alusta ja tämä, teknisesti
hyvin samanlainen mutta paljon huonompi on aikaisintaan vuodelta 1938, luultavammin
seuraavalta vuodelta. Kivitalo valmistui tuolloin.
Katsokaa muuten tekin – ikkunaruutujen jaossa on Aarne Ervin
kädenjälki. Tuo yksityiskohta on sinänsä tuttu myöhäisfunkiksesta. Ervi
suunnitteli isoisän kivitaloon sen elokuvateatterin, jossa ainakin lipunmyynti
eli eteisaula oli hieno. Sen olisi voinut suojellakin, mutta se talo oli
suunnattoman suuri. Ei 1990-luvulla missään ollut rahaa edes sen ylläpitoon.
Isoisäni oli oppinut kaiken autoihin liittyvän ja kaiken
valokuvauksen Tampereen torilla 20-luvun alussa. Hän oli siis
timpuri-muurari-kelloseppä ynnä muuta ja korkeakoulutausta oli Hämeenlinnasta,
Poltinahon vankileiriltä kesältä 1918. Hän väitti koko ikänsä, ettei
osallistunut taisteluihin punaisena tai valkoisena. Karkussa ja Tyrvään
seudulla vain oli tapana ampua hankalat henkilöt ja toimittaa epämiellyttävät
piikkilangan taakse. Epämiellyttävyyden hän osasi, ja luonteesta on Karkun
suojeluskunnan lausunto, joka löytyy Kansallisarkistosta: ”Kiivanlainen mies,
ehdoitetaan ammuttavaksi.”
Isoisällä oli ennen sotia myös valokuvausliike. Toisin
sanoen hän kehitti ja vedosti itse. Se sitten jäi. Lienee ollut aika vaatimaton
bisnes. Kellosepänliike ja kangaskauppa olivat tärkeitä, ja ansioita tuli hyvin
laajasta rakentamisesta. Hän veti milloin koulun, milloin pankin
uudisrakennuksia. En tarkoin tiedä, oliko hän palkallisena vai gryndaamassa,
mutta luullakseni sekä että.
Silti olen ihmeissäni siitä, että mies kuvasi laakafilmille
tilanteita. Sakari Pälsi oli samaan aikaan vasta luomassa näppäilyn eli siis
tilannekuvien ideaa. Joka tapauksessa minulla olevista positiiveista näkee,
että osa kuvista on lasinegalta (lohkeaman jälkiä) ja osa minulle
tuntemattomalla ei-rullafilmillä otettuja. Katsokaa lopun kuvaa enoistani.
Kolmella on kädessään musta negatiivin suojapaperi ja neljäs on nyreissään, kun
ei ole vielä saanut omaa.
Ja muuten häluytys Alanen ja elokuvaarkisto. On löytynyt
kaksi kymmensenttistä ja yksi isompi 16 mm:n kaitafilmiä Lapista ja Kauhavalta
n. 1960. Pitäisi päästä katsomaan, onko arvokasta aineistoa. Jo digitoitu on
”Kemppisen perhe käy Evijärvellä” 8 mm:n kaitafilmiltä.
Hyvänen aika! Nyt tuli Elisan mies. - - - Kuparijohdin
pannuhuoneen ja taloni jakorasian välillä on jokseenkin mykkä, ehkä ukkosen
vaurioittama. Vikasietotilassa yhteys toimii, vaivaisesti tosin. Ryhdyn
miettimään, mitä tehdä. Entä jos jokin jyrsijä on syönyt metrin johtoa
matkalta? Ja kun kaapeli kylän jakokeskukseen on puolitoista kilometriä ja syö
signaalin 8 megasta alle 4:än. Valokaapeli pitäisi kaivaa maahan. Kuulemani
mukaan vastuussa oleva toimija on kaapelin osalta alussa mainittu Elisa, mutta
talojohtimesta vastaamme itse, tässä tapauksessa vastaan itse. Lienee viisainta
soittaa tutulle sähkömiehelle ja valmistautua siihen, että osa syksyä menee
näissä merkeissä.
Vanha mies analogisen ja digitaalisen maailman rajapinnalla.
(Kuparijohto – WiFi). Eikä olisi hyvä otsikko!
Niin,
VastaaPoistaMilloinkahan tulee tuollainen muoti uudestaan kuin loppukuvassa? On vyö- ja henkselikauppiaiden turmioksi.
Ehdotan, että alat vaatia Elisalta jokaisesta jonottamisesta aina päivän palkan. Käsittääkseni suhteellisen menestyneeltä lakimieheltä se ei ole ihan pieni summa.
VastaaPoistaErvi ja elokuva: Pentti Siimeksen ateljee oli Perhossa (Kaasua, komisario...), ja olihan vaimonsa elokuvista tuttu. Lähikirjastoni on Ervin, nyt remontissa parikin vuotta.
VastaaPoista-timo
Karkun suojeluskunta oli kovin verenhimoinen. Eipa tainneet kaikki suojeluskunnan ammuttamat olla edes taysin "helakanpunaisia". Simpan haastahan naita luita kuuluvat karkkulaiset kaivelleen.
VastaaPoistaToisaalla tasta isoisasta mainitaan, etta oli suometarlaisen Ryoman Kallen juttukaveri. ( Ei mainita kaivanneen saman suvun vesaa nimelta Mauri Ryoma, joka ei tiettavasti ollut suometarlainen! ).
Kannattaisko selvittää millainen 3G-yhteys Soneralla on siellä? Jospa kannattais vaihtaa operaattoria. Varayhteyden nettiin vois sitten luora 3G-verkon avulla??
VastaaPoistaryhmäkanne kuluttaja-asiamiehen harkintaan
VastaaPoistasaadaksesi vain tietokonevastauksen
kiitos ja näkemiin, aikasi on ohi
pieni ihminen
Finlex 651/1965
PoistaiH
Suomalaisista elokuva-asioista voi meillä olla yhteydessä: tommi.partanen@kavi.fi
VastaaPoistaKAVI (ex-Suomen elokuva-arkisto) tallettaa julkiseen levitykseen tarkoitettuja elokuvia mutta ei lähtökohtaisesti yksityiskäyttöön tehtyjä. Museovirasto on ennen ottanut vastaan yksityiskäyttöön tehtyjä elokuvia, miten lienee nykyään?
PoistaKannattanee toimia itsenäisesti ja omaan käyttöön skannata elokuvat. Hyvä firma on esim. Reel One (Lasipalatsi katutaso, reelone@reelone.fi). Alkuperäiset filmit kannattaa säilyttää (ohje: kylmässä, ei kosteassa). Ne säilyvät satoja vuosia senkin jälkeen kun nykyiset digitiedostot ovat muisto vain.
Elisasta ei kyllä ole hyvää sanottavaa, Itse vaihdoin mökillä liittymää, kun Elisan yhteys oli huono, lisäantenninkin kanssa. Nyt kilpailijan liittymä antaa vakaat 5 MB/s ja uskallan luottaa työyhteytenikin siihen.
VastaaPoistaElisan strategia näyttää olevan yksisuuntainen viestintä: vain markkinointipuhelut sieltä asiakkaille ovat mahdollisia, asiakas ei saa puheenvuoroa, ei spostilla tai puhelimella. No, viesti meni perille, en maksa enää.
Et ole yksin ongelmiesi kanssa. Lisää kohtalotovereita, ja mitä ihmeellisempiä kertomuksia ELISAn toiminnasta voit lukea mm. täältä: http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa/ct-p/Elisa
VastaaPoistaYksi tapa saattaa palaute johdon tietoon olisi toimittaa viesti haastemiehen välityksellä. Siis ilman että se mikään haaste siis (vielä) olisi.
VastaaPoista