Etenkin Das Wohltemperierte Klavierin II-kirjassa
juoksentelee, hypähtelee ja opettelee ryömimään pieniä tyttöjä. On liikettä,
kaikki on muutosta.
Tuo teos, 48 preludia ja fuugaa, on huonossa maineessa.
Melkein kaikki ovat yrittäneet soittaa sitä, ja todella etevät ovat soittaneetkin.
He ja muut pitävät näitä pikkuteoksia kuivakkaina, sopivana korkeintaan
harjoitteluun keskenkasvuisille. Niitä ei juuri koskaan esitetä resitaaleissa
eli pianoilloissa ylimääräisinä eikä muutenkaan.
Jukka Isopuro on varmaan jo ehtinyt hankkia uudet
pelihousut. Viime viikolla Hesarista ilmeni, että edelliset hän repäisi
kuunnellessaan Daniel Barenboimin johtavan berliiniläisiään (ei siis
filharmonikkoja vaan Staatskapellea).
Barenboim on myös pianisti ja siinäkin ammatissa maailman
huippua. Bachin tulkitsijana hän on nyt ainoa eli aivan omassa luokassaan.
Hänen kaksoislevyään on vielä hauskempi kuunnella kuin Goldbergiä ja
Beethovenin Diabelleja. Hän tekee kaiken sen, minkä pianonsoiton opettajat ovat
perinteisesti kieltäneet. Ääni nousee ja laskee, tihenee ja muuttuu
verkkaiseksi, legato ja staccato vaihtelevat, ja kaiken kukkuraksi hän painelee
pedaalia selvään suttaamiseen asti. Ettäs kehtaa!
Ainakin takavuosina opettaja olisi jo lyönyt flyygelin
kannen soittajan sormille ja kehottanut heittämään haaveet siisteistä
sisätöistä sikseen.
Tässä on annos liioittelua. Kyllä suuret kanuunat myös
levyttivät nämä preludit ja fuugat jo ennen sotia, Edwin Fischer
ikimuistoisesti, ja Gieseking ja Kempff sitten myös. Omana aikanani Richter ja
Nikolayeva ovat avanneet näitä teoksia pianolla, ja cembalolla soitettuja levytyksiä
on leegio, Landowskasta alkaen.
Mutta antakaa Gouldin Bach-levyt (paitsi ns. pianokonsertot)
joululahjaksi naapurin kissalle. Sievä rusetti vain; tiettävästi kissat eivät
kiihkoile Bachista. Gouldin levyt, etenkin keskimmäinen Goldberg-versio, ovat
hienoja, mutta jos joku tuntisi Bachin ”kosketinsoittinmusiikista” (cembalo,
klavikordi, urut) vain Gouldin, hän ei tuntisi kovin paljon.
Kotisivullaan Barenboim sanoo, että Bachilla melodian ja
harmonia välillä on aina muuttuva jännite ja että melodia on musiikissa sinänsä
mielenkiinnoton, ellei siinä ole harmonista liikettä. John Eliot Gardiner
muuten sanoo juuri samaa. Bach oli Newtonin aikalainen, mutta rinnastus
liikelakeihin ei tee aivan oikeutta Bachin suurisuuntaisuudelle. Hänhän keksi,
nimenomaan tässä teoksessa, soivien äänten kvanttidynamiikan. Kun kuuntelette
tarkoin, korvanne kertoo, että sävelet liikkuvat elektronikuorilla, eivätkä ne
voi kulkea missä tahansa satunnaisessa paikassa. Sävel on värähtelytaso ja
sointu on yliäänisarja.
Joka kielikuvaan tarttuu, se kielikuvaan hukkuu. Itse nyt
kuitenkin olen saanut paljon lohdutusta siitä ajatuksesta, että elektronikuoret
ovat sävellajeja ja niitä meillä on siis 24, duuri ja molli kullekin 12 sävelelle.
Liikkuessaan ne liikuttavat.
Muuankin Barenboimin soittama Bachin preludi on kuin
ilmiselvä uudempi suomalainen kansanlaulu. Siellä pulpahtelee Bruckneria. Itse
hän sanoo löytävänsä Bachia soittaessaan välillä Stravinskyä, ja sen kuulee.
Mikä on soittaessa, kun on kymmenen ääntä käytettävissä, yksi joka sormelle. Ei
pianoa soiteta kahdella kädellä, vaan kymmenellä itsenäisellä sormella, joista
kaksi on kaikeksi onneksi peukaloita.
Barenboim itse menee kielenkäytössä niin pitkälle, että hän
vihjaa hengettömän, jotain ihmeellistä autenttisuutta tavoittelevan Bach-soiton
olevan fundamentalismia, jonka ainoa tarkoitus on harjoittaa raakaa väkivaltaa…
Paljon Lähi-Idässä oleskelleen ja juutalaisia ja palestiinalaisia nuoria onnistuneesti
samassa orkesterissa johtavan Barenboimin kielenkäytössä fundamentalismi ei ole
kehu. Sitä ei olisi liioin ortodoksia.
Kuulijan, äänilevyn ostajan tai siis käytännössä lataajan
korvissa, tässä sinänsä hyvin tutussa musiikissa on ainakin kaksi hyvin odottamatonta
piirrettä. Kappaleet ovat kertomuksia. Lisäksi niihin sisältyy kromaattisia vitsejä
ja hyvin paljon haikeaa huumoria.
Jos kiinnostaa, kuunnelkaa vaikkapa kakkosen f-molli, nro 12
BWV 881. Jostain syystä juuri tuo pikku kappale merkitsee minulle paljon.
Barenboimin levyllä siinä ei ole paljon ”barokkia”. Tuo nimitys on nyt onneksi
palaamassa haukkumasanaksi. Se tarkoittikin aikoinaan suhdatonta. Sen sijaan
aihe, juuri se sävellajeissa jännitteinen melodinen kulku, kuullaan ensin
parahduksena, sitten huokauksena, sitten huojennuksena. Siinä on pieni elämä.
Ja aina preludi jatkuu fuugaan ja ne fuugat ovat välillä kuin – Tshaikovskia.
Teossarja kirjoitettiin tasavireiselle klaveerille eli
tutkielmaksi ja todisteeksi eri sävellajien välisistä soinneista. Ja kauan
luultiin, että se on vain oppikirja.
Kiitos pohdiskeluista, tosiaan, välillä Tsaikovski nousee tajuntaan Bachista, varsinkin tuosta predudista - tai 6. Partitan avauksesta. Hassu juttu Bachissa on, että häntä voi kuvittaa vaikka Judinan tapaan, tai Kemppisen tapaan tai jättää kuvittamatta kokonaan - silti musiikki pysyy mentaalihygienialle tärkeänä purona. Sivumennen sanottuna Barenboimin kirja elämäni musiikissa on paikoin hämmästyttävän viisaasti kirjoitettu kirja. Ja hän myös osaa kirjoittaa musiikista ja sen soittamisesta niin, ettei tule tahmea olo. Kirja on kulunut ainakin minun käsissäni.
VastaaPoistaJos "Elämäni musiikissa" lukee suomeksi, ei Seppo Heikinheimo ole ihan ansioton hienoon kirjaan.
PoistaIhan täytyy kysyä: keskimmäinen Gouldin Goldberg-versio? Itselläni on 1955 ja 1981 versiot, mutta tuosta keskimmäisestä en ole tietoinen, mikä se on? Vai ymmärsinkö jotenkin väärin?
VastaaPoistaMuuten olen tuota Fischerin Das Wohltemperierte Klavierin versiosta sitä mieltä, että se on yksi parhaista levytyksistä mistään teoksesta jos käytetään musiikkia työpäivän jälkeiseen rentoutumiseen.
Gouldin Salzburgin live on muistaakseni 1956 - hieno esitys.
PoistaVastaus kysymykseen puu-kirjasta
VastaaPoistaMeetings With Remarkable Trees (Cassell Illustrated Classics) Pakenham, Thomas
Minä kuuntelen säännöllisin väliajoin aikamoisten vastakohtien eli Gouldin ja Richterin versioita Wohltemperierte Klavierista. Pidän molemmista. Molemmat ovat tavallaan äärimmileen vietyä tulkinnan sisäistä loogisuutta. Löytyisiköhän Barenboimilta synteesi, joka yhdistäisi teesin (Richter) ja antiteesin (Gould)
VastaaPoistaAshkenazy tulisi mieleen. Huolellisesti tutkittu ja soitettu, hyvin pianistinen esitys, persoona jätetty musiikin taakse. Ja se on kehu.
PoistaMitään asiasta tietämättä ostin tarjouslaatikosta Ashkenazyn levypaketin, jossa soitettiin Bachin teoksia. Ajattelin, että voisihan tuon tyyppistäkin musiikkia kokeilla, kun viisaan oliset miehet sitä kehuvat.
PoistaMusiikissa sinänsä ei ollut vikaa, mutta jotenkin soittaja tuntui horjahtelevan rytmissä. Tuntui, kuin jotkun musiikin kohdat olisivat tulleet hieman yllätyksenä, kuin pimeä mutka nuotittomalla pikataipaleella.
On tietenkin mahdollista, että sen kuuluukin olla noin, pitäisi varmaan hankkia jokin kehuttu versio samasta musiikista.
Barenboim on tuttu nimi, olen ehkä muinoin nauhoittanut hänen Bachiaan c-kasetille.
VastaaPoistaVielä yksi pianisti: Andras Schiff. Hyvä muistaa että osaa pysyä kaukana, pilaa Bachin 1800-l romantiikalla..
M
Ilahdun aina, kun puhutaan musiikista. vielä enemmän ilahdun kun kuuntelen sitä. Kaikkein mieluisinta on kuitenkin se, kun vajoaa kuuntelemaan omaa suosikkisäveltäjäänsä. Joskus on hirveästi väliä, kuka tai ketkä musiikkiteoksen esittävät. Joku solisti voi olla paljon mieluisampi kuin joku toinen, vaikka kysymyksessä olisi sama esitettävä teos.
VastaaPoistaTämä kirjoitus tällä kertaa miellyttää minua kommentoijia myöten. En tiedä, onko lainvastaista vai ei, joka tapauksessa kopioin tämän kommentteineen päivineen voidakseni vielä jälkeenpäin kuunnella ja vertailla pääkirjoittajan ja kommenttikirjoittajien mainitsemia teoksia ja niiden esittäjiä. Kiitos kaikille teille! Hyvää syksyä ja hyvää musiikkia toivon teille! (Ja ehkä itsellenikin :)
Ps. Jos jonkin nimen laittaisin itse tarjottimelle tällä kertaa, on se Arvo Pärt ja hänen teoksensa Spiegel im Spiegel. Se on minua rauhoittanut jo monena iltana, kun uutisten jälkeen tulee levoton olo. Sen puhtaus, yksinkertaisuus ja kauneus häivyttää mielestä kaiken tarpeettoman.
Ja minua ilahduttaa aina Liisun kommentit. Kirjoitat hyvin ja kivasti!
PoistaJoo, onhan seksi kyllä täysin tarpeetonta, jollei ole niitä tarpeita.
PoistaJo aikaa sitten (80-90 -luvulla?) vaikutuin suuresti radiosta kuultuna Risto Laurialan Bach -soitosta. Kahdessa erässä tuli Bachin Preludit ja Fuugat, vaan muistankohan väärin, kun niitä ei löydy äänitteinä. Mahdollista, että olisi ollut Radion omina nauhoituksina. Levytettynä on Die Kunst der Fuge.
VastaaPoistaFischer soittaa liian nopeasti. Mikä on hätänä?
VastaaPoistaGG on soinut autossa 2 vuotta. Ikävä kyllä ei ole tullut korvamadoksi.
Omaisille olen kertonut että tajuttomuuden/aivotrauman kohdalla GG on sitten parasta aivovoimistelua.
GG ja wohl.. Toimii se nytkin.
Uudemman tiedon mukaan lempimusiikki auttaa toipumaan aivovammoista (onnettomuus, infarkti jne) paremmin ja nopeammin. Siis lempi taipuu, muttei kontraputki jos ei putki potilaan aivoissa taipunut aiemminkaan.
PoistaM