Eilen puheeksi ottamani kirjan (The Edge of the World)
kirjoittaja on totisesti journalisti. Kertoessaan hyvin tuntemamme Ottarin (Ohthere)
kuningas Alfredille antamasta selostuksesta, joka päätyi Orosiuksen historian
(Seitsemän kirjaa…) täydennettyyn laitokseen tekijä antaa ymmärtää, että
viikingit olivat kovia homoja joka sorkka. Suositettavin seksin laji on aina sellainen
seksi, jota saa. Ja varmasti on totta, ettei pohjanmiesten porukoissa ilmennyt
vähintäkään yksityisyyttä.
Juuri tässä on ohimennen yhteisen lemmikkimme Bengtssonin ”Orm
Punaisen” muuan suuri virhe, anakronismi. Mainiot henkilöhahmot ja sankareiden
toistakin näkyvä ”minuuden tunto” oli kirjoittajan 1800-luvun romantiikasta
siinnyt ajatus vailla vähintäkään yhteyttä historian menneisyyteen.
Sama asia rasittaa myös Bengtssonin esseitä, niistä usein
mainituista, joita suuresti ihannoin. Ne ovat epäperäisiä.
Tästä kommentista voi lukea, että kuulun itsekin kirottujen
leiriin. Luulottelen, että menneisyyden ihmisen mieltä voisi ymmärtää ja siis
että tuo mielenlaatu, jota joskus kutsutaan mentaliteetiksi, näkyi sitten
teoissa.
Ajatukselle ei ole riittävää perustetta. On täysin
mahdollista, että esimerkiksi viikingit erosivat tämän päivän svenssoneista tai
1800-luvun skandinaaveista enemmän kuin simpukat ja muut selkärangattomat.
Tuo ”homo” on myös väärä nimike. Nykymielellä ”bi” olisi
lähempänä, ja on mielenkiintoista, että kirjoitustaitoisen papiston piirissä jo
aikalaiset kauhistelivat näitä käyttäytymispiirteitä samoin kuin merenkulkijoihin
aina liitetystä ylettömästä ryyppäämisestä. Siitä oliko berserkkinä hillumisen
takana jokin lääketieteen tuntema oireyhtymä ei ole lähempää tietoa – siis tämä
juuri viikinkeihin liitetty piirre, että huvin vuoksi tapetaan kaikki vastaantulijat.
Ottar siis on ensimmäinen nimeltä tiedetty, uskottavia
havaintoja kertonut ihminen, joka ei pelännyt vuoroveden aiheuttavaa pohjatonta
pyörrettä tai maailman reunalta putoamista, vaan purjehti muina miehinä
pohjoiseen kunnes pohjoinen loppui, ja kääntyi itään, kunnes päätyi Bjarmiaan
ja ryösti sieltä mukaansa Jomal-nimisen jumalan (alkukielellä tosiaan ”jomal”)
aarteet. Bjarmia oli hänen antamiensa merkkien mukaan nykyisen Arkangelin
paikkeilla. Asiaa selvitteli lähinnä kansanperinteen puolelta Martti Haavio,
mutta Ottarin ympäriltä on myöhemmin julkaistu muutakin tietoa.
Pyen kirjan teemaksi nousee eskatologian loppu. Teologisena
käsiteenä eskatologia merkitsee oppia lopun ajan tapahtumista. Myös Uuteen
testamenttiin otettu kertoo, että uuden uskonnon, Kristuksen opin, kannattajat
olivat aivan varmoja siitä, että Kristuksen toinen tuleminen ja siihen liittyen
maailmanloppu, ruumiin ylösnouseminen ja ne muut asiat tapahtuvat, viikkojen,
kuukausien tai enintään muutaman vuoden kuluessa. Myöhäisantiikin ja hyvin
varhaisen keskiajan kuvauksissa olisi ymmärrettävä, ettei ajan ihmisillä ollut
omasta mielestään toivoa tulevaisuudessa maan päällä eikä siten suurempaa
kiinnostusta tämänpuoleiseen, varsinkaan ei olojen kohentumiseen, koska olot
eivät voineet kohentua.
Mielenkiintoista että tämä aikojen huonontumisen ajatus on
edelleen suosittu ja erikoisen endeeminen ikääntyneiden keskuudessa. Se on myös
niitä päätelmiä, joihin vasta-argumentit eivät tehoa.
Kirjan tekijän ehkä syystä vähättelemä renessanssi oli
mielestäni kuitenkin muutos juuri siihen suuntaan, jonka varhaisimmat
akateemiset tutkijat (Burkhardt jne.) totesivat: 1300-luvulla hihat käärittiin
ja päätettiin elää myös tässä ja nyt ja panna samalla tuulemaan. Tämä on suuri
ero itään verrattuna. Intiasta ja Kiinasta on säästynyt paljon tekstimuotoistakin
aineistoa. Siellä vallitsivat ajatukset asioiden muuttumattomuudesta ja
ikuisesta jatkuvuudesta tai sen muunnoksena ajan ja historian kehämäisyydestä
eli ikuisesta paluusta.
Kirjan kannen ja jutun kuvan silli on suuren muutoksen
tunnus. Se tarkoittaa Pohjanmerta ja siinä sivussa Itämerta. Tietääkseni eroa
ei tehty eikä nähty. Silakka on murtoveden silli, siis sama eläin. Ja kauan
keskiajan päättymisen jälkeen myös meidän maassamme on eletty sillillä.
Valtameren turska oli bulkkituote ja paastoajan ruoka.
Kun nyt yhdistetään kovaa tietoa eli arkeologisia löytöjä
ajoittain aika villeihin asiakirjatietoihin, lukijaa kaihertaa kuitenkin
kirjoittamisen rajoitus. Se ei kuulu tämänkään kirjan aihepiiriin, mutta ehkä
liikkuvuuden liikuttaja löytyi jo pronssikaudella. Itsensä pronssin ainesosia, nimenomaan
tinaa, on tavattu Persianlahden löydöistä, ja metallien paikantaminen ja
louhimisen ajankohta osataan nykyisin määrittää. Ennen vuotta 100 eKr. tinaa
Persianlahdella Brittein saarilta!
Maailmankuvani ei murtuisi, jos Adam Bremeniläisten ja
muiden ”fennien” tai ”finnien” yhteydessä mainitsemat koirankuonolaiset ja
yksisilmät osoittautuisivat esimerkiksi muistoiksi neanderthalilaisista.
Erittäin kiinnostava kirjoitus. Lisää tällaista.
VastaaPoistaNär Europa fick sin nuvarande befolkning skedde det i tre vågor. Först kom istidsjägarna, med start för över 40.000 år sedan.
VastaaPoistaSedan kom stenåldersbönderna. De utgick från nuvarande Syrien/ Turkiet för ungefär 10.000 år sedan. Därefter, med start för ungefär 5.000 år sedan, kom en ny våg av herdar från stäpperna i nuvarande Ryssland. Dessa stäppherdar förde med största sannolikhet med sig grunden till de indoeuropeiska språk som vi fortfarande talar.
Dna-analyserna visar tydliga släktskapsband som löper hela vägen från stäpperna runt floden Volga i nuvarande Ryssland, över Polen, Tyskland, Danmark och södra Sverige. Hör och häpna: ne onkin ruottalaiset, jotka tulivat Vogan mutkasta. Näin edellä kirjoittelee K. Bojs DN:ssä
Sillinkalastus kuuluu niihin suuriin ilmiöihin, joista on huonosti tietoa. Jos lukee keskiaikaisia lähteitä ymmärtääkseen, missä käytiin kalassa, on tilanne vähän kuin yrittäisi lukea Matti Klingen aatehistoriallisia teoksia ymmärtääkseen, miten metallurgian osaaminen kehittyi suomalaisilla konepajoilla.
VastaaPoistaMeillä Suomessa mielenkiintoinen ilmiö noihin aikoihin oli Pohjanmaan-kauppa. Hansakauppiaat eivät uskaltaneet purjehtia kogeillaan noille miestensyöjille sijoille. Rannat olivat matalia ja kivisiä, eivätkä ihmiset sen parempia. Alueella ei ollut mitään ulkopuolista lakia eikä oikeutta.
Ratkaisuna oli ilmeisesti se, että hansakauppiaat kävivät kauppaa Turussa ja Raumalla. Hansakogilla kävi kätevästi yhden Suomen-matkan kesässä, kun odotteli myötätuulia.
Pohjanmaalle matkasivat kaupunkien pysyvät asukkaat. Näillä oli tarpeelliset verkostot ja paikallistuntemus, jotka takasivat hengissäsäilymisen. Ja jos joku elämässään epäonnistunut, Suomeen muuttanut saksalainen pikkukauppias tai suomalainen talonpoikais-porvari menetti kauppamatkalla henkensä, se ei Lyypekin raatia saattanut vähempää kiinnostaa.
Kiitos blogistille kirjoituksesta ja kirjavinkistä, mutta erityiskiitos kommenttaattorille todellisesta helmestä. Ihailtavaa tiiviyttä ja huumoria ja asiaa!
PoistaTyrmäävä aloitus kaikille yksinkertaisiin ihmiskäsityksiin takertuneille.
VastaaPoista"On täysin mahdollista, että esimerkiksi viikingit erosivat tämän päivän svenssoneista tai 1800-luvun skandinaaveista enemmän kuin simpukat ja muut selkärangattomat."
VastaaPoistaItse olen aina ihmetellyt, miten hurjista viikingeistä (ks esim. Kaljun Grimmin saaga) on tullut rauhallisia nykynorjalaisia. Ainakaan genetiikka ei asiaa selitä.
Mielestäni väärä todistus norjalaisista. Breivik on niin poikkeuksellinen, että en ajattele häntä esimerkiksi norjalaisten hurjasta luonteesta, mutta Jarle Andhoy sopii alkuun. Tässä lisää tarinaa! http://davidungless.com/2014/09/21/who-owns-the-wilderness-2/
PoistaPekka Tammi
”'minuuden tunto' oli kirjoittajan 1800-luvun romantiikasta siinnyt ajatus vailla vähintäkään yhteyttä historian menneisyyteen."
VastaaPoistaVoidaanko toisaalta kirjallisten lähteiden (esim. päiväkirjat) puuttuessa sanoa, että ihmisen sisäiset tunnot täysin poikkesivat nykyihmisistä tavat ja keinot kylläkin. Esim. Rooman hautakirjoitukset kuvaavat surua lapsen tai rakkaan puolison kuolemasta ja vanhan Kiinan runous liikuttaa nykyihmistäkin.
Itä-Siperian meren Wrangelinsaaresta löytyneet mammutit kuolivat radiohiiliajoituksen mukaan noin 2000 vuotta ennen ajanlaskun alkua.
VastaaPoistaOlisi luonnollista neanderthalilaisten seuranneen saaliseläimiään ja että molempia oli elossa vielä 4000 vuotta sitten syrjäisellä saarella ja/tai lähialueilla.
Luulottelua, mutta kukapa tietää mitään alueista joita ei ole päästy tutkimaan tarpeeksi.
Koirankuonolaisia en neanderthalilaisina pitäisi, mutta sen sijaan vanhoissa peikkotaruissa voi ikiaikaiset muistot elää. Peikkohan on kuin ilmetty kuvamme neanderthalilaisesta - ruma, väkevä ja tyhmä.
VastaaPoistaEntäpä lumimies?
https://www.techdirt.com/articles/20150616/11252831361/huge-loss-free-speech-europe-human-rights-court-says-sites-liable-user-comments.shtml
VastaaPoistaSaarnaaja 7:11 jo muistutti: Älä sano: ”Mikä siinä on, että entiset ajat olivat paremmat kuin nykyiset?”. Silti ajat vain huononevat huononemistaan. Kuinka huonoiksi pääsevätkään, ehkä ihan kuolemaan asti.
VastaaPoista
VastaaPoistaTalletuspako ei millään ota käynnistyäkseen Kreikassa. Huono homma. Jos kreikkalaiset kävisivät nostamassa tilinsä tyhjiksi, se olisi siinä.
Niin mikä tulisi? Luontaistalous?, ei vaan käteistalous. EKP:n velvollisuus on vastata Kreikan pankkien talletuksista tätenkin. Siis vaihtaa tilisaldot euroseteleiksi jokaiselle tilinomistajalle tämän vaatiessa. Eikä tämä ole mitään hätärahoitusta, vaan perusfunktiota. Asian totesi jo kriisin alkuvaiheissa Eric Cantona, jalkapalloilija ja idoli. Mies kosketti niin kipeän totta ja samalla systeemiarkaa kohtaa yhteiskuntasopimuksessa, että asia joukkotiedotettiin veran alle ja vitsiksi.
Toki Kreikan rikkaat ovat tilejään siirtäneeet pohjoisemmaksi. Ne ovat sitten menneet sinne EKP:hen Nordea-liikepankkien liikoina ja EKP on nöyrästi tehtävänsä mukaan kierrättänyt rahat lähtöpankkiin Ateenaan, nyt pankin velaksi EKP:lle. Lähtötilanteessahan rahat olivat pankin velkaa tallettajalle.
Se raha millä Suomenkin metsäfeodaalit tehtaansa pystyttivät olivat työtätekevien seteleitä, joita SYP-KOP ympäri maan toimitti sitä tahtia kun pankki laajensi luotonantoaan tehtailijoille näiden maksaa työstä, puusta ja koneista. Ja kuluihan raha. Nuhraantuneet poltettiin ja uudenuutukaiset annettiin sijalle kiertämään aktiviteetina ja myöhemmin sinä bruttokansan tuotteena. Vai oliko yhdyssana?
Säästöpankit olivat apukassoja.Eläkekassat Kaleva ja muut niin ikään. Sitten kun oltiin puujaloille kunnolla päästy, tulorahoitus riitti eikä velan ollut väliä. Jos, niin sitä otettiin eläkeyhtiöistä ja vedettiin siltasaarelaiset konsensuskoukkuun. Nythän ne, eläkeyhtiöt siis, rahoittivat sen Paasivuorenkadun toimistokomeuden VVO:lle eli liittojen vuokrataloyhtiölle + jokuselle optiokärkkyjälle.
Läksi taas mopo käsistä. Piti sanomani että Kreikassa mitä ilmeisemmin laidunten ja työmaiden kansa pitää sitkesti rahojaan pankeissaan eikä laajamittaista talletuspakoa ole käynnistynyt. Alkaisiko tanään? Huomenna se ylittäsi Adrianmeren ja ylihuomenna kiertäisi Gibraltarista Portugaliin. Frankfurt monetoisi pankkien velkoja, mutta mikäänhän ei auttaisi.
Tämä näköala edessään, mitä suomentaa Helena Petäistö, Merkel ja Draghi hoitavat paluun normaaliin ennen kuin Kreikan vähäpätöiset seuraavat pienine rahoineen parempiensa ja isotilisempiensä perässä nostamaan säästönsä euroina. Vaihtaisi sitten paksummaksi tukuksi dragmoja jahka aika täyttyy. Eikös se Soroskin noin tehnyt fanijoukkoineen silloin 1992 ja siihenhän Euroopan valistuneisto vastasi -eurolla.Jukka Sjöstedt
Ad Omnia: - päiväkirjalähteitä on vaikka mitkä määrät romantiikkaa edeltäneeltä ajalta. Eräät ovat hyvin kuuluisia, kuten Pepysin laaja, julkaistu, erittäin yksityiskohtainen ja intiimi päiväkirja. Eilen luin 800-luvun arabin kertomusta matkastaan mm.- Volgaa ylös ja kauhistuttavista ihmisistä, joita siellä asuu.
VastaaPoistaHyvin uskottavaa, tunteita väräyttävää runoutta on koko keskiajalta, ja jokin osa siitä on taiteellisestikin huippuhienoa.
Romantiikan tuoma lisä oli "yksinäisen tähden harhailija", ihminen joka pitää itseään jostain kumman syystä ainutlaatuisena, Jumalan luomistyön mestarisaavutuksena.
Eikö "yksinäisen tähden harhailija", ihminen joka pitää itseään jostain kumman syystä ainutlaatuisena, Jumalan luomistyön mestarisaavutuksena" ole sentään yhdistettävissä jo renesanssiin (vrt Leonardon kuuluisa piirros ihmisen ja maailmankaikkeuden mittasuhteista)?
VastaaPoistaKaikkien lemmikki, kyllä vain, hauskahan Frans G. Bengtssonin viikinkikertomus oli lukea, seikkailuja ja huumoria, romantiikkaakin. Ruotsissa Röde Orm on valittu 1900-luvun kolmanneksi suosituimmaksi romaaniksi. Saagat ovat lyhytsanaisia ja karuja, kilpailijoita ja vihollisia kalautellaan tarpeen mukaan, mutta kuivaa huumoria niissäkin on. Tunteiluun ei ollut varaa niissä oloissa.
VastaaPoistaNuoriso kyllä paranee paranemistaan. EG