[jatkuu…]
”Seitsemän veljestä” alkaa pakona naisten (äidin, Männistön
muorin) helmoista ja jatkuu samoissa merkeissä. Yksi romaanin huipuista on
epäuskottava tapahtumasarja Hiidenkivellä, urosten keskinäinen sarvien
kolistelu. Päähenkilöt ovat saman syvän infantilismin uhreja kuin Nummisuutarin
Esko, jonka näytelmässä ainoan naimaikäisen naisen vie toinen, isä on
impotentti ja äiti Martta siitä hirmuksi vihastunut.
Suomen kirjallisuuteen aikuiset ihmiset tulevat Minna
Canthin ja etenkin Juhani Ahon hahmoina. Aho oli itsekin todella alan miehiä,
joten hänellä oli kirjoittaa kokemuksesta. Elisabeth o.s. Järnefelt suhtautui
nuoren Ahon opettamiseen hyvin perinpohjaisesti. Eino Leino tunnettiin
naissankarina, jonka seurassa nähtiin jopa aikakauden kaunein ja lahjakkain
nainen, Aino Kallas, loistonsa päivinä todella hurja ilmestys.
Juha Hurme tulee paljastaneeksi ”Nyljetyissä ajatuksissa”
ajattelunsa kapeuden tölväisemällä Väinö Linnaa, joka kuitenkin poikkesi
kansankirjailijoista juuri oman eroottisen kypsyytensä voimalla. Hän tiesi,
että miehet ahmivat sotakirjoja syystä – ei taistelukuvausten takia vaan siksi,
ettei niissä ole naisia. Hänen sotaromaaninsa on tietenkin epäuskottava siksi,
että porukoissa nuoret miehet eivät todellisuudessa puhu mistään muusta kuin
siitä ja sen kestävyydestä. Mutta minkäs teet. Historian oli mennyt veri päähän.
Hannu Salaman ”Juhannustanssit” ja sen aiheuttama kirjasota
kuvataan vieläkin johdonmukaisesti väärin. Se jumalajuttu on aika pieni
repliikki romaaniin kuvatuissa humalaisten hölötyksissä. Sitä vastoin romaani
on aikakauden mitoin huomattavan pornografinen kuvaus siitä, mitä tapahtuu
todella, kun on juhannus ja tanssit ja meno on sellaista, että huonompikin mies
saa ihan ilmaiseksi, mutta kohtalon kosto on kauhea – se auto-onnettomuus
Teiskon Aunessillalla.
Suomen vasemmistolaisuuden ja etenkin stalinismin nousua
ihmetellään edelleen. Kahdessa puritaanisessa maassa, Yhdysvalloissa ja
Suomessa, vasemmistolaisuudessa oli kysymys joutavien puheiden alla ennen
kaikkea ja ajoittain yksinomaan seksistä, jonka takana oli puolestaan ehkäisy
ja eräiden ikävien tautien tehokas lääkehoito. Juuri Salama ja Rintala tulivat meillä
kuvanneeksi tämän. Erikoista että näkökulma puuttuu edelleen sekä muistelmista
että tutkimuksesta, vaikka kertojat olisivat vielä keskuudessamme. Kysykää
esimerkiksi Arja Saijonmaalta ja tietäkää että jo ennen Lapualaisoopperaa moni
sydän sykki Kirsti Wallasvaaran ja Kristiina Halkolan tahdissa, ja se oli
uutta. Jaakko Pakkasvirrasta piti tulla nuoren sukupolven taiteellinen ja
poliittinen tiennäyttäjä, vaikkei sitten tullutkaan. Hänen kumppaninsa oli
jonkin aikaa hollywoodilaisin 50-luvun tähtemme Anneli Sauli, josta hänestäkin sukeutui
sitten hyvä vasemmistolainen, ja sen jälkeen 60-luvun kaunotar Titta Karakorpi.
Tässä kohdassa saan suistaa suuni, koska muuten alan puhua sellaista, mistä
olisi vaiettava (katso lähemmin Woittgenstein).
Toisin ajatteleva liike on ollut aina olemassa. Se
uskottelee, että kirjallisuus ja taide on jokin muita korkeampi ja etevämpi
todellisuus. Tämä uskottelu on poliittinen ase. Hienoin keino oli opettaa
plantuille latinaa ja sitten jokin määrä kirjallisuutta tuolla kielellä. Siinä
oli keino pitää pöljä kansa kurissa. Omina aikoinamme samaa on tavoiteltu
suosimalla niin vaikeaselkoisia muotoja ja saksankielisiä ritirimpsuja,
etteivät tavalliset ihmiset jaksa eivätkä viitsi ihmetellä niitä, ja itse
itsensä valinnut ”sivistyneistö” voi sitten rauhassa pitää itseään etevänä.
Kukaan ei enää muista, mitä Che Guevara teki tai kirjoitti,
koska ei sillä ollut väliä. Matti Rossi oli nuorena sikaria myöten esikuvansa
kaltainen, ja hänellä oli menestystä. Minulla on hiukan tietoa todellisista
tunteista puolin ja toisin, kun tuhat todella kaunista tyttöä piiritti Taisto
Sinisaloa ja aluksi Aarne Saaristakin. Ehkä tyrmistyneisyys olisi oikea sana.
Niinpä ikäkausi-idolit kauhtuivat yleisvasemmistolaisiksi.
Pintansa pitää Lapualaisoopperasta kuuluisa, jo sitä ennen elokuvasta tunnettu
Vesa-Matti Loiri, jonka asemaa ei horjuta se, ettei hän ole erikoisen komea, ei
kehuttava laulaja ja näyttelijänäkin tehoava vain hänelle räätälöidyissä
rooleissa. Suomenruotsalaisella puolella on Jörn Donner, ihme miehekseen,
röyhkeä ja seksikäs ja lisäksi oikeasti fiksu jo yli 50 vuoden ajan.
Kirjallisuudessa, jossa siis mielestäni on vähemmän tärkeää,
mitä on kirjoitettu kuin mitä tasoa kirjailijan henkilökohtainen vetovoima on,
ei ole enää näkynyt todella korkeita hahmoja. Myyntilistojen kärjestä Tervon ei
taida kannattaa kilpailla rokkistarojen kanssa, eivätkä Juha Seppälä ja Hurme
itse taida tuntea tarvetta ryhtyä dingoiksi tai djangoiksi.
Kuten ihmisoikeussopimuksissa tähdennetään, ei riitä että on
suuri kirjailija. Lisäksi on oltava omiaan luomaan vaikutelma suuresta
taiteilijasta. Kun tällaisia ei ole, ehdotan Juha Hurmeen tavoin keskittymään
huonompaan kirjallisuuteen. Sieltä löytyy loputtomasti hienoja tekstejä, jotka
vaikuttavat enemmän kuin neljä humalaa tai yksi juoppohulluuskohtaus. Tekstin
tuottaman nautinnon lisäksi Hurmeen kirja on täynnä vihjeitä, joita kannattaa
seurata kuin Selkämeren rantaviivaa, vaikka vastatuuleen ja välillä kivelle.
Eroottisen kohtauksen kliimaksi linnalaisittain:
VastaaPoista"Aune auttoi asiaa lopulta melko julkeasti, ja vähitellen poika painui eräänlaiseen tunneliin torjuen jokaisen järkevän ajatuksen päässään". (Täällä Pohjantähden alla, 1962.)
Erään soutumatkan kuvaus tuli luettua viime kesänä. Tartuin sen innoittamana myös erään kustavilaisen parkkilaivasopimuksen laatimista kuvaavaan teokseen. Hauskoja ja huumorillisia kirjoja kumpainenkin. Stenvallista olen tykännyt pikku-nallikasta asti. Eritoten kolme hänen teoksistaan on ollut mieluisia. Ikävä vain, että Alexis ei ehtinyt kirjoittaa jatko-osia, kuten vaikkapa elokuvatuotannosta tunnemme lukuisat tappajahait ja muut merkkiteokset. Olisihan se voinut mennä vaikka näinikkään.
VastaaPoistaTämä Kiven ja muiden 'eroottisen kehittymättömyyden' tematiikka oli hyvin freesiä luettavaa, ja oivalluksia herättävää. - Minullakin oli nuorena naisena Che Guevara sikari suussa seinällä. Tietenkin olevinaan kantaa ottavaa ja osallistuvaa, mutta ennen kaikkea siksi että oli tosi hyvän näköinen, sänkyni yläpuolellä tietenkin. Pääsin muuten siitä vallankumousromantiikasta lopullisesti - kuvasta kyllä jo aiemmin - vasta luettuni Jukka Koskelaisen 'Anteeksi häiriö, mutta tämä on vallankumous'. Se pitäisi jokaisen rauhaa rakastavan mutta Che-paitaa käyttävän lukea.
VastaaPoistaAuto-onnettomuuden tuo romaaniinsa jo F.E. Sillanpää kuvatessaan kesätapahtumia Pirkanmaalla. En tiedä, onko hän ensimmäinen, joka valjastaa uuden tekniikan mukaan kohtalonsormeksi.
VastaaPoistaMelkisten varma tieto: Putin on bongattu loistohuvilallaan Sardiniassa juhlimassa naapurinsa Silvio Berlusconin vapautumista vankeudesta. Pileet jatkuvat niin kauan kuin veljissä voimaa riittää. Sitten tullaan taas näkyviin hyvin ruskettuneina.
Kevättä katsellen Kunnaksen Ilkka
Olen jo pitkään keskittynyt huonompaan kirjallisuuteen. Äskettäin luin toiseen kertaan Paavo Haavikon Prosperon. Kirjassa esitetyissä asioissa on kiinnostavuutta, mutta muuten Haavikko on tainnut olla oman tekstinsä kustannustoimittaja. Luin nyljettyjä ajatuksia johonkin määrään asti, mutta en tykännyt tyylistä, joten jätin ajatukset silleen. Tämä kommentti on tynkä.
VastaaPoistaKiven edeltäjistä suosittelen Kerimäen kirkon rakennuskassan hoitajaa Pietari Makkosta, joka kirjoitti oivaa ja edelleen esittämiskelpoista rahvaanrunoutta.
VastaaPoistaNummisuutarit on tulossa Kansallisteatterin näyttämölle taas. Minkähänlaisen ilmiasun Eskon "infantiilisuus" tällä kertaa saa?
VastaaPoistaOlenpa eräänkin esityksen jälkeen huokaillut, että saisin ennen kuolemaani nähdä Eskon kunnianpalautuksen, että esitetään tapahtunut peräkamarinpojan heräämisenä, turhautuneen ja tukahtuneen mielen kirkastumisena. Loppurepliikki hammasta purren: niinhän te luulette, odotatte, toivotte - saattepa nähdä! Hurmeen uskoisin tähän tulkintaan taipuvan ja pystyvän.
Hei, olisinko voinut kysyä tällaista asiaa, että voiko kokonaisen runon julkaista Facebookissa vai rikkooko se tekijänoikeuksia? Siis tottakai ilmoitan julkaisussani, että kyse on lainaamisesta ja ilmoitan runon kirjoittajan... Vai pitääkö tämä julkaisu nyt poistaa? (En tullut todellakaan tyhmyyksissäni miettineeksi asiaa etukäteen!)
VastaaPoistaMistähän näihin voisi saada neuvoa/apua? Ja siis en todellakaan kovin usein edes julkaise mitään facebookissa, mutta mietin nyt vain, että rikoinko lakia...? Mitä jos kirjoittaisin blogia, niin saisiko siellä julkaista kokonaisen runon(toisen kirjoittaman siis)? (Siis toki sitaattimerkeissä ja runon kirjoittajan nimi mainiten yms.)? Ja selvyyden vuoksi haluan mainita, että runoilijan kuolemasta ei ole kulunut vielä 70. vuotta.
Jos sitä ei olisi saanut julkaista, poistan julkaisuni, mutta jos sen saa, niin riittääk, että runo on lainausmerkeissä/sitaattimerkeissä ja ilmoitan runon kirjoittajan? Vai pitääkö mys runokokoelman/runokirjan nimi mainita?
Kiitos, jos ehdit neuvoa...
Täällä aihetta on käsitelty. http://www.opettajantekijanoikeus.fi/2011/06/sitaatti-runosta-verkkoon/
PoistaYhden totuuden selityksiin on hyvä suhtautua varauksella, esimerkiksi taistolaisten aikansa yhteiskuntaselitykseen. Veljekset saattoivat lähteä pakoon naisia, mutta heitä hirvitti varmasti myös lukkari ja koulu. Aina on myös kirjojen ylitulkinnan vaara. Saarikosken runoteosta Katselen Stalinin pään yli ulos pidettiin käänteentekevänä yhteiskunnallisena irtiottona. Myöhemmin Tuulaliina Varis, tuolloin Saarikoski, kertoi Pentin ostaneen Leningradin reissullaan Stalinin kuparisen, vai pronssisen, rintakuvan. Saarikoski tuijotti kuvan ohi päiväkausia ikkunasta ulos saamatta aikaan yhtään herran sanaa edes punaviinin voimin. Muitakin esimerkkejä ylitulkinnoista Tuulaliinan kirjassa on. Omasta runokirjastaan Ovat muistojemme lehdet kuolleet Saarikoski huokasi itse, ettei siinä ole mitään muuta hyvää kuin nimi.
VastaaPoistaIhmeellisellä tavalla, alkuvaistolla, Kivi osasi kuvata naistakin. Kirjan loppupuolella Eero istuu Seunalan Annan kanssa seesteissä pirtissä. Anna alkaa itkeä ja hänestä kumpuaa runo, joka on maailmankirjallisuuden helmiä: Tuonen lehto. Siinä soivat (yksi selitys) kalevalaiset itkuvirret: Tuuti lasta tuonelahan ja vastasynnyttäneen äidin usein tuntema alakulo. - Nero mies.
Just! Harvoin olen ollut kenenkään kanssa näin monessa asiassa samaa mieltä!
Poista"Kuten ihmisoikeussopimuksissa tähdennetään, ei riitä että on suuri kirjailija. Lisäksi on oltava omiaan luomaan vaikutelma suuresta taiteilijasta." Tätä ironiaa juridiikkaan perehtymättömän voi olla vaikea tajuta. Olettaakseni kyse on viittauksesta siihen, että nykyajan eurooppalaisessa tärkeää ei enää ole se, miten asiat ovat, vaan se, miltä ne jonkun silmissä voivat näyttää. Esimerkiksi tuomari voi olla esteellinen vain siksi, että hän joidenkin mielestä siltä vaikuttaa.
VastaaPoistaLuulen kommentoijalta tipahtaneen yhden sanan pois. Tarkoitus lienee ollut puhua nykyisestä eurooppalaisesta ihmisoikeusajattelusta.
PoistaKirjallisuuden suurkuluttajia ovat ihmiset, joilta puuttuu uskallus omaan elämään.
VastaaPoistaNo olipa laittamattomasti sanottu...
PoistaMitäpä se kenenkään elämä kenellekään kuuluu, luetaan me poijat vaan!
Sain tästä provokaatiostani palstaherralta "ruudinkeksijän" arvonimen 17.3.. Tunnen henkilökohtaisesti useita "kirjallisuuden suurkuluttajia", joten en nyhjäissyt tyhjästä.
PoistaKemppi taas onnistuneesti oikaiseen, kuten tapoihinsa kuuluu. Se hänelle sallittakoon! Kreeta ei suinkaan ole ainoa naimaikäinen nainen näytelmässä. Myös Topiaksen ja Martan kasvattitytär Jaana on naimaikäinen (naisen naimaikä oli silloin 16v.). Ja että Topias olisi impotentti? Mihin tämä olettamus perustuu? Ettei Kemppi nyt vaan "yleistä" liikaa? Lakimiehenä soisi Kempin ennemmin pohtivan kollegansa (toki vain kanttoori!) Sepeteuksen laatimaa "avointa naimalupaa" ja sen laillisuutta. Ottiko kyseinen kanttoori mahdollisesti lahjuksen Topiakselta ja Martalta, jotta "korpraalin perintö" saataisiin alaikäiselle Eskolle? Mitä Hurmeen Juhan perhetaustoihin tulee, tunnen ne melko hyvin ja kovan kuranssin kautta on poika kasvanut ja tiensä tehnyt. Tokkopa ne isänsä ja äitinsä teatteriopit niin antoisia olivat...
VastaaPoistaKivisin terv. pekka s-to. (Paimjom poika)
Ja missä näkee sitten sitä arvokasta omaa elämää pienkuluttajilla? Puolet ystävistäni ovat niitä suurkuluttajia ja jotkut niistä ovat tieteen ihmisiä, jotkut lääkäreitä, jotkut säveltäjiä. Kuka niistä ei uskalla sinusta elää?
VastaaPoistaKovalla kuranssilla on tehty todellisia tähtiä kuten vaikkapa Michael Jackson tai Jussi Björling, mutta liika ankaruus voi viedä toiseenkin suuntaan ja oli ehkä Björlinginkin lopullisen tuhon takana. Jossain kirjassaan Hurme kyllä antaa tunnustuksen isänsä joulunäytelmille, vaikka kirjat tietty ovat (myös) fiktiota ja kyllä siellä isä esiintyy itsevaltiaanakin. Ehkä tietty boheemius tuli sitten elämään vaativuuden vastapainoksi. Sisko, edelleen kirjatekstissä: Sinusta tuli sitten näyttelijä, vaikka lapsena olit niin mukava. Minä: Ja sinusta ekonomi, vaikka lapsena olit niin mukava.
VastaaPoistaHurmeella on kyllä karismaa, mutta hän on ensemblehenkinen, karttaa kaikenlaista pönötystä ja itsetehostusta. Jotenkin aito ja rehellinen ihminen, takana nähtyä ja koettua elämää, josta on nyt hyvä ammentaa valtavan kirjallisen pääoman ohella. Hyväntahtoinen huumori silaa sitten kaiken. Jotain huomautettavaakin tähän asti: tukkaa voisi joskus kammata, mutta onhan se nyt leikattu...
Jari Tervon lapsuudenkuvaukset ovat vaihteeksi taas hyväksi vatsalihaksille (tai ehkä minä olen turhan nauraja), varsinkin tämä viimeisin Pyrstötähti. Niistä välittyy lämmin kuva lapsuuden kodista. EG
Hormonitoiminta säätelee kaikkea toimintaa, varsinkin nuoruudessa. Itkihän se eräskin nuori mies taannoin kirjan verran sitä että ei "saanut", sitten jo kuulemma sai ja rauhoittui. Vaikea sanoa, mikä on minkin teon pontimena, saaminen vai "saamattomuus". Kirjoista ja muustakin saa itse kullakin olla oma mielipiteensä ja kukin saa olla mielestään oikeassa. Kirjallisuudesta sekä Hurme että Kemppinen ovat mielestäni olleet "oikeassa" - kas kun itse olen yleensä ollut samaa mieltä. Mutta voi sitä olla toistakin mieltä, minun puolestani. (Savolaisille juurilleen ja lapsuuden aivopesulle ei mitään voi.) EG
VastaaPoistaOnpa mainiota, että arvostettu blogisti on löytänyt Juha Hurmeen. Lahjakkuutensa lisäksi hänestä säteilee vanhanaikainen hyvyys ja puhdas lapsenomaisuus. Olen todennut tämän lähietäisyydellä pari kertaa teatterin penkissä istuessani. En ole sukulainen, vain kypsempi vanha rouva.
VastaaPoistaHelena
"Hänen sotaromaaninsa on tietenkin epäuskottava siksi, että porukoissa nuoret miehet eivät todellisuudessa puhu mistään muusta kuin siitä ja sen kestävyydestä."
VastaaPoistaTämän takia Suomi olisi pitänyt mattopommittaa ajasta ikuisuuteen jo silloin 40-luvulla.
Outo johtopäätös (sic!). Vai luuleeko nuori herra ylioppilas että muiden armeijoiden nuoret miehet muusta puhuisivat?
Poista