Schubert (1797 – 1828) oli kuollessaan omastakin mielestään vähäpätöinen
ihminen. Hän ehti osallistua Beethovenin hautajaisiin ja tempautua mukaan
siihen ajatukseen, että Beethoven erityisesti ja Saksa yleisesti on jotain
ainutlaatuista maailmassa. Ja Bach. Ja Goethe. Muut eivät sitten olleetkaan,
kuten hän.
Koska Schubert oli pieni pätkäle ja lihavan puoleinenkin,
hänen hiukan vaatimattomiksi jääneet yrityksensä naisten suuntaan menivät
yleensä myttyyn, ja sitten iski tämä kilttien poikien tuho, syfilis. Kun ei
oikein ollut muuta neuvoa, sitä käytiin maksullisissa naisissa, ja tulos oli
tämä.
Tätä se oli se runoilijanelämä ja rakkaus, ja vastaavia
tarinoita on muun muassa Suomesta. Aleksis Kiven hulluuden syy ei selviä edes
psykiatrien kirjoittamista kirjoista. Kaikki eivät olleet yhtä onnekkaita kuin
Fredrik Cygnaeus, joka pysyi naimattomana ja suosi ja kannusti avoimesti nuoria
poikia, kuten tätä Stenvallia. Kasimir Leino menehtyi varhain sairauteen, ja
Eino Leinon vain noin 20-vuotiaana kirjoittamien synkimpien ja siksi rakastetuimpien
runojen (Elegia jne.) taustaksi ollaan tietävinään sukupuolitaudin pelko,
ilmeisesti siis aiheellinen. Sibelius eli kuoleman varjossa ainakin 60 vuotta.
Elämäkerran ja omaisten mukaan pelon kohde oli kurkkusyöpä. Ehkä se sitten oli
niin. Mutta kauan se kesti.
Joku ruudinkeksijä esitti kommentissa luonnehdinnan, jota
itse pidin loppuun kuluneena jo kansakoulun poikien huusin takana, jossa kuulin
sitä toisteltavan runsaat 60 vuotta sitten – kirjallisuus on niiden ihmisten
alaa, jotka eivät uskalla elää itse. Väite kuulostaa esittämispaikan ja hajun
huomioon ottaen mahdolliselta, ellei tule mieleen miettiä, mitä se oma itse
elettävä elämä sitten on. Useille se merkitsi taskulämmintä pöytäviinaa
lepikossa, raskaanlaisia ruumiillisia töitä ja ennenaikaista kuolemaa.
Musiikki ja muu laulu tuntuu tuottavan mielihyvää. Useimmat
kuulijat ovat jossain määrin valikoivia. Jo kuollut kuuluisa arvostelija ei
suvainnut haitarin soittoa senkään takia, että se on falskia ja lisäksi
kaavamaista soittimen rakenteen takia. Tämä on kyllä totta. Kun nyt kuuntelen
kovasti Schubertia, lisäisin että Lied-laulu eli siis Schubertin laulujen
esitykset ovat nekin yleensä kohdittain falskeja. Laskin sormilla erään
kuuluisan bassobaritonin levyltä kymmenessä minuutissa kymmenen aika pahaa
epäpuhtautta.
Silti ajatus panna ihmisääni ja tasavireinen soitin eli
piano kilpasille on jännittävä ja antoisa. Se on kovin erikoista, että tämän
itse asiassa uuden viihteen muodon loi yksi ainoa mies; ei hän sitä keksinyt
mutta hän mullisti kentän.
Hiukan mietin hankkia Hyperionin setin, jossa Schubertin
yksinlaulut ovat eri laulajien esittäminä ja aina Graham Johnsonin säestäminä
kätevästi 40 CD-levyllä. Teemaluettelon mukaan näitä lauluja on säilynyt
yhteensä 1515 kappaletta. Doverin laitos olisi hinnaltaan sangen siedettävä.
Sitä vastoin samaisen Johnsonin uusi yhteenveto (Schubert: The Complete Songs;
Yale University Press) ei ole aivan taskukokoa eikä halpakaan, kolme tuhatta
sivua ja kolmesataa dollaria. Ja siinä on sitten aivan kaikki, paitsi
detaljitiedot vuosisadan alun äänityksistä, Hans Hotterista ja muista. Kovasti
kuulemma keskitytään Fischer-Dieskauhin ja hänen kaltaisiinsa. Siitä minulla ei
kyllä ole mitään pahaa sanottavaa, mutta kuunnelkaapa joskus lystiksenne vaikka
ihan Erlkönig Bryn Terfelin tulkintana. Aika poika hänkin. Älkääkä panko
soitinta pienemmälle. Muuten lopun hidastus ja hiljennys jää kuulumattomiin.
Kyllä Schumann ja Brahms tekivät samalla alalla ihmeitä, ja
samoin nimenomaan Hugo Wolf. Mutta Schubert oli oman aikansa Bob Dylan.
Pyydän anteeksi kovin kulunutta kielikuvaa, mutta näistä kahdesta
herrasta todella voi sanoa, että he antoivat aikakaudelle pysyvän äänen, siis
äänellisen ilmaisun. Ilmaisu on molemmilla viime kädessä parahteleva.
Dylan ei valitettavasti kuulu henkilökohtaiseen perimääni,
mutta ymmärrän, että ajatus ja tarkoitus oli sama kuin Schubertilla. Siinä
Dylan jää toiseksi, että hän kirjoitti turhan hyviä tekstejä. Sellaiset
häiritsevät aika pahasti laulamista.
Runon takana on aina laulu. Sen houkutteleminen soivaksi on
todella vaikeaa. Schubert suosi erikoisesti erittäin huonoja runoja. Niitä
onkin kuulemma mukava kuunnella, vaikka ei osaisi yhtään saksaa. Ei ole
tarpeenkaan. Niitä ei juurikaan lauleta muilla kielillä ja transponointiinkin
suhtaudutaan varoen. Syy on selvä. Lauluina ja säestyksinä jokainen tavu,
jokainen sointu on kuulijalle suuri seikkailu. Kun teokset myös resonoivat
kuulijan omiin tunteisiin ja muistoihin, niin vain on, ettei viihde paljon
tästä parane.
Tietenkin aihepiiri ja tunnetilat ovat aika pitkälle
samanlaisia. Soitanto poistuu elimistöstä ongelmattomasti niin ettei yliannostuksen
vaaraa ole. Mutta noiden 1515 laulun väliin voisi ihan hyvin kuunnella ainakin Schubertin
kolmea viimeistä pianosonaattia ja tietysti jousikvartetot. Ja ennen kaikkea
jousikvintetto (C-duuri D956).
Hieno kirjoitus. Ahkera säveltäjä, mutta surullinen tarina.Dylan rinnastus on hauska. Olisko Schubert ollut Dylanin tavoin jatkuvasti uudistuva, luova esittäjä, joka ei pysy uskollisena edes omille kappaleilleen? Tiedämme että hän arvosti ammattitaitoa musiikissa, mutta ei ollut sittenkään kovin kaksinen pianisti, vaikka sonaattien ja liedien pianoteksti onkin paikoin suuremmoista. Lauluesityksissä on turhan helppo kangistua tuttuihin suosikkeihin. Kathleen Battlen Schubert-levytys on yllättävän raikas, vaikka hän ei ole kielessä kotikentällään. An die Laute on todellakin kuulemisen arvoinen. Ja Levine pianon ääressä osaa myös säestämisen.
VastaaPoista. . . onkohan Kemppinen koskaan pohtinut sitä, mikä on musiikillinen tulevaisuutemme? Emme kai ikuisesti vaella uusrenesanssin ja kertaustyylien maailmassa.
VastaaPoista... Mutta Schubert oli oman aikansa Bob Dylan.
VastaaPoistaPyydän anteeksi kovin kulunutta kielikuvaa, mutta näistä kahdesta herrasta todella voi sanoa, että he antoivat aikakaudelle pysyvän äänen, siis äänellisen ilmaisun. Ilmaisu on molemmilla viime kädessä parahteleva.
vetelikö Schubertkin huuliharpullansa vääriä ääniä?
epäpuhtaus laulussa ei toki ole sama kuin falskius.Dylan puolestaan on vihdoin kasvanut aikuiseksi ja levyttänyt levyllisen Sinatran aikoínaan tulkitsemia kipaleita,mm.The Night We Called It A Day,jonka Frank teki kolmesti levylle.ks. Dylanin uusi video ko. laulusta esim Youtubesta.
VastaaPoistaHei Kemppinen, olipa mukavaa lukea ykköslempparistani! Kiitos! Buon ascolto, niin kuin täällä päin sanontaan. Enneli
VastaaPoistaSydän vuotaa verta, kun muistaa, että tuo Klimtin maalaus paloi II maailmansodassa jossain Immendorfin linnassa. Meni varmaan muutakin, koko sodassa.
VastaaPoistaTässä erittäin hauska ja antoisa podcast-sarja Schubertista. Tiedostojen lataus todin edellyttää vähintään digitaalista käyntiä Iso-Britanniassa:
VastaaPoistahttps://itunes.apple.com/fi/podcast/spirit-of-schubert/id512467685?l=fi&mt=2
Suosittelen hankkimaan Hyperionin Schubert-setin. Siinä on aivan erityisen loistavia osia (mm Bostridge ja Schreier) eikä joukossa ole yhtään huonoa. Samaan hengenvetoon, tai seuraavaan, suosittelen saman firman Purcell-settejä, King's Consort rules.
VastaaPoistaKirjallisuudesta opin jostain koulun julisteesta: "Elät vain kerran - jollet lue romaaneja!"
Jos et Jukka kerro kelleen, niin paljastan kuunnelleeni työn lomassa juutuubista kuulokkein Schubertin Winterabendia. Matthias Goerne, Elisabeth Leonskaja. Kuuntelin sitä myös eilen ja toissapäivänä, ja...
VastaaPoistaMitä omiin kouluaikoihini tulee, erästä nimeä en kuullut koskaan: Friedrich Kreisler
VastaaPoistaEn ole koskaan innostunut niin, ja vieläpä ensikuulemalta. Brahms ei enää vaikuttanutkaan niin hohdokkaalta. Mahlerkaan ei aina sovi.
terv. heinäkenkä vanhapoika
Miten ihmisen elämä riittää edes hyvien säveltäjien tuotantoon perehtymiseen? Haydnin 77 jousikvartettoa
VastaaPoistavaativat jo jonkun tovin. Schubertiltakin ehti tulla liuta riipaisevia teoksia. Siis ei kannata tuhlata aikaansa jonniinjoutaviin.
Nythän tutkitaan oikein tieteellisesti, mitä aivoissa tapahtuu laulettaessa. Että musiikki tuottaa mielihyvää, sen tietää jokainen kuorossa laulanut. Suorastaan euforiaa joskus. Ja toki kuuntelukin. Yhtenä syynä siihen että ruotsinkieliset elävät pitkään, pidetään juuri kuorolaulun yleisyyttä heidän keskuudessaan; yhteisöllisyys siinä tietysti myös korostuu.
VastaaPoistaKoukkaan vielä kirjallisuuden puolelle, kun tuli sopiva ärsyke. Jokin aika sitten luin Joel Lehtosen kirjeitä ystävättärelleen Sylvia Avellanille, joissa hän kertoi saaneensa kolme kertaa jonkin sukupuolitaudin. Hän kuvaa tarkasti taudin eri vaiheita ja hoitoa syystä että "sinunkin poikasi on pian siinä iässä, on sinun hyvä tietää." Mutta kun hän sitten useaan kertaan kutsuu Avellania "vanhaksi muijaksi " (39 v. ja olihan Lehtonen itse 28), niin alkoi tuntua, että Putkinotkon hohto rupesi murenemaan! Oli tainnut sivistys jäädä pintasilaukseksi.
No se oli sitä aikaa, on miehillä ja naisilla nyt siinä mielessä helpompaa. EG
Ensiksi tästä elämästä vain kirjojen kautta. Toki on ihmisiä joiden mielikuva kirjallisuudesta on muodostunut Jerry Cottoneista kotisohvalla ja isäukon käskystä nousta siitä oikeisiin töihin, mutta onhan kirjallisuus lisä eikä vaihtoehto. Viittaamme Aila Meriluotoon ja kysymme että mitä siitä elämästä vielä puuttuu.
VastaaPoistaToiseksi mietimme hivenen murheellisena klassisen musiikin suosiota. Sen konserteissa, hieman Kehä kolmosen ulkopuolella, ei juuri näy alle kuusikymppisiä (muutamaa musiikin opiskelijaa luettelematta). Mitähän aihepiirille tapahtuu kahdessakymmenessä vuodessa.
Häviävätkö Frescobaldi tai muut renessanssimestarit mihinkään?
PoistaTuskin. .. eivätköhän nuo salit tulene taas täyteen pohjoismaisilla klavikordifestareilla toukokuussa. Mikä voi hävitä, niin nykyiset musiikin lait (mikä Platonin mutta myös Ciceron mukaan tarkoittaa välillisesti sitä että myös valtioiden lait muuttuvat musiikin lakien muuttuessa).