Eduskuntatalon puistossa pikkulintu lauloi, että Helsingin
Sanomilla menee hyvin eli paremmin kuin numerot näyttävät. Lukija ei
valistuneisuudessaan kallistane korvaansa siivekkäiden kertomalle.
Toimittajille havaitsin virkaveljiä Pohjoisessa. Metsäkonetyöt
ovat päätyneet ”yrittäjille”. Pojat käyvät ammattikoulun ja koulutus on hyvä.
Sen jälkeen he viettävät lopun elämänsä velkavankeudessa. Koneet on ostettava
itse. Pankki ehkä antaa lainan. Tilanne ei poikkea oleellisesti sotia
edeltäneestä ajasta, jolloin tekemällä hirvittäviä työpäiviä uskomattomalla
teholla ansaitsi hiukan vähemmän kuin ruokaan (ruisjauhoa ja läskiä) meni.
Verottaja keksi jo kauan sitten, että jos mies hankki
kenttäsirkkelin, hän oli yrittäjä. Kunnallisverotuksessa se sitten heti tuntui.
Siitä en ole varma, missä vaiheessa maataloustraktori muuttuu maansiirtokoneeksi.
Maatalouden verotus ja rahoitus ovat omansalaisia. On tapana viitata EU:n
sotkuihin ja synteihin, vaikka säädösviidakko on omasta takaa sellainen, ettei
sitä yksi metsäkone selvittäisi.
Oma viidakkonsa on maa- ja metsätalous. Joskus kuuntelen
tietoja tuon alan viranomaistoiminnasta ja mykistyn aina hämmästyksestä. Mutta
yleinen palvelujen hallinnointi näyttää olevan nilakerroksessa eli puun ja
kuoren välissä. Puu on elinkeinonharjoittajat ja kuori on ministeriöt.
Panin merkille, että herrat Linkola ja Lähde tekevät
erinomaisen hyvää radio-ohjelmaa. Tiedän mistä puhun. Heidän juttunsa on
selvästi parempi kuin esimerkiksi ne, joita itse tein vielä hiljan. Nyt oli
keskustelukumppanina rivakka henkilö, AVI-keskuksen ylijohtaja, joka
sensaatiomaisesti kertoi välillä myös siitä, mitä itse ajattelee.
Tuo lyhenne AVI tarkoittaa tavallaan entisiä lääninhallituksia.
Ylijohtaja huomautti, ettei hän ole oikein varma, tarvitaanko aluehallintoa
ollenkaan. Hän mainitsi myös, että pikkutarkan sääntelyn sijasta voisi vain kehystää
lainsäädännöllä, kunhan huolehtii rangaistusten ankaruudesta. Toimittajat
täydensivät, ettei ole laitaa, jos rangaistus on sama maksu, jonka kilpailijat
ovat jo suorittaneet vapaaehtoisesti. Näin todella on. Joissakin
ympäristörikoksissa tilanne saattaa olla tuollainen.
Aikakauslehtiin kirjoittavista aika suuri osa oli ennen
työsuhteessa. Suuret lehtitalot kankesivat toimittajansa muutamia vuosia sitten
yrittäjiksi, joista tuolla alalla käytetään omituista nimitystä free lance. Sanomalehdissä
kehitys on samansuuntainen. Sopimuksin lehdet ovat pyrkineet hankkimaan
kirjoittajien ja kuvaajien tekijänoikeudet mahdollisimman laajasti. Mitä ne
niillä tekevät, siitä ei ole lähempää tietoa.
Sanoin Tekijänoikeudellisen yhdistyksen edustajalle – nolona
kun en ole käynyt hallituksen kokouksissa – että voin mainiosti pitää
esitelmän. Se on tässä.
Tekijänoikeuden kohde eli ”teos” on muuttunut sekä
käytännössä että teoriassa. Teoriasta eli lain tulkinnasta voi esittää
pitkänkin selostuksen. En esitä sellaista. Sanon vain, että teos – teoskappale ei
termiparina vastaa enää lainkaan todellisuutta eikä käytännön tarpeita.
Kehitystä on joudattanut etenkin tekniikka. Esimerkiksi televisiolähetys on
suurin osin muuttunut tallenteeksi – alkujaan tosiaikainen näytös muuttui ensin
nauhoitteeksi ja sitten verkosta määräajan katsottavaksi tallenteeksi.
Informaatioyksikkö on hyvin vaikea käsiteltävä. Media on
keksinyt oman säännön, jota laissa ei ole. Lakitekstin hyvin lyhyt ”uutissuoja”
tarkoitti mennyttä maailmaa eikä sillä ole ollut koskaan mainittavaa
merkitystä.
On tullut tavaksi mainita, kuka kertoi uutisen ensimmäisenä.
Lähde on tyypillisesti sanomalehti. ”Pappi ja poliisi joivat viinaa ja
hukkasivat housunsa…” Siinä uutinen. Taas tapahtui tuollaista, ja siitä kertoi
sanomalehti Sejase.
Pääsäännön mukaan informaatiosisältöön ei ole millään muotoa
eikä missään muodossa yksinoikeutta. Tekijänoikeus on kielelliseen muotoon,
joka asialle annetaan, ja patenttioikeus kohdistuu patenttikirjasta luettavissa
olevasta patenttivaatimuksesta.
Media on oikeassa. ”Teos” on periaatteessa jotain sellaista,
minkä voi myydä teoksena. Perinteinen esimerkki on sarjafilmin jakso. Uusi
esimerkki on sarjafilmin konsepti, tyyppiä Doc Martin. Laki ei sitä tunne. Se
ei ole suojattu. Silti näitä konsepteja myydään, ja hinta voi olla kova.
Uudenlainen median mielenkiinnon kohde on tämä ”uutinen”.
Mainostaja eli median keskeinen rahan maksaja, ei emmi hetkeäkään, jos ihmisten
kännykköihin ja tableteille on tulossa esimerkiksi uutinen ”presidentti
Vladimir P. ampunut itsensä tuosta vain”. Uutiseen on siis sekoittunut, kuten keksitty
esimerkki osoittaa, kysymys tiedon uskottavuudesta. Tohtiiko sen julkaista?
Voisitko vähän selventää?
VastaaPoistaJos free tekee henkilökuvan J. Kemppisestä Suureen Sanomalehteen, kyseessä on verottajan mukaan teos eli kauppahintaan ei lisätä arvonlisäveroa.
Kun toinen free ottaa juttuun JK:sta kuvat, kyseessä on tuote eli laskussa on mukana alv.
Tällaisten töiden oikeuksista, levityksestä ja hinnasta on ollut kiistaa, samoin vaikkapa kulttuurisivuilla julkaistuista kritiikeistä. Erityisesti kuvaaja menettää oikeutensa, koska kuvat joskus elävät pidempään kuin teksti.
Esimerkkisi uutisesta tai tiedosta - "Putin ampui itsensä" - on itsestäänselvyys. Ainakin puolivuosisataa on aloittelevien toimittajien kaaliin taottu, että tiedolla, informaatiolla, ei ole tekijänoikeutta.
Vanhastaan rikosoikeus on ns. normaaleilla elämänalueilla viimeinen perälauta, ultima ratio, johon turvaudutaan vain kaiken muun pettäessä. Tai jos edes silloinkaan, kun rikosoikeuden periaatteet syytetyn suosimisesta ja lievemmyydestä kaatavat yhteiskunnsn reaktion. Esimerkiksi ympäristön saastuttamisen kohdalla rikossanktioiden varaan jättäytyminen vetäisi koko hommalta maton alta.
VastaaPoistaJa olisihan se kiintoisaa seurata, ketä syytteeseen pantaisiin, jos esimerkiksi lastensuojelu mättää tai esimerkiksi hoitolaitisten asukkeja kohdellan kaltoin. Jos tuon AVIn johtajan mallia seurattaisiin, ketään ei tietenkään ainakaan tuomittaisi mistään, kun ne rikosoikeudessa tarpeelliset selkeät säännöt ensin olisi poistettu.
Ei kaikki räväkkä ole järjellistä.
Kemppinen tarkoittaa Leikolaa ja Lähdettä. Kyseessä varmasti typo, koska kaikkihan varmaan tiedämme herrojen taustaa ja siten nimet vanhastaan. Rohkean persoonallisella, vitsailua kaihtamattomassa otteessa on kieltämättä samaa kuin Kemppisen kahvisalongissa Musiikki valitettavasti puuttuu, ohjelmahan on alunperin Radio Puheesta, josta siirtyi kulttuurikanavalle vasta syksyllä.
VastaaPoistaKaikki jaksot ovat Yle Areenassa kuultavissa, myös podcastina. Suosittelen minäkin!
Leikola ja Lähde.
VastaaPoistaLeikola ja Lähde, ei Linkola. Mene ihmeessä joskus vieraakseen!
VastaaPoistaM. Leikola lienee "maailman hauskimman miehen", Ismo L:n isä. Edellisen isä taas maineikas eläinfysiologian ja aatehistorian professori Anto Leikola!
VastaaPoista