Kiire: yrittäkää hankkia jostain lippu ja menkää oopperaan
katsomaan ”Kullervo”, joka on Tero Saarisen baletti, Sibeliuksen musiikki
solistein ja mieskuoroin.
Teos on omilla ehdoillaan tavattoman hyvä mutta lisäksi avaa
aivan uutta. Tässä nyt on ”multivisio”. Sattui vielä eilen olemaan näytös, joka
lähetettiin suorana Areenaan ja Teemaan. Tanssi ja tanssijat olivat aivan
verrattomia, ja laulajilla oli myös fyysinen eli liikunnallinen rooli. Saraste
oli saanut Kansallisoopperan soimaan tavalla, jonka vertaista en taida muistaa.
Sibeliushan ei suvainnut itse tuon teoksen esittämistä. Sinänsä tyhmien
aikalaisarvostelujen (1892) arvostelu soitinnuksen puutteista ei kuitenkaan
ollut aivan aiheeton. Vasket jyräävät ja niiden ja klarinettien /
englannintorven yhteiselo ei ole ongelmatonta. Mutta nyt oli.
Saraste otti etenkin kuorosta esiin teoksen rytmin, josta
havaitaan, että vain Sibelius ymmärsi kalevalamitan. Hänen jälkeensä se heti
unohdettiin, ja tutkijat jatkoivat puhumista trokeesta eli kaksijakoisesta mitasta.
Kolmitavuisesta nimestään alkaen teksti on täynnä säerikkoja, joita tutkijat
ovat selittäneet pää tutisten. Miten rytmittäisitte ”Se oli surma nuoren miehen
/ kuolo Kullervo urohon”?
Kuorolauluissaankin Sibelius osoitti kiintymyksensä
trioleihin ja vastaaviin rytmisiin epäsäännöllisyyksiin (”Terve kuu kumottamasta…
kuu kulta kivestä pääsi”).
Tarina käyttää kaksoisolentojas – Doppelgänger – kun tanssi-
ja laulusolisti esittävät samanaikaisesti samaa roolia; loistava lavastus
huitaisee viimeiset kohtaukset Star Warsin maailmaan.
Ei tuota olisi uskonut, ellei olisi nähnyt, näillä raukoilla
rajoilla, Kalevalan kankahilla. Ja ”herrat” hykertelevät käsiään, kun
jatkuvasti tarpeettomaksi leimattu taide kukoistaa ja kerää täysiä katsomoita
välittääkseen antinsa nyt tosiaikaisesti koko maalle. Se on tarpeen, koska
islantilaisuudestaan huolimatta (saagan henki) ”Kullervo” on tosiaikainen teos.
Puhuimme tästäkin tuomikirkon kryptassa, jossa
muistotilaisuudessa oli nähdäkseni pelkästään pappeja, piispoja ja
professoreita. Kirkossa sinänsä harvinaisessa luterilaisessa sielunmessussa
yhteisrukoukset kajahtelivat tavalla, jota en ole koskaan kuullut –
ammattilaiset asialla. Ja piispa Huovinen piti Tuomo Mannermaasta puheen, joka
mykisti kuulijan eleettömällä suurenmoisuudellaan.
Päädyin siis kysymään pöydässä, että kun sosiaalietiikka ja
kirkkojen välinen dialogi ovat nyt unohduksissa, eikä juuri tämä olisi
kuitenkin kaikkein tärkein kysymys. Ehkä sotiva islam on enemmän sosiaalinen ja
eettinen kuin uskonnollinen ongelma ja siten sisäsuunnasta käsitettävä?
Eikö kirkko ole se laitos, jonka olisi kiistettävä
toisenlaisten ihmisten ja kansojen nyt muodissa oleva panettelu? Tätä nyt
hautaan saatettu Mannermaa korosti – kirkon ydin on yhteys. Missä kaksi tai
kolme kokoontuu…
Ja toiseudesta: tyhjän haudan näkivät ensimmäisinä naiset.
Mitä se sitten merkitsee, siitä vallitsee yhä erimielisyys. Jos tarina on
historiallisesti uskottava, ehkä opetuslapset kähvelsivät ruumiin, koska heidän
projektinsa näytti menneen myttyyn.
Siirtymisen kuolemisesta tappamiseen, kirkosta oopperan
markkinapaikalle, teki mahdolliseksi isäni nimi.
En oikeastaan tiedä, kuka ajatteli ja mitä antaessaan
viattomalle pojalla etunimeksi Kullervo. Jos Lönnrotin Kalevalasta oli tietoa, tuo
nimi ei tulisi ensimmäisenä mieleen.
Roteva pappismies tarttui muistotilaisuudessa hihaani ja
ilmoittautui hänkin Kullervon Lapinkirjojen harrastajaksi, vaikka oli itse
työskennellyt siellä pohjoisessa vuosikaudet ja hiihdellyt huvikseen Savukoskelta
Raja-Jooseppiin eli satoja kilometrejä umpihankea. Ja kuulin nyt, että
Mannermaan esi-isä oli työskennellyt Utsjoen nimismiehenä.
Sain tarpeen tarkistaa töitäni varten perimmän pohjoisen
virkamiesten kansalaiskunnon. Itsenäisessä Suomessa siellä työskenteli aika
omituista väkeä, kun kaverinsa Kekkosen kannustama Kaarlo Hillilä tai vaikka
Oiva Willamo, jonka saavutukset ja itsetunto eivät aina olleet oikein samasta
maailmasta – tai Wallenius, joka ei osannut sitä, mikä sotilaan ja virkamiehen
on hallittava, kunnostautua esimiehensä silmissä – Siilasvuo osasi.
Merkillinen päivä. Kulttuurimyrkytys uhkaa.
Kiitos muistutuksesta. Täytyy katsoa Kullervo areenasta, vaikka en olekaan mikään musiikin tai baletin asiantuntija.
VastaaPoistaVoin onneksi perustella katsomista myös proosallisemmin. Muistan vielä kun eräänä aamuna lukion ekaluokkalainen, muuan Tero Saarinen, oli poissa matematiikan tunnilta. Ilmeni että hänellä oli rehtorin lupa poissaoloon. Oli mennyt pyrkimään kansallisoopperan balettikouluun (tai mikä koulun nimi silloin mahtoikaan olla). En tietystikään arvannut että tämä oli kultturihistoriaa.
Nyt voin vitsailla että Tero on entinen oppilaani. Toivottavasti kukaan ei kysy, miten opetukseni on edistänyt hänen uraansa. :)
Tuomo Mannermaan siteeraama lause Bonhoefferilta joka oli edellisessä blogikirjoituksessa, on varmaankin aika hyvä kiteytys Bonhoefferin vankilakirjeistä. Ainakin, kun kirjeiden lukemisesta on jo kymmeniä vuosia, niin sama ajatus on jäänyt päällimmäiseksi, vaikka en olisikaan osannut tiivistää sitä noin.
Tulipa kerran koettua kauniissa kesäyössä sotkamolaisen teatteri Havukan laulunäytelmä Kullervosta Naapurivaaran mykistävissä maisemissa. Kaisa Korhosen ohjaama Kullervo oli
VastaaPoistariemastuttava, maanläheinen ja syvästi liikuttava. Pääosaa esitti näyttelijä Johannes Korpijaakko ja musiikista vastasi Sakari Kukko. Harmi kun esityksestä ei jäänyt taltiointi jälkipolville.
"Ja toiseudesta: tyhjän haudan näkivät ensimmäisinä naiset. Mitä se sitten merkitsee, siitä vallitsee yhä erimielisyys. Jos tarina on historiallisesti uskottava, ehkä opetuslapset kähvelsivät ruumiin, koska heidän projektinsa näytti menneen myttyyn."
VastaaPoistaVeikkaisin että Jeesus nousi kuolleista, kaikki muu on jotain toiveajattelua.
Älkääs ny neuvos kun on hiihtokilpailut...
VastaaPoistaEi nyt kuolla. Nyt katotaan kun on miesten 30iä!
Naiset ne nytkin ovat paikalla ainoina, lähes tyhjissä kirkkosaleissa, ensimmäisinä ja viimeisinä.
VastaaPoistaMiehet ovat lähteen pakoon toisenlaisiin seurakuntiin ja kirkkoihin (arvo)liberalismin henkeä.
Niin minäkin tein, tosin en ole liittynyt mihinkään toiseenkaan seuraan enkä kuntaan. Erosin kirkosta, en protestoidakseni vanhoillisuutta tai muuta klisettä, vaan juuri päinvastaisista syistä. Läpisyntisenä ihmisenä olisin tarvinnut kirkon, joka ei tingi uskon vanhurskauden vakaumuksestaan. Tein ehkä tyhmästi, kiihkoilinko? Perusteeksi laitoin kuitenkin, että helsinkiläinen kirkkoni on alkanut muistuttaa Vihreää puoluetta enemmän kuin kirkkoa, käsitystäni sellaisesta. En tiedä olenko oikessa vaikka siltä kyllä tuntuu. Olisiko pitänyt jäädä tyhjään kirkkoon naisten kanssa? No, eihän se silloin ihan tyhjä olisi ollut. Mutta kauniit kryptat eivätkä pappien etiikkapuheet kannustaneet jatkamaan. Teet niin tai näin on se aina niin ja näin.
Liity ähisevä äijämies oikeaaseen joukkoon taistelemaan. Jääköön etiikasta puhuminen pastorien houreiksi, pitäkööt puolueettomat humanistit korulauseensa!
PoistaSulla mitään hätää oo ku rippikin sujuu.
Poista"Viisi viikatekulua, kuusi kuokankuoliota,....,
VastaaPoistakahdeksan kattilanrania, miehestä mitättömästä, orjasta osattomasta..."
Eihän se noin mene, mutta sinne päin. Eivät muuten tunteneet Kalevalan miestä eli Kullervo Kalervonpoikaa nuoret tytöt , joille ilmoittauduin Terva-hiihtoon monta kuunkiertoa sitten, silloin kun olin nuorempi mutta en komeampi kuin tänään.
Ilmoitin siis itseni 40 km:n matkalle ja samalla kerroin, että "ilmoitan myös kaverini Kullervon" yhtäpitkälle matkalle. Asia näytti menevän hyvin.
Hiihdimme Hiiden hirven kiinni ja pääsimme maaliin; minä viivyin matkalla parikymmentä minuuttia yli 2 tuntia ja Kullervo luunkovana hiihtäjänä veti matkan reippaasti alle kahden tunnin. Järkytykseni ynnä pettymykseni oli todella suuri, kun tietokonepohjainen sähköinen ajanotto ilmoitti Kullervon voittaneen - Naisten sarjan........